Välja familjebil, sjukt tråkigt!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Passa er för OPC'n. Kan bli jävligt dyrt ägande.
Problem med kamkedjan som sträcker sig och bakdiffen som havererar. Båda kostar över 40k styck att laga. Så över 80k om man drabbas av båda. Vilket minst en person på opel sport clubs forum har råkat ut för och då lät det tydligen på försäkringsbolaget som att dom tänkte skrota bilen.
Finns en del att läsa på Opel sport club och ännu mer att läsa på vxr-forumet i england.
Finns en anledning att Insignia OPC och Vectra OPC inte står så högt i värde och att dom är svårsålda.

Jag har haft en Vectra OPC (samma motor som i Insignian). Mina kamkedjor sträckte ut sig, skulle kostat runt 50k att byta men efter mycket bråk och tjaffs kostade det mig "bara" 15k och Opel tog resten på goodwill.
Då hade min motorgaranti passerat med nån vecka och 900mil om jag minns rätt. Motorgarantin sträckte sig till 10 000 mil.

Ok. En annan anledning är väl att folk mest letar snåldieslar som drar max 0,1liter/mil nu förtiden. 2 tons bilar med 120hk. Det är inte modernt med törstiga 6:eek:r direkt ;)
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Ok. En annan anledning är väl att folk mest letar snåldieslar som drar max 0,1liter/mil nu förtiden. 2 tons bilar med 120hk. Det är inte modernt med törstiga 6:eek:r direkt ;)

Så jäkla törstiga är dom faktiskt inte. Inga större problem att köra Vectra OPC under litern.
Insignian är väl något törstigare pga 4x4.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, inte omöjlig. Men är ååpel sne-sexan behäftad med bristfällig kamdrivning och knackig e-ls diff så kan jag garantera att just jag drabbas. Det är oftast så. Inte för att jag inte kan skruva för det är inga alls problem, men när det är sådant som kamdrivning, där följderna blir döden för motorn...Likaså undviker jag Vag-V6/V8/V10 fsi av just den anledningen...

Har inget emot att skruva, men direkta konstruktionsfel kan jag vara utan

Som Mercedes 350 bensin. Där balansaxeldrev är gjort utav härdat stearin:mad:
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Nja, inte omöjlig. Men är ååpel sne-sexan behäftad med bristfällig kamdrivning och knackig e-ls diff så kan jag garantera att just jag drabbas. Det är oftast så. Inte för att jag inte kan skruva för det är inga alls problem, men när det är sådant som kamdrivning, där följderna blir döden för motorn...Likaså undviker jag Vag-V6/V8/V10 fsi av just den anledningen...

Har inget emot att skruva, men direkta konstruktionsfel kan jag vara utan

Som Mercedes 350 bensin. Där balansaxeldrev är gjort utav härdat stearin:mad:

Kamdrivningen är ju genialt utformad dessutom på åpeln. Den sitter nämligen på baksidan av motorn mot torpedväggen. Otroligt servicevänligt om man gillar att lyfta ur motorer, gillar man inte det så är det sjukt jävligt att byta. Krävs diverse apdyra specialverktyg också.


Ontopic: Skulle jag köpa familjekombi skulle jag handla en Dodge magnum eller Chrysler 300c med hemi eller srt8 motorn.
Bra med utrymme, driver i rätt ände, v8 med lite mos och jävligt sköna att köra.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ontopic: Skulle jag köpa familjekombi skulle jag handla en Dodge magnum eller Chrysler 300c med hemi eller srt8 motorn.
Bra med utrymme, driver i rätt ände, v8 med lite mos och jävligt sköna att köra.

Där sa du något! Även crd tror jag är rätt fail safe. Både v8 och dieslar har ju mercedes 5stegade automat. En låda som tål i princip vad som helst. Motorerna är byggda på ett förtjänstfullt sätt, varav dieseln är mercedes och är det nåt de kan så.och bilarna ihopsatta i Canada eller Österrike. Något okänslig styrning och ful ratt annars inte mycket att klaga på.

Har en blind fläck, Jaguar. Antingen XJ 2.7 eller XF 2,7 eler 3.0 (oljebrännare) någon?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har själv kollat på Insignian men efter att ha jämfört den med nuvarande 9-5:a så inser jag att den är löjligt liten invändigt den med. Får man in något alls i skuffen? Nej, fyrkantiga bilar görs det för lite av så det kanske får bli en tråkvolvo ändå, de vet hur man formar en kaross åtminstone.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Bara jag som aldrig sett en opel som inte kostat 40000kr i reparationer per 1000mil? :confused::3freak:död
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bara jag som aldrig sett en opel som inte kostat 40000kr i reparationer per 1000mil? :confused::3freak:död

Ja, jag har sett några oplar passera revy på de glada 70- och 80-talen. Men det gick åt kilovis med plastic padding och aluminiumnät. För att inte tala om hur många hästar som försvann varje år med kolvarna åt sig alltmer ovala. Arbetsintensivt men billigt ägande :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Bara jag som aldrig sett en opel som inte kostat 40000kr i reparationer per 1000mil? :confused::3freak:död

Några lustiga elfel som kommer och går som skorrande stereo när man har radion igån när man startar. Inträffar ca 1/500 starter. Felindikering på lampor fast dom är hela 1/300. Ställt om sig till engelsk instrumentering en gång. Farthållarn tappar "fästet" allt som oftast numera, troligtvis mekaniskt slitet i spaken (som flickan sa). Inget jag inte kan leva med och inget som åtgärdats.

Normal service och byte av bromsbelägg och däck. 125000km/6år. Reparationer noll kronor. Vad var frågan?:fyllisar
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bara jag som aldrig sett en opel som inte kostat 40000kr i reparationer per 1000mil? :confused::3freak:död

Då har du aldrig sett en Astra med 1,6 bensinmotor... Jag hade en sådan, tills tjejen parkerade den i arslet på en långtradare. Klockren bil, sjukt billig i drift. Jag bytte en lite motor som styrde flödet på värmepaketet á 300:- och sen något mer skitfel för någon hundralapp.
Antagligen den billigaste bilen jag har ägt, fick dessutom ut mer i inlösen än vad jag hade gett för den.
Men för hög ljudnivå för min smak :(
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag går också i tankarna kring någon vettig familjebil. Sambon har redan en kombi så den behöver inte vara jättepraktiskt, men större än en Peugeot 208 i vart fall. Halvkombi så man får in barnvagnen med fällda baksäten känns väl bra i vart fall.

Budget? 100 000:-. Golf GTI är något jag är sugen på men samtidigt känns det tråkigt att köpa ytterligare än Volkswagen. Så ge mig förslag :).

Bränsleförbrukningen är inte så viktig då den inte kommer rulla jätte många mil. Cyklar normalt till jobbet.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag går också i tankarna kring någon vettig familjebil. Sambon har redan en kombi så den behöver inte vara jättepraktiskt, men större än en peugeot 208 i vart fall. Halvkombi så man får in barnvagnen med fällda baksäten känns väl bra i vart fall.

Budget? 100 000:-. Golf gti är något jag är sugen på men samtidigt känns det tråkigt att köpa ytterligare än volkswagen. Så ge mig förslag :).

Bränsleförbrukningen är inte så viktig då den inte kommer rulla jätte många mil. Cyklar normalt till jobbet.
c5 2010
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag går också i tankarna kring någon vettig familjebil. Sambon har redan en kombi så den behöver inte vara jättepraktiskt, men större än en Peugeot 208 i vart fall. Halvkombi så man får in barnvagnen med fällda baksäten känns väl bra i vart fall.

Budget? 100 000:-. Golf GTI är något jag är sugen på men samtidigt känns det tråkigt att köpa ytterligare än Volkswagen. Så ge mig förslag :).

Bränsleförbrukningen är inte så viktig då den inte kommer rulla jätte många mil. Cyklar normalt till jobbet.

Hade typ samma krav som dig, blev en Honda Civic Type-R -09, rolig och praktisk bil för vettiga pengar och vad jag förstår riktigt problemfri.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Den glömde jag. En Honda hade varit roligt att testa. Hur är bagaget? Ser ut att luta väl mycket?

Bagaget är grymt stort! Man blir förvånad att den lilla bilen sväljer så mkt, det blir helt plant när man fäller sätena. Ett litet plus är att man kan packa lite småsaker under baksätet också. Enda nackdelen jag efter mina ca 100 mil med bilen är att den är ganska stötig, men det glömmer jag snabbt bort när vägen börjar svänga:)

Hade jag letat bil idag så hade jag köpte denna http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_Civic_2_0_201hk_Type_R__3188_mil__56683404.htm
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Det som är bra med honda förutom att dom håller är priset på servicar, 1700kr per 2000mil/2år på märkesverkstad, och en årlig så länge man har garanti som kostar hela 600kr :rolleyes:

Lämnade även in en honda crx-97 för storservice, ventiljustering, kamremsbyte böt skivor fram och klossar runtom, gick på hela 5700kr hos autopunkten, mindre än det skulle kosta å byta olja och filter på svenskabil på saaben jag köpte efter den. :död

Så vill man ha billig bil att äga och inte har mekmöjligheter själv så vet iaf jag inte något bättre märke än honda :yoparty

Edit: tillbaks till honda med en accord sen 1.5år tillbaka
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top