Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Tjena tjena

Jag har länge vetat att den här stunden en dag skulle komma men har försökt stå emot och komma på ursäkter till varför jag inte borde göra det men till slut gick det helt enkelt inte längre. Kort sagt, jag har hamnat i caféträsket. Det finns ju inget läckrare än en clean caféhoj med fina linjer.

Hursomhelst så har jag funderat på vilket utgångsobjekt jag vill ha och tycker mig ha hittat det ultimata för mig i en Yamaha XS 750 2D från 1977. Den har dels en trecylindrig motor med grymt gött ljud och dels fina linjer redan från början med en tank som man inte behöver göra nånting åt annat än att lacka den. Den har dessutom kick vilket känns som ett måste för mig för att få den rätta känslan. Det enda negativa är väl att den inte har ekerfäljar samt har kardan vilket ju gör den lite onödigt tung.

Objektet som jag hittade hade dock stått orörd i drygt 20 år, dock i varmgarage så den är förvånandsvärt rostfri och motorn gick runt utan problem.

Jag var hemskt dålig på att ta före bilder men jag ska försöka skärpa mig framöver med fotandet.

Det kändes inte som en bra idé att försöka dra igång den direkt så det första jag gjorde var att plocka isär förgasarna och rengöra dom ordentligt.

DSC01881_zpse802bf70.jpg

Membranen såg bra ut och tur var det för dom är tydligen snuskigt dyra.
DSC01880_zps497522b0.jpg

Klart!
DSC01882_zps95d3df80.jpg

Köpte även nya insugsgummin då dom gamla var rejält spruckna och dom var inte billiga precis. Det verkar inte finnas "pirat" till 77:eek:rna då dom har en annan infästning mot toppen än senare modeller så det fick bli Yamaha original, dock från ebay men dom gick lös på sisådär 300 spänn styck ändå...

Köpte först hem några billiga podfilter men insåg sen att dom inte funkar på dom här fuggarna eftersom det är en invändig läpp i filtren som täpper igen luftinsläppen i förgasarna så om nån är intresserad av 3st billiga oanvända 54mm filter så får ni hojta till. Det slutade med att jag beställde tre nya från mikesxs som inte har den där läppen så dom funkar fint. Att det sen står XS på dom skadar ju inte heller.

DSC01885_zps148b53d3.jpg

DSC01884_zps8d2dcb8c.jpg

DSC01891_zpsccc6726d.jpg

Det vanligaste felet på dom här hojarna är att vacuumbränslekranarna börjar läcka vilket späder ut oljan med bensin och sen gör att motorn havererar och det är jag inte intresserad av så därför har jag pluggat vaccumslangarna och monterat ett par extrakranar längs bränsleslangarna. I framtiden kanske jag byter ut originalkranarna mot manuella kranar men dom är så jäkla dyra så det får bli en annan gång.
DSC01894_zpsb57d3e3d.jpg

Nästa grej att kolla upp var ventilspelet och det var åt helvete för tajt. Två avgasventiler kunde jag inte ens få in ett 0,05mm mått på. Nåja nya shims inhandlades för sisådär 115kr/st!! Det är rätt lätt att byta shims på dom här hojarna bara man köpet det lilla verktyget på ebay som håller nere ventilen medan man vrider upp kamnocken och på så sätt kan man byta shimsen utan att ta bort kammarna. Spelet på insugsventilerna blev perfekt efter bytet men avgasventilerna är fortfarande för tajta så jag får göra om det, hoppas att northbike kan tänka sig att byta in mina shims för annars går ju hela budgeten åt till dessa små metallbrickor...
DSC01886_zps1eef735b.jpg

Jag har även bytt alla oljor, spänt kamkedjesträckaren, tagit bort rost ur tanken och köpt nya stift så en provstart måste bara ske för jag har ju trots allt lite spel på avgasventilerna så det kändes safe att testa.

Det blev ett satans gnuggande på startmotorn med startkablar kopplade till bilen innan den hoppade igång. Förutom en sjuhelsikes massa sot och rost flög även ett getingbo ut ur ena ljuddämparen. Det rök som fasen men jag hoppas att det beror på att jag hälde i lite olja i tändstiftshålen när jag fick hem den för att smörja upp cylindrarna men det kan ju även vara en kolvring som fastnat. Oljudet gissar jag kommer från primärkedjan som är känd för att börja slå mot motorblocket när den har varit med ett tag med det ska undersökas efter att jag synkat förgasarna vilket brukar kunna hjälpa mot oljudet. Tomgången låg på 4000 rpm så det måste också undersökas.

Tänk på vikten av att ha ett välventilerat utrymme när ni startar upp en motor efter 20 års stillestånd, det gjorde inte jag...


 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jepp, bilder is the shit, keep em coming. :tummenupp

Dyrt med shimsen, är det speciella för den maskinen?
Jag brukar få byta mina på Yamaha Center, lämnar du de gamla så kostar de du får runt 25-30:-/st.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
JDyrt med shimsen, är det speciella för den maskinen?
Jag brukar få byta mina på Yamaha Center, lämnar du de gamla så kostar de du får runt 25-30:-/st.

Ja det är rätt så ovanliga shims, dom är 29mm i diameter och ligger alltså ovanpå ventillyftaren direkt mot kamnocken. Dom finns mest på gamla Yamaha och Kawasaki. Den nyaste hojen som använder dom är Kawasaki KLR 650 tror jag.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kul hoj att bygga på, gillar motorkonfigurationen. Har precis satt igång ett bygge på en gammal Kawa 750 med paralellemotor, visserligen en cylinder mindre men vissa likheter finns det ju ändå. Dock tror jag membranen i mina gasare har gett upp så jag byter nog ut dem mot en annan modell. Har fått intrycket att det ska vara lite knepigt att bestycka om CV-förgasare om man byter till öppnare filter och så, men det kanske inte är några problem om man har bättre koll än jag.

Hur som helst ska jag se till att följa den här tråden, ska lägga upp en egen tråd så småningom också.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Så här snyggt såg det ut på golvet efter gårdagens provstart...
DSC01889_zps215afa2e.jpg


Passade på att plocka bort lite onödiga prylar bak på hojen idag som batteribox, bakskärm, väskhållare mm. så nu ser den lite renare ut.

DSC01909.jpgDSC01897.jpgDSC01898.jpgDSC01899.jpgDSC01900.jpgDSC01901.jpgDSC01902.jpgDSC01903.jpg

Jag har iaf beställt en bättre begagnad primärkedja för att bli av med missljudet samt en ny (hel) gaswire så att jag kan få ner tomgången.

Jag tog upp stiften och kunde konstatera att 2:an och 3:an gick magert vilket var att vänta med dom luftfilterna utan ombestyckning medan 1:an verkar ha brännt olja som fan för det var helt svart (dock torrt). Jag gissar på en kolvring som fastnat i spåret så vad säger ni, är det bara att gasa mer och hoppas att den släpper?
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Denna hoj har potential att bli riktigt fräck så prenumeration startad kör hårt :smasha
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Inga direkta uppdateringar på hojen än men det börjar rullla in lite smått och gott från ebay. Helgens mål är att bygga om tändningen från brytartändningen som sitter original till -78:ans brytarlösa tändning. Det sägs vara en riktigt bra mod på dom här hojarna så jag testar det.

DSC01914.jpgDSC01910.jpgDSC01911.jpgDSC01912.jpgDSC01913.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Var köpte du de där tjusiga clip-onen?
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Byggde om från brytartändning till brytarlöst idag och hojen blev märkbart mer lättstartad.

DSC01915.jpg

Fick även byta shims på northbike så nu är ventilspelen korrekt ställda.

Gjorde ett komptest idag och 1:an och 3:an låg på 9,5 resp 9 bar medan 2:an bara hade 5,5. Med lite olja i 2:an så fick jag 9,5 så jag gissar på kärvande ringar där. Har hällt i krypolja i cylindern nu så vi får se om det släpper.

Jag blir dock inte klok på det här högljudda missljudet. Jag har fått höra av en XS-räv att primärkedjan inte brukar låta sådar och när jag lyfter kedjan med fingret så tar den inte i motorn så det måste vara nåt annat som gör ljudet. Jag tycker att det låter mer som att det kommer från toppen och det är ett metalliskt ljud. En killet på XS forumet trodde att det kunde vara ett ljud från överslag i tändsystemet men jag tycker inte att det borde låta så högt. Jag ska dock ändå byta tändkablarna imorn för dom har nog varit med ett tag och det sitter olika hattar på alla kablarna...
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Liten uppdatering efter dagens skruvande. Jag började med att tömma ur och rengjöra gaffeln och ur det ena benet kom en härligt oboyfärgad vatten/oljeblandning medan oljan i det andra benet var helt ok.

DSC01916.jpg

Jag bytte iaf packboxarna och monterade nya gaffelbensbälgar och i med ny olja så nu ska dom väl funka klanderfritt ett tag framöver.

Jag passade även på att ta en titt på styrlagren eftersom styret var så trögt att vrida och det var nog tur det för det nedre lagret var helt sönderrostat och nån stjärna hade dessutom dragit åt muttrarna så jävla hårt så jag började med att dra sönder specialverktyget för yamahas kransmuttrar och sen fick stå och banka med hammare en god stund innan det släppte...

Nåväl, jag passade på att montera nya strålkastarfästet och cliponen när jag satte tillbaks gaffeln och nu börjar man få känslan av att det här kommer bli en riktigt cool café racer. Jag fick ner lyktan hyffsat lågt med dom här fästena (även om jag hade velat ha den ännu lägre) och jag tror att det kommer bli rätt sjysta linjer bara jag sänker ner mätarna också.

DSC01919.jpgDSC01917.jpgDSC01918.jpg
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Idag fick jag hem cutsen som jag beställt från Nederländerna. Det blev inget eget bygge för jag blev helt såld när jag såg bilder på denna för jag tycker att den går så jäkla bra ihop med tanken. Den var inte så farligt dyr heller (89,50 EUR inkl frakt) så jag var bara tvungen att slå till. Nu har jag ju inte kapat nåt i ramen än men man får iaf lite känsla af hur linjerna kommer bli.

DSC01927.jpgDSC01922.jpgDSC01924.jpgDSC01925.jpgDSC01926.jpg

Angående det slamrande missljudet så har jag nu bytt tändkablar och avgaspackningar mellan topp och grenrör utan att det gjorde nån skillnad. Jag börjar bli orolig för att detta kan vara nåt dyrt. Kan nån av er med bra motoröra gissa vad det kan vara?
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Låter ju som om något hoppar omkring på en kolv eller nått.
Tänkbara saker: trasig ventilfjäder så en ventil inte riktigt hänger med,
glapp i kolvbult? Del av transmissions kedjan som piskar runt?
Länk till delar http://www.partzilla.com/parts/search/Yamaha/Motorcycle/1977/XS750-2D/parts.html
såg även att det sitter dubbla ventilfjädrar på den är en sönder så märks ju inte felet fören den startas
ser ut såhär http://www.partzilla.com/parts/search/Yamaha/Motorcycle/1977/XS750-2D/VALVE/parts.html
något är ju helt klart löst hoppas du hittar felet hojen blir störtskön med nya cutsen :tummenupp
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Kul att du med har gett dig in i XS träsket:tummenupp

Ska väl ta mig i kragen och göra min färdig:gnissla kallt i garaget:gnissla
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag har fått en del tips på olika XS forum om att missljudet skulle kunna komma från att en bult inne i motorn lossnat eller gått av så jag plockade av oljetråg och högra motorkåpan och kunde konstarera att bulten var hel och fin. Däremot kunde jag även konstatera att primärkedjan visst har slagit i motorblocket så det kan mycket väl vara det som gett upphov till missljudet.

bild1_zps53437922.jpg

Det fanns även en hel del omagnetiskt metallspån i oljan och i botten på tråget fanns även lite större flagor på ca 2-3mm varav en del av dom var magnetiska. Dom kan ju dock ha legat där länge.

bild6_zpse2aa86fc.jpg

bild5_zpsbf0de082.jpg

Nöjd som man var att man redan hade köpt en kedja som enligt ebaysäljaren endast hade gått 836mil så monterade jag den bara för att konstatera att den ju fan var ännu slappare än min gamla så jag har väl helt enkelt blivit lurad...:huvet

Ny (gammal) kedja beställd och denna gången har säljaren lovat att den inte är uttöjd så hoppet lever.

Beställde även en komplett packningssats till motorn för det blir billigare när jag ändå verkar måsta riva i allting för att få ordning på härket. Fick med toppackning också så då blir det portning av toppen framöver bara jag får tag i ett verktyg för att knäcka kamkedjan som man tyvärr måste göra för att ta av toppen på dessa hojar.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Bygget står still i väntan på delar (kamkedjeknäckare, "master link", packningssats och ventiltätningar) sen ska topp och cylindrar av.

Jag passade dock på att tvätta rent metallflagorna som jag hittade i tråget och så här ser dom ut. Nästan alla är magnetiska. Normalt efter 5500mil eller ser det illa ut?

DSC01943_zps191b12e8.jpg

DSC01946_zpsd3ffadb9.jpg
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Fan här går det undan! Jag har inte varit i garaget på en vecka nästan.. :(

Ska pallra mig dit imorgon iaf.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Normalt efter 5500mil eller ser det illa ut?
Hade det varit en KTM LC4 så hade det varit helt normalt.

Därmed inte sagt på något att det är kört på något sätt för motorn din, men man vill ju gärna veta varifrån de kommer när de börjar att samla ihop sig i lite större kvantiteter. Det tyder ju på att något håller på att slitas ned.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top