Täta läckande avgasventiler på Yamaha RD 350

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har läckande avgasventiler på min Yamaha RD 350 och fick just precis, med det vädret vi har i Stockholm just nu, ofantligt bråttom att fixa ihop hojen så det blir lite åka i vinter.

Har dessvärre inte råd med nya bussningar och ventiler då dessa kostar ca 2000kr. Så det jag är ute efter är billiga fulknep så att jag kan få ihop hojen så snart som möjligt. (Helst utan att permanent förstöra motorn)

För att göra det enkelt hade jag tänkt koppla ur YPVS motorn och lämna ventilerna i öppet läge.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helt uppställda ventiler är inte roligt köra med. Det blir för mycket ketchupeffekt. Då skulle jag hellre söka rätt på ett par cylindrar utan YPVS.

Är ventilerna slitna och glapp eller bara tätningarna? Tätningar borde ju att hitta billigt. Sen borde man kunna hitta beggade ventiler.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Helt uppställda ventiler är inte roligt köra med. Det blir för mycket ketchupeffekt. Då skulle jag hellre söka rätt på ett par cylindrar utan YPVS.

Är ventilerna slitna och glapp eller bara tätningarna? Tätningar borde ju att hitta billigt. Sen borde man kunna hitta beggade ventiler.

Har kört med öppna ventiler tidigare och det är ju helt klart att avråda från. Skillnaden är markant. Men pga ekonomin är det just nu mest värt att få motorn körbar och mindre aktuellt att få den i perfekt skick.

Cylindrar utan ventiler innebär så vitt jag vet från en Bansheemotor. Har kollat på detta alternativ men cylinder plus kolv går isåfall på minst 2000kr och dessutom kommer inte avgasrören passa då de har en annan anslutning till avgasporten.

Både ventilerna och bussningarna är nog inte helt bra. Dessutom är sammanlänkningen mellan vänstra och högra cylindern bristfällig vilket gör att högra cylinderns ventil inte öppnar fullt/stänger helt.

Nya packningar är såklart nödvändigt, bara dem kostar ca 300-400kr men risken finns att det fortfarande kommer läcka.

Skulle mer än gärna få tag på begagnade ventiler men har inte hittat några. Optimalt vore ju att hitta ett par femhundringar i snön och köpa nya frästa ventiler och bussningar från Twostrokeshop
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är bussningar glapp ! shimsa med metallfolie i lämplig tjocklek,har kanske några beg tätningar som du kan få köpa billigt, ska kolla i bra och ha lådan!!
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Cylindrar utan ventiler innebär så vitt jag vet från en Bansheemotor. Har kollat på detta alternativ men cylinder plus kolv går isåfall på minst 2000kr och dessutom kommer inte avgasrören passa då de har en annan anslutning till avgasporten.
Twostrokeshop

Bansheemotorn har mycket riktigt inga avgasventiler, den är baserad på de tidigare RD350-motorerna vilka var utan avgasventiler. Man vill nog ändå ha lite slantar för cylindrar utan ventiler, eftersom det nog inte ligger och dräller bra sådana här och var. Det blir nog ändå billigast att fixa ventilerna på din motor. Lycka till!
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Är bussningar glapp ! shimsa med metallfolie i lämplig tjocklek,har kanske några beg tätningar som du kan få köpa billigt, ska kolla i bra och ha lådan!!

Bra idé det blir det helt klart att testa. Det vore toppen!
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Bansheemotorn har mycket riktigt inga avgasventiler, den är baserad på de tidigare RD350-motorerna vilka var utan avgasventiler. Man vill nog ändå ha lite slantar för cylindrar utan ventiler, eftersom det nog inte ligger och dräller bra sådana här och var. Det blir nog ändå billigast att fixa ventilerna på din motor. Lycka till!

Nu handlar inte tråden om det men bansheemotorn är ju inte baserad på de äldre motorerna utan på ypvs-motorn. Det är nästintill lika motorer, skiljer gör framförallt utväxling och cylindrar. Just pga de kostar en del att byta till bansheecylindrar är det ej ett alternativ.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Optimalt vore ju att hitta ett par femhundringar i snön och köpa nya frästa ventiler och bussningar från Twostrokeshop

twostrokeshop kan du nog utesluta då dessa inte finns längre ! Steve och wobbley wayne har gått skilda vägar och man snackar mycket om bedrägeri på AF1 forumet. jag mailade steve för några dagar sen och frågade hur det går med TSS500 projektet ,, då jag har ett halvt kit liggandes!
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
twostrokeshop kan du nog utesluta då dessa inte finns längre ! Steve och wobbley wayne har gått skilda vägar och man snackar mycket om bedrägeri på AF1 forumet. jag mailade steve för några dagar sen och frågade hur det går med TSS500 projektet ,, då jag har ett halvt kit liggandes!

Går fortfarande att hitta ett par på ebay som jag tror är tillverkade av dem. I annat fall kan jag nog få tillgång till en fräs och få ett par nya tillverkade men det tar dock tid som jag inte har just nu.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag köpte en Vesrah packningssats till min rd500 för många år sen. I den ingick samtliga o-ringar och tätningar till YPVS:en(4 st). Jag betalade bara 850:- för den ny vill jag minnas och då ingick även toppackningar som kostade 1000:- st på Yamaha. Nu var det ganska länge sen så jag minns inte exakt vilken butik det var men det var en av de som annonserar om RD delar i Performance bikes. Det fanns även till olika rd 350 modeller.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Inte för att vara sån, men vadfan, en 2t har inga avgasventiler?
Däremot så har den avgasportar.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Inte för att vara sån, men vadfan, en 2t har inga avgasventiler?
Däremot så har den avgasportar.

Inte för att vara sån - men;


YPVS - Yamaha Power Valve System...
...the valve is of a cylindrical design running across the top of the exhaust port...:glömdet
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Menar du alltså att dom från äldre RD350 utan YPVS inte passar? Jag har tagit för givet att det är exakt samma motor men med olika cylindrar.

Har inte allt färskt i huvudet men är ganska säker på att de mesta skiljer dessa motorer åt. Ägde en 82a en gång i tiden och såvitt jag kommer ihåg är det en helt annan motor, mycket är liknande dock. Är ganska säker på att en LC motor inte passar på en YPVS.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Har inte allt färskt i huvudet men är ganska säker på att de mesta skiljer dessa motorer åt. Ägde en 82a en gång i tiden och såvitt jag kommer ihåg är det en helt annan motor, mycket är liknande dock. Är ganska säker på att en LC motor inte passar på en YPVS.
Det är rätt, den motorn från 82 har topplocket fastdraget genom cylindern, medan motorn från 83 med YPVS, har cylindern fast i vevhuset med 4 bultar var, och sedan är toppen dragen med 5 bultar till varje cylinder. Kolvar och lager är samma, men vevaxel och vevhalvor, cylindrar mm är olika.
Motorerna kan byta plats, då fästen är lika, elektroniken skiljer mellan modellerna.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är rätt, den motorn från 82 har topplocket fastdraget genom cylindern, medan motorn från 83 med YPVS, har cylindern fast i vevhuset med 4 bultar var, och sedan är toppen dragen med 5 bultar till varje cylinder. Kolvar och lager är samma, men vevaxel och vevhalvor, cylindrar mm är olika.
Motorerna kan byta plats, då fästen är lika, elektroniken skiljer mellan modellerna.

Kan man inte montera cylindrar från en 82a på en 83a då om man även byter toppen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top