Moddad CR125 cylinder

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Jag håller på att renovera en CR125-96 och fick nyss tag på en begagnad cylinder till den och den har några modifieringar jämfört med min originalcylinder. Jag skulle behöva hjälp med att förstå syftet med de ändringar som är gjorda och tänkte att det kanske finns någon tvåtaktstaliban här som kan hjälpa mig.

Det som är gjort på den är att inloppet till spolporten är uppslipad samt att det är två kanaler gjorda i fotytan i anslutning till varje fyllport, se bilder.

Spolportsmodden har jag sett förut på en kompis VHS cylinder men fotkanalerna är jag inte bekant med. Jag gissar att de är till för att öka vevhusvolymen för om de skall påverka flödet så krävs kraftig ändring av blocket och jag kan inte heller se vad det skulle få för positiv effekt.

Är det någon här som förstår vad syftet med ändringarna är? Mkt tacksam för svar!

Den moddade cyllen är till vänster i bilderna.

DSC00286.jpgDSC00288.jpg
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
hej, när vi trimmade honda motorer ( polini cylinder)för mopperacing, slipade vi upp en liknande kanal till varje sida. Vi menade då att det skulle korta vägen för gaserna till de bakre överströmmarna. För att det ska fungera på din motor kan jag tänka mig att det finns hål upp från insuget som då öppnar för gaserna att strömma den kortare vägen direkt från reedventilen till överströmmarna. Teoretiskt blir vägen lite kortare, men ger det mer effekt? På cylindrar med insuget i cylindern kallas det Boysen kanal. Då blir det tydligt att färskgaserna kan dras den kortaste vägen från reedventilen in i förbränningsrummet. Som ett komplement till den bakre uppåtriktade spolkanalen. Har du sett den motorn som cylindern kom ifrån? Fanns det hål uppåt i insuget? DEt måste hursomhelst även vara hål i packningen för att det ska kunna fungera!
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Intressant! Jo, boysenkanalerna har jag sett på min 250 och det låter ju troligt att det kan vara en sån lösning. Har inte sett blocket cyllen kommer ifrån men har blivit lovad bilder så får se då.

Man ökar ju vevhusvolymen genom att göra sådana kanaler, vilken inverkan borde det ha på prestandan?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Jag ser fram mot bilderna, och om förra ägaren hade upplevt någon skillnad i effektkurvan (andra förändringar kan inverka mer på effektökningen!).
På mina egna 2taktare (bla RD250) har jag fått annan vevhusvolym då jag prövar en distansbricka som flyttar reedkorgen utåt. Den efterfrågade effekten ska vara att kolvens rörelse inte ska störa reedbladen så mycket, och lämnar en friare väg för gaserna som strömmar förbi reedkorgen upp i en mycket kort spolkanal i insugets överkant.
Ett exempel på förändrad vevhusvolym är skillnaden mellan RD250 och RD350, en två cylindrig maskin med anor från 70 och 80 talet, samma vevaxel och vevhus.Vevhusvolymen ökar mellan de olika modellerna med 50cc i respektive vevhus. En ökning beroende på en mycket större kolv. Möjligen jämnar det ut hur snabbt effekten kommer vid 6000 varv.

Små extra kanaler har lite att göra med toppeffekten, men de jämnar ut effektkurvan och tillåter färskgaser att smita genvägar upp mot förbränningsrummet. När avgasröret tömmer och suger färskgaser ur portarna ovanför kolven ska reedventilerna stå öppna, så den kalla bränsleblandningen direkt från förgasaren kan komma den kortaste vägen, innan portarna stängs av kolven. När varvet ökar, minskar möjligheten för gaserna att gå denna genväg, och de stora portarna får ta huvudansvaret för att man når toppeffekten. Det finns exempel på att den bakre spolkanalen har längre duration ( ex 134 grader istället för 130), för att kunna leverera gaser ytterligare en kort millisekund Man ser sällan sånna extrakanaler på motorer där toppeffekt är efterfrågad. ( typ RR motorer). Våra Honda mopperacers hade 5 växlar, och vi ville verkligen få effekt på ett brett varvtalsområde, så vi provade alla möjligheter för att få 70 cc motorerna att orka med oss gubbar på banor med många snäva kurvor. Samma som förväntas av en motocrossmotor! Användbar effekt fanns mellan 8000-12000 varv, alltså en tredjedel av motorns varvområde. Bra acc var bättre än hög toppfart.
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Intressant utlägg, låter logiskt i mina öron. Jag har nu fått lite mer info från en fd SM förare i klubben som körde CR125 och han hade såna kanaler i sina hojar och det var en trimmare i Kungsbacka som gjorde dem så jag skall nog lämna min motor till honom och samtidigt höra mig om hur de skall påverka registret.

Angående den bakre spolkanalen så har jag läst mig till att på vevhusmatade 125or är det ofta den som modifieras.

Jag är osäker på om jag vill ändra toppen och höja kompet då jag inte vill behöva bestycka om så fort det kommer en regnskur samt att jag även hört att det skall ge marginell skillnad jämfört med att labba med avgasrör och andra gasväxlingsrelaterade årgärder.

Har skaffat en avgasventil från 99ans motor som skall täta bättre, ett nytt HGS rör samt en boyesen reed ventil. Skall bli mkt kul att se hur den går till våren.

Mitt bygge kan följas här: http://www.allthingsmoto.com/forums/f-235/cr125-96-rebuild-58189/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top