Frekvensstyrd vattenpump

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har tidigare sett att det finns en pump eller egentligen en styrning till en pump som kollar trycket i ledningen och startar pumpen med den frekvens som krävs för att hålla samma tryck dvs man slipper ha en hydropress eller hydrofor kopplat till systemet.

Det gäller tappvatten som används till hushållet samt bevattning av ett litet trädgårdsland.

Men nu när jag söker på det så hittar jag inget alls, mer än industripumpar med 45kw…



Någon som har koll på vad jag är ute efter`?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jo, jag förstår vad du menar. Vi har det på 1 utav 5 pumpar på jobbet. 11kw pumpar. Det är av kostnadsskäl som vi bara har det på en pump. Så jag tror inte det är nån billig historia.

Kolla med dem vi handlar med om de kan bygga ihop nån lite mindre anläggning.

http://www.rainbird.eu/21-6130-Homepage.php
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Det finns på mindre pumpar också! Du kanske kan köpa en lös frekvensomformare och difftrycksgivare till den pump du har?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inga av dom är särskilt billiga, den saken är säker.

Grundfoss har en med styrningen påbyggd på motorn iaf. 2,2kw motor är det minsta om jag minns rätt.

Men aldrig hittat något på konsumentnivå.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Frekvensomformare nyttjas industriellt för att spara energi. Genom att varvtalsreglera motorn slipper man låta pumpen gå för fulleffekt och strypa flödet mot en ventil. Det finns omriktare ner till dom minsta effekterna, även med enfas nätanslutning. MEN, om det är låg nyttjandegrad, dvs enstaka tillfällen som när du öppnar din kran, eller vattnar gräsmattan, kommer det inte att bli någon ekonomi i energibesparingen. Men det kanske inte var din huvudsakliga mening heller. Då verkar ju flödesvakten ovan var ett billigare alternativ.:hej
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Grundfos magna serie är kanske något. Dom har kommit med magna3 nu. Har ännu inte sett dom i verkligheten. Vad har du för pump idag?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Idag sitter det en vanlig enfas pump med hydropress
Och den startar med dunder och brak efter att man spolat lite vatten..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Idag sitter det en vanlig enfas pump med hydropress
Och den startar med dunder och brak efter att man spolat lite vatten..

Satsa på mjukstart istället, alt. begagnad frekvensriktare.

Såg att det var enfas, begagnad pump och beg frekvensriktare skulle jag satsat på.
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag har en frekvensstyrd vattenpump från Grundfos, men den har jag för mig styr på temperatur. Sitter efter en tank i garaget som skickar varmvatten till en mindre tank i huset. Men de kanske har någon som funkar på tryck också?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har en frekvensstyrd vattenpump från Grundfos, men den har jag för mig styr på temperatur. Sitter efter en tank i garaget som skickar varmvatten till en mindre tank i huset. Men de kanske har någon som funkar på tryck också?

Det är nog en cirkulationspump, låter det iaf som.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har en frekvensstyrd vattenpump från Grundfos, men den har jag för mig styr på temperatur. Sitter efter en tank i garaget som skickar varmvatten till en mindre tank i huset. Men de kanske har någon som funkar på tryck också?

Det är en cirkulationspump och tyvärr funkar inte det.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
ja där är luft.
Anledningen till frågan är så att när jag fick pumpen i mina ägor så öppnade jag hydrópressen och den såg inte fin ut kn jag säga, samt att halva botten från brunnen låg där.

Så allt rensades men "locket" var i ganska dåligt skick.
för några dagar sen såg jag att väggen var blöt.
Och det tog inte så lång stund att konstatera att det fanns ett microskåpiskt hål.
så en väldigt fin stråle...


nu är det dock tätat med silikon.

Men antingen gör jag ett rostfritt lock eller så byter jag hela skiten.

och sóm det är nu så tex när man duschar så startar den 5 sekunder slår av 15-20.
jag har justerat in den så att det är ett minimalistiskt litet tryckfall mellan de olika till o frånslag dvs ganske jämt tryck.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tror det är den sorten där du manuellt ställer varvtal/flöde.

men det står ju Ger konstant tryck oavsett
vattenuttag. Startar och stoppar pumpen automatiskt
och det ända sättet att göra det är att starta och stoppa pumen eller att frekvensstyra, eller?:confused:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top