Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
...... Dessutom är den ju inte direkt kvickstyrd........

Hade samma problem med en XS 850, droppade den 25mm i gaffeln, blev en ny hoj :).
Min hängde mera bak också, så jag svarvade ett par distanser och ökade förspänningen på fjädrarna bak, men din ser ju inte så låg ut på bilderna. Jag är väl för tung...
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Hade samma problem med en XS 850, droppade den 25mm i gaffeln, blev en ny hoj :).
Min hängde mera bak också, så jag svarvade ett par distanser och ökade förspänningen på fjädrarna bak, men din ser ju inte så låg ut på bilderna. Jag är väl för tung...

Den är redan sänkt en del fram men jag får testa att sänka lite mer för den känns onödig stabil nu.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Blev lite skruvande igår också då jag fixade tvåans växel. Lösningen är att flytta en bricka från ena sidan om tvåans drev till den andra sidan och sen är det klart. Fattar inte att dom inte gjorde så redan på fabriken för det här problemet verkar drabba dom flesta av dom här hojarna.

Slängde upp en liten film också så ni får höra hur den låter.

 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir jäkla läckert! Har fått tag på en 77a jag tänkte göra nåt busigt med.. besiktad o körklar och medföljande donatorhoj med papper.och 3 (!!) Extra motorer för 7500.. kan alltså bli 2 hojar av det.. värker lite med priset bara.. är det ett klipp? Vad gav du för din?
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Blir jäkla läckert! Har fått tag på en 77a jag tänkte göra nåt busigt med.. besiktad o körklar och medföljande donatorhoj med papper.och 3 (!!) Extra motorer för 7500.. kan alltså bli 2 hojar av det.. värker lite med priset bara.. är det ett klipp? Vad gav du för din?

Det får väl anses vara ett riktigt bra pris med tanke på hur mycket du fick för pengarna. Jag gav 6000 för min och då hade den stått avställd sen 1990 så det var ju verkligen att köpa grisen i säcken och det visade sig ju sen att vevaxeln var åt helvete så jag fick lägga tusen spänn till på en sån. Övriga kostnader har jag inte sammanställt (jag vill inte...) men det har en förmåga att dra iväg mer än man tänkt sig från början.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det får väl anses vara ett riktigt bra pris med tanke på hur mycket du fick för pengarna. Jag gav 6000 för min och då hade den stått avställd sen 1990 så det var ju verkligen att köpa grisen i säcken och det visade sig ju sen att vevaxeln var åt helvete så jag fick lägga tusen spänn till på en sån. Övriga kostnader har jag inte sammanställt (jag vill inte...) men det har en förmåga att dra iväg mer än man tänkt sig från början.

Haha ja nä dom blundar jag alltid för.. annars kan man ju inte hålla på med sånt här! Nu får jag ju 4 kompletta motorer så det borde ju kunna bli 2 friska av det. Och allt kommer vara av egen tillverkning på dessa så det blir många timmar och mindre pengar hoppas jag på..
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Haha ja nä dom blundar jag alltid för.. annars kan man ju inte hålla på med sånt här! Nu får jag ju 4 kompletta motorer så det borde ju kunna bli 2 friska av det. Och allt kommer vara av egen tillverkning på dessa så det blir många timmar och mindre pengar hoppas jag på..

Om du är sugen på att bygga om till brytarlöst tändsystem som jag gjort så har jag en extra CDI box liggande som du kan få köpa till ett bra pris. Hör av dig i så fall.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det kan vara mycket intressant! Ska bara få hem skroten o gå igenom den först..
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Blev lite skruvande igår också då jag fixade tvåans växel. Lösningen är att flytta en bricka från ena sidan om tvåans drev till den andra sidan och sen är det klart. Fattar inte att dom inte gjorde så redan på fabriken för det här problemet verkar drabba dom flesta av dom här hojarna.

Slängde upp en liten film också så ni får höra hur den låter.

Maskinen går ju hur bra som!:tummenupp

Vad har du för storlek på munstyckena? Jag har 150 och den går inte på högre varvregistret.

Ang. brytarlöst, vilka prylar e det som behöver inhandlas? Har kollat lite på ebay men blir inte klok på vilka dela som jag behöver!

//Breiz
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Maskinen går ju hur bra som!:tummenupp

Vad har du för storlek på munstyckena? Jag har 150 och den går inte på högre varvregistret.

Ang. brytarlöst, vilka prylar e det som behöver inhandlas? Har kollat lite på ebay men blir inte klok på vilka dela som jag behöver!

//Breiz

Ja den går riktigt fint och faktiskt så misstände den litegrann på högre varv i filmen för stiftet i ettans cylinder beckar ihop hela tiden på grund av att den bränner så våldsamt med olja där. Med nytt stift går den helt perfekt i hela registret och drar starkast från 6000 till rödmarkeringen. Jag kör med 147,5 huvudmunstycken, alltså en storlek större än original och har nålen i mittenläget.

Vad har du för luftfilter då? Du råkar inte ha sånna där billiga med en invändig läpp som blockerar passager i förgasaren? Om du har sånna så skulle jag starkt misstänka dom och slänga dom åt h****te. Jag har för övrigt tre sådana nya i kartong som jag skänker bort om nån vill ha dom för jag kommer aldrig montera dom på nån hoj. Jag kör med dom här filterna och dom funkar klockrent till dom här fuggarna. https://www.mikesxs.net/product/15-0035.html

Det finns två olika brytarlösa tändsystem som man kan bygga om till. Dels det med mekanisk tändförställning som satt på dom senare 750 hojarna (det som jag har byggt om till) och sen finns det ett med elektronisk tändförställning som satt på åtminstone dom senare 850. Det senare har jag ingen koll på men för att bygga om till det första krävs:

1 CDI box http://www.ebay.com/itm/1979-Yamaha-XS750-XS850-CDI-Box-Igniter-/360688229100?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item53fab19aec&vxp=mtr

1 pick up http://www.ebay.com/itm/Yamaha-XS750-XS-750-1978-Special-Vintage-Engine-Pulsar-Pulser-Pick-Up-Coil-2-/370832861350?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item56575c68a6&vxp=mtr

och en tändförställningsplatta http://www.ebay.com/itm/Yamaha-XS750-XS850-1978-1980-Ignition-advancer-Governor-Assy-pn-2F3-81653-11-00-/161027117421?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item257df6d16d&vxp=mtr

Sen måste man koppla om lite kablar och ha sig men det finns bra instruktioner på nätet för det och det är inte svårt.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag blir inte riktigt klok på det här oljebrännandet i ettans cylinder. Jag har ju nya ventiltätningar så det borde inte vara dom och kompet är perfekt, 11 kg/cm2 alltså maxvärdet för dessa motorer i samtliga cylindrar. Det kan ju i och för sig vara olja som hjälper till att täta den cylindern så att det döljer ett fel på ringarna.

Jag testade att efterdra toppen ikväll och det gjorde ingen skillnad. Om det hade varit ventiltätningarna eller nån spräckt ventilstyrning så borde den enligt mina teorier ryka mycket när den har stått ett tag och man nyss startat den men det gör den inte. Den ryker heller inte så våldsamt när man kör och belastar den utan värst när man har friläge i och varvar den, framförallt om jag håller konstant varv på 4-5000rpm då bolmar det satan.

Jag tänker (och rätta mig om jag har fel) att detta borde peka på ringarna eftersom dom borde täta sämre när motorn inte är belastad och man har lägre förbränningstryck. Kan det vara fel på oljeringarna tro? Man ser iaf att kolvtoppen är helt ren och blöt av olja genom tändstiftshålet. Jag lär väl dock måsta riva för att få säkert svar men jag tar tacksamt emot tips.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag har beställt nya kolvringar nu och ska se om det hjälper att byta dom och hona cylindrarna, håll tummarna!

Jag passade även på att ta fram bågfilen och kapa av en dryg dm av ljuddämparna eftersom den ena var helt sönderrostad i bakkant. Den låter lite högre men inte så pass att det stör och ljudet blev lite vassare och mindre mullrigt. Jag tycker även att utseendet "funkar", vad tycker ni?

DSC02232.jpgDSC02230.jpgDSC02231.jpg
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Jag blir inte riktigt klok på det här oljebrännandet i ettans cylinder. Jag har ju nya ventiltätningar så det borde inte vara dom och kompet är perfekt, 11 kg/cm2 alltså maxvärdet för dessa motorer i samtliga cylindrar. Det kan ju i och för sig vara olja som hjälper till att täta den cylindern så att det döljer ett fel på ringarna.

Jag testade att efterdra toppen ikväll och det gjorde ingen skillnad. Om det hade varit ventiltätningarna eller nån spräckt ventilstyrning så borde den enligt mina teorier ryka mycket när den har stått ett tag och man nyss startat den men det gör den inte. Den ryker heller inte så våldsamt när man kör och belastar den utan värst när man har friläge i och varvar den, framförallt om jag håller konstant varv på 4-5000rpm då bolmar det satan.

Jag tänker (och rätta mig om jag har fel) att detta borde peka på ringarna eftersom dom borde täta sämre när motorn inte är belastad och man har lägre förbränningstryck. Kan det vara fel på oljeringarna tro? Man ser iaf att kolvtoppen är helt ren och blöt av olja genom tändstiftshålet. Jag lär väl dock måsta riva för att få säkert svar men jag tar tacksamt emot tips.

Skulle också gissa på ringarna, e det ventilerna brukar det ryka hela tiden.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker avgasrören blev råa! Rått är bra.
Posta gärna mycket om motorjobbet, för det verkar som jag kommer ha flera såna här tripplar att skruva på snart!
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Tycker avgasrören blev råa! Rått är bra.
Posta gärna mycket om motorjobbet, för det verkar som jag kommer ha flera såna här tripplar att skruva på snart!

Ja jag är för jäkla dålig på att knäppa kort när man väl skruvar och har sig för man är så skitig om händerna och inne i det man gör så man tänker inte ens på det förrän efteråt. Att byta kolvringar är ju dock en bris i vinden jämfört med det jobb jag lagt ned tidigare på motorn så det är verkligen ingen stor sak. Enda kruxet är att man måste kapa kamkedjan för att ta av toppen så det gäller att ha en ny länk och ett verktyg att nita den med.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja jag är för jäkla dålig på att knäppa kort när man väl skruvar och har sig för man är så skitig om händerna och inne i det man gör så man tänker inte ens på det förrän efteråt. Att byta kolvringar är ju dock en bris i vinden jämfört med det jobb jag lagt ned tidigare på motorn så det är verkligen ingen stor sak. Enda kruxet är att man måste kapa kamkedjan för att ta av toppen så det gäller att ha en ny länk och ett verktyg att nita den med.

Är du helt säker på det? Jag kan skruva bort drevet på kamaxeln och lirka ut den på min. Fast din kedja sitter i mitten va?
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Är du helt säker på det? Jag kan skruva bort drevet på kamaxeln och lirka ut den på min. Fast din kedja sitter i mitten va?

Ja helt säker, det är tekniskt omöjligt att göra på annat vis på den här motorn. Kedjan sitter på vänster sida men det är inte en helöppen tunnel som på dom flesta andra motorer utan det är en öppning för tändstiftet inom kamkedjan så det hjälper inte att lossa den från dreven, den fastnar i själva toppen.
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Hej du.
Är det "jättebra", att "bara" hona cylinderna och slänga i nya kolvringar,,om du nu har problem med oljan?
Att bara hona en gammal cylinder , gör ju bara att den blir ännu störra, och mera oval.
Vore det inte bättre att borra alla 3 cylindrer och monterea nya kolvar samt nya kolvringar,,så vet du att det funkar,,.
Ok, det är en gammal motor,,men just gamla motorer koster att få i ordning.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej du.
Är det "jättebra", att "bara" hona cylinderna och slänga i nya kolvringar,,om du nu har problem med oljan?
Att bara hona en gammal cylinder , gör ju bara att den blir ännu störra, och mera oval.
Vore det inte bättre att borra alla 3 cylindrer och monterea nya kolvar samt nya kolvringar,,så vet du att det funkar,,.
Ok, det är en gammal motor,,men just gamla motorer koster att få i ordning.

ja det är det mekaniskt korrekta att göra mef en gammal högmila motor som dricker olja. Annars börjar nästa cylle bara krångla snart..
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Hej du.
Är det "jättebra", att "bara" hona cylinderna och slänga i nya kolvringar,,om du nu har problem med oljan?
Att bara hona en gammal cylinder , gör ju bara att den blir ännu störra, och mera oval.
Vore det inte bättre att borra alla 3 cylindrer och monterea nya kolvar samt nya kolvringar,,så vet du att det funkar,,.
Ok, det är en gammal motor,,men just gamla motorer koster att få i ordning.

Jo det är klart att det vore det optimala men då snackar vi helt andra summor så det här är värt ett försök. Dom här motorerna är kända för att slita ut ringarna när dom gått långt medan loppen inte brukar slitas särskilt mycket. Det normala är att det räcker bra att hona och byta ringar så därför testar jag det i första steget. Sen så har ju inte motorn gått jättelångt heller, bara ca 5500 mil.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top