Kawasaki Versys - tips?

Scarlett

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Stuvsta, Huddinge
Hoj
2009, Ducati Monster 696+
Har just kommit fram till att jag är sugen på Versysen för längre turer på två.
Tips på vad man ska tänka på vid köp?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Ingen aning, men jag provkörde en för en tid sen. Trevlig hoj med bekväm körställning som går förvånansvärt bra på grus trots sin landsvägsframtoning.
Dessutom är den lätt att få upp på slangen om man har såna böjelser ;)
 

Knudo

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CBR1000rr, Suzuki DR Big och snart KTM 690 enduro
Tjena Scarlett,

Jag har en 650 från -08, har sen förra våren gjort närmare 2000 mil på min. Jag tycker det är en riktigt bra hoj som funkar för nästan allt. Jag är 194 cm så jag fick göra en höjning till min vindruta med två plattjärn så nu har jag ett bra vindskydd, sen satte jag på handskydd och värmehandtag för lite bättre värme om tassarna, därefter monterade jag ett cigguttag och en braket för att hålla fast telefonen. Vips har du en hoj som fungerar för lite touring också. Slänger du på ett par TKC80 så har du en hyfsad grushoj. Angående modellspecifika problem tror jag att de är relativt få, det jag haft är en plastkåpa över hastighetsmätaren som skramlat lite, åtgärdades med en liten gummibit, tog ungefär 3,5 minuter att fixa sen har jag inte haft andra problem. Mycket vettig hoj för pengarna. Vad som kan vara problem är att det inte direkt är något effektmonster, jag lovar dock att mycket går att ta igen i just kurvorna där den är riktigt härlig.
Har du frågor är du mer än välkommen att ställa dem.

PS: Behöver du en sänksats har jag en oanvänd liggandes som är till salu för en vettig peng.
 
Last edited:

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Jag hade en Ducati Monster 1100 innan jag byte till Versys 1000. Det är ett byte jag inte rekommenderar.

Det är så mycket bättre kvalité och körglädje i en Ducati. Men du får mycket touringhoj för pengarna om man kan leva med de små sakerna och touring klarar den.
 

Knudo

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CBR1000rr, Suzuki DR Big och snart KTM 690 enduro
Jag hade en Ducati Monster 1100 innan jag byte till Versys 1000. Det är ett byte jag inte rekommenderar.

Det är så mycket bättre kvalité och körglädje i en Ducati. Men du får mycket touringhoj för pengarna om man kan leva med de små sakerna och touring klarar den.

Jo det är ju sant Gamebox, en Ducati är ju en Ducati och en Kawasaki är en Kawasaki, olika världar på ett sätt som kanske skulle kunna beskrivas som Toyota vs Alfa Romeo? Pengamässigt tror jag att man får en hel del mer hoj för 30'-40' om man kollar på japanarna. Vet inte om du håller med, jag går enbart på fördomar här så rätta mig gärna om du tycker att jag är ute och seglar. Japanesaren är en bra, billig och "vettig" brukshoj medans italienarna bygger mer passionerade hojar till ett något högre pris.

Jag tror i och för sig att man skall välja hoj med hjärtat och inte hjärnan, fuck, nu måste jag ut och kolla lite på blocket.
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Jo det är ju sant Gamebox, en Ducati är ju en Ducati och en Kawasaki är en Kawasaki, olika världar på ett sätt som kanske skulle kunna beskrivas som Toyota vs Alfa Romeo? Pengamässigt tror jag att man får en hel del mer hoj för 30'-40' om man kollar på japanarna. Vet inte om du håller med, jag går enbart på fördomar här så rätta mig gärna om du tycker att jag är ute och seglar. Japanesaren är en bra, billig och "vettig" brukshoj medans italienarna bygger mer passionerade hojar till ett något högre pris.

Jag tror i och för sig att man skall välja hoj med hjärtat och inte hjärnan, fuck, nu måste jag ut och kolla lite på blocket.


Helt rätt. Man får så mycket mer med japanarna. Synd att plånboken får styra ibland.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Vill byta tank till den nyare större varianten. Är det någon som vet om en tank till salu så hör av er.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top