Nu börjar det bli dax, min första hoj! Lite frågor och funderingar ang mc?!

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kör bana i stället så slipper du bry dig om att ta körkort för någonting du inte kommer ha. Eller vänta tills du har växt till dig och ta ett riktigt körkort.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag är 21år gammal men ska såklart ha den på fassan.
...
Registrera den som strypt och sedan köra ostrypt är tanken.

Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden

Jag tror du själv besvarade den frågan i originalinlägget. Idioter som tidigare har gjort som du skrev att du tänkte göra har tvingat fram regeländringar, så går det när för många missbrukar och regelfuskar... :fyllisar
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Satt och läste lite som vanligt i väntan på mer värme så hojarna kan få sträcka ut på nya vägavsnitt inför en kommande säsong och kommer i diskussion med flickvännen här hemma om ämnet i tråden.När jag tog mc kort så var det 18 år som gällde för tung mc, något årtionde senare var det 21 år som gällde, nu något årtionde ännu senare så är det hela 24 år som gäller.16 års gränsen för lätt mc har däremot inte förändrats det minsta under denna tid.

Vad är det som händer egentligen.Blir folk bara dummare och dummare eftersom åldersgränserna ständigt plussas på allt eftersom åren går.Borde inte detta välbeprövade mc folk ha någon form av organisation som kunde föra deras talan och sätta stop när nya dumheter uppenbart staplas på hög nuförtiden när nuvarande organisationer för mc folk liksom andra politiska partier enbart pratar och lovar, pratar och lovar, pratar och lovar osv ...

Anledningen till denna undran hemma vid köksbordet just nu bakom kaffekoppen som ryker när snön samtidigt singlar ner denna första December är att när man själv var 16-18 år så samlades de lokala mc förmågorna i någons garage där det hemmatrimmades och byggdes om enligt konstens alla regler och så tog man en provrunda för att testa att allt höll ihop inför en kommande säsong.

Det var inte fler som förolyckades då än idag trots att man försöker putsa på siffrorna i trafiksammanhang för att få dessa siffror mer rumsvänliga och vi hade inte heller datorer som vi kunde hämta kunskap från via andra likasinnade vid t ex trafiksammanhang.Bara en vältummad mc tillbehörskatalog som saknade en del sidor som lästs mer flitigt än andra.Så i dessa upplysningstider med än den ena informationen mer viktig än den andra (enligt utnämnda experter på området) så blir ju frågan i samband med dessa åldershöjningar ... VARFÖR. :va

Säkrastelandet i världen!!! att färdas i trafiken är Sverige.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Fråga dig igen varför vi hela tiden höjer allt, den jävla nollvisionen.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
F.ö. till TS, vill du köra lagligt kommer det bli omöjligt för dig att köpa dig något riiiktigt snabbt ;) tyvärr. sitter lite i samma sits.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Vad ska du med körkort till om du ändå tänkte köra olovligt och pyssla med försäkringsbedrägeri? Köra ostrypt är samma som att inte ha nåt körkort.


Håller helt klart med dig! Lika bra att skita i allt och bara köra och ha kul!

Ts varför skaffa körkort eller försäkra hoj när du lika gärna kan köra utan båda? Absolut det billigaste alternativet! Istället för att skaffa en tjejmoppe så köp dig en riktigt hoj! Tex en r1 98-01, finns inte en hoj som hänger på dem rakt fram. Väghållningen är helt suverän och en jämn och fin effektkurva som gör dem extremt lättkörda. Bara att slå till :)
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Borde inte detta välbeprövade mc folk ha någon form av organisation som kunde föra deras talan och sätta stop när nya dumheter uppenbart staplas på hög nuförtiden när nuvarande organisationer för mc folk liksom andra politiska partier enbart pratar och lovar, pratar och lovar, pratar och lovar osv ...

Jag håller med. Jag har i MÅNGA år vrait medlem i både SMC och FMCK, båda jobbar med trafiksäkerhetsfrågor för motorcyklister, men det är ju inte så att de står på och jobbar mot dumma förslag. Det är viss skillnad i driv i den franska motsvarigheten till SMC, de samlar ihop en 100 000 pers och blockerar vägarna i Paris om regeringen föreslår något de inte gillar. http://www.ffmc.asso.fr/
 

Ktm125

Guest
0-100 på 4 sec och en topphastighet på 280, skulle inte tro det va? Sen att den inte har en chans mot en riktig mc det är jag medveten om :)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Håller helt klart med dig! Lika bra att skita i allt och bara köra och ha kul!

Ts varför skaffa körkort eller försäkra hoj när du lika gärna kan köra utan båda? Absolut det billigaste alternativet! Istället för att skaffa en tjejmoppe så köp dig en riktigt hoj! Tex en r1 98-01, finns inte en hoj som hänger på dem rakt fram. Väghållningen är helt suverän och en jämn och fin effektkurva som gör dem extremt lättkörda. Bara att slå till :)

Achtung :rofl:rofl det är nog 9:e tråden nu :D jag börjar bli kär i dig. haha
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
0-100 på 4 sec och en topphastighet på 280, skulle inte tro det va? Sen att den inte har en chans mot en riktig mc det är jag medveten om :)

Er6 har en tophastighet på typ 218 km eller något sånt. Luftmotstånd för mc är skit jämfört med bil.
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Istället för att skaffa en tjejmoppe så köp dig en riktigt hoj! Tex en r1 98-01, finns inte en hoj som hänger på dem rakt fram. Väghållningen är helt suverän och en jämn och fin effektkurva som gör dem extremt lättkörda. Bara att slå till :)

hahaha nu får du väl fan ta och ge dig :rofl:rofl
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Detta är ju förfan sjukt! Vadfan ska man då köpa, har alltid varit ute efter en sporthoj, jävla skit alltså.. Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden. Detta förstörde min dag :mad:

I ditt första inlägg "Registrera den som strypt och sedan köra ostrypt är tanken." har du svaret min vän!

Det blir mycket mindre intressant att göra på det viset när hojen med de nya reglerna får bättre effekt lagligt och strypt, och sämre effekt olagligt och ostrypt jämfört med tidigare regler.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
0-100 på 4 sec och en topphastighet på 280, skulle inte tro det va? Sen att den inte har en chans mot en riktig mc det är jag medveten om :)

orginal gör evo´n resan 0-100 på 6s. Med dina extra 100hk gör den alltså på 4?
Er6 gör 0-100 på 4,6.

Vet du, jag tror du får stryk om er6 föraren är vass på starter. Efter 100 tror jag dock den får svårt.
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
orginal gör evo´n resan 0-100 på 6s. Med dina extra 100hk gör den alltså på 4?
Er6 gör 0-100 på 4,6.

Vet du, jag tror du får stryk om er6 föraren är vass på starter. Efter 100 tror jag dock den får svårt.

och när det kommmer till tophastighet så måste han ju ha en literklubba för att slå det nämnvärt. En snabb sådan.

Känns inte riktigt realistiskt om han vill göra det lagligt, då hade jag rekommenderat supermotard så kan man busa på annat sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=fmA02fPI774
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ursäkta men hade man den mentaliteten när man var 21? För isf känner jag personligen en jäkla utveckling... Fast när man läser om ankans inlägg och ifrågasätter om människan blivit dummare sedan hans ungdom, så blir mitt tänka svar puck-tvåa och inser att man inte alltid behöver vara raketforskare, lite likt Ts fråga.. :va

Personligen tycker jag att det är bra med en åldershöjning, även om den nu inte drabbade mig. Men jag skulle helst inte se mina framtida barn med en 200hk hoj och 21år på gatan, skaffa licens..
 

Ktm125

Guest
orginal gör evo´n resan 0-100 på 6s. Med dina extra 100hk gör den alltså på 4?
Er6 gör 0-100 på 4,6.

Vet du, jag tror du får stryk om er6 föraren är vass på starter. Efter 100 tror jag dock den får svårt.

Okej jag antar att du inte är så insatt i bilar så behöver inte gå in i detaljer, kan tillägga att min är en MR FQ-300 modell. Motorcyklar har svårt att hänga med i starten, jag har redan provat.

Iallafall om vi håller oss till ämnet, har kollat in den nya z800 som är godkänd för a2, fan vad frän den var!
Dock lite dyr då den är ny ;(
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Z800 har 83 kW och 0,36 kW/kg, dvs kan inte köras strypt på A2-kort. Du kommer inte kunna köra strypt sporthoj på A2-kort, dags att inse det?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Finns en specialversion av z800 som är lite tamare orginal för att passa A2-kortet. Den fanns med i nya Bike-katalogen har jag för mig. Var ett par kusar mindre orginal i den.

Antar att TS menar den.

Edit: Z800E heter den. 95 hk orginal.
 
Last edited:

Ktm125

Guest
Z800 har 83 kW och 0,36 kW/kg, dvs kan inte köras strypt på A2-kort. Du kommer inte kunna köra strypt sporthoj på A2-kort, dags att inse det?

Som DesmoHellman sa, det finns en "tamare" modell, Z800e tror jag den heter, det var den jag syftade på. Och den är godkänd, har kollat in den.
Kan man inte, ska man inte yttra sig:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top