476 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 38 av 38
    The Doctor is back! P€RRAs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Att jag som privatperson köper för att klimatkompensera min racing eller min utlandsresa är såklart den rikes sätt att döva samvetet. Dock innebär det att min racing "tar" en del utsläpp från företag som annars skulle släppa ut motsvarande mängd. Så, det blir mindre utsläpp.
    Jag skulle nog beskriva det som hyckleri. Den som är övertygad om att människan påverkar klimatet via koldioxidutsläpp och verkligen vill göra något avstår självklart i största mån från aktiviteter som motorsport, utlandsresor mm.

Att det på pappret skulle bli mindre utsläpp låter ju fint men när länder som Kina och Indien ska försöka uppnå samma levnadsstandard som "oss" i västvärlden ökar utsläppen varje år:

They do not expect the extraordinary growth to persist, but do expect emissions to return to something closer to the 3 percent yearly growth of the last decade, still a worrisome figure that signifies little progress in limiting greenhouse gases. The growth rate in the 1990s was closer to 1 percent yearly.

http://www.nytimes.com/2011/12/05/sc...s.html?_r=1&hp

Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av P€RRA Visa inlägg
    Med den logiken borde det faktum att 99% av de vuxna i Saudi-Arabien tror att gud finns vara ett bevis för att han/hon/det verkligen finns. Intressant!

Vad tyckte du om artikeln jag länkade till?
    Tja, guds närvaro är väl ungefär som med kärlek; tror/tycker man att den finns så gör den det. Den finns alltså hos den som betraktar. Tycker 99 % av de vuxna i Saudiarabien att gud finns så gör den ju det. För dem.
    Eller?

Jag håller med om att bara för att 99% tycker en sak behöver den inte vara sann. Men, om 99% av en grupp människor tycker att Yamaha är en bättre hoj än Suzuki så är den troligen det. Rätt kass liknelse men ändå, så länge ett 100%-igt bevis inte finns så...

Din professor låter mycket saklig och trovärdig och jag kan inte slå hål på hans argument. Men eftersom det på varje professor som din, går 99 professorer som tycker tvärtom, så håller jag det troligare att de 99 har rätt.

The Doctor is back! P€RRAs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Njet
    Vi kan skippa det här med gud, tomten och andra väsen

Om du med de övriga 99 professorerna (tar gärna en källa på den siffran) menar de som livnär sig på klimatforskning och reser på olika konferenser världen över i syfte att hålla liv i sin egen forskning så har du nog rätt. Att IPCC fuskar med data (mailkonversation som läckte) och ständigt reviderar sina skräckscenarion om temperaturökningarna (som justeras nedåt), havsnivån (som inte alls stiger som de hotat med) osv gör inte att jag får större förtroende för dem.

Men som jag skrev innan. Tror man att det är människan som påverkar klimatet bör man självklart avstå från allt som har med koldioxid att göra i största mån och inte resa utomlands, hålla på med motorsport osv

Nordwand Radares avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Hoj
    Dnepr
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    ”Många av grusbanorna nöts kontinuerligt, vilket ger det för många växter viktiga tillskottet av mineral och näring via dammet som sprids runt banan.”
    Vilka vetenskapliga referenser lämnar man för det här påståendet?

Tydligen får professorn, vars uttalanden artikeln grundar sig på, betalt av Svemo för att säga fina saker om motorsport i relation till miljön.

http://www.svemo.se/templates/NewsPa...epslanguage=sv
    Senast redigerat av Radare den 2013-01-07 klockan 12:27.
    Now this looks like a job for me so everybody just follow me cuz we need a little controversy, cuz it feels so empty without me.

5. 2013-01-07, 12:38
    Anledning
    diskutera istället för ge dig på Perra.

Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av P€RRA Visa inlägg
    Jag skulle nog beskriva det som hyckleri. Den som är övertygad om att människan påverkar klimatet via koldioxidutsläpp och verkligen vill göra något avstår självklart i största mån från aktiviteter som motorsport, utlandsresor mm.
    Hyckleri... Tja, så kan man uttrycka det. Eller, så gör man som grannen; hon är en vegetarian som två gånger per år käkar Bullens Pilsnerkorv "För det är så jeffla gott!!!", och motiverar det med att "Jag gör så gott jag kan".
    Och det gör jag med, jag gör så gott jag kan! Jag cyklar i alla väder, handlar med två kassar på styret och en bal toapapper på pakethållaren, bergvärme, svalt inne, kör lite bil, åker tåg, sliter ut mina kläder, äter upp all mat som jag handlar, slänger lite. Och kör racing! Det smärtar, men inte tillräckligt för att sluta. Än.
    Och om det är hyckleri så ok då....

konnässör Micke®s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Hoj
    999 ml Tysk
    Garage
    Visa garage
    Läser trådnamnet och tänker;
    -Ja sannerligen. Vi är ett utdöende släkte! Vi motorintresserade
    Rubber side down, shiny side up.

Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda CBR 1000RR
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Radare Visa inlägg
    Vilka vetenskapliga referenser lämnar man för det här påståendet?

Tydligen får professorn, vars uttalanden artikeln grundar sig på, betalt av Svemo för att säga fina saker om motorsport i relation till miljön.

http://www.svemo.se/templates/NewsPa...epslanguage=sv
    nån ska ju betala fast jag tror inte SVEMO betalat honom i under hela hans professionella liv...

Bara för att han får pengar därifrån nu betyder ju inte att allt han gjort tidigare är skit? eller? hur menar du ?

dra paralellen till medicinforskning som får betalt av tillverkarna för att göra mediciner, så länge forskarna inte gör "för bra" medicin så de skulle tjäna mindre pengar :-)
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kan du tänka dig gå på en RR-tävling i Sverige?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 Honda CBR600RR av 1wheeldrive

2013 Triumph Street Triple R av Nektergal

2004 KTM 660 av JAKE

Bloggar
En liiiiten go runda. av Ankan1

Slutet på Götene... av Tony13

Efterbörd! av Toyman

Köp & Sälj - Säljes