Video Fetish: Uppvärmning av motorer, blippande på gasen, tvåtaktsfasoner!

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Man vet att man kommit till en racingdepå när man vaknar (i skåpet på en buss)till tvåtakts-talibanernas uppvärmningar :mad:





:fyllisar
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Vad vinner man på att jucka med gasen sådär? Känns inte som det kan vara bra för motorn.. :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad vinner man på att jucka med gasen sådär? Känns inte som det kan vara bra för motorn.. :va

Banracetvåtaktare (som i filmerna ovan) slår igen stiften och smörjer dåligt på tomgång annars, de måste ventileras/trottlas.
De som meckar denna typ av motorer får även en känsla för hur bestyckningen ligger när de trottlar motorn, de testar bestyckningen. Den här typen av extrema tvåtaktare bestyckas ju ofta från förmiddag till eftermiddag, beroende på bana, aktuellt barometertryck osv. En djungel. Men så blir det när man ska ha ut de där sista hästarna. Det är ju uppemot 300 hk/liter i maskiner som dessa.....och förgasare.
Bara att lyfta på hatten för de som kan detta.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....

Om de som bankör med 4T insprutad gatsoffa står blippar(?) så har jag ingen aning. De vill väl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

De borde titta i en dragracedepå hur man varmkör en vass 4-taktare, där är nog kompetensen större på detta.



Men ihållande låg tomgång är ju inte bra på ngn motor, många hårt trimmade racingfyrtaktshojar är ju ganska lätta i veven, så de måste hållas på trotteln. Det är ju en avvägning mellan hur mycket motorbroms föraren vill ha, om det blir ngn tomgång öht. Särskilt med kall motor. Genom att testa svaret märker ju också mekanikern om motorn är varm, och som ett sorts funktionstest. Men att stå och repetitivt blippa gasen på en 4T i likhet med bantvåtaktarna förstår jag inte syftet med, om nu ngn gör det.


Tror jag...
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....

Jag har ingen aning men jag jag skulle gissa för att det ska gå lite snabbare, alt att man inte litar på att vattenpump orkar snurra vattnet tillräckligt. För att det är coolt?
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Förlåt en oinvigd som frågar, men vad är det som gör att yamman i översta inlägget spottar flammor och smäller när han släpper av på gasen (baktänder?)? Ser att detta inte händer på vare sig aprilian eller duccen. Är detta dåligt för motorn?
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
Lär en rookie....

Jag har säkert inte den slutgiltiga förklaringen men de flercylindriga 2-taktarna med förgasare vill man ju se att de får lika smörjning (oljeblandad bensin) vid samma tillfälle. Inte bra när en cylle går "torrt" och den andra jobbar på för fullt.
Trottlande/blippande: förgasarna har ju luftskruv, lågfartsmunstycke, tråttelnål, nålmunstycke, huvudmunstycke, trottel med olika vinklar, "power jet". Och 2-T har ju som bekant inget bra vridmoment på låg och mellanregister. Därför av stort intresse att få motorn att "svara" på gas. Sen påverkar syremängden i luften luft/bränsle blandnigen vid just detta tillfälle alltihopa. Och detta förändras timme för timme under dagen. Så ska man ligga optimalt har man att göra på en flercylindrig motor eller så "sejfar" man med lite för fet blandning. Att få allt detta att lira är en kompetens i den högre skolan.
Jag med flera söker ständigt denna visdom:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om de som bankör med 4T insprutad gatsoffa står blippar(?) så har jag ingen aning. De vill väl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

...

En vråltrimmad 4-taktare har en väldigt hög flamtemp i förbränningsrummet och den blir helt enkelt överhettad på tomgång. Kolla i en motocrossdepå där en högtrimmad stånka på tomgång snabbt får krökarna att glöda rött. När man blippar på gasen så kyler man förbränningsrummet med sval bensindimma och låter motorn värma upp sig i lugn och ro istället för kall motor med skitvarm topp.
Det är samma skäl som man på en motard såsom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med högtrimmad cross/enduromotor inte får ligga på jämn gas på landsvägen. Den låga trottelöppningen gör att kolvtoppen överhettar och får hål i sig, inte bra... De här motorerna är byggda för att gå på full gas och inget mjäkande som på en gatsoffemotor...:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För en gatmotorcykel, min SV650S, ur Suzuki manualen:
LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR Låt motorn gå på tomgång en stund efter det att du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En vråltrimmad 4-taktare har en väldigt hög flamtemp i förbränningsrummet och den blir helt enkelt överhettad på tomgång. Kolla i en motocrossdepå där en högtrimmad stånka på tomgång snabbt får krökarna att glöda rött. När man blippar på gasen så kyler man förbränningsrummet med sval bensindimma och låter motorn värma upp sig i lugn och ro istället för kall motor med skitvarm topp.
Det är samma skäl som man på en motard såsom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med högtrimmad cross/enduromotor inte får ligga på jämn gas på landsvägen. Den låga trottelöppningen gör att kolvtoppen överhettar och får hål i sig, inte bra... De här motorerna är byggda för att gå på full gas och inget mjäkande som på en gatsoffemotor...:)

Jo det är ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlägg ovan (du citerade inte hela) är inte ihållande låg tomgång bra på ngn motor.
Avgastemp på tomgång beror på hur den är bestyckad där.
DEt viktiga på en nystartad (även vass) 4T, som måste varmköras, och av olika anledningar inte kan köras, är att hållla upp tomgångsvarvtalet, så att man säkerställer oljecirkulation. Om det är föreståënde race så ska motorn helst få rotera bakhjulet för att snabba upp värmealstringen i trans/väcxellåda, sen få svalna några minuter fram tills det är dags för start. så att 4t-motorn är värmeinsjunken.

Ett problem vid varmkörning av alla motorcykelmotorer, är att man får en ojämn temp i motorn, 80% av värmealstringen som överförs till blocket överförs nämligen av toppen på en 4T.

4T cross och motardsmällor inte är gjorda för att ta ut kostanteffekt, det har för dålig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc för det. De är dimensionerade för
att avge maxeffekt i intervaller. Många av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och höga effekten. Vid motorbroms drar man dock välkommen olja förbi ringlandet. Värmebelastningen på kolven vid körning, är dock proportionell mot effekten.

Det är dock inte samma behov av att stå och repetitivt depågasa för att testa bestyckningen som på fullblodsbanracingtvåtaktarna, Det var det jag menade.

Men det här visste du säkert redan
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top