Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo det är klart att det vore det optimala men då snackar vi helt andra summor så det här är värt ett försök. Dom här motorerna är kända för att slita ut ringarna när dom gått långt medan loppen inte brukar slitas särskilt mycket. Det normala är att det räcker bra att hona och byta ringar så därför testar jag det i första steget. Sen så har ju inte motorn gått jättelångt heller, bara ca 5500 mil.

Du kan säkert puttra hela sommaren som det är o riva i vinter, olja är billigt :)
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Du kan säkert puttra hela sommaren som det är o riva i vinter, olja är billigt :)

Ja men problemet är att den ryker och luktar så jävligt så man skäms ju när man kör bland folk och sen så beckar stiftet igen efter ca 10 mil så jag måste försöka fixa detta nu i sommar. Får bli efter semestern. Det är ju ingen stor operation utan tar bara nån timme. Det som är mest tidsödande är att lämna in cylindrarna för honing men det är ju billigt iaf.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja men problemet är att den ryker och luktar så jävligt så man skäms ju när man kör bland folk och sen så beckar stiftet igen efter ca 10 mil så jag måste försöka fixa detta nu i sommar. Får bli efter semestern. Det är ju ingen stor operation utan tar bara nån timme. Det som är mest tidsödande är att lämna in cylindrarna för honing men det är ju billigt iaf.

Honingsverktyg kostar ju bara några hundringar på biltema..
Köp o prova, bara du får bort det blanka o korsrepar loppen ska det funka fint! Gjorde det på min gamla trajja!
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Honingsverktyg kostar ju bara några hundringar på biltema..
Köp o prova, bara du får bort det blanka o korsrepar loppen ska det funka fint! Gjorde det på min gamla trajja!

Jo jag vet men jag vill gärna få det riktigt gjort när det ändå är så pass billigt. Det ska ju helst vara en viss vinkel etc. på kryssmönstret och jag vettifan om jag duger till att få till det rätt.

Blev det bra resultat för dig då?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fassan visade mig hur en slipsten ska dras så att säga.. :) långa drag i loppet.. Sen läckte den olja lik förbannat i sprillans ventilstyrningar så.. :)
Veterantrajor...
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Bygget fortskrider sakta men säkert. Nu är dom nya kolvringarna monterade men jag har inte provkört än för det regnar som fasen och jag har ju inga skärmar... Sorry Twintorsk, det blev inga bilder under skruvandet som vanligt, jag kom in i ett flow och glömde helt bort det.

Passade även på att linda avgasbandage på krökarna för jag är jäkligt svag för det på den här typen av hojar. Fick även hem mitt efterlängtade gaffelbensstag och passade på att sänka den lite mer fram så det ska bli jäkligt spännande att se hur den beter sig på vägen nu.

DSC02247.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bygget fortskrider sakta men säkert. Nu är dom nya kolvringarna monterade men jag har inte provkört än för det regnar som fasen och jag har ju inga skärmar... Sorry Twintorsk, det blev inga bilder under skruvandet som vanligt, jag kom in i ett flow och glömde helt bort det.

Passade även på att linda avgasbandage på krökarna för jag är jäkligt svag för det på den här typen av hojar. Fick även hem mitt efterlängtade gaffelbensstag och passade på att sänka den lite mer fram så det ska bli jäkligt spännande att se hur den beter sig på vägen nu.

View attachment 389429

Helt ok, fick med mekhandbok o har hittat sjukt bra bildguide på hopmontering av rovan så jag klarar mig.. osså har jag ju 2 så jag kan prova mig fram på den ena, haha!
Honade du loppen eller byttes bara ringarna?
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Helt ok, fick med mekhandbok o har hittat sjukt bra bildguide på hopmontering av rovan så jag klarar mig.. osså har jag ju 2 så jag kan prova mig fram på den ena, haha!
Honade du loppen eller byttes bara ringarna?

Lämnade in på en motorrenoveringsfirma för honing. Dom tog 500 spänn men nu vet jag ju iaf att det är riktigt gjort.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Yes!! Nu är ringarna inkörda och hojen går som en dröm och ryker inget! Det blev dock lite varmt för biltemafärgen på cylindrarna för den har nu antagit en lite lätt grådassig kulör.

Det blev ju en helt ny hoj efter sänkningen fram och monteringen av gaffelbensstabilisatorn. Känns ju hur stadig som helst i kurvorna nu jämfört med innan och den är även betydligt mer kvickstyrd.

Nä nu ska jag ut och byta olja och filter.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Slänger upp ett filmklipp på hur den låter nu med nya kolvringar och kapade ljuddämpare.

 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker mig hinta samma klack-klack-klack ljud på tomgång och friläge i din motor.. är det nåt du kollat upp? Vågar fan inte köra min nån längre sträcka innan jag vet vad det är.. lådan funkar fint o håller växlarna i övrigt men det lätet är inte kul!
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Tycker mig hinta samma klack-klack-klack ljud på tomgång och friläge i din motor.. är det nåt du kollat upp? Vågar fan inte köra min nån längre sträcka innan jag vet vad det är.. lådan funkar fint o håller växlarna i övrigt men det lätet är inte kul!

Hojen var kall på filmen så tomgången var lite för låg och då är det normalt för dom här motorerna med lite "death rattle". På normal tomgång har jag inga missljud men visst mekaniskt ljud finns ju och så är det med dom här motorerna. Annars är det ju vanligt att primärkedjan blir uttöjd och slår mot blocket på tomgång och det kan du kolla genom att sticka ner fingret i oljepåfyllningshålet och dra kedjan upp mot blocket (med avstängd motor!! :gnissla). Tar den i så är den uttöjd och då får du antingen köpa en ny eller bygga en spännare (eller leva med ljudet). Jag har testat tre begagnade kedjor varav två var så pass töjda att dom tog i.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hojen var kall på filmen så tomgången var lite för låg och då är det normalt för dom här motorerna med lite "death rattle". På normal tomgång har jag inga missljud men visst mekaniskt ljud finns ju och så är det med dom här motorerna. Annars är det ju vanligt att primärkedjan blir uttöjd och slår mot blocket på tomgång och det kan du kolla genom att sticka ner fingret i oljepåfyllningshålet och dra kedjan upp mot blocket (med avstängd motor!! :gnissla). Tar den i så är den uttöjd och då får du antingen köpa en ny eller bygga en spännare (eller leva med ljudet). Jag har testat tre begagnade kedjor varav två var så pass töjda att dom tog i.

Du anar inte hur skönt det var att höra..
Då byter jag bara olja o drar ut o luftar ur den! :thumbup: tackar
Edit: låter mycket bättre med frisk olja..
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Nu är äntligen sadeln klädd så man törs röra sig lite i sadeln utan att riskera att riva sönder stoppningen. Lämnade in till en duktig sadelmakare och bifogade en bild på hur jag ville att det skulle se ut och resultatet blev helt perfekt enligt mig. Smakar det så kostar det dock, gick på 2 loppor men det finns inte en chans att jag hade kunnat få till det så här bra själv.

DSC02253.jpgDSC02250.jpgDSC02252.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Väl investerade kulor :thumbup:
Vilka munstycken kör du med i förgasarna? Mina stift vart lite vita med nuvarande konfiguration... konfilter o 2tums samlat utblås.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Väl investerade kulor :thumbup:
Vilka munstycken kör du med i förgasarna? Mina stift vart lite vita med nuvarande konfiguration... konfilter o 2tums samlat utblås.

Jag har ju mikuni mk1 fuggar på min och jag kör med 147,5 i huvudmunstycke, alltså en storlek större än original. Nålen har jag i mittenläget men den verkar gå aningen fett med den här konfigurationen av stiften att döma men bättre det än för snålt med tanke på kylningen.

Har du mk1 eller mk2 fuggar på din? Helt olika fuggar och munstycken. Mk1 fuggarna har enläges choke som man trycker ner och mk2 har tvåläges som man drar ut åt sidan. Mk1 fuggarna väger dessutom dubbelt så mycket som mk2 fuggarna!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har ju mikuni mk1 fuggar på min och jag kör med 147,5 i huvudmunstycke, alltså en storlek större än original. Nålen har jag i mittenläget men den verkar gå aningen fett med den här konfigurationen av stiften att döma men bättre det än för snålt med tanke på kylningen.

Har du mk1 eller mk2 fuggar på din? Helt olika fuggar och munstycken. Mk1 fuggarna har enläges choke som man trycker ner och mk2 har tvåläges som man drar ut åt sidan. Mk1 fuggarna väger dessutom dubbelt så mycket som mk2 fuggarna!

Jag har mk2 i så fall.. hittade 140 munstycken i lådan, och satte ett 150 i mitten eftersom den alltid lär gå hetare. Får se om det blir för fett eller spot on.. återkommer när jag rensat ur tomgångskretsen o plockat ihop!
Edit: gick mycket lugnare o jämnare efter ombestyckning och en snabb kaosartad synkning med tillhörande bensinspill. Vågade inte gasa på då ljudämparen lossnat.. så övre registret är oprövat.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top