Adblock - nono?

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det vore skoj att veta vilka som drabbas av falsklarmet.
Själv åker jag på Ubuntu med Firefox. Vet ungefär hur finansieringsmodellen ser ut så jag blockar inte annonser.
Däremot skulle jag vilja ge en julklappsfot i röven på de som använder Flash för sin annonsering. Med träsko.

Haha, skönt lite förståelse och humor! För många vet för lite om hur sajter måste bekosta sin existens. Allt kan inte fungera idéellt och vara gratis. Den tiden är över. Alla vill nu för tiden ha betalt! Så är det, tyvärr. Och medlemmarna, de vill inte ha annonser alls.

Flash vet jag arbetas mycket för att få bort, till fördel HTML5 i vissa fall. Men det är svårigheter att få till annonser som är animerade (alla vill ha det, och de annonserar inte annars) i existerande annonseringssystem. "HTML5" är liksom rena sidor uppbyggda på ett visst sätt med hjälp av script osv. Sådant går inte få in i en typisk annons-yta. Så att Flash försvinner helt, kommer inte ske närmaste tiden...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Swedie skriver:
På min dator laddar SH på under sekunden i både IE och Chrome. Utan adblock, såklart
Eftersom jag misstänker du inte har en dator som är speciellt mycket snabbare än min, så tror jag förklaringen är att du, Swedie har snabbare förbindelse med sporthoj.com. Jag har 8/1Mbit/s ADSL men når i praktiken inte upp till den hastigheten. Utan ligger lite lägre.
Jag har en hemgrupp på ett 20-tal siter. Och när jag jobbat mig fram till SH är väl fortfarande drygt 15 öppna.
Vilken hastighet har du, Swedie på förbindelsen med sporthoj.com?
Hur många siter ingår i din hemgrupp?
PS. Jag har inte adblock installerat. Däremot har jag Flash inaktiverat vid normalt surfande. Med Flash aktivt blir webben så långsamt så för mig är det inte intressant surfa. Det tar lätt en minut från jag trycker på Skicka tills nått händer. Vissa siter rasar ihop totalt. Det händer ingenting. :mad: DS
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Swedie skriver:
Eftersom jag misstänker du inte har en dator som är speciellt mycket snabbare än min, så tror jag förklaringen är att du, Swedie har snabbare förbindelse med sporthoj.com. Jag har 8/1Mbit/s ADSL men når i praktiken inte upp till den hastigheten. Utan ligger lite lägre.
Jag har en hemgrupp på ett 20-tal siter. Och när jag jobbat mig fram till SH är väl fortfarande drygt 15 öppna.
Vilken hastighet har du, Swedie på förbindelsen med sporthoj.com?
Hur många siter ingår i din hemgrupp?
PS. Jag har inte adblock installerat. Däremot har jag Flash inaktiverat vid normalt surfande. Med Flash aktivt blir webben så långsamt så för mig är det inte intressant surfa. Det tar lätt en minut från jag trycker på Skicka tills nått händer. Vissa siter rasar ihop totalt. Det händer ingenting. :mad: DS

Min dator är snabb iaf vet jag...! En ordentlig arbetshäst. En bärbar. Så där ligger en del såklart.
Mitt internet är Telia ADSL/VDSL (gamla kopparledningar, men med "V" för mer kräm) på 30mbit ner och 1 mbit upp. Gammalt husområde. Och jag är inte i närheten av servern. Jag har även gott om datorer/tv/mediaserver, 2 st NAS:ar osv som tullar från linan.

Tekniskt har jag annars byggt SH så att annonserna laddar sist, vilket betyder att långsamma uppkopplingar inte ska bli påverkade lika mycket för att läsa sidan. Du laddar alltså texten först, sen annonser. Så du kan börja läsa texten tidigare än annonserna börjat visas.

I med att du säger att Flash drar ner din dator, så tror jag din dator är rätt sunkig, tyvärr. Eller är min dator supersnabb, för den laggar inget, nästan oavsett mängd "skit" (flash) på skärmen.
 

sportbike

Guest
Alternativet är väl ett helt reklamfritt forum med en medlemsavgift per år.

Nån som är sugen?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
(återpostar detta från en annan tråd med adblock-diskussion)

SH har utgifter som måste betalas. I början när jag drev den utan annonser, eller bara ett par få, fick jag lov att hora runt för att få gratis serverdrift. Den tiden är långt över! Alla vill ha betalt nu! Det kostar en hel del att drifta SH och med den trafik den genererar. Men självklart är det inga gigantiska utgifter, men det sitter även sen en person som ansvarar för annonserna som betalar för driften. Det kostar pengar att driva in pengar för att hålla SH online!

Men när du pratar om att det var relevanta annonser. Det var i huvudsak sista åren av mitt ägande. Jag var benhård, inga animeringar osv. Det höll men blev till slut svårare och svårare att hålla sig vid.

Att enbart låta MC-firmor annonser betyder för lite pengar, krasst sett. SH skulle inte gå runt. Därför behövs även "smarta" annonser som levererar innehåll baserat på besökarens trend. Det är typ standard nu för tiden. Något alla sysslar med. Har du t.ex varit på Prisjakt, och sökt på mobiler, så ser du mobiler i annonserna på andra sajter du besöker. Så fungerar annonsvärlden.

Till slut blir relevansen bättre och bättre och hudkrämer osv försvinner. Men det tar ett tag att tweaka in. Egmonts annonsteam jobbar såklart aktivt med det, därför att ingen tjänar på dåliga annonser. Annonsörerna vill inte göra reklam till dig om hudkräm, för du köper det ändå inte. Snarare en annons om lite diesel och svartrök på burk?

Ju bättre ekonomi SH har, ju enklare kan man då stänga av de här "breda" annonserna som ska täcka en större bredd av intressen. Men idag, är det tyvärr tvärtom för att täcka upp förlusten av adblock.

Som det sagts, adblock blir man fort bortskämd med och man "glömmer" stänga av. Fler måste påminna sig att stänga av då och då och bidra till sajtens överlevnad genom att visa annonser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror faktiskt det är förbindelsen. Jag har en Intel Quad 2,4GHz, 4GB RAM, varav ca 1,1GB RAM används totalt. Min son har en lite snabbare dator men han kan inte spela CS och liknande samtidigt med att jag surfar. För våra 8/1 ADSL räcker inte till. Nu finns det ju möjlighet att det finns andra strypningar för dina 30Mbit/s var ju inte så mycket snabbare än mina ca 7Mbit/s. Mycket intressant. Min router Linksys WRT54GL med Tomato kanske inte klarar så många samtidiga uppkopplingar? Eller begränsningen kanske ligger i ADSL-modemet? Modemet är ju mer än 10 år gammalt......det är kanske modemet som inte klarar många samtidiga uppkopplingar.
 

Bifogat

  • SporthojDatorhastighet1.jpg
    SporthojDatorhastighet1.jpg
    70.1 KB · Visningar: 145

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Swedie skriver:
Eftersom jag misstänker du inte har en dator som är speciellt mycket snabbare än min, så tror jag förklaringen är att du, Swedie har snabbare förbindelse med sporthoj.com. Jag har 8/1Mbit/s ADSL men når i praktiken inte upp till den hastigheten. Utan ligger lite lägre.
Jag har en hemgrupp på ett 20-tal siter. Och när jag jobbat mig fram till SH är väl fortfarande drygt 15 öppna.
Vilken hastighet har du, Swedie på förbindelsen med sporthoj.com?
Hur många siter ingår i din hemgrupp?
PS. Jag har inte adblock installerat. Däremot har jag Flash inaktiverat vid normalt surfande. Med Flash aktivt blir webben så långsamt så för mig är det inte intressant surfa. Det tar lätt en minut från jag trycker på Skicka tills nått händer. Vissa siter rasar ihop totalt. Det händer ingenting. :mad: DS

Jag kan tillägga på det att jag själv just nu sitter på ett mobilt bredband med begränsad datamängd varje månad och har ingen lust att slösa bort den datamängden på reklam som inte intresserar mig.

Och som jag sa tidigare lämnar jag gärna om det är på det viset att jag är en större belastning än tillgång för forumet.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Håller med om att reklam är jobbigt. Men gjorde faktiskt ett undantag i Adblock för sporthoj. Min enkla ekvation i huvudet var "behålla sporthoj.com med reklam, eller vara utan sidan?". Jag behåller hellre reklamen och har det gratis än att betala medlemsavgift och har det reklamfritt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tror faktiskt det är förbindelsen. Jag har en Intel Quad 2,4GHz, 4GB RAM, varav ca 1,1GB RAM används totalt. Min son har en lite snabbare dator men han kan inte spela CS och liknande samtidigt med att jag surfar. För våra 8/1 ADSL räcker inte till. Nu finns det ju möjlighet att det finns andra strypningar för dina 30Mbit/s var ju inte så mycket snabbare än mina ca 7Mbit/s. Mycket intressant. Min router Linksys WRT54GL med Tomato kanske inte klarar så många samtidiga uppkopplingar? Eller begränsningen kanske ligger i ADSL-modemet? Modemet är ju mer än 10 år gammalt......det är kanske modemet som inte klarar många samtidiga uppkopplingar.

Mina datorer i huset är "dockade" och med kabel via ett gigabit-nätverk till och från modem och andra enheter i huset. Sen sitter modemet som kommunicerar mot Telia. Så jag har inga flaskhalsar ut mot nätet hos mig. Raka rör! :)

Jag vet att jag tidigare haft problem med att om upströms ligger nära sin gräns (1 mbit är väldigt lite egentligen), så påverkar det hela nätverket. Hela datorn kan faktiskt bli seg!

Så se till att du inte har saker som skickar för mycket data ut mot nätet. Det dödar din hastighet rätt fort.

Om du kör trådlöst så kan dålig signal vara orsaken oxå. Även fast det står säg "40 mbits" uppkoppling i ditt trådlösa nätverk, men signalen är t.ex 1-2 pinnar av 5, så kommer det gå sakta, speciellt anrop fram och tillbaka innan du får respons så att säga.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag kan tillägga på det att jag själv just nu sitter på ett mobilt bredband med begränsad datamängd varje månad och har ingen lust att slösa bort den datamängden på reklam som inte intresserar mig.

Och som jag sa tidigare lämnar jag gärna om det är på det viset att jag är en större belastning än tillgång för forumet.

Sitter du med så kassa förutsättningar förstår jag behovet av adblock.

Förhoppningsvis kan de som inte har samma situation tänka sig att inaktivera adblock, iaf för sporthoj.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmmm, är det okej att sätta upp ett par burkar på olika ställen som laddar om sporthoj.com med ett par minuters mellanrum för att kompensera min adblock :va:brynad
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hmmm, är det okej att sätta upp ett par burkar på olika ställen som laddar om sporthoj.com med ett par minuters mellanrum för att kompensera min adblock :va:brynad

Fel svar Ja, rätt svar Nej :)

Nej av den anledningen att om visningar i slutändan inte ger annonseren några klick eller köp, så kommer inte annonsören vilja fortsätta sin annonsering.
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Fel svar Ja, rätt svar Nej :)

Nej av den anledningen att om visningar i slutändan inte ger annonseren några klick eller köp, så kommer inte annonsören vilja fortsätta sin annonsering.

Som jag skrev i den lilla lådan man fick upp om man använde adblock = Skulle det vara möjligt att i så fall skänka en summa så man fastställer att sporthoj fortfarande kan finnas även om man kör med adblock?
Och någon innan undrade om kostnaderna annonserna drar in, Skulle man kunna få reda på vad en användare generar för pengar till SH på en tidsperiod med annonserna? för dom ger väl inte så ohyggligt mycket pengar per visning?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...På min dator laddar SH på under sekunden i både IE och Chrome. Utan adblock, såklart ;)
Under sekunden?? 10-15-20 sekunder är närmare sanningen för min del. Har ADSL med 8 megabit (ofta runt 6,9 i praktiken enligt Bredbandskollen) och en hyggligt modern laptop (Asus från 2011 med Win7 och Firefox).

Jag startar kanske dagen med att öppna sporthoj, öppna smc.se och aftonbladet.se. Och när de andra två är uppe och läsbara så är SH fortfarande bara halvklar... Så har det varit ett bra tag nu. Trodde att det var en seg server, men det kanske är annons-(flash?)relaterat? Jäkligt irriterande är det i vilket fall.

Något är skumt när t o m en så annonstyngd sajt som Aftonbladet spöar SH med hästlängder vad gäller nedladdningstid.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Efter mitt förra inlägg stod förstasidan och stånkade säkert en halv minut. Hann hämta kaffe... ;)
Klickade sedan fram och tillbaka, 2-3 sekunders svarstid. Så det går upp och ned. (Cachade bilder??)

Men "trögheten har varit är mer vanlig än snabbheten" (om man kan säga så) på senare tid.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Efter mitt förra inlägg stod förstasidan och stånkade säkert en halv minut. Hann hämta kaffe... ;)
Klickade sedan fram och tillbaka, 2-3 sekunders svarstid. Så det går upp och ned. (Cachade bilder??)

Men "trögheten har varit är mer vanlig än snabbheten" (om man kan säga så) på senare tid.

Aha! Du menar startsidan, ja där är en bugg jag ännu inte hittat orsaken till. Den står även och tuggar för mig där. Men det har inget med annonser att göra utan är ett scriptfel någonstans.

Övriga sidor på sajten ska laddas i OK hastighet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm.. Skulle det inte vara möjligt att låta de av oss som vill betala för att slippa reklamen, och resten få köra på en reklamsida? Jag är nämligen högst öppen för möjligheten att betala för att slippa reklam, gör det redan på ett par andra tjänster jag använder. (Är rätt säker på att flera med mig faktiskt skulle kunna tänka sig att göra det dessutom)
Vad skulle det isf kosta?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hmm.. Skulle det inte vara möjligt att låta de av oss som vill betala för att slippa reklamen, och resten få köra på en reklamsida? Jag är nämligen högst öppen för möjligheten att betala för att slippa reklam, gör det redan på ett par andra tjänster jag använder. (Är rätt säker på att flera med mig faktiskt skulle kunna tänka sig att göra det dessutom)
Vad skulle det isf kosta?

Det är diskussioner om det redan faktiskt. Snarare det tekniska som hindrar just nu. Men det är på gång till början på nästa år.

Kostnad, ingen aning själv. Får nog göras en undersökning om vilken nivå man bör lägga sig på.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top