Nu börjar det bli dax, min första hoj! Lite frågor och funderingar ang mc?!

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Läs försäkringsvillkoren noggrant och ring bolaget, brukar vara nån klausul där det framgår att fordonet får lånas ut men inte till förare under XX år...

Annars håller jag med de övriga här, köp en hoj DU har råd att äga.

Blir förvånad att så många av den yngre generationen verkar se det som en mänsklig rättighet att äga toksnabb supersport skrevraket...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
0-100 på 4 sec och en topphastighet på 280, skulle inte tro det va? Sen att den inte har en chans mot en riktig mc det är jag medveten om :)

"0-100 på 4s" är ju skitslött för en hoj. En ER6 spöar det, låna mig en ER6 så kan jag bevisa det. ;)
Toppfarten är i princip bara intressant på motorväg eller liknande rak tråkig skitväg. Hoj ska framföras på kurvig väg, ju mer kurvor dess bättre. Och det spelar föga roll att du har gasat med en R1a eller annat valfritt fordon, det betyder inte att du kan hantera det.
Men, jag tycker att du ska köra bana. Där kan du tukta hojen som den förtjänar att tuktas, och om det skiter sig så landar du inte i något träd, betongfundament eller någon vägbom som krossar skiten ur dina inre organ, utan du bryter bara lite ben i sandfällan eller mot asfalten där du daskar i så det skvätter om det.
På allmän väg tuktar man inte en sporhoj fullt ut, inte pga att det är olagligt eller något annat sånt, utan pga att när det skiter sig på allmän väg så går det sällan bra alls. Laidback här på forumet kan berätta ganska mycket om livet efter. (Han har tom en lång tråd med ett flertal andra hojpiloter som kraschat skiten ur kroppen)
Så, bana, för att faktiskt köra sportis på riktigt, som den förtjänar. Annars kan du skaffa en 300 Ninja. Den är laglig för dig på ditt A2kort, är en jävligt härlig hoj (om den har något alls gemensamt med 250 ninjan.) och ser ut som sina större bröder, så du kan stå och bli beundrad vid korvmojen med.
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Det du missupfattat ktm 125 är följande.
Visserligen så kan man ha ett tillägg i försäkringen som säger att någon annan får använda fordonet, det är ganska vanligt. Jag får tex köra båda mina föräldrars bilar och lånade farsans hoj en sväng i sommar, det är inga konstigheter.
Men! Det är den huvudsaklige brukaren av fordonet som skall vara ägaren till den! Att registrera en bil på sin far för lägre premie och sedan köra den med tanken om att man gör helt korrekt, eftersom fordonet får lånas ut, är inte korrekt. Ur FB ´s syn kommer fordonet att vara skenförsäkrat, fordonet kommer att antas ha tillhört dig men registrerats på någon annan av olika anledningar, detta är olagligt och strider mot avtalen i försäkringsvillkoret. Eftersom du nu har brytit mot avtalet finns det ingen anledning för FB att betala ut en spänn till dig i ersättning, du får med andra ord betala rullstolen själv!

Försök nu förstå detta och inse att din Evo är skenförsäkrad och att du vill skenförsäkra din mc.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Eftersom att jag har kört en del hojar så vet jag vad jag är ute efter.

Bra varför frågar du här då? Ärligt talat, det är folk som du som sabbar för oss andra som kör hoj med dina försäkringsscams och urplockade strypningar. Sådana som du som polisen får torka upp från vägen samtidigt som Aftonhoran får en chans till att prata om "MC-döden". Gör dig, din familj och oss en tjänst och skit hojåkandet åtminstone tills du växt upp. Sitt i ricern och njut av den istället!
 

Ktm125

Guest
"0-100 på 4s" är ju skitslött för en hoj. En ER6 spöar det, låna mig en ER6 så kan jag bevisa det. ;)
Toppfarten är i princip bara intressant på motorväg eller liknande rak tråkig skitväg. Hoj ska framföras på kurvig väg, ju mer kurvor dess bättre. Och det spelar föga roll att du har gasat med en R1a eller annat valfritt fordon, det betyder inte att du kan hantera det.
Men, jag tycker att du ska köra bana. Där kan du tukta hojen som den förtjänar att tuktas, och om det skiter sig så landar du inte i något träd, betongfundament eller någon vägbom som krossar skiten ur dina inre organ, utan du bryter bara lite ben i sandfällan eller mot asfalten där du daskar i så det skvätter om det.
På allmän väg tuktar man inte en sporhoj fullt ut, inte pga att det är olagligt eller något annat sånt, utan pga att när det skiter sig på allmän väg så går det sällan bra alls. Laidback här på forumet kan berätta ganska mycket om livet efter. (Han har tom en lång tråd med ett flertal andra hojpiloter som kraschat skiten ur kroppen)
Så, bana, för att faktiskt köra sportis på riktigt, som den förtjänar. Annars kan du skaffa en 300 Ninja. Den är laglig för dig på ditt A2kort, är en jävligt härlig hoj (om den har något alls gemensamt med 250 ninjan.) och ser ut som sina större bröder, så du kan stå och bli beundrad vid korvmojen med.

Jag är medveten om att jag inte kan hantera en :)
hah en 300? nja, då jag gillar fart och bra respons på gasen så är det inget för mig, bara för att jag inte har kort.
 

Ktm125

Guest
Okej Denna tråd har gått över till vad man får och inte får göra, vilket är värdelöst.
Kan vi hålla oss till motorcyklar? Vi alla vet vad som gäller, sen vad man gör är en annan sak.
Skapade tråden för att få lite råd och tips om motorcyklar som man var intresserad över, inte en tråkig extra mamma som ska springa runt med käppen i hand.
 

Ktm125

Guest
"Blir förvånad att så många av den yngre generationen verkar se det som en mänsklig rättighet att äga toksnabb supersport skrevraket... "

Kanske inte mänskligt, men mitt könsorgan kräver det :D
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Okej Denna tråd har gått över till vad man får och inte får göra, vilket är värdelöst.
Kan vi hålla oss till motorcyklar? Vi alla vet vad som gäller, sen vad man gör är en annan sak.
Skapade tråden för att få lite råd och tips om motorcyklar som man var intresserad över, inte en tråkig extra mamma som ska springa runt med käppen i hand.

vad hade du förväntat dig? besök forumsdelen som heter minneslund så förstår du kanske liiite bättre varför folk är trötta på sådana som dig.

MEN samtidigt finns här en rejäl hög med folk som gärna hjälper till med tips å liknande OM du framför allt ändrar din attityd.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Var är SH-bladet när de behövs? :7peta
Orecic, här har du löpet:

"Skånsk snorunge bombar satan med farsans riskokare,
ville hellre bomba satan med skenförsäkrad sporthoj.
Hade inte koll på körkortsregler, blev kränkt över att behöva växa upp"


Sarkasmen åsido, men MC-åkning handlar inte bara om effekt. Även om jag kört sporthoj i ca 13 år så består mina bästa MC-minnen av att tuffa runt offroad på enstånka.
 
Last edited:

Ktm125

Guest
Haha okej, ialla fall så spelar väl inte min attytid roll i min fråga ang mc?
Jag har ju inte det säkra/tråkiga tänket som en svensk har att stegvis byta upp sig för att känna sig säker och trygg på sin hoj.
Så får väl skylla på mitt ursprung, man lever bara en gång :)
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Menar du att ditt ursprung är den såkallade "Yolo-generationen"?
Isåfall blev det precis lite värre...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mina damer och herrar, stig fram, stig fram!

Här ser vi ett livs levande exempel på Darwins teori om det naturliga urvalet. Inom kort kommer detta exemplars genetiska arvsmassa att vara förpassat till historien! Passa på att titta nu, snart är det för sent!

Om nu någon tvivlade på evolutionsteorin...
 

Theis

Guest
Det spelar ingen roll vad folk försöker lära eller tipsa andra om för har dom bestämt sig för en sak så är det så. Tycker du skall köpa en 2010-2011 årsmodell 1000cc sporthoj och göra som du vill bara du ger fan i att krocka med någon annan än ett träd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är medveten om att jag inte kan hantera en :)
hah en 300? nja, då jag gillar fart och bra respons på gasen så är det inget för mig, bara för att jag inte har kort.

Sålänge det inte är tråkig väg så kan en 300ninja bjuda på motstånd för literklubborna... Visst, den kroknar fortare än vad de gör, men den är inte tråkig bara pga det. Tjusningen med hoj ligger inte i att bomba skitfort rakt fram, det ligger i att ta kurvor. Mest specifikt att ta en serie kurvor och känna att jävlar, där satt den. När körningen bara flyter på. I 300 flyter inte körningen på, det är mest ett sjuhelvetes dån av fartvinden. Det är kul i 10-15 minuter, sen är det mest drygt.
Och det handlar inte så mycket om att stegvis ökning av effekten är något svenskt heller, resten av EU har liknande system med såvitt jag förstått. Vill du köra literklubba på väg, eller sexhundra, by all means, gör det. Men du har inga lagliga alternativ för det, och då kan du lika gärna skita i att köra försäkrat eller med körkort så slipper vi andra i hojkollektivet att få skit för att du kör ihjäl dig själv eller någon annan. Vi får tillräckligt med skit pga idioterkörningar som det är redan.
Och som redan sagts, försäkringen kommer inte vara värd något alls, och ditt hojkort är inte värt något om du kör på en sporthoj även om det är skenförsäkrat, så då kan du lika gärna skita i båda. Köp en så billig sporthoj som möjligt så du kan köpa en annan när du lägger den, för lägga den kommer du definitivt göra. Det är en försvinnande liten del av folket i hojkollektivet som INTE la sin första hoj på ett eller annat sätt.
Det är bara att hoppas att du inte tar livet av dig, eller någon annan, när du planterar hojen, då du inte verkar mottaglig för visare åsikter.
Och tro mig, din rebelliska och adrenalinstinna attityd är inte ett dugg ovanlig häromkring. Inte ens wannabe outlaw tjafset. :) Det kommer en drös killar, precis som dig, som säger samma sak, varje år. Några av dem hamnar i minneslunden här på sajten, några blir offentligt propagandamaterial, som en viss herre som planterade en literklubba i en bom i sthlm och tog sig själv av daga häromsistens.

Men som sagt, du har fått de råden du kommer få här. Antingen kör du lagligt, eller så skiter du i det. Medhåll får du nog lite av här däremot, där en inte helt försumbar mängd personer har förlorat en hojbroder i unga år.

Och jag är medveten om att jag ibland verkar upprörd eller arg när jag skriver, men det är jag inte. :tummenupp Det är ditt val vad du vill göra, och mig gör det inte någon jättestor skillnad, förutom att du gör min älskade hobby lite, lite svårare.
 

Ktm125

Guest
Sålänge det inte är tråkig väg så kan en 300ninja bjuda på motstånd för literklubborna... Visst, den kroknar fortare än vad de gör, men den är inte tråkig bara pga det. Tjusningen med hoj ligger inte i att bomba skitfort rakt fram, det ligger i att ta kurvor. Mest specifikt att ta en serie kurvor och känna att jävlar, där satt den. När körningen bara flyter på. I 300 flyter inte körningen på, det är mest ett sjuhelvetes dån av fartvinden. Det är kul i 10-15 minuter, sen är det mest drygt.
Och det handlar inte så mycket om att stegvis ökning av effekten är något svenskt heller, resten av EU har liknande system med såvitt jag förstått. Vill du köra literklubba på väg, eller sexhundra, by all means, gör det. Men du har inga lagliga alternativ för det, och då kan du lika gärna skita i att köra försäkrat eller med körkort så slipper vi andra i hojkollektivet att få skit för att du kör ihjäl dig själv eller någon annan. Vi får tillräckligt med skit pga idioterkörningar som det är redan.
Och som redan sagts, försäkringen kommer inte vara värd något alls, och ditt hojkort är inte värt något om du kör på en sporthoj även om det är skenförsäkrat, så då kan du lika gärna skita i båda. Köp en så billig sporthoj som möjligt så du kan köpa en annan när du lägger den, för lägga den kommer du definitivt göra. Det är en försvinnande liten del av folket i hojkollektivet som INTE la sin första hoj på ett eller annat sätt.
Det är bara att hoppas att du inte tar livet av dig, eller någon annan, när du planterar hojen, då du inte verkar mottaglig för visare åsikter.
Och tro mig, din rebelliska och adrenalinstinna attityd är inte ett dugg ovanlig häromkring. Inte ens wannabe outlaw tjafset. :) Det kommer en drös killar, precis som dig, som säger samma sak, varje år. Några av dem hamnar i minneslunden här på sajten, några blir offentligt propagandamaterial, som en viss herre som planterade en literklubba i en bom i sthlm och tog sig själv av daga häromsistens.

Men som sagt, du har fått de råden du kommer få här. Antingen kör du lagligt, eller så skiter du i det. Medhåll får du nog lite av här däremot, där en inte helt försumbar mängd personer har förlorat en hojbroder i unga år.

Och jag är medveten om att jag ibland verkar upprörd eller arg när jag skriver, men det är jag inte. :tummenupp Det är ditt val vad du vill göra, och mig gör det inte någon jättestor skillnad, förutom att du gör min älskade hobby lite, lite svårare.

Jag får erkänna att det var ett grymt bra svar! :)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Kör du på knutstorp eller liknande och blir riktigt jävla bra på att köra kan du spöa literklubborna med en mindre hoj ;) f.ö. är mycket effekt bara riktigt bra på att köra fort och det är inte alls speciellt bekvämt... framförallt inte en längre tid.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Ursäkta men hade man den mentaliteten när man var 21? För isf känner jag personligen en jäkla utveckling... Fast när man läser om ankans inlägg och ifrågasätter om människan blivit dummare sedan hans ungdom, så blir mitt tänka svar puck-tvåa och inser att man inte alltid behöver vara raketforskare, lite likt Ts fråga.. :va

Personligen tycker jag att det är bra med en åldershöjning, även om den nu inte drabbade mig. Men jag skulle helst inte se mina framtida barn med en 200hk hoj och 21år på gatan, skaffa licens..

Jag är 21 år.
Jobbar, äger eget boende, har 2 körkort, studerar på Universitet (6 månader kvar till examen!), ägt 3 motorcyklar och 2 bilar.

Betalar alla räkningar själv, städar, sköter allt ;)
Gjort sedan jag var 16.

Där har du dagens ungdom :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top