Adblock - nono?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det fungerar inte riktigt så att Egmont själva kontrollera och godkänner annonser. Man går med i ett annonsnätverk som sen "intelligent" (nåja) skjuter upp anpassade annonser till användarna beroende på var/vad de surfat på tidigare.

Så, den där heltidarn som sköter annonsjagandet, den har rätt lugnt på jobbet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du menar att några betalar och resten fortsätter använda AdBlock?
Jag använder det kategoriskt överallt på alla mina enheter där det går för jag tycker att annonser förstör upplevelsen. Jag har inga betänkligheter. Företagen får hitta andra intäktsmodeller.

Jag har inget emot att betala för en tjänst, sålänge det inte är oskäligt. Jag prenumererar tex på Highsider, mest för att jag tycker att tidningen förtjänar att finnas.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
...Därför behövs även "smarta" annonser som levererar innehåll baserat på besökarens trend. Det är typ standard nu för tiden. Något alla sysslar med. Har du t.ex varit på Prisjakt, och sökt på mobiler, så ser du mobiler i annonserna på andra sajter du besöker. Så fungerar annonsvärlden.
...

Let's agree to disagree. :tuttar

Untitled.jpg
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vi hoppas därför att du stödjer din favoritsajt på nätet genom att stänga av din annonsblockering. Nedan hittar du anvisningar hur du gör. Tack på förhand!

Nej?..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag sitter nu vid min sons dator.
"Självklart" kommer att den blockar annonser från SH. Det jag hittar är större delen av sidan fylld med annonser/nyheter från Motorrad, 24MX använder SH's Webshop.
Går vidare till Aftonbladet. Sida Toppas av
Berättelsen om Pi Följt av rutor om Blocket, Mötesplatsen, Prisjakt. Lets Deal, Mobilo.se Lendo.
Längre ner finns 8 rutor med annons uppe till vänster som är tomma.
Går vidare till Di.
Där kommer det upp nya rutor med Jobb under rubriken Sök nytt jobb på Di.
Lägre en Ruta med få bästa pris på hemstädning, målare, golvläggare osv.
För övrigt ingenting...
Går vidare till Svd.se
Massvis med annonser till höger.
Men längst upp saknas en annons och lite längre ner så
Finns tre rutor om Peugeot
och sedan kommer
Den här webbsidan är inte tillgänglig
Google Chromes försök att ansluta till adserver.adtech.de avvisades. Webbplatsen kanske är nere, eller så är ditt nätverk inte konfigurerat korrekt.

Sammanfattning: De som verkar ha störst problem med att få ut annonser är Di och SH.
Aftonbladet och Svd lyckas bättre.
Fel annonsleverantör?
(Min son har inte adblock installerat. Han har enbart Windows XP och Antivirusprogram installerat. Vad jag vet.....)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Statistiskt sett har troligen ett ton wäsch installerat också?

Inte idag tror jag. För min son har upptäckt att det tar några dagar från datorn säckat ihop till jag har tid ta itu med den. Så han har blivit försiktigare.
Men visst har det varit en del ominstallationer av Windows.
Husbibeln för Windows är numera Cecilias hemsida. Cecilia är huvudmoderator på
http://eforum.idg.se
https://sites.google.com/site/ceblstockholm/
Och vi kör alla råden/programmen på den sidan. Då och då. Det ena efter det andra.
Och så har vi en Linksys WRT54GL med Tomato som första brandvägg.
 

Allard

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Gbg
Hoj
2004 CBR600RR
Adblock har en feature som släpper igenom "ok" reklam.
Kanske skulle se över vilka riktlinjer den har och försöka följa dessa, denna tjänst är desutom påstäld som grundinställning. Man måste aktivt stänga av den.
/Anders
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu klagar sidan på adblock när man öppnar den i safari på ipad. Och nej jag har ingen adblock på paddan...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag anväder AdBlock för att jag tycker att det har blivit jobbigt hur mycket reklam ni försöker peta i mellan raderna. Kom inte och böla att vi blockar då. Om SH går ner på grund av att vi blockar reklam, så är det egentligen på grund av dålig hantering av en bra produkt - Egmont får lugna ner sig med hur mycket de försöker kasta åt vårt håll.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
När ska tomten nyktra till och fixa den där j__la servern så att forat funkar normalt igen då'rå..?

Vad är "normalt"? :)

Framsidan har jag nu fixat via ett cron-script som sköter all uppdatering av innehåll, så ingen användare till slut behöver sitta och tugga igenom databasen efter nytt content.

Ni bör känna skillnad där.

Sedan hoppas jag du läste övriga trådar om forumet. Det är en ny DB-server på gång. Den har varit under testutveckling ett tag för att se om den klarar trycket.

Nuvarande server är 32-bitars, vilket har begränsningar i minnet till 4gb om jag minns rätt. Inte bra.
Sen såg jag nyss att MySQL har version 5.0, det finns 5.5, och varje ny version har noterbara skillnader i förbättrad hastighet. Så det ska jag tvinga igenom efter årsskiftet, kosta vad det får kosta att nån kunnig får uppgradera MySQL (om nån här är kunnig, får han höra av sig då jag har access till allt såklart).

Jag tycker själv iaf att på sistone har det lirat på bra efter diverse cache-förbättringar jag gjort.

Kommer luska i det här. Vi ska såklart få till en sportsnabb snabb sajt!!
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
'Normalt' är att inte spottas ut till en 'database error'-sida var tredje gång jag försöker klicka vidare och navigera runt i tråddjungeln...
Jag kan spara några skärmdumpar om du vill..?:argpådato

Nåväl - nu ska jag förbereda lite inför :cpparty.

Gott nytt på're!
Å keep up the good work...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag surfar på Sporthoj på iPad och iPhone och iOS stödjer inte Flash. Sen har jag ett flertal datorer också varav EN körs AdBlock på och det är min jobbdator som jag är tokorolig för att få in virus och annat skit på. Flash är en smittohärd och Flash är på väg bort. Dom andra datorerna kör jag inte AdBlock på. Jag fick också det där meddelandet. Jag tänker inte ändra på mitt surfbeteende här på Sporthoj. Tråkigt nog tar Sporthoj rejält med tid att ladda trots snabb dator och trotts snabb uppkoppling. Bättre med en årlig medlemsavgift än reklam om jag får säga vad jag tycker.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad är "normalt"? :)

Framsidan har jag nu fixat via ett cron-script som sköter all uppdatering av innehåll, så ingen användare till slut behöver sitta och tugga igenom databasen efter nytt content.

Ni bör känna skillnad där.

Det kommer ett antal:
bad.JPG

Kanske påverkar?

Sen är det alltid när man tror hemsidan är klar, så kommer sidförflyttning av att nått laddas efter allt?
Som gjort för felklick, får också databaseerror på kvällen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Läs gärna infosidan om hur adblock faktiskt skadar SH. Annonserna betalar sig i antalet visningar, inte i klick.

Stöd den sajt ni besöker genom att inaktivera adblock.

På min dator laddar SH på under sekunden i både IE och Chrome. Utan adblock, såklart ;)


De senaste åren har antalet "Vbulletin error" ökat med exponent 10, svarstiden från ex. val av sida 2 till 3 i en valfri tråd snittat med 200% ökning och man (jag) hinner med att göra två inköp på valfri webshop under samma tid som "väntar på sporthoj.com..." anges. Det finns inga begränsningar i min bandbredd eller datorkapacitet..

Vid ev. inlägg ges ofta "vill du lämna denna sidan" (dubbelpostfel) fastän ingen rimlig orsak verkar finnas (har inte nån form av parkinson med ofrivilliga dubbelklick)

"Normalbesök" vid sh innebär 5-8 olika trådbesök, varav ett (i snitt) vbulletin error.

På sina ställen hänvisar man ex. till denna länk http://www.sporthoj.com/regler.php för regler, något som inte existerar.

När antalet annonser och framförallt annonsernas yta har växt (ex. toppannonsen ovanför Sporthoj.com bannern som är 3,5x större än sitens egen logga...) medan tillgängligheten/funktionen på forumet försämrats har jag oerhört svårt att köpa den fina förklaring som ges till varför man ska undvika annonsblockering.

edit: vbulletin error igen; kl 01:45. Jag gissar vilt på att besökarantalet inte ligger på nån toppnotering just nu.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Dessa databasfel kommer jag kika på nästa år. Det lovar jag. Men jag kan inte lova att det blir åtgärdat närmaste veckorna av anledningen att en ny DB-server är inplanerad, men den testas fortfarande i ett annat projekt (utvärdering).

Jag kommer köra lite uppgraderingsscript på DB-servern till nyare versioner av allt. Förhoppningsvis kommer det hjälpa.

Håller med om att det inte bör vara så många DB-fel på SH. Kommer kämpa för att få till ny hårdvara eller en äkta expert på att tweaka servrar för max prestanda.

Det är väldigt konstigt hur som att det går segt för vissa av er. Men det går hyperfort för mig, typ alltid. Och jag har ingenting speciellt som ska göra det snabbare för mig.

Nytt år, ny server... eller nått :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top