435 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Medlem Bananoljas avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    326

    Moddad CR125 cylinder

    Jag håller på att renovera en CR125-96 och fick nyss tag på en begagnad cylinder till den och den har några modifieringar jämfört med min originalcylinder. Jag skulle behöva hjälp med att förstå syftet med de ändringar som är gjorda och tänkte att det kanske finns någon tvåtaktstaliban här som kan hjälpa mig.

    Det som är gjort på den är att inloppet till spolporten är uppslipad samt att det är två kanaler gjorda i fotytan i anslutning till varje fyllport, se bilder.

    Spolportsmodden har jag sett förut på en kompis VHS cylinder men fotkanalerna är jag inte bekant med. Jag gissar att de är till för att öka vevhusvolymen för om de skall påverka flödet så krävs kraftig ändring av blocket och jag kan inte heller se vad det skulle få för positiv effekt.

    Är det någon här som förstår vad syftet med ändringarna är? Mkt tacksam för svar!

    Den moddade cyllen är till vänster i bilderna.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00286.jpg
Visningar:	151
Storlek:	218,5 KB
Id:	375091Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00288.jpg
Visningar:	169
Storlek:	218,0 KB
Id:	375092
    Senast redigerat av Bananolja den 2012-12-28 klockan 21:43.

  2. #2
    MCHK-Racing på sporthoj (moderator) tobbeblåröks avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    örebro
    Hoj
    suzuki RGV 250 pepsi
    Inlägg
    260
    hej, när vi trimmade honda motorer ( polini cylinder)för mopperacing, slipade vi upp en liknande kanal till varje sida. Vi menade då att det skulle korta vägen för gaserna till de bakre överströmmarna. För att det ska fungera på din motor kan jag tänka mig att det finns hål upp från insuget som då öppnar för gaserna att strömma den kortare vägen direkt från reedventilen till överströmmarna. Teoretiskt blir vägen lite kortare, men ger det mer effekt? På cylindrar med insuget i cylindern kallas det Boysen kanal. Då blir det tydligt att färskgaserna kan dras den kortaste vägen från reedventilen in i förbränningsrummet. Som ett komplement till den bakre uppåtriktade spolkanalen. Har du sett den motorn som cylindern kom ifrån? Fanns det hål uppåt i insuget? DEt måste hursomhelst även vara hål i packningen för att det ska kunna fungera!

  3. #3
    Medlem Bananoljas avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    326
    Intressant! Jo, boysenkanalerna har jag sett på min 250 och det låter ju troligt att det kan vara en sån lösning. Har inte sett blocket cyllen kommer ifrån men har blivit lovad bilder så får se då.

    Man ökar ju vevhusvolymen genom att göra sådana kanaler, vilken inverkan borde det ha på prestandan?

  4. #4
    MCHK-Racing på sporthoj (moderator) tobbeblåröks avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    örebro
    Hoj
    suzuki RGV 250 pepsi
    Inlägg
    260
    Jag ser fram mot bilderna, och om förra ägaren hade upplevt någon skillnad i effektkurvan (andra förändringar kan inverka mer på effektökningen!).
    På mina egna 2taktare (bla RD250) har jag fått annan vevhusvolym då jag prövar en distansbricka som flyttar reedkorgen utåt. Den efterfrågade effekten ska vara att kolvens rörelse inte ska störa reedbladen så mycket, och lämnar en friare väg för gaserna som strömmar förbi reedkorgen upp i en mycket kort spolkanal i insugets överkant.
    Ett exempel på förändrad vevhusvolym är skillnaden mellan RD250 och RD350, en två cylindrig maskin med anor från 70 och 80 talet, samma vevaxel och vevhus.Vevhusvolymen ökar mellan de olika modellerna med 50cc i respektive vevhus. En ökning beroende på en mycket större kolv. Möjligen jämnar det ut hur snabbt effekten kommer vid 6000 varv.

    Små extra kanaler har lite att göra med toppeffekten, men de jämnar ut effektkurvan och tillåter färskgaser att smita genvägar upp mot förbränningsrummet. När avgasröret tömmer och suger färskgaser ur portarna ovanför kolven ska reedventilerna stå öppna, så den kalla bränsleblandningen direkt från förgasaren kan komma den kortaste vägen, innan portarna stängs av kolven. När varvet ökar, minskar möjligheten för gaserna att gå denna genväg, och de stora portarna får ta huvudansvaret för att man når toppeffekten. Det finns exempel på att den bakre spolkanalen har längre duration ( ex 134 grader istället för 130), för att kunna leverera gaser ytterligare en kort millisekund Man ser sällan sånna extrakanaler på motorer där toppeffekt är efterfrågad. ( typ RR motorer). Våra Honda mopperacers hade 5 växlar, och vi ville verkligen få effekt på ett brett varvtalsområde, så vi provade alla möjligheter för att få 70 cc motorerna att orka med oss gubbar på banor med många snäva kurvor. Samma som förväntas av en motocrossmotor! Användbar effekt fanns mellan 8000-12000 varv, alltså en tredjedel av motorns varvområde. Bra acc var bättre än hög toppfart.

  5. #5
    Medlem Bananoljas avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    326
    Intressant utlägg, låter logiskt i mina öron. Jag har nu fått lite mer info från en fd SM förare i klubben som körde CR125 och han hade såna kanaler i sina hojar och det var en trimmare i Kungsbacka som gjorde dem så jag skall nog lämna min motor till honom och samtidigt höra mig om hur de skall påverka registret.

    Angående den bakre spolkanalen så har jag läst mig till att på vevhusmatade 125or är det ofta den som modifieras.

    Jag är osäker på om jag vill ändra toppen och höja kompet då jag inte vill behöva bestycka om så fort det kommer en regnskur samt att jag även hört att det skall ge marginell skillnad jämfört med att labba med avgasrör och andra gasväxlingsrelaterade årgärder.

    Har skaffat en avgasventil från 99ans motor som skall täta bättre, ett nytt HGS rör samt en boyesen reed ventil. Skall bli mkt kul att se hur den går till våren.

    Mitt bygge kan följas här: http://www.allthingsmoto.com/forums/...rebuild-58189/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
2011 KTM 450 sx-f av J.Birgersson

2000 Suzuki GSXR 600 Corona av J.Birgersson

2013 Ktm 690 Smc-r av irish

Bloggar
Mina bilder.. 33 . SM Karlskoga... av Toyman

Race 3, skrika i hjälmen kan jag iaf. av Ulvhamne

Är man frisk? av Toyman