CB900 Bol D'or goes cafe

co2-

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB900 Bol D'or
Halloj,

Är väl nog mitt första inlägg här på forumet.

Ska väl berätta lite om projektet, har länge suktat efter hoj och hojkort. I år blev det av, i alla fall hojen ;) hojkortet kommer i början av 2013.

Letade länge innan man bestämde sig, någon modern sporthoj hade jag inte råd med då jag pluggar och det skulle innebära för mycket pengar att modifiera och inhandla så siktet lades på något äldre, en Bol D'or från '81. Sagt och gjort åkte jag och köpte mig ett projekt i Uppsala, fick ram, motor, hjul, tank och sving. Hade en gaffel från Ducati och ett Marchessini bakhjul som jag fått av en vän.
Kunde inte hålla mig så det första jag gjorde när hojen var nere i garaget var att montera gaffeln.

Hojen inhandlades den 23e november och lite har jag hunnit göra, bilderna får tala för stegen.
Har skaffat mig en sving från en CBR600F4 som jag fräst för att få plats, framhjul har inhandlats och skivor från en Yamaha.

Har hittills uppdaterat på min websida www.trie.se och på ett annat forum. Ska hålla uppdateringar på detta forum också har jag tänkt för att få lite respons från svenska åkare ;)

Bilderna i kronologisk ordning:

Mecktillfälle 1:
DSC_0285.jpgIMG_3481.jpgIMG_3483.jpg

Mecktillfälle 2:
DSC_0021.jpgDSC_0022.jpgDSC_0029.jpgDSC_0031.jpgDSC_0033.jpg
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag gillar verkligen den modellen:tummenupp vad är infästningsbredden för svingen?

Är lite sugen om man skall skaffa en själv och montera en enkelsving som jag har liggande:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kan bli precis hur bra som helst.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Kul projekt. Har själv en likadan hoj som jag byggt lågbudet ratracer av. Kul att se någon som gör det "på riktigt" till skillnad från mig.

Lycka till!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skitfint! Ser hur bra ut som helst.:tummenupp
 

Cafe59

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2012
Ort
Haninge
Hoj
HD och CB650cafe
Kommer att bli snyggt, håller själv på med denna CB650-82.17.jpg39.jpg42.jpg45.jpg
48.jpg en kantig tank var först en bra ide men på plats såg den konstig ut så den fick en snyggare avslutning mot sadeln.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Grymt bygge, men är inte hondavingen på fel håll på tankbilden :va
 

co2-

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB900 Bol D'or
Kul respons på mitt bygge! :D

Får en att vilja skynda på bygget, har tyvärr inte så mycket kul att bjuda på men uppdaterar så fort det finns något.

StreefighterGBG, infästningsbredden för svingen in i ramen är 247mm, är också en 16mm axel där.
Koffe, kul att du hittade tråden ;)

Cafe59, bra jobbat med tanken! Har du svetsat i tanken själv? Skulle du isf kunna tänka dig att svetsa på några öron på min sving för stötdämpare?
 

Cafe59

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2012
Ort
Haninge
Hoj
HD och CB650cafe
Det har du nog rätt i, ska byta när jag hittar ett nytt märke, nu gäller det att få resten klart till säsongen :tummenupp
 

co2-

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB900 Bol D'or
Efter lång vila så tittade jag tillbaka på den här tråden, såg att vissa länkar inte lirade så jag håller på att fixa dessa, kommer en liten update strax efter

Fick tid att jobba lite på förgasarna och baksvingen för att få den att passa. Det visade sig att det skiljer 15mm mellan CB900 och CBR600F4 i bredd vid infästning mot ramen, så det var bara att rigga upp i fräsen och fräsa av på båda sidor så de passar. :)

Mecktillfälle 3:
DSC_0223.jpgDSC_0225.jpgDSC_0285.jpgDSC_0297.jpgDSC_0301.jpgDSC_0302.jpgDSC_0375.jpg
 
Last edited:

co2-

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB900 Bol D'or
Har skett en hel del efter sista uppdateringen.

Jag har bland annat kapat av bakramen, byggt rörbock, byggt ny bakram ett antal gånger tills jag blev nöjd med linjerna.

Tanken är färdigsvetsad nu, bara tanklock som saknas.

Har varit i kontakt med SFRO och en sån här modifiering som jag gör kräver en SFRO besiktning:3freak

Planerna är att bli färdig med hojen till sommaren och jag ska försöka hålla er uppdaterade med bilder och information fortlöpande.

Så här ser hojen ut idag
DSC_0712.jpg

En liten rigg för att få allt i våg gör jobbet lättare när man ska punkta fast saker :)
Testade även baklampan för att få lite inspiration.
2016-01-16 22.24.55.jpg2016-01-16 22.26.33.jpg2016-01-17 14.38.43.jpg


Här är en skiss av hur det är tänkt att hojen ska se ut med tankdesignen.
Stöttorna till bakramen kommer ansluta till originalinfästningen så vinkeln där är inte riktigt rätt.
12545860_908524599243162_1332250482_o.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top