173 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2012
    Hoj
    Desmo

Lackering - Industrifärg vs billackeringsfärg?

Hej!

Är på jakt efter färg till bygget, och har lite funderingar gällande val. Är det någon som kan förklara skillnaden mellan billackeringsfärg och industrifärg, bortsett från större valmöjllighet för billackeringsfärg? Är den finare silad?

Hur ter sig skillnaderna i praktiken? Skulle det gå att lacka en del av hojen med industrifärg, och en annan del med billackeringsfärg?

Hemskt tacksam för svar.

Why So Serious Culpas avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Hoj
    XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
    Billack = Glansigare och dyrare. Lätt att polera men känslig mot repor etc.
    Industrilack = Billig och inte samma glans oftast. Svårare att polera men mera reptålig.

Sen i dagsläget är billacker vattenbaserade o industrifärg thinnerbaserat. Går att köpa thinnerbaserad billack oxå men används inte av firmor pga miljökrav.

Går utmärkt och lacka olika delar med vise varse. Fast ska du ha samma kulör och nyans skulle jag hålla mej till en av dom.

Edit: industrifärgen är grövre så det är lite svårare att lägga en fin yta om du ska lacka själv. Men det går hyfsat smidigt med lite mera lösningsmedel än rekomenderat.

Edit2: Vetefan hur hållbar industrilacker är på flexande kåpor kom jag på. Bara lackat ramar och bilar innan med det. Håller bra på stötfångare etc men kåpor böjs ju lite mera/oftare.
    Senast redigerat av Culpa den 2012-12-29 klockan 13:34.
    ..det varade så kort men jag vill dit nu en gång till
    så ta mig till den värld där man kan göra som man vill..

I minoritet zopilotes avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Hoj
    2007 KTM 990 Adventure
    Garage
    Visa garage
    För många år sedan lackade jag en Volvo 145 (rollermålade), med tvåkomponentfärg avsedd för ångturbiner. Finishen blev faktiskt helt ok, och hållbarheten extremt bra. Bilen fick ett hårt liv, men lacken höll sig fin
    Religion är som en penis:
    Det är ok att ha en och inget fel att vara stolt över den, men gå inte och vifta med den bland folk, och försök ALDRIG köra ner den i halsen på någon utan att fråga först...

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Vtr 1000f -97
    Blogg
    Visa blogg
    Citat Ursprungligen postat av Culpa Visa inlägg
    Billack = Glansigare och dyrare. Lätt att polera men känslig mot repor etc.
    Industrilack = Billig och inte samma glans oftast. Svårare att polera men mera reptålig.

Sen i dagsläget är billacker vattenbaserade o industrifärg thinnerbaserat. Går att köpa thinnerbaserad billack oxå men används inte av firmor pga miljökrav.

Fel! Det är endast basfärger som är vattenbaserade. Dvs metallicen och eller solid 1k vattenbaserad bas. Men man måste ändå använda 2k lösningsmedels baserad klarlack. Och vanliga solida färger finns i 2k lösningmedelsfärg dock har dom idag lågt VOC tal vilket gör dom aningens mer hälsosamma.

Industrifärg rekomenderar jag inte för det finns billiga lackfärger som tex standofleet som är för lastbilar men håller ungefär samma kvalite som tex standocryl som är avsedd för bil.
    Det skall knastra när man ramlar inte skramla.

O titta jag lever, även i år!

Why So Serious Culpas avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Hoj
    XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
    Citat Ursprungligen postat av Plast Visa inlägg
    Fel! Det är endast basfärger som är vattenbaserade. Dvs metallicen och eller solid 1k vattenbaserad bas. Men man måste ändå använda 2k lösningsmedels baserad klarlack. Och vanliga solida färger finns i 2k lösningmedelsfärg dock har dom idag lågt VOC tal vilket gör dom aningens mer hälsosamma.
    Räknar in basen i "lack", men bra påpekande. Och visst finns det vattenbaserad klarlack sen ett antal år tbx, dock inte så vanligt att den används.
    ..det varade så kort men jag vill dit nu en gång till
    så ta mig till den värld där man kan göra som man vill..

På två hjul sen -89 R2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard.
    Garage
    Visa garage
    Jag har en fetish på att bara lacka med industrifärg, visst blir det bättre med bilfärg
    men jag personligen tycker inte att det motiverar kostnaden.
    mina två senaste hojar:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dscn1949e.jpg
Visningar:	88
Storlek:	102,0 KB
Id:	375122Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dsc02722e.jpg
Visningar:	94
Storlek:	158,7 KB
Id:	375123

Medlem
    Reg.datum
    Aug 2012
    Hoj
    Desmo
    Tack för alla svar. Lite klarare nu. Det är för ramen jag avväger industrifärg. Problemet är att jag vill ta med mig en del av denna färg upp på tanken för en cirkel på 25 cm diameter.

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Vtr 1000f -97
    Blogg
    Visa blogg
    Sen finns det ju både hs och ms lacker. En standofleet ms kostar typ 200kr litern om ens det. Det är mitt råd.

Hör av dig via pm För priser så kan jag fixa fram färg åt dig billigt. mvh
    Senast redigerat av Plast den 2012-12-29 klockan 17:12.
    Det skall knastra när man ramlar inte skramla.

O titta jag lever, även i år!

Arbete ger frihet ! Puckens avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Hoj
    Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
    Garage
    Visa garage
    Vad menar du med "industrifärg" ?
    Allt för många menar på att solida färger dvs. utan metallic eller andra egenskaper typ brandbilsröd, postgul osv är en sorts färg och mettalic och dyl är något annat.
    Rätt jävla fel faktiskt.

Precis som tidigare nämnts så är dagens bilfärger vattenbaserade.
    MEN även de färger jag pekat på ovan läggs i två svängar, dvs först en enkomponents vattenbaserad baskulör och SEN en tvåkomponents klarlack.
    två svängar med två olika sprutor.

Det som oftast felaktigt kallas för solida färger är en tvåkomponensts akrylbaserad färdigfärg BSB.
    Enkelt förkalarat färg och glans i ett med bara härdare som tillsats.
    En sväng med en spruta, klart !
    Är nog detta det flesta kallar industrifärg.

Fördelen med akrylfärgen är att hela färgens tjocklek är genomfärgad till skillnad från bas och klarlacksmetoden.

Ska du lacka din ram så kan jag med fördel föreslå den för vad händer om du får en repa i en mörk kulör med bas och klarlack ?
    JO du får ett vitt sträck i färgen, du har ju repat den genomskinliga klarlacken och gjort den matt.
    Kan gå att polera bort men då ska den jävlar inte vara djup.

Med en repa på den solida färgen får du en något mattare yta i repan men fortfarande i samma kulör.
    Syns mycket mindre.

Ett jefla svammel men hoppas att du blir lite klarare med alla begrepp !
    Potatoes Mc

Moderator WESTs avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Yamaha R1 09 / Husaberg FE 450 05
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Varför krångla till det,,,, vem vill inte ha glans på det som ska lackas. Lackerare som lackar tunga fordon kan lacka med 2-komp lösningsmedel baserad färg och vill du ha lite extra finish och slitstyrka så lägger man på lite extra klarlack. Industrilack blir alltid matt och disig om du frågar mig

Laxmacka? Tappers avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Hoj
    sextresexor
    Man kan faktiskt lägga klarlack på "industrifärgen" om ni tycker att den saknar den där lilla extra glansen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget