Bygga ihop en gammal nedplockad Husqvarna (rödmyra)

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Kul projekt!

Har med en gammal rödqvarna stående i ett hörn i verkstaden som jag har varit sugen att sätta tänderna i länge :) fasst nu är det så många andra projekt i vägen så jag hinner inte redigt med det..

Jag vet iaf att det finns en snubbe i växjö som sitter på många kontakter var det gäller delar/spräng skisser mm!
gå in på www.militart.se och ta kontakt med honom..

Lycka till! :yoparty
 

forester_fast

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2011
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
Av bilderna att dömma är det en Husqvarna Rödqvarna modell 28 eller 228 1950 årsmodell 120cc motor 4,5hk
De ja går på är den smala framskärmen fanns 1950 1951, 1952 blev den djupare styret satt på 1950 även senare med 1951 hade ett annat. så känns som en 1950. Sen ser ja inte på bilderna om förgasaren är "centrerad" isf 120cc motor annars 118cc på 3,5 hk. Har själv 4st husqvarnor.. Mvh Robban
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Välkommen Calle !

Trodde ett tag det var en gammal Klippo-gräsklippare som låg där :lol

Guuuud va coolt det vore att göra en Reto Fighter på den. R1 gaffel, fet sving och 190 mm gummi bak, borra till 130 cc :yoparty

Men nej...håll den orginal så du inte bli lynchad !

/Arnold

Någon sånt har jag faktiskt funderat på att bygga, tror det hade kunnat bli sjukt fränt! :D

Just en rödmyra kan man ju slakta om man vill så länge man inte utgår från en orörd originalare i frabriksskick liksom, inte världens mest exklusiva hoj. Men det ska bli kul att se vad det blir av detta :)
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Det var ett tag sedan jag utförde något som helst arbete på cykeln... MEN nu är äntligen sommar och jag bestämde mig för att dra igång det lilla projektet. Tänkte mest lägga upp några bilder (och ett par frågor).

Som jag beskrivit tidigare är det min pappas gamla hoj som för länge sedan målades i märkliga färger osv. Den var helt nedplockad när jag satte igång men som tur var hade hans bror sorterat allt enormt väl vilket gjort processen sjukt mycket enklare. Jag har bestämt mig för att börja med att bara pilla ihop den som den är (typ) och när jag vet att alla delar finns, och att den funkar, blir det att plocka ner den igen och totalrenovera och måla.

Har märkt att en några delar fattas: ljuddämpare, bakskärm, fjäder till sadel, lite bromswire osv. Har inte heller gett mig på att skruva ner motorn för att byta packningar osv, tänkte ta tag i det i helgen, kanske..
Anyhow, här är några bilder som det ser ut nu.

wHb6OJj.jpg

IlhF1hv.jpg

kVy2EfW.jpg


Förutom att måla om och polera upp allt, tänkte jag ge mig på att göra en egen sadel (på något sätt). Någon som har erfarenhet av detta? Hittade denna länken:
http://diy.lomography.com/projects/custom-leather-motorcycle-seat Tänkte utgå ifrån den avstrippad stomme som kom med originalet. Något i stuk med den här:
tsVwJr6.jpg

GSha5Sk.jpg

SeQB4Nx.jpg


Kommer med mer uppdateringar snart igen! Förhoppningsvis.
 
Last edited:

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Har sökt runt lite men inte riktigt hittat ett bra svar än.

Jag vill helst behålla den råa känslan som tanken har utan färg. Jag vet att det finns olika vax man kan använda på metall, trä och sten men rätt säker på att det inte räcker (eller?). En liten "repa" och metallen är ju helt exponerad.

Klarlack kanske? Både och?
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Börjat pilla lite med motorn nu. Började med att försöka ta reda på varför det inte finns någon gnista. Köpte en avdragare på Biltema som funkade fint! Satt som berget. Blir nog att rengöra till att börja med...

CKONhi0.jpg


LVLzo2p.jpg


zI3R4un.jpg


qbYsrUS.jpg


Då tändstiftet verkar ha en ovanligt bred fattning, får jag nog beställa det online tror jag. Det jag hittar gällande stiftet:

Från reservdelskatalog: M 175 T1 / 0,5
Rekommenderat online: NGK AB-7 / 3010

Reservdelskatalog för den nyfikne finns här:
http://www.tstrading.se/rsrvkat_modell27etc_modell30-31.php
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Hämtade det nya tändstiftet idag, NGK AB-7. Fortfarande ingen gnista. Blir att fortsätta att försöka luska ut vart i processen det skiter sig. Med tanke på hur det ser ut innanför den där kåpan, kan det i princip vara vad som helst känns det som. Har putsat up alla ytor iaf så de är rena och hyfsat fina.

Någon som kan rekommendera hur jag borde bryta ner det hela, vilken del jag borde börja med att byta ut?
(Som sagt, jag har ju typ noll mekar erfarenhet...)

:)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Be någon mäta upp spolarna om du inte kan det själv. De ser skadade ut.
En är till tändningen och en är till belysningen. Kommer inte riktigt ihåg vad som är vad.

För delar kan du prova att ringa killen i Glommen som jag nämnt tidigare.
0346-92530.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Har du någon mailadress så kan jag maila dig reservdelssidan för tändningen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tändspolen är säkert den som sitter upp till höger. Tändkabeln ansluter till den.

Om du lossar kabeln från kondensatorn som går till tändspolen och mäter mellan den kabeln och jord ska du ha kontakt. Det ska vara ett ganska lågt värde, ett antal ohm eller tiotals ohm. Du kan även mäta högspänningsdelen som ska ha en betydligt högre resistans i storleksordningen kiloohm. Det mäter du mellan tändstiftshatten och jord.

Mät även resistansen på kondensatorn. Det ska inte vara kortis men instrumentet ska visa att det leder en kort stund. Typ att visaren vickar till lite när du ansluter kablarna och sedan varje gång du vänder på mätkablarna.

Kolla att brytarna öppnar och stänger som de ska.

Det är lite blandade tips för att ringa in felet i stort även om det inte kan visa vilken kvalité det är på de olika komponenterna. Gamla kondensator brukar ge sig men det brukar yttra sig genom att motorn dör när den är varm eller när man gasar upp i varv. Såvida det inte är kortis i den för då går inte motorn att starta.

Kolla även att det inte ligger några kablar i kläm som kortsluter och titta närmare på tändspolen som ser ut att ha fått sig en känga. Kan du se frilagda trådar som är av måste spolen bytas.

Kan du inte få tag på ny tänddelar brukar det inte vara så svårt att anpassa ett annat system.

Anslutningen av tändkabeln till spolen måste också fungera så att det blir kontakt.
 
Last edited:

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Tips...skaffa rätt avdragare till svänghjulet så slipper du paja spolarna + svänghjulet...
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kondensatorn på gamla tändsystem brukar lägga av om dom inte används under en lång tid
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Tips...skaffa rätt avdragare till svänghjulet så slipper du paja spolarna + svänghjulet...

Bakomliggande historia är att jag köpte en "riktig" avdragare först men när jag kom hem och den inte passade tog tålamodet helt enkelt slut och jag bestämde mig för att bara dra av shiten och använde mig då av ett något sämre alternativ. Nu när den varit av en gång blir det ju lättare också att få av den i framtiden.
 
Last edited:

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Tändspolen är säkert den som sitter upp till höger. Tändkabeln ansluter till den.

Om du lossar kabeln från kondensatorn som går till tändspolen och mäter mellan den kabeln och jord ska du ha kontakt. Det ska vara ett ganska lågt värde, ett antal ohm eller tiotals ohm. Du kan även mäta högspänningsdelen som ska ha en betydligt högre resistans i storleksordningen kiloohm. Det mäter du mellan tändstiftshatten och jord.

Mät även resistansen på kondensatorn. Det ska inte vara kortis men instrumentet ska visa att det leder en kort stund. Typ att visaren vickar till lite när du ansluter kablarna och sedan varje gång du vänder på mätkablarna.

Kolla att brytarna öppnar och stänger som de ska.

Det är lite blandade tips för att ringa in felet i stort även om det inte kan visa vilken kvalité det är på de olika komponenterna. Gamla kondensator brukar ge sig men det brukar yttra sig genom att motorn dör när den är varm eller när man gasar upp i varv. Såvida det inte är kortis i den för då går inte motorn att starta.

Kolla även att det inte ligger några kablar i kläm som kortsluter och titta närmare på tändspolen som ser ut att ha fått sig en känga. Kan du se frilagda trådar som är av måste spolen bytas.

Kan du inte få tag på ny tänddelar brukar det inte vara så svårt att anpassa ett annat system.

Anslutningen av tändkabeln till spolen måste också fungera så att det blir kontakt.

Suveränt! Tusen tack för förklaringen. Blir att sitta och pilla lite med den här en kväll framöver. Återkommer med resultat.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Bakomliggande historia är att jag köpte en "riktig" avdragare först men när jag kom hem och den inte passade tog tålamodet helt enkelt slut och jag bestämde mig för att bara dra av shiten och använde mig då av ett något sämre alternativ. Nu när den varit av en gång blir det ju lättare också att få av den i framtiden.

Biltema har bra satser med riktiga svänghjulsavdragare som egentligen är ett måste att använda. Det är väldigt lätt att få vevaxeln ur mått om man använder våld och den får inte kasta mer än några hundradelar. BT avdragare är till för vänstergängade och högergängade svänghjul och jag har hittils inte gått bet på någon motor så att inte någon av avdragarna har passat. Satsen kostar några hundringar men det är egentligen billigt genom att avdragarna verkar vara av hygglig kvalité och duger fint för hobbybruk.

Om svänghjulet dras fast som det ska och konan i det och på axeltappen är friska så kommer svänghjulet att sitta lika hårt nästa gång. Man ska se till att konorna är fina och slipa dem med slippasta vid behov. Krysskilen har ingen annan uppgift än att styra svänhjulet till rätt läge när det monteras.

Det normala när folk drar skruvar på känn är att de drar för hårt. Men för svänghjul brukar det bli för löst istället genom att det kan vara svårt att arrangera ett stumt mothåll. Om det är en M12 gänga på din vevaxel ska den dras med 30-34 Nm och det är inte lätt att veta hur det känns om man inte skruvar regelbundet och knappt ens då.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Citat: Svänghjulet lossas med avdragare M-24804, hållare M-24803 och hylsnyckel M-24802. Observera att svänghjulets fästmutter är vänstergängad. Försök inte kila loss svänghjulet eller kedjehjulen utan avdragare, ty härigenom skadas lätt metallgodset, och risk finnes, att man bryter sönder tänder på kedjehjulen.

Utdrag ur Reparationsteknik för motorcyklar.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Citat: Svänghjulet lossas med avdragare M-24804, hållare M-24803 och hylsnyckel M-24802. Observera att svänghjulets fästmutter är vänstergängad. Försök inte kila loss svänghjulet eller kedjehjulen utan avdragare, ty härigenom skadas lätt metallgodset, och risk finnes, att man bryter sönder tänder på kedjehjulen.

Utdrag ur Reparationsteknik för motorcyklar.

Tekno's "Reparationsteknik för motorcyklar" är nog den vackraste prosa som skrivits på svenska språket. Finns i ett otal olika utgåvor men är svår/dyr att få tag på. Peter Carlsson och de blå grodorna har för övrigt gjort en inspelning med högläsning ur boken med pålagd musik bakom - man blir tårögd!
 

Granström

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
FAGERFJÄLL
Hoj
TRIUMPH -66 BONNEVILLE
Halloj i garaget.cool hoj har liknande själv fast med den pressade plåt gaffeln.tänkte höra om du har mycket böcker med info om dom som man kanske kunde få ta del av.då mitt googlande inte gett nått speciellt
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top