Sony HDR-AS 15

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fick en Sony HDR -AS 15 i julklapp; kunde inte göra annat än att dra ut hojen för att tillverka en liten blänkare inför i sommar. Väldigt bra ljusupptagning har den, som sig pass i vintermörkret.

 

sportbike

Guest
Fi fan, du har ju talang mannen, verkligen.
Ser fram emot nästa film.



:crash
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Helt rätt o ut o åka, det är ju fasen töväder ute! Känner mig dock lite tveksam till bildstabilisatorn när jag ser andra filmen... Eller hade du helt enkelt den funktionen avstängd? Är själv lite nyfiken på att skaffa samma kamera just pga den funktionen så vore ju lite intressant att få se mer :)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Helt rätt o ut o åka, det är ju fasen töväder ute! Känner mig dock lite tveksam till bildstabilisatorn när jag ser andra filmen... Eller hade du helt enkelt den funktionen avstängd? Är själv lite nyfiken på att skaffa samma kamera just pga den funktionen så vore ju lite intressant att få se mer :)

Bildstabilisatorn var av i alla "shots" från andra filmen, därför att man bara kan ha 120 graders vidvinkeln istället för 170 med bildstabilisatorn. Kan dock intyga att bildstabilisatorn är the shit; den funkar riktigt bra!

Ska ta en film här framöver med kameran monterad på hjälmen och med bildstabilisator.
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Nice. Hade inte hört talas om denna kamera tidigare. Hur tycker du att den står sig i förhållande till Gopro?
 

M_LILJA

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Ducati 996-00, Ducati Hypermotard-08såld, Husaberg FS 650-04, Husaberg FE 550-07såld, KTM 380 SX-02KTM 300 EXC-11
Hur / med vilket program redigerar du filmerna.
Jag har en likadan kamera men är supernolla på datorer.
Jag provade att instalera Windows moviemaker det funkade bara att spela upp ljudet från filmklippen med.
Finns det något bättre gärna gratis program som rekomenderas.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hur / med vilket program redigerar du filmerna.
Jag har en likadan kamera men är supernolla på datorer.
Jag provade att instalera Windows moviemaker det funkade bara att spela upp ljudet från filmklippen med.
Finns det något bättre gärna gratis program som rekomenderas.

Om du nu inte vill köra gratis program finns ju alltid piratbukten, där kan du bl.a. installera Sony Vegas det är rätt lätt. Annars är Adobe Premiere väldigt bra.

Orecic, jag har också den Kameran :) gillar den, men jag blev sne när jag insåg att 120fps var ett speciellt val. Trodde man kunde köra som med goPro i 60fps bara filma vanligt och sen "slöa" ner klippet efter eget behov i sin videoredigerare. =(
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Nice. Hade inte hört talas om denna kamera tidigare. Hur tycker du att den står sig i förhållande till Gopro?

Den slår GoPro Hero 2 på samtliga punkter; framför allt har den bättre färgåtergivning samt klarar av tagningar i mindre ljus. Dessutom har den en slow motion funktion vid 720p med 120 fps som jag testade idag;


Den har även wifi så man kan styra den via iPhonen, samt kan se bilden i realtid; vilket är väldigt bra när man monterar den, för att se vinkeln, samt att ställa om de olika lägena; 170/120 vidvinkel, 2x slow motion, 4 x slow motion, bildstabilisator av/på.

Den största nackdelen är att man inte får något ljud vid 4 x slow motion.

GoPro Hero 3 Black edition är bättre på två punkter (enligt teknisk specifikation): 1080p med 60 fps och 240 fps vid 480p.

Priset är det som gör den massiva skillnaden; GoPro Hero 3 kostar ca 4400 SEK och Sony HDR-AS 15 1300 SEK(om man köper den i USA).
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hur / med vilket program redigerar du filmerna.
Jag har en likadan kamera men är supernolla på datorer.
Jag provade att instalera Windows moviemaker det funkade bara att spela upp ljudet från filmklippen med.
Finns det något bättre gärna gratis program som rekomenderas.

Jag redigerar i Sony Vegas Pro; med tanke på att du köpt/fått en sån fin kamera borde du uppgradera dig från movie maker. :crash

Precis som stecktech skrev så skulle jag kolla på Sony Vegas eller Adobe Premiere; hur du nu gör för att få tag på dessa. :hihi
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Orecic, jag har också den Kameran :) gillar den, men jag blev sne när jag insåg att 120fps var ett speciellt val. Trodde man kunde köra som med goPro i 60fps bara filma vanligt och sen "slöa" ner klippet efter eget behov i sin videoredigerare. =(

Samtidigt kan du ju speeda upp det till realtid för att få en sådan effekt: normal fart-> slow motion. Men som sagt har man inget ljud, vilket är litet visset.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
ja utan tveka så provar jag oxå en sony.
har en hero 1 men dax att uppdatera lite.
var finns dom billigast?
finns det fäste för styre?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Nån som monterat den på sidan av hjälmen med bra resultat än. Utan fästet med bandet runt hjälmen.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
det finns ett rikitgt fäste som håller fast kameran utan rem.

Jag har googlat men inte hittat. Har du bild? Det är väl egentligen det som gjort att jag inte redan handlat.
vill gärna ha ett mindre skydd, gärna ett som bara är tunt gummi runt bakdelen och en skyddande hård plastfront (stenskott + regn). Den ser så jäkla stor ut när den sitter i huset..
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag gillar inte Sony's fästen, tycker GoPro's är bättre men jag har repat linsen på min goPro :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top