Nu börjar det bli dax, min första hoj! Lite frågor och funderingar ang mc?!

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Oavsett, eftersom du ändå tänker köra ostrypt är det väl bara köpa vilken hoj du vill i stället för att hålla på och larva med strypningar. Btw, hoppas pappa gillar att betala rövdyr självrisk när du krockar bilen och FB fattar att det är din.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Okej jag antar att du inte är så insatt i bilar så behöver inte gå in i detaljer, kan tillägga att min är en MR FQ-300 modell. Motorcyklar har svårt att hänga med i starten, jag har redan provat.

Jag hade inga problem att hänga av polarens 400hk Evo 8 till 100blås med min XTX, och då är jag KASS på mc starter. Förvisso är min lätt neddrevad, men knappt så det gör någon skillnad. Från 100 uppåt är det en helt annan bollpark dock, men skadu högfartsbomba ifrån Evo 8'or på MC så har då återigen anledningen till varför de ändrar på reglerna...
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Jag hade inga problem att hänga av polarens 400hk Evo 8 till 100blås med min XTX, och då är jag KASS på mc starter. Förvisso är min lätt neddrevad, men knappt så det gör någon skillnad. Från 100 uppåt är det en helt annan bollpark dock, men skadu högfartsbomba ifrån Evo 8'or på MC så har då återigen anledningen till varför de ändrar på reglerna...

Lugna dig nu, han har ju en MR FQ-300 modell och vi kan ingenting.
 

Smagatusk

Guest
Lugna dig nu, han har ju en MR FQ-300 modell och vi kan ingenting.

Men "Rattmuffen", programmet om trafik och miljö, provkörde en Kurosawa Samurai KW11S.T.U.B.491SH och det visade sig att bilen blir inte snabbare pga längre modellbeteckningar...:fakta
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du verkar ju ha rätt klart för dig hur du ska utnyttja gällande regelverk så varför besvära sig med att köpa en moped? Bara fläska på med största värsta sporthojen och bomba utav h-e.

Lätt att säga för oss som täcks upp av gamla reglementet (18 respektive 21 år för tung MC) men faktum är att man alltid fått rätta sig efter gällande regler.

Jag var inte speciellt nöjd av att betala 4000kr för en riskutbildning som inte direkt gav mig något mer än en provkörning på en 25kW strypt Kawasaki Er6 på gokartbana.

Jag är inte heller speciellt nöjd med att betala dryga 2400kr i månaden för försäkringen på min RC8 men det går det också om man tecknar rätt typ av försäkring (avställningsbar) och prioriterar sitt intresse.

Sen vet jag inte om man har roligare med mer kubik. Vad är du ute efter i körningen? Att köra 600cc hoj kan vara skitskoj, varesig det är en stånka, v-twin eller radfyra / triple. Tycker kompisens KTM 690 Duke är skittrött men den är rolig för den väger typ 150kg med full tank. Åt andra hållet kan jag tycka Yamaha MT-01:an jag hade i sommar var skitrolig med sina nästan 1700cc och 240kg, då för att man har en så råstark motor. Det är så mycket mer till en hoj än toppeffekten på ett papper.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
HAHAH KTM125 skaffa inte ens körkort, det är folk som du som höjjer premien. Jag har haft Evo 8, byggt singel supra etc. Ska berätta en sak för dig, en Evo 8 drar inte ett skit. Jo om du kör offroad bilen är rapp till 100km/h pga sin fyrhjulsdrift, toppfarten på en evo är typ 250-260 och glöm 4sec till 100. Så nej den drar inte några riktiga motorcyklar sen att du har En FQ300 betyder inte att den har 400 hk utan 300, om du nu påstår att du har 400 vill jag ha speccen på det och bänkade hästar inget hitte på skit. Sen att evo ligger på 25% drivlineförlust är ingen höjdare heller.
Vad fan ska du med körkort till? Du ska ju ändå köra ostrypt etc? Olovlig körning med eller utan kort.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad blir sommarens tråd? "Försäkringsbolaget blåste mig - får inte en spänn. Buhu buhu"?
 

Ktm125

Guest
HAHAH KTM125 skaffa inte ens körkort, det är folk som du som höjjer premien. Jag har haft Evo 8, byggt singel supra etc. Ska berätta en sak för dig, en Evo 8 drar inte ett skit. Jo om du kör offroad bilen är rapp till 100km/h pga sin fyrhjulsdrift, toppfarten på en evo är typ 250-260 och glöm 4sec till 100. Så nej den drar inte några riktiga motorcyklar sen att du har En FQ300 betyder inte att den har 400 hk utan 300, om du nu påstår att du har 400 vill jag ha speccen på det och bänkade hästar inget hitte på skit. Sen att evo ligger på 25% drivlineförlust är ingen höjdare heller.
Vad fan ska du med körkort till? Du ska ju ändå köra ostrypt etc? Olovlig körning med eller utan kort.

Att min har 300 orginal är ingen nyhet, jag har väl inte sagt att den är orginal heller?
OCH det är inte så direkt att jag jämför min bil med mc för jag vet vilket jävla drag en sporthoj har dock vill jag ha en som drar min bil. Det finns många som gör det, men inte en er6n som någon tipsade om för det är jag inte intresserad över.
 

Ktm125

Guest
Och för oss alla som har kört innan och nu tänker ta kortet som då vill ha en mellan sporthoj, den drömmen förstörs när dem håller på så, den chansen fick ni alla andra. Inte nog med det efter 2 år så ska man köra upp igen ifall man vill köra tung.. klart som fan man kör med en "olaglig" hoj nu då, vadfan hade dem förväntat sig.. och snälla när ni svarar så gör inte det på ett sådant sätt där ni kan allt, vet allt och har varit med om allt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Och för oss alla som har kört innan och nu tänker ta kortet som då vill ha en mellan sporthoj, den drömmen förstörs när dem håller på så, den chansen fick ni alla andra. Inte nog med det efter 2 år så ska man köra upp igen ifall man vill köra tung.. klart som fan man kör med en "olaglig" hoj nu då, vadfan hade dem förväntat sig.. och snälla när ni svarar så gör inte det på ett sådant sätt där ni kan allt, vet allt och har varit med om allt.

Det har aldrig funnits någon "mellan"-sporthoj och kommer förmodligen aldrig att finnas så någon sån "chans" har ingen haft. Det har varit lätt (125cc), mellan (25kW) eller tung (obegränsat) som funnits och inget annat. Nästa år kommer det i princip vara samma sak, bara mer generös effekt på mellanklass samt att åldern för tung höjs till 24.

Sen vet jag inte om din retorik om drömmar och allt det där håller riktigt. Man kan dra det där hur långt som helst gällande andra typer lagändringar och det skulle vara ett lika dåligt exempel som ditt.

Är hojåka så fruktansvärt viktigt för dig som du ger sken av så hoppas jag innerligen att du hittar en bättre lösning än olovlig körning som ett svar på "problemet" med dom nya körkortsbehörigheterna.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Och för oss alla som har kört innan och nu tänker ta kortet som då vill ha en mellan sporthoj, den drömmen förstörs när dem håller på så, den chansen fick ni alla andra. Inte nog med det efter 2 år så ska man köra upp igen ifall man vill köra tung.. klart som fan man kör med en "olaglig" hoj nu då, vadfan hade dem förväntat sig.. och snälla när ni svarar så gör inte det på ett sådant sätt där ni kan allt, vet allt och har varit med om allt.

Är du medveten om att just detta resonemanget är till stor del bidragande till att de just höjer åldern? Men skaffa en literklubba och kör olagligt du. Lagom tills du fyller 24 så höjs åldern till 28 pga alla som hamnar i kläm och skenförsäkrar...

Förstår att det är jävligt surt och jag hade varit riktigt förbannad om jag varit i din sist. Men det du förespråkar är inte lösningen, utan en del av problemet.

Hoppas att du kommer till insikt och hittar en hoj som du både tycker är rolig, men som du faktiskt kan köra med lagligt. Ett tips, som ett flertal ger dig, är att köpa en motard för gata och sen fläska på med en 1000cc för bana. På så sätt får du det bästa av världar.

Detta funkar ju dock inte om man bara vill vissa upp literklubban vid korvmojen för att impa på cheyerna. Men för att köra och har skoj, duger det utmärkt. :tummenupp
 

Ktm125

Guest
Det har aldrig funnits någon "mellan"-sporthoj och kommer förmodligen aldrig att finnas så någon sån "chans" har ingen haft. Det har varit lätt (125cc), mellan (25kW) eller tung (obegränsat) som funnits och inget annat. Nästa år kommer det i princip vara samma sak, bara mer generös effekt på mellanklass samt att åldern för tung höjs till 24.

Sen vet jag inte om din retorik om drömmar och allt det där håller riktigt. Man kan dra det där hur långt som helst gällande andra typer lagändringar och det skulle vara ett lika dåligt exempel som ditt.

Är hojåka så fruktansvärt viktigt för dig som du ger sken av så hoppas jag innerligen att du hittar en bättre lösning än olovlig körning som ett svar på "problemet" med dom nya körkortsbehörigheterna.

Efter nya året så ska en mc ha max 94hk vid orginalutförande för att sedan strypas, alla mellan sporthojar har över 100, alltså kan man bara få köra motard eller touring.
 

Ktm125

Guest
Är du medveten om att just detta resonemanget är till stor del bidragande till att de just höjer åldern? Men skaffa en literklubba och kör olagligt du. Lagom tills du fyller 24 så höjs åldern till 28 pga alla som hamnar i kläm och skenförsäkrar...

Förstår att det är jävligt surt och jag hade varit riktigt förbannad om jag varit i din sist. Men det du förespråkar är inte lösningen, utan en del av problemet.

Hoppas att du kommer till insikt och hittar en hoj som du både tycker är rolig, men som du faktiskt kan köra med lagligt. Ett tips, som ett flertal ger dig, är att köpa en motard för gata och sen fläska på med en 1000cc för bana. På så sätt får du det bästa av världar.

Detta funkar ju dock inte om man bara vill vissa upp literklubban vid korvmojen för att impa på cheyerna. Men för att köra och har skoj, duger det utmärkt. :tummenupp

Nja tänkte inte börja med literklubba direkt av den enda anledningen att jag ej kan hantera aset, men det lär det bli för eller senare :D
 

Ktm125

Guest
Om vi håller oss till ämnet.. Har kollat in en zx6r 636 -06, bra pris och låga mil. Är det någon som har lite erfarenhet av en sådan? Har aldrig suttit på en sån tidigare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...-Reviews/Kawasaki/Kawasaki-ZX-6R-C-2005-2006/
men tänk på att vikten är med batteri, motor, kylsystem, bensintank, däck, ram och gaffel fyllda helium.
Eller nått ännu lättare.
För 2009an väger 191kg, 27kg tyngre utan ett ord om att den gått upp i vikt hos MCN. OK 7kg katalysator men de andra ca 20kg finns redan 2006.
Tydligen kunde japanerna inte fortsätta med det gamla viktsystemet längre än till 2009.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Reviews/Kawasaki/Kawasaki-ZX-6R-2009-current/
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Låt ungen lära sig den hårda vägen. Jag själv lyssnade med halvt stängda öron och nu i januari ska jag göra min 11:e operation. jag hade som tur var lite mera innanför pannbenet än ktm 125 å körde med fordon försäkrat på mig själv å inget myglande med strypning eller så.

låt unge och dumme ktm 125 ta en hoj med 94+ hästar som han har försäkrat på sin farsa och köra med den. Han kommer förmodligen att klara körkortet och köra ett litet tag, sen bestämmer han sig att att rejsa med sina gamla bilvänner eller slanga förbi den heta bruden i kortkort. han fuckar upp det och kraschar. Helt plötsligt ligger han där totalförstörd och väntar på ambulansen, i ögonvrån ser han det som var kvar av hojen.

Vi spolar fram några veckor när han inser att han kommer vara handikappad för resten av sitt liv och som grädde på moset har försäkringsbolaget meddelat att de inte betalar ut någon försäkring eftersom hojen inte primärt användes av ägen, den var ostrypt samt framförts på ett vårdslöst sätt som villkoren inte tillåter. Nästa steg blir att ktm125 skapar en tråd på sh.com där han gnäller över situationen och vill få medhåll ifrån de andra medlemmarna. Det hela slutar med att alla i kör säger "told you so"

låt ktm 125 göra som han vill, han lär ju precis som jag inte ta lärdom av andras misstag. Men det brukar lösa sig i slutändan, antingen har vi tagit lärdom av misstagen och fortsätter våra liv på ett smartare sätt eller så har det tagit slut och problemet har således försvunnit.


en uppmuntran till ktm 125: skaffa kortet, håll dig till reglerna, sen skaffar du en banhoj som du ENBART kör på bana, kör den till och från med släp. du ser till så att du har en olycksfallsförsäkring som gäller för extremsport. Ha hojen avställd hela tiden och ha enbart en garageförsäkring om nån klåfingrig jäkel bestämmer sig för att "låna" din hoj på obestämd tid.

Jag lovar dig att om du börjar köra bana kommer du skratta å folket som ska ha det snabbaste som finns rakt fram. Vem fan vill köra fort rakt fram när man kan köra fort i en kurva å känna adrenalinet på topp.

lycka till med kortet!
 

Ktm125

Guest
Har kollat upp med försäkringen, man kan välja till att andra får köra hojen, alltså att den får lånas ut. Vilket inte blir något problem? Som att bilen står på fassan och en under 24 får köra den. Då jag inte är ekonomiskt oberoende och redan "äger" en dyr bil så är det väl klart att man hittar en billigare lösning? Då jag igentligen inte har så stor erfarenhet har bankörning inte varit i tankarna, men det kanske kan vara något. Är medveten om att det inte bara är koppla, växla och gasa utan mer än så. Vet om att även en 600 sporthoj går grymt, vill ju ha lite respekt för hojen och inte tröttna efter två veckor därför jag är ute efter en sådan.

Det är som att tex: jag vill ha en trimmad evo 8 men köper en orginal saab istället? Resultatet blev att jag chippade saaben efter en månad till steg 3 och sedan köpte evon rätt så snabt där efter.

Eftersom att jag har kört en del hojar så vet jag vad jag är ute efter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top