Bygga ihop en gammal nedplockad Husqvarna (rödmyra)

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Hej allihopa, ny här.

Det är såhär att jag har letat fram en gammal cykel som min far en gång i tiden puttrade runt på och jag hade mer än gärna pillat ihop den och eventuellt använda den. Jag har inte mekat med Husqvarna eller gamla hojjar speciellt mycket och är relativt ny i ämnet.

Jag har bifogat lite bilder pa delarna och ville mest kolla om ni, som ar betydligt mer insatta, tror att det finns en chans att jag kan få ihop cykeln. Jag är inte helt hundra på årsmodell med mera (farmor letar för fullt efter reg papper osv just nu) men någon slags Rödmyra från tidigt 50 tal antar jag att det är. Har hittat en kille i Falkenberg som sägs ha enormt mycket delar för Husqvarnor (om jag eventuellt behöver kopa till). Just nu har jag inte kunnat rota fram bakskärmen och ljuddämparen. En extra cylinder finns också.

Jag hade verkligen uppskattat eran hjälp!

Bilder på nuvarande status:

Husqvarna 1
Husqvarna 2
Husqvarna 3
Husqvarna 4
Husqvarna 5
Husqvarna 6
Husqvarna 7
Husqvarna 8
Husqvarna 9
Husqvarna 10

(ber om ursäkt för betecknings förvirringen, Rödqvarna ska det ju vara)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ovanligt och intressant projekt som ska bli roligt att följa efterhand det tar form.
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Ja vi får som sagt se hur det går :)

Hoppas på lite hjälp härifrån forumet. Kommer absolut dokumentera processen!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Här är en trevlig bok som bör omfatta även din motor. http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120903/stora-tvataktsboken-ater-i-lager

Jag har boken och kan kolla upp om det är något speciellt du undrar över. Det står dock inget om fordonet i sin helhet boken.

Om du Googlar lite kanske du hittar något forum som är mer inriktat på din hoj. Det var ju en väldigt vanlig modell för länge sedan så det måste finnas massor med kunskaper och folk som har renoverat.
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Har sett att många hänvisar till den boken, antagligen värt att köpa en.
Verkar inte som att webshopen funkar dock...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Välkommen Calle !

Trodde ett tag det var en gammal Klippo-gräsklippare som låg där :lol

Guuuud va coolt det vore att göra en Reto Fighter på den. R1 gaffel, fet sving och 190 mm gummi bak, borra till 130 cc :yoparty

Men nej...håll den orginal så du inte bli lynchad !

/Arnold
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hej carl-fredrik.
Ja, killen i Glommen har enormt mycket grejer till HVA:n.
Jag har t ex köpt komplett vertygslåda (den lilla runda), centralstöd, ljuddämpare och lite annat av honom.
Mest imponerad blev jag av de små papperspåsarna som vissa originaldelar kom i och hur i h-e han hittade i ladan ... :eek:)
Passa på och köp den tidsriktiga reservdelskatalogen. Ovärderlig när man ska förklara vad man behöver.

Din är nyare än 1950 eftersom den modellen hade en framgaffel i pressad plåt och du har en gaffel i rör.
Alla årsmodeller av Svartqvarnan har plåtgaffel så vitt jag vet.
Det är inte en "rödmyra" du har utan en Rödqvarna. Det är en allmänt utbredd missuppfattning att HVA gjorde rödmyror, men så var det inte ty de gjordes av Nymans Verkstäder som hade olika motorer i desamma.

Lycka till med renoveringen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om du Googlar lite kanske du hittar något forum som är mer inriktat på din hoj. Det var ju en väldigt vanlig modell för länge sedan så det måste finnas massor med kunskaper och folk som har renoverat.
Vanlig modell med hela 3.5hk. Grymma rivstarter...
Finns en hel del nätsidor med en myckenhet information i ämnet, delar är också relativt enkelt att fixa. Googla, som andra redan sagt.
Svårast att få till snyggt är randningen på fälgar och skärmar...:D
Har själv två objekt som ska ha såna..:D
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Köpte faktiskt Stora tvåtaktsboken strax före jul. Det funkade att beställa och betala via Classic M:s hemsida.
God läsning, Jim L är förutom en god pedagog och en sann skruvare, väl värd att gynna.
Lycka till, skall bli kul att följa dina vedermödor. Trevligt att din båge har ett värde för dig utöver själva prylen, farsgubbens gamla.
mvh
Henrik
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Tack för snabba och entusiastiska svar!

Hej carl-fredrik.
Ja, killen i Glommen har enormt mycket grejer till HVA:n.
Jag har t ex köpt komplett vertygslåda (den lilla runda), centralstöd, ljuddämpare och lite annat av honom.
Mest imponerad blev jag av de små papperspåsarna som vissa originaldelar kom i och hur i h-e han hittade i ladan ... :eek:)
Passa på och köp den tidsriktiga reservdelskatalogen. Ovärderlig när man ska förklara vad man behöver.

Din är nyare än 1950 eftersom den modellen hade en framgaffel i pressad plåt och du har en gaffel i rör.
Alla årsmodeller av Svartqvarnan har plåtgaffel så vitt jag vet.
Det är inte en "rödmyra" du har utan en Rödqvarna. Det är en allmänt utbredd missuppfattning att HVA gjorde rödmyror, men så var det inte ty de gjordes av Nymans Verkstäder som hade olika motorer i desamma.

Lycka till med renoveringen.

Tack ska du ha for informationen!
Hittade några bra länkar för att försöka fastställa modell och år:

http://hem.passagen.se/to_ersson/Husqvarnas Historia.htm
http://www.tstrading.se/husqvarna_fakta.php

Antar att det ar en mod 28a eller liknande fran 53 eller sa.


Välkommen Calle !
Guuuud va coolt det vore att göra en Reto Fighter på den. R1 gaffel, fet sving och 190 mm gummi bak, borra till 130 cc :yoparty

Haha ja absolut, det hade ju varit nagot! Kommer nog satta ihop den sa gott jag kan och se om jag kan fa igang den överhuvudtaget, sedan eventuellt fixa till den efter behag.


Köpte faktiskt Stora tvåtaktsboken strax före jul. Det funkade att beställa och betala via Classic M:s hemsida.
God läsning, Jim L är förutom en god pedagog och en sann skruvare, väl värd att gynna.
Lycka till, skall bli kul att följa dina vedermödor. Trevligt att din båge har ett värde för dig utöver själva prylen, farsgubbens gamla.
mvh
Henrik

Perfekt, ska se om jag kan fa igenom en bestallning. Om det inte hade varit för att det var min fars gamle hoj hade jag nog inte lagt ner tid och omtake på den utan köpt en komplett direkt från blocket eller liknande. Farmor tog fram ett gammalt kort på den när den var i bruk och det såg ju riktigt läckert ut.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hej carl-fredrik.
Ja, killen i Glommen har enormt mycket grejer till HVA:n.
Jag har t ex köpt komplett vertygslåda (den lilla runda), centralstöd, ljuddämpare och lite annat av honom.
Mest imponerad blev jag av de små papperspåsarna som vissa originaldelar kom i och hur i h-e han hittade i ladan ... :eek:)
Passa på och köp den tidsriktiga reservdelskatalogen. Ovärderlig när man ska förklara vad man behöver.

Din är nyare än 1950 eftersom den modellen hade en framgaffel i pressad plåt och du har en gaffel i rör.
Alla årsmodeller av Svartqvarnan har plåtgaffel så vitt jag vet.
Det är inte en "rödmyra" du har utan en Rödqvarna. Det är en allmänt utbredd missuppfattning att HVA gjorde rödmyror, men så var det inte ty de gjordes av Nymans Verkstäder som hade olika motorer i desamma.

Lycka till med renoveringen.

Skillnaden på framgaffeln är väl ungefär det vi snackade om när vi var i ditt garage(....och du hade varit i mitt), att det skiljde på din 50:a mot min 53:a

TS: Min 53:a har chassinummer 60261 om det ger nån ledtråd till din. Modellen heter då modell 30

Här en liten rulle, givetvis med Motaaardkänsla :)

 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hmmm VS. Tror du att det går att sätta quick-shift på tankväxeln?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vanlig modell med hela 3.5hk. Grymma rivstarter...
Finns en hel del nätsidor med en myckenhet information i ämnet, delar är också relativt enkelt att fixa. Googla, som andra redan sagt.
Svårast att få till snyggt är randningen på fälgar och skärmar...:D
Har själv två objekt som ska ha såna..:D

Det är inte alls svårt att fixa randningarna.
Själv såg jag hur man gör det enkelt vid ett besök på Triumphfabriken i Meriden 1977. Man behöver "bara" en sk. "Pelikanpensel" där borsten är c:a 50-70mm lååång, en bra hållare för skärmen, lagomt spädd färg och en mycket mycket stadig hand. Då kan man som den killen randa en framskärm på mindre än 1min, en tank på samma tid, undet en hel arbetsdag. Han berättade att han haft samma jobb i nästan 40år.
Så det är bara att lägga sig i hårdträning.:tummenupp

/KentW
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kan man åka några längre sträckor med med den utan att få "vita fingrar"? Verkar ju vibrera rätt mycket.:rock:rock:rock
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Klart genomförbart.
Ska du originalrenovera eller göra iordning den så som farsan fräste runt på den?
Jag röstar på farsanstuk även om färgvalet inte är det häftigaste.
Men kul att ha en med dåtida pimpning!
Original hojar finns redan till eftervärlden.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är inte alls svårt att fixa randningarna.
Själv såg jag hur man gör det enkelt vid ett besök på Triumphfabriken i Meriden 1977. Man behöver "bara" en sk. "Pelikanpensel" där borsten är c:a 50-70mm lååång, en bra hållare för skärmen, lagomt spädd färg och en mycket mycket stadig hand. Då kan man som den killen randa en framskärm på mindre än 1min, en tank på samma tid, undet en hel arbetsdag. Han berättade att han haft samma jobb i nästan 40år.
Så det är bara att lägga sig i hårdträning.:tummenupp
/KentW
Det finns faktiskt prylar för att randa fälgar, har sett såna. På 60-talet...
Vill minnas att det var en (färg)behållare med ett roterande hjul + svamp som överförde färgen. Bredden på hjulet gav randbredden..
Kanske finns för skärmar också? Om inte är du klar om 40 år...
 

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Klart genomförbart.
Ska du originalrenovera eller göra iordning den så som farsan fräste runt på den?
Jag röstar på farsanstuk även om färgvalet inte är det häftigaste.
Men kul att ha en med dåtida pimpning!
Original hojar finns redan till eftervärlden.

Tydligen sålde min far hojjen till sin bror för 75 spänn och det var sedan brorsan som målade den gul och blå.
Jag är nog mer sugen på att antingen få tag i orginal färgen eller hotta till den lite (kromad tank och svart lackerad ram, svart läder sits, bruna grips...)

Älskar stuket på denna hojjen (även om den är ett par storlekar större...:tummenupp):
http://www.usabobbers.com/wp-content/uploads/2011/09/Best-Bobber-Motorcycle-Photograph.jpeg

Att få tillbaka den i ett bra orginal skick är nog ett för stort projekt känns det som, finns ju som du säger redan ett bra antal orginalare.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tydligen sålde min far hojjen till sin bror för 75 spänn och det var sedan brorsan som målade den gul och blå.
Jag är nog mer sugen på att antingen få tag i orginal färgen eller hotta till den lite (kromad tank och svart lackerad ram, svart läder sits, bruna grips...)

Älskar stuket på denna hojjen (även om den är ett par storlekar större...:tummenupp):
http://www.usabobbers.com/wp-content/uploads/2011/09/Best-Bobber-Motorcycle-Photograph.jpeg

Att få tillbaka den i ett bra orginal skick är nog ett för stort projekt känns det som, finns ju som du säger redan ett bra antal orginalare.

Det där stuket är ju så jäkla grymt!
Håller ögonen öppma efter liknande hoj med webbgaffel för att stuka till med en 4 takts snurra samt lite fetare däck mm mm...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top