Honda Crf450r förvandlingen till Motard

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Var egentligen tänkt att inte köpa något mer till hojen denna månad då det blev oväntade utgifter, men lyckades "fynda" så kunde helt enkelt inte låta bli.

Komplett bult kit till hela motorn i Titanium:
1-12_zps3553a059.jpg

2-10_zps1692cdb9.jpg

Inte för att det blir mycket vikt besparing, men många bäckar små :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Var hittade du det kittet, titanbultar? Länk?
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
För att inte jämnföra äpplen och päron ska kan vi väl hålla det till bakhjulshästar.

65hk ska du inte hoppas på. Ingen Honda lämnar 55hk standard heller. Snarare runt 50 (skiljer säkert lite mellan årsmodeller pga. ventilstorlekar etc.)
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Det finns lite olika siffror gällande det, allt från 51 till 55hk på 06 om jag inte minns helt galet.
Tycker 65 inte känns orimligt då de finns de som plockat ut mer utan vare sig stroker eller bigbore kit :)

Glömde även nämna i förgår kom kammen :)
 
Last edited:

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
Tycker det låter riktigt grymt! oavsätt om det blir 65hk eller inte så kan vi ju säga att gent emot min ktm 690 med 64hk orginal kommer din gå som ett jävla as!!
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
p2p:
Det återstår att se om jag lyckas komma upp i den effekten eller inte.
Förhoppningsvis blir den inte slöare än original iaf :)

DSC_0135_zps39e6aa1c.jpg


Nu är det bara invänta lönen så blir det att beställa BB cylindern :)
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Boris JR:
Yes det blir 488cc. Kommer tillsammans med stroker kittet bli 511cc.
Dock är jag osäker ifall det blir standard komp kolv (12.1:1) eller lite högre 12.5:1.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boris JR:
Yes det blir 488cc. Kommer tillsammans med stroker kittet bli 511cc.
Dock är jag osäker ifall det blir standard komp kolv (12.1:1) eller lite högre 12.5:1.

Skall du åka med strokerveven och högre komp måste du kolla frigången mellan kolv och ventil ffa i kombination med elakare kammar.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Barret:
Tack för din åsikt, känner mig rätt kluven i frågan gällande komp.
Många förespråkar : Så mycket komp som möjligt, medans vissa andra menar på att original komp räcker gott och väl. Tog och kikade närmare och det var visst 12:1 standard komp och inte 12.1:1 som jag trodde .
Sett att många "over there" menar att 13.5:1 är inga som helst problem att köra på med deras soppa (93oct).

Boris JR:
Tack för tipset. Jag var nästan säker på att det behövs göras så hade tänkt kika närmare på det iallafall när jag kommit mig så pass långt i bygget :)

Efter endel slösurfande idag så lyckades jag (återigen) hamna på Ice cub´s hemsida, och börjar smått överväga om det är värt extra kostnaden iom att deras kit säljs färdig balanserade och klart.
(http://www.maxrpms.net/shop/index.p...crf450/crf523r-ice-cube-big-bore-stroker.html). Någon här som rentav prövat deras cylindrar?

Idag anlände titanium bultarna, så blir väl att åka förbi föräldrarna till helgen och montera de.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Högre komp är ofta ett måste om du ska köra med trimkammar. Annars tenderar hojen att bli dödligt slö på låg och mellan varv.
Nu vet jag inte exakt hur trimkammarna ser ut till din hoj och jag har inte provat Hotcams själv. Men när jag tittade till min cykel så verkade steg 3 väl vassa.
Jag har precis beställt Webcams kammar + ställbara kamdrev. Men när jag valde med min trimmade tog vi inte dom värsta då vi tror dom bara skulle ge en massa på topp.
Jag kommer för övrigt köra med 13,7:1 kolv.

Men att lyckas hela vägen med trimning är svårt. Det är olika recept beroende på vad man använder för ingredienser och inte minst vad man vill uppnå. Många hästar på ett dyno-papper är ju inget värt om man inte får ett bra register och får ner effekten i backen.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Tack Barrett, tur att någon tänker längre än en själv :tungan
Blir nog att överväga ändå att gå upp lite i komp, för effekten passerar inte originaleffekten förens vid ~7700rmp med steg3.

Jag har själv varit sugen på webcams kammar, men valde hotcams då webcams kammar oftast bearbetning av toppen av någon form (förutom 943/921) och den är mellanting mellan steg 2 och steg 3, fast dyrare än hotcams.

Tycker Motocrossactionmag's artikel visar rätt bra det med olika delar och deras effekt:
http://motocrossactionmag.com/Main/News/622efaf9-d993-4a01-94a4-16bacbee4059.aspx
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker Motocrossactionmag's artikel visar rätt bra det med olika delar och deras effekt:
http://motocrossactionmag.com/Main/News/622efaf9-d993-4a01-94a4-16bacbee4059.aspx

Steg 1, Exhaust påminner mig om denna modifiering jag gjorde på min yzf
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-400-426-450&p=5387179&viewfull=1#post5387179
Vilket iofs inte var samma som steg 1, men betydligt billigare och väldigt mycket hk/krona.

450 bör dessutom vara betydligt mer strypta än 250 i avgasröret för den producerar mer ljudenergi men ska ändå klara samma decibelkrav.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Two stroke man:
Intressant tips, men jag tror dock att jag låter FMF systemet vara som det är :) Fast det återstår väl att se ifall mot all förmodan om jag skulle vilja försöka få ur lite extra kan man alltid kika närmare på det.

Det blev i alla fall Cylinder-works 488cc kitt med tillhörande 12.1:1 komp, överväger dock att nästa månad beställa kolv med högre komp. Någon som provat Wössner? Såg att deras 13.5:1 kolvar var riktigt billiga (Bra mycket billigare än CP)

cylinder-works__17374.1299491877.1280.1280.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Two stroke man:
Intressant tips, men jag tror dock att jag låter FMF systemet vara som det är :) Fast det återstår väl att se ifall mot all förmodan om jag skulle vilja försöka få ur lite extra kan man alltid kika närmare på det.

Var väl kanske inte direkt menat som tips till dig som har ett helsystem redan. Bara en kommentar och kanske tips till någon som inte vill köpa rör.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Two stroke man: Ah, trodde de var ett tips till mig :)

165841-1404390ff3dfe2c19670ad88d08358c8_large.jpg

Skillnad?
165841-b2d6fa37f708df213bec5dafae687691_large.jpg

Bytte även gasrullen och monterade nya handtagen,smorde upp både kopplings och gas wiren, får se om det blir imorgon att byta styrkrona :)
 
Last edited:

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Det blev några timmar i garaget idag också.

DSC_0138_zpsc7a9c4db.jpg

Nu känner man sig bara mer motiverad att få skrapat ihop pengar så man kan börja bygga klart motorn och kanske hinna köra lite i sommar :yoparty
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Känner sig som ett barn på julafton :)
DSC_0144_zpsb28a1e7d.jpg


Hade även tänkt beställa Stroker kit, men han jag handlar av hade inte hemma. Så blir nästa löning istället att köpa stroker kittet då han fått hem.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top