387 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 38
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage

Motorsport räddar utrotningshotade arter

Intressant vinklad artikel i Dagens Industri

http://www.di.se/pressreleaser/2013/...shotade-arter/

I Svemo organiseras omkring 300 motorbanor med en totalareal på uppskattningsvis 3 000 hektar störd jord- och sandmark. Majoriteten av banornas lokalisering och areal finns redan nu dokumenterad. Flertalet av banorna fungerar som refuger för biologisk mångfald i ett i övrigt allt mer utarmat landskap. En motorbana har ofta en struktur som är väldigt väl lämpad för att skapa rika miljöer. De flesta banorna har topografiska skillnader som gör att det bildas slänter åt olika väderstreck, vilket ger goda förutsättningar för en varierad biologisk mångfald – under både blöta och torra år. Banorna ligger ofta på väldränerad mark och varken gödsel eller bekämpningsmedel används här, vilket per automatik skapar goda förutsättningar för en flora och fauna.
    Media kan vinklas lika mycket som siffror i statistik går att vridas till precis önskad effekt.

Same Same but Different Lord Melchets avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ett antal med och utan motor
    Garage
    Visa garage
    Som du skriver så kan allt vinklas dit man vill utifrån en gnutta fakta. Men just sådan fakta som denna är viktig när man skall bemöta människor som är mer eller mindre avogt inställda till racing, vilket tyvärr är ganska många.
    Folk som man mött genom åren som har en negativ inställning till racing och motorsport och racing, oftast baserat på någon form av tyckande som de inte kan redogöra grunderna för.

Medlem fezts avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Hoj
    lös
    Riktigt kul att någon vinklat det till vår fördel. Jag tror dock att "andra sidan" av debatten läser denna artikel utan att ta det med någon seriositet alls...

Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
    Hoj
    Honda Super Blackbird CBR 1100 XX / Honda CB 750 F2 Sevenfifty
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    "Många av banorna nöts kontinuerligt, vilket ger det för många växter viktiga tillskottet av mineral och näring via dammet som sprids runt banan !? ... En motorbana kan hålla mycket höga naturvärden och fungera som refug för biologisk mångfald !? ... Denna mångfald minskar eller försvinner den dag körningen och störningen av marken upphör !? ... Med andra ord: nedlagda banor innebär en förlust för naturvården och nationella naturvårdsmål !? ... osv."

Det var nog årets största överdrift i rent skitsnack om att motorsport skulle rädda naturen.Tänk att man bara kan få in så mycket strunt i en artikel och samtidigt försöka övertyga även motorintresserade att man räddar miljön.LOL.

Är och kommer alltid i detta liv att vara en slavisk motornörd men för det är jag inte helt blind och kan fortfarande inse vad olja och avgaser ställer till med för andra delar av min omgivning vid missbruk.
    (Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).
    http://www.youtube.com/watch?v=b5Hgr3SOHLo

(I wanna be a president.I wanna be a Kennedy).
    http://www.youtube.com/watch?v=09ARJL_nS7Y

Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    "Många av banorna nöts kontinuerligt, vilket ger det för många växter viktiga tillskottet av mineral och näring via dammet som sprids runt banan !? ... En motorbana kan hålla mycket höga naturvärden och fungera som refug för biologisk mångfald !? ... Denna mångfald minskar eller försvinner den dag körningen och störningen av marken upphör !? ... Med andra ord: nedlagda banor innebär en förlust för naturvården och nationella naturvårdsmål !? ... osv."

Det var nog årets största överdrift i rent skitsnack om att motorsport skulle rädda naturen.Tänk att man bara kan få in så mycket strunt i en artikel och samtidigt försöka övertyga även motorintresserade att man räddar miljön.LOL.

Är och kommer alltid i detta liv att vara en slavisk motornörd men för det är jag inte helt blind och kan fortfarande inse vad olja och avgaser ställer till med för andra delar av min omgivning vid missbruk.
    Kunde inte sagt det bättre själv! Artiklar som denna, skriven av svemo, gör bara folk förbannade! Trams....

698R Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    610 crate, 710RR
    Fast där finns ett uns av sanning åtminstone för vissa motorsporter. Länstyrelsen i skåne har uttryckt att endurospår är bra då det håller vissa marker öppna och möjliggör biotoper då banan växer igen (när slingan dras om). Detta ser de som positivt i ett remissvar om att få behålla en endurobana....

Jag ogillar greenwashing å det grövsta. Jag står för att min hobby inte är miljövänlig och försöker inte påstå annat. Tycker det är oseriöst när näringar och anläggningar av olika slag profilerar sig som miljövänliga när de i själva verket är miljösvin. Den koldioxidneutrala flygplatsen är väl fint men det är bara ett sätt att lura folk att flyg är mijövänligt.
    Senast redigerat av Boris JR den 2013-01-02 klockan 11:27.
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Hoj
    1976 Yamaha 750
    Nu har det väl slagits rekord i inskränkthet när flera av svaren inte insett att RR banorna endast är en bråkdel av "motorbanorna" som det handlar om i den här artikeln. Samtliga andra banor (flera hundra) som inte är permantbelagda består ju av grus eller jord/lera. Det är här som den stora "positiva påverkan" sker. Den professor som gjort den här avhandlingen är en av världens erkänt främsta forskare i ämnet vad gäller steklar och liknade arter. Jag tror inte att han svamlar i sin sak.
    Varje gång någon av er kastar omkull i sandfållan så gör också Ni en positiv påverkan för miljön när dammet molnet försvinner ut över gräsytorna vid sidan av afalten.

Moderator WESTs avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Yamaha R1 09 / Husaberg FE 450 05
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Markbearbeting är bra för växtligheten, inget konstig alls. Gräsytor som golfbanor och fotbollsplaner dressas och luftas kontinuerligt för att klyva rötter och få ner näring i jorden. Skogsbruket gör likadant fast med lite bryskare metoder kanske, till och med skogsbrann är av godo frö naturen.
    Förmodligen nån som tycker säger kommit på ett skoop bara..
    Har slicks Pirelli SC1-2 och mönstrade Dunlop GP-Race däck att sälja,,,, b 190 f 120.

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Hoj
    Vit med huller-om-bullertändföljd, KTM 450 EXC
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Jag ogillar greenwashing å det grövsta. Jag står för att min hobby inte är miljövänlig och försöker inte påstå annat.
    Håller med.
    Det hade varit intressant att jämföra med andra sporter, t.ex hockey med sina långa resor, ishallar med mera.
    Jag misstänker att det bränsle som körs upp på bana är en bråkdel i sammanhanget.

Apropå ingenting egentligen mer än att jag tror vi får oförskyllt mycket skit. Mången idrott är miljösvineri.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Uppsala Roadrunners Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    K1200S S1000RR Z1000A1
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Kunde inte sagt det bättre själv! Artiklar som denna, skriven av svemo, gör bara folk förbannade! Trams....
    Tjaa, risken finns du har rätt!
    Men, du kan oxå ha fel!

Jag har noterat att Trafikverkets och Sveriges Kommuners & Landsting manual for att bygga och underhålla vägarna: VGU - Vägar & gators Underhåll, innehåller t. ex. endast en överskrift om motorcyklister och räcken.
    Men, när det kommer till säkra passager för grodor, finns det över 8 sidor teknisk beskrivning av hur dessa passager har viktig betydelse for Sveriges fauna, samt hur grod vänligt räckes underskydd ska byggas. Underskyddet säkrar att grodan inte hoppar över räcket och blir överkörd. (att skyddet sen liknar ett MC vänligt underglidningsskydd är inte samma sak som det är ett MC skydd eftersom standard for detta saknas).

Med denna verklighet i åtanke, kan jag drista mig att tro att Svemo´s professor kanske inte är alldeles fel ute, set i relation till dom som tar beslut om motorbanors vara eller inte..

Gott nytt år...
    Mvh
    Jesper ~ Galne Dansken

Notera vänligen mitt nickname - "Galne Dansken", som jag har fått av dom som åkar sporthoj - "Galne Dansken" är inte en officiel person, men endast en "Galen Dansk"
    Nä Jesper, nu får du lägga av med skitsnacket!
    ...

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Hoj
    Bumse
    Det verkar stämma: Jag har kört på en orm på Jerez, ett par fåglar på Gelleråsen en groda/padda någonstans jag inte minns och varit nära att klippa både rådjur, hare, kanin, räv och ödla.

Bra att någon tar upp problemet men jag ser inga förslag på hur vi ska komma tillrätta med det.

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Hoj
    1976 Yamaha 750
    I bifogad artikel så finns det ett bra underlag att läsa för den som vill vidga kunnandet om vad som bland annat ligger bakom svemos artikel och som vidimerar professorns forskning.
    http://sn.snf.se/sveriges-natur/arti...716899&id=1718

Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage

Sv: Motorsport räddar utrotningshotade arter

Andra sidan som vill ha bort motorsport helt är nog löjligare i sina anklagelser... Kan nog vara bra med en del artiklar som dessa som bemöter dom på samma nivå så att säga.

Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Fast där finns ett uns av sanning åtminstone för vissa motorsporter. Länstyrelsen i skåne har uttryckt att endurospår är bra då det håller vissa marker öppna och möjliggör biotoper då banan växer igen (när slingan dras om). Detta ser de som positivt i ett remissvar om att få behålla en endurobana.....
    Hmmmmm..... Jag var kanske lite snabb här, ser nu att det var någon professor och inte Svemo som uttalat sig. Så det kanske är lite sannare då. Därifrån till att få det till att motorsport är BRA för miljön köper jag inte. Jag är en miljöbov för att jag gör det jag gör, rejsar. Pungt!

Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda CBR 1000RR
    Garage
    Visa garage
    Hmmmmm..... Jag var kanske lite snabb här, ser nu att det var någon professor och inte Svemo som uttalat sig. Så det kanske är lite sannare då. Därifrån till att få det till att motorsport är BRA för miljön köper jag inte. Jag är en miljöbov för att jag gör det jag gör, rejsar. Pungt!
    Det finns en hel del sanning i det, tillochmed så mkt sanning att banor är på väg att få bidrag från naturvårdsverket tack vare det de kommit fram till (det som artikeln grundar sig på och vissa har redan fått det utan den här undersökningen)

De har förut räddat flera nedläggningar av banor med sina undersökningar, det här är bara ett steg på vägen :-)

Så helt ute o cyklar är de inte, jag hoppas bara att de kan påvisa det för RR banor också

Jag skulle vilja ha en undersökning om hur mycket tex Vasaloppet påverkar miljön, folk ska resa land och rike runt för att hitta lite snö :-) och sen ska det 60 000 pers till dalaskogarna under nån vecka...
    Hur mycket miljöpåverkan har köpcentra? istället för att folk går och handlar, tar man bilen och handlar, sen är man dessutom tvungen att ta bilen mellan affärerna på köpcentrat (Linköping, norrköping, Jönköping har det så iallafall...) köra nån km, sen stanna, bara för att de inte tänkt från början...
    Senast redigerat av håkan den 2013-01-04 klockan 18:29.
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

*58* Zoidbergs avatar
    Reg.datum
    Nov 2004
    Hoj
    FZR skrot
    Garage
    Visa garage
    Jag drar lite paralell till en diskussion jag hörde på radio i samband med det enorma oljeutsläppet från botten i Mexikanska gulfen (var det väl) för några år sedan, där reportern, en miljöpartist och en forskare av något slag med vetenskap och fakta på fötterna diskuterade händelsen.

Efter att miljöpartisten i spytt galla över företeelsen och deklarerat det onda med olja, bilar m.m. i största allmnänhet, förklarade den vetenskapligt förankrande att det enda han såg som potentiellt besvärande var om utsläppet skulle sprida sig till mangroverträsket, där det skulle kunna göra stor skada.

I övrigt menade han att trots rekordnivån i utsläppet blir det en "fis i rymden" i havet. De farliga ämnena stiger till ytan och dunstar på kort tid, och övrigt sjunker och bryts ner utan att göra menlig skada. Tvärtom hade man historiskt sett stora positiva effekter i sådana utsläppsområde där arter och flora har blomstrat pga att området fått vila och vara ifred från människan som hållt sig undan pga tillfälliga fiskeförbud osv.
    Man hörde lite hur miljöpartisten tuggade fradga i bakgruden under tiden.

Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av håkan Visa inlägg
    Det finns en hel del sanning i det, tillochmed så mkt sanning att banor är på väg att få bidrag från naturvårdsverket tack vare det de kommit fram till (det som artikeln grundar sig på och vissa har redan fått det utan den här undersökningen)

De har förut räddat flera nedläggningar av banor med sina undersökningar, det här är bara ett steg på vägen :-)
    Det var som tusan!

Medlem SKOMAKARNs avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    KTM 950sm -06, Suzuki dr 650 -92
    Det blir nog svårare!
    Man får ju helt enkel hävda att det är fruktansvärt svårt att hålla sej upprätt på en motorcykel och att den mesta tiden därför går åt till att plöja runt i sandfållor och övrig natur. :-)

Medlem carpets avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hoj
    Aprilia RS250, Aprilia RS125, Yamaha YZ250
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av håkan Visa inlägg

Så helt ute o cyklar är de inte, jag hoppas bara att de kan påvisa det för RR banor också
    Egentligen borde man få någon biolog att göra ett examensarbete om de positiva miljöeffekterna på Sviesta/Mantorp eller liknande rr-bana, som får gå runt och håva insekter för att undersöka vilka arter som trivs i de olika miljöerna på ett motorbaneområde, men även en kvantifiering av miljönyttan ur ett insektsbevarande perspektiv, och därigenom få det officiellt och publicerat, men då även trycka på att det miljövänliga är själva anläggningen, rr/annan utövning på anläggningen skiftar ju från år till år. Tyvärr är nog inte hävden av gräsmarker på rr-banor alltför olik vanlig vallodling, och det finns ju åtskilliga tusen ha av i Sverige. Det skulle vara kul om det var skillnad, sandfållorna är nog inte biologiskt mångfaldiga i överdrift och avger nog inte oerhört mycket näring i form av damm när man crashar heller.

Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Markbearbeting är bra för växtligheten, inget konstig alls. Gräsytor som golfbanor och fotbollsplaner dressas och luftas kontinuerligt för att klyva rötter och få ner näring i jorden. Skogsbruket gör likadant fast med lite bryskare metoder kanske, till och med skogsbrann är av godo frö naturen.
    Förmodligen nån som tycker säger kommit på ett skoop bara..
    Lite off topic:
    Jag trodde man "dressar och luftar" golfbanor och fotbollsplaner kontinuerligt för att undvika markpackningen som kan ge dräneringsproblem, och även för att jag kan tänka mig att gräsarterna på golfbanan inte är inhemska, inte tålt vårt svenska klimat och utvintrat. Näringen som tillförs på golfbanor är väl mineralgödsel, att rötterna klyvs när de byter gräs är väl bra mycket mindre N-effekt än N-mineraliseringen av endast årsnederbörden, som i sin tur inte ens är i närheten av mineralgödslingen.

Lite tankar bara/ carpet
    #4, 250SP

The Doctor is back! P€RRAs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av Zoidberg Visa inlägg
    Efter att miljöpartisten i spytt galla över företeelsen och deklarerat det onda med olja, bilar m.m. i största allmnänhet...
    Miljöpartister är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.

Tyvärr så låter sig en majoritet av svenskarna indoktrineras av kvällspressens sensationsjournalistik utan att själva tänka efter.

Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av P€RRA Visa inlägg
    Miljöpartister är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.

Tyvärr så låter sig en majoritet av svenskarna indoktrineras av kvällspressens sensationsjournalistik utan att själva tänka efter.
    Här skulle man kunna vara lite rolig och tänka sig att i andra forum låter det så här

-Racerförare är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.

Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Njet
    Här skulle man kunna vara lite rolig och tänka sig att i andra forum låter det så här

-Racerförare är som religiösa: Det spelar ingen roll vilka bevis eller resonemang som läggs fram, det finns bara en sanning.
    Tvärtom! Om du läser tråden blir det rätt tydligt att många är medvetna om att deras hobby inte anses vara miljövänlig. Det tyder på en självinsikt som de flesta miljöpartister saknar.

Att fotboll, slalom, ridsport osv är gigantiska "miljöbovar" är dock lite för jobbigt att tampas med för den genomsnittlige miljöpartisten. Då är det lättar att peka med hela handen på något som låter och släpper ut avgaser.

Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Tvärtom! Om du läser tråden blir det rätt tydligt att många är medvetna om att deras hobby inte anses vara miljövänlig. Det tyder på en självinsikt som de flesta miljöpartister saknar.

Att fotboll, slalom, ridsport osv är gigantiska "miljöbovar" är dock lite för jobbigt att tampas med för den genomsnittlige miljöpartisten. Då är det lättar att peka med hela handen på något som låter och släpper ut avgaser.
    Jo, det är några stycken här i tråden som uttryckt att de inser att de är miljöbovar. Dock drar jag mig till minnes en tråd för många år sedan när jag i en genialisk PR-kupp köpte utsläppsrätter, och där betydligt fler än de som i denna tråd är medvetna miljöbovar, menade att "Det där med växthuseffekten är bara trams!" Och du var en av dem.

Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Detta har du helt rätt i! Skulle dock uttryckt det som så här:
    -Att fotboll, slalom, ridsport osv är gigantiska "miljöbovar" är dock lite för jobbigt att tampas med för den genomsnittlige medborgaren. Då är det lättar att peka med hela handen på något som låter och släpper ut avgaser.

Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Njet
    Jo, det är några stycken här i tråden som uttryckt att de inser att de är miljöbovar. Dock drar jag mig till minnes en tråd för många år sedan när jag i en genialisk PR-kupp köpte utsläppsrätter, och där betydligt fler än de som i denna tråd är medvetna miljöbovar, menade att "Det där med växthuseffekten är bara trams!" Och du var en av dem.
    Ditt minne är ganska bra men inte helt korrekt. Växthuseffekten är något som krävs för livet på jorden och den har vi känt till sen mitten av 1800-talet. Den antropogena globala uppvärmningen däremot är något som hittades på under de sista decennierna av 1900-talet. Än så länge finns inga vetenskapliga bevis för att vi kan påverka klimatet och jag rekommenderar varmt den här artikeln som sprider lite ljus över ämnet:
    http://www.theclimatescam.se/2013/01...limatdebatten/

Utsläppsrätter var ett sätt för folk att döva sitt dåliga samvete och rättfärdiga sin egen "miljöförstöring". För du trodde väl inte på allvar att om du betalade för dina utsläpp så skulle någon annan minska sina?
    Senast redigerat av P€RRA den 2013-01-06 klockan 13:16.

Moderator WESTs avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Yamaha R1 09 / Husaberg FE 450 05
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av carpet Visa inlägg
    Lite off topic:
    Jag trodde man "dressar och luftar" golfbanor och fotbollsplaner kontinuerligt för att undvika markpackningen som kan ge dräneringsproblem, och även för att jag kan tänka mig att gräsarterna på golfbanan inte är inhemska, inte tålt vårt svenska klimat och utvintrat. Näringen som tillförs på golfbanor är väl mineralgödsel, att rötterna klyvs när de byter gräs är väl bra mycket mindre N-effekt än N-mineraliseringen av endast årsnederbörden, som i sin tur inte ens är i närheten av mineralgödslingen.

Lite tankar bara/ carpet
    Jo det är säkert riktigt, det jag menar är att markberedning av olika former är positivt för växtligheten.
    Agronom jag tror du har bra kolla på växtligheten bättre en mig som snickare och fd, halvbonde.
    Har slicks Pirelli SC1-2 och mönstrade Dunlop GP-Race däck att sälja,,,, b 190 f 120.

Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Ditt minne är ganska bra men inte helt korrekt. Växthuseffekten är något som krävs för livet på jorden och den har vi känt till sen mitten av 1800-talet. Den antropogena globala uppvärmningen däremot är något som hittades på under de sista decennierna av 1900-talet. Än så länge finns inga vetenskapliga bevis för att vi kan påverka klimatet och jag rekommenderar varmt den här artikeln som sprider lite ljus över ämnet:
    http://www.theclimatescam.se/2013/01...limatdebatten/
    Jo... det KAN vara så att det är en människans påverkan på klimatet är en global sammansvärjning och hittepå! Eller också är det inte det.
    Jag TROR att 99% av Sveriges vuxna befolkning är övertygade om att människan påverkar klimatet på jorden. Och att du därför är rätt ensam om att inte tro det.

Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Utsläppsrätter var ett sätt för folk att döva sitt dåliga samvete och rättfärdiga sin egen "miljöförstöring". För du trodde väl inte på allvar att om du betalade för dina utsläpp så skulle någon annan minska sina?
    Utsläppsrätter är ett i allra högsta grad förekommande instrument som påverkar energikrävande industrier i hög grad. ( https://lagen.nu/2004:1199 och https://lagen.nu/2004:1205#R7) Jag tycker att man på nyheter och i press allt som oftast ser företagsledare kommentera i stil med att "Inför nästa år räknar vi med att utsläppsrätterna blir dyrare och det kommer att påverka oss och vår vinst".
    Att jag som privatperson köper för att klimatkompensera min racing eller min utlandsresa är såklart den rikes sätt att döva samvetet. Dock innebär det att min racing "tar" en del utsläpp från företag som annars skulle släppa ut motsvarande mängd. Så, det blir mindre utsläpp.
    Senast redigerat av magnus_moss den 2013-01-06 klockan 16:51.

Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Njet
    Jo... det KAN vara så att det är en människans påverkan på klimatet är en global sammansvärjning och hittepå! Eller också är det inte det.
    Jag TROR att 99% av Sveriges vuxna befolkning är övertygade om att människan påverkar klimatet på jorden. Och att du därför är rätt ensam om att inte tro det.
    Med den logiken borde det faktum att 99% av de vuxna i Saudi-Arabien tror att gud finns vara ett bevis för att han/hon/det verkligen finns. Intressant!

Vad tyckte du om artikeln jag länkade till?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kan du tänka dig gå på en RR-tävling i Sverige?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 Triumph Speed Triple SE av Tony13

1999 Harley Parkingson FXDX av Tony13

1989 Suzuki DR BIG av Tony13

Bloggar
En liiiiten go runda. av Ankan1

Slutet på Götene... av Tony13

Efterbörd! av Toyman

Köp & Sälj - Säljes

05/24  Ktm 690 smc-r 2012
05/24  suzuki rg-f
05/24  Gixxer 750 K9
05/24  Garageplats centralt Linköping
05/24  R&G Tail Tidy CBR1000rr-12
05/24  Aspen +
05/24  Täckt släp för 2 racehojar
05/24  Yamaha R1 - Nybes, Nyserv & Garanti, ev byte -08
05/24  KTM 620 Supermotard
05/24  Alpinestars handskar GP PRO, NYA!
05/23  Excel Motardhjul XR600R
05/23  Dainese jacka strl 46 bytes mot 48
- Gå till Köp & Sälj (Säljes)

Köp & Sälj - Köpes

05/24  Singel kuts och pc3
05/24  Nybörjarhoj med 25-35kw!
05/24  Topp R6
05/24  Alpinestars supertech
05/23  KTM 625, 640, 660, 690, XT660R/X
05/23  Dainese läder byxor strl 54 bytes mot 52or
05/23  Honda CBR900 motor
05/23  Slipon