CB400N cafe racer

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Ort
Hajom
Hoj
honda cb650 -80
Tänkte höra om någon har tips på hur man flyttar bak fotpinnar/växel/broms reglage?

Ett alternativ som jag gjort är att jag kortat bromsen(kortare stång) till trumman, och sedan monterat en mindre bromspedal. Växelreglaget har jag tagit bort, och monterat en annan pinne, har ettan uppåt, å de andra växlarna neråt. Har inte flyttat bak mitt så mycket, kanske 10cm, å lite högre upp,,
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Lite dålig uppdatering nu i de senaste. Väntar fortfarande på ljuddämparna från roffes motor, ringde igår och sa att han hade fått hem dom iallafall. Idag har jag även beställt dessa på ebay för 145 kr.
http://www.ebay.co.uk/itm/4-x-Motor...=UK_Motorcycle_Parts&hash=item1e6fa67e2e#shId
Lite osäker om de funkar att köra med (någon som vet, med tanke på att de är en vakuumförgasare) men kände för de pengarna är de värt att testa då de är betydligt snyggare än fiddy filterna från biltema. Sen hade jag tänkt att lackera om fälgarna och tanken, kan inte riktigt bestämma mig vilken färg jag ska köra på tanken dock, funderar i vägarna kring brun eller titaniumgrå kanske!

Bild på filterna här iallafallfilter.jpg
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tror dom är för öppna, fiddyfiltren må va fula men dom är tätare och funkar därför bättre med vak-fuggarna.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Behövs tätare luftfilter så ta luftfilterskumgummi och trä på förgasaren innan som du låser fast med pod-filtrena.
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Okej! Ska se om jag kan dra på dem i helgen så får vi se hur det går. Försöker förstå och läsa runt lite exakt hur en vakuumförgasare fungerar. Annars kanske man kan göra nåt hemmafix och fylla konfiltret lite på insidan med liknande "skum" som är på ett fiddyfilter(?)

Tror dom är för öppna, fiddyfiltren må va fula men dom är tätare och funkar därför bättre med vak-fuggarna.
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Tjena! tänkte höra om någon hade ett bra förslag på vart man ska gömma säkringsplattan på snyggt sätt nu när luftburken ska bort?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tillverkade en batterihållare i aluminium så batteriet hamnade på längden och sen satte jag säkringsplattan i den. Fäste hållaren i de befintliga skruvhålen i ramen, kan ta lite bilder när jag är i garaget nästa gång. Blev inte klockrent men de löste problemet:tummenupp
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Låter som en bra alternativ, får jättegärna ta lite bilder och visa. All inspiration är bra just nu!
Tillverkade en batterihållare i aluminium så batteriet hamnade på längden och sen satte jag säkringsplattan i den. Fäste hållaren i de befintliga skruvhålen i ramen, kan ta lite bilder när jag är i garaget nästa gång. Blev inte klockrent men de löste problemet:tummenupp
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Ja jag va på biltema och kollade deras fiddyfilter, kändes precis som en vanlig myggsvamp man har till bilen, tänkte om kan skulle ta och lägga in något sådant i pod-filterna och sätta fast så borde det ge samma effekt som ett fiddyfilter tänker jag..
Behövs tätare luftfilter så ta luftfilterskumgummi och trä på förgasaren innan som du låser fast med pod-filtrena.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja jag va på biltema och kollade deras fiddyfilter, kändes precis som en vanlig myggsvamp man har till bilen, tänkte om kan skulle ta och lägga in något sådant i pod-filterna och sätta fast så borde det ge samma effekt som ett fiddyfilter tänker jag..

Har ett gäng gamla luftfilter som bara ligger. Ta ett av dem och testa hur det funkar. Du får dock smörja in det som man skall med luftfilterolja.
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Tjena!

Vart ett uppehåll på några veckor då ingenting har hänt riktigt såg gav mig ut i garaget med målet att plocka bort luftburken, och precis som Buddah skrev på sin tråd så blev de en och annan svordom innan den tillslut lossna.

Som jag precis anade har jag fler funderingar nu än innan jag plockade bort den. Det gick en gummislang in i luftburken som kom ifrån motorn, de gick in i en liten burk i själva luftburken, och sedan två slangar ner ut i backen. Vad är detta för nåt och hur gör jag nu då den bara slutar vid tanken, förlänga den bara ner i backen?

Andra frågan, säkringsplattan, hur svårt är de att förlänga kablarna för att kunna flytta den några centimeter så inte sitter på sidan?
Tredje frågan, någon som har erfarenhet av lackerat om fälgarna liknande dessa, kan man köra bromstrumman (utsidan givetvis) eller måste den plockas av?
Lägger upp bilder på den oklara slangen, konfilterna på och ramen hur de blev, kan även se de nya ljuddämparna monterade, blev riktigt nöjd och gött ljud!
Förgasare.jpgMed konfilter.jpgOklar slang.jpgRamen utan burk.jpg
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Vart ute i garaget en liten stund idag och slängt på konfilterna ordentligt, stoppade de med en sammansatt tvättsvamp av två olika tjocklekar på skummet, verkar fungera bra. Nu ska jag försöka klura ut hur jag vill göra med batteriet och eventuellt få tag i någon som kan hjälpa mig svetsa lite, sedan blir det även lackering av fälgar och tank, tänker mig svarta fälgar och brun tank! Slänger upp en video på hur den går nu med konflikterna och även en liten ful kladd på hur jag tänkte mig med lackeringen!
bild.PNG
 

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki Z800
Hur går det med hojen? :)
Har skaffat en lika jag med, kommer upp med projekttråd senare jag också. :rock
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
tillbaka i Varberg nu i helgen och håller på lackera fälgarna mattsvarta! Sitter även inne på www.dimecitycycles.com och kollar på styre och en ny sadel. Blir nog att beställa nu i dagarna! Börjar även få mer klarhet i hur jag ska göra med batteriet och säkeringarna. Ser fram emot att se ditt bygge och tråden!
Hur går det med hojen? :)
Har skaffat en lika jag med, kommer upp med projekttråd senare jag också. :rock
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Hemma i garaget nu över påsk och som ni ser har jag svartlackerat framhjulet (bakhjulet i skrivandet stund). Blev riktigt nöjd med resultatet på fram hjulet, tycker de lyfter mc sjukt mycket! Hoppas jag får till bakhjulet lika bra!
Svart fälg.jpg
 

AndyBenson

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
1981 Honda CB400N + 2001 Yamaha XVS650 Drag Star
Vilken skillnad det blev med svart fälg! den här tråden får bli en prenumeration.

Jag håller på att bygga om en likadan hoj (samma färg o årsmodell) och har precis som du tänkt måla om fälgarna i svart. Vill även måla om ramen då tidigare ägare målade den med silverfärgad hammarlack. En dröm att försöka få bort kan jag lova!! Hur gick du tillväga och vilken sorts färg använde du till fälgarna?

Mvh

/ Andy
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Blev riktigt snyggt med fälgarna i svart!

Hur går hojen med konfiltrena på? Behövde du inte justera något i förgasaren? Stoppade du filtrena hårt? Och själv provar med både lite och mycket stoppning, resultatet blev allt för lite luft.
 

Defendermannen

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Cb400n 1983
Snyggt med svarta fälgar! Jag sitter också på ett liknande projekt. En cb400 vit från 1983. Köpte likadana filter som du men de var för små för förgasarna vilket gjorde att jag behövde sätta dem på gummirören som förut ledde till luftburken. Blev inte jättefint, hur gjorde du? Passade dina?
Hur tänkte du sätta batteri och säkring? Jag funderar på att måla mitt batteri svart och sedan "binda" fast det med ett tjockt stålband till ramen.
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Andy, jag monterade av fälgarna och sen gick jag på med stållull och tog bort all skit och ruffa till ytan lite. Sedan körde jag bara med hagamans grundfärg och sedan mattsvart färg två ggr på de bara.

Vad det gäller konfilterna gjorde jag också så att jag tog gummirören från luftburken och satte på filterna då mina också var för små. Blev som du sa inte jättesnyggt men kände att de ändå var en skaplig lösning. Sen stoppade jag filterna med en svamp som var ungefär som en myggsvamp i ena änden och "vanlig" i andra. Kolla på biltema och köp deras fiddyfilter annars och ta svampen därifrån. Har inte justerat förgasarna något än, men har bara provkört den upp till 60km och varvat men inte märkt av något konstigt då än.

Batteriet och säkringarna har jag inte löst än men min tanke just nu är att försöka förlänga säkringsplattan upp under sadeln och sedan göra en lite snygg aluminiumlåda för batteriet och antingen sätta den så nära svingarmen som det går eller långt upp nära bakdäcken där den döljs lite av ramen. De lite klurigt dedär men får testa sig fram och se vad som passar. Just nu är batteriet bara tejpat och säkringsplattan sitter kvar.

Annars gör kott motorcycles en riktigt schysst lösning där de gömmer batteriet i sadeln!

Jäkligt kul att få positiv respons, det motiverar mycket!!
 

corbijn

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2011
Ort
HÖÖR
Hoj
Mv Agusta F4 750S
Hej!
kul att läsa! jag håller på med en 83:a själv.
Får du rätt på luftfilterna? jag hade nästan gett upp det innan jag läste din tråd.
Var det svårt att få av hjulen? Jag är något av en rookie när det kommer till mc meck! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top