Nu börjar det bli dax, min första hoj! Lite frågor och funderingar ang mc?!

Ktm125

Guest
Tjena !
Nu så börjar det bli dax att köpa mig min första mc då min budget äntligen är på plats!
Har inget körkort än, ska ta det till sommaren så tänkte passa på och köpa en fin sporthoj nu under vintern då man sparar några slantar.
Jag är ute efter antigen en GSX-R600 en zx6-r (eller en daytona 675) årsm 06-08
Gsxr och zx6r är mest intressant.
Ni som äger en eller har kört dem alla, skillnader mellan dessa? Komfort, känsla, kraft, acc och känslighet motormässigt? Är dem lika dyra att äga? Jag är 21år gammal men ska såklart ha den på fassan. Registrera den som strypt och sedan köra ostrypt är tanken.
Är tacksam för alla svar.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vet ifan om jag hinner poppa så mycket så det räcker till alla...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
bike.se har mycket tester på sin hemsida börja läsa där om hojarna du är intresserad om
 

Ktm125

Guest
Gillar inte att läsa sådana tester riktigt, känns inte lika realistiskt och en aning överdrivet.
 

Ktm125

Guest
Detta är ju förfan sjukt! Vadfan ska man då köpa, har alltid varit ute efter en sporthoj, jävla skit alltså.. Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden. Detta förstörde min dag :mad:
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
De ändrar reglerna för att genomsnittsmänniskan inte är så mogen vid 21. Vet själv hur jag tänkte o körde vid denna ålder. Varit med om att man gjort några riktigt dumma beslut i trafiken. Som antagligen inte hänt om jag haft mindre effekt i maskinen. Jag hade tur och jag klarade mig..

Titta på motard istället, eller nån nakenhoj. Tycker de e roligare än sporthoj på gata. På bana däremot är såklart sporthoj oslagbart roligt.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Tänkte precis säga detsamma som ovan. Du får inte ta tungt kort förrän du är 24, och köra de strypta går inte.
Att rega strypt och köra ostrypt är bara dumt och sånt som leder till höjda premier för alla andra om de kommer på dig.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Kanske en Ninja 250 :rodnar
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vad ska du med körkort till om du ändå tänkte köra olovligt och pyssla med försäkringsbedrägeri? Köra ostrypt är samma som att inte ha nåt körkort.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Detta är ju förfan sjukt! Vadfan ska man då köpa, har alltid varit ute efter en sporthoj, jävla skit alltså.. Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden. Detta förstörde min dag :mad:

Det kan ha något att göra med alla småkids som åker omkring med sina "strypta" sporthojar som står på deras "fassor" och sedan råkar ut för/orsakar olyckor och sen inte fattar vad det handlar om...

Säger inte att det är så... bara en tanke...
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Satt och läste lite som vanligt i väntan på mer värme så hojarna kan få sträcka ut på nya vägavsnitt inför en kommande säsong och kommer i diskussion med flickvännen här hemma om ämnet i tråden.När jag tog mc kort så var det 18 år som gällde för tung mc, något årtionde senare var det 21 år som gällde, nu något årtionde ännu senare så är det hela 24 år som gäller.16 års gränsen för lätt mc har däremot inte förändrats det minsta under denna tid.

Vad är det som händer egentligen.Blir folk bara dummare och dummare eftersom åldersgränserna ständigt plussas på allt eftersom åren går.Borde inte detta välbeprövade mc folk ha någon form av organisation som kunde föra deras talan och sätta stop när nya dumheter uppenbart staplas på hög nuförtiden när nuvarande organisationer för mc folk liksom andra politiska partier enbart pratar och lovar, pratar och lovar, pratar och lovar osv ...

Anledningen till denna undran hemma vid köksbordet just nu bakom kaffekoppen som ryker när snön samtidigt singlar ner denna första December är att när man själv var 16-18 år så samlades de lokala mc förmågorna i någons garage där det hemmatrimmades och byggdes om enligt konstens alla regler och så tog man en provrunda för att testa att allt höll ihop inför en kommande säsong.

Det var inte fler som förolyckades då än idag trots att man försöker putsa på siffrorna i trafiksammanhang för att få dessa siffror mer rumsvänliga och vi hade inte heller datorer som vi kunde hämta kunskap från via andra likasinnade vid t ex trafiksammanhang.Bara en vältummad mc tillbehörskatalog som saknade en del sidor som lästs mer flitigt än andra.Så i dessa upplysningstider med än den ena informationen mer viktig än den andra (enligt utnämnda experter på området) så blir ju frågan i samband med dessa åldershöjningar ... VARFÖR. :va
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
varför inte leta en äldre 600 .... blir både billigare i försäkring samt att dom bör kunna gå som "strypta" , även inköp är billigare (dock kan man ju ha otur å få endel meck)

typ som denna http://www.blocket.se/vastmanland/Suzuki_gsxr_600_43945993.htm?ca=11&w=3

Har 110 hästar orginal, dvs. man får inte köra den stryt till 35kw med A2 kort

Vilka fordonskrav gäller vid prov för behörighet A2?
Körprovet ska genomföras med en lämplig tvåhjulig motorcykel utan sidvagn. Sökanden ska själv tillhandahålla ett sådant fordon.

Samma motorcykel ska användas under hela provet.

Vid körprov för behörighet A2 ska provfordonet kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Motorcykeln ska ha
1. en cylindervolym av minst 395 cm3,
2. en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW, och
3. ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg och, om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Ankan1, för ungefär 300 år sedan när du var 18 och man fick ta Tungt direkt så hade inte en 1000cc 175hk+ :krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En Suzuki SV650S uppfyller kravet på mindre än 94hk ostrypt och köper du till en undre kåpdel så ser den ut som sporthojarna. Men antagligen har du allra roligast på en motard.
De första åren.
En kompis har gått från Honda CBR600F till KTM450
och en annan kompis har bytt från en Suzuki 400 till en KTM 300
Eller varför inte Kawasaki ER-5 eller ER-6, sveriges populäraste hojmodeller. Tror jag.
 

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Lund
Hoj
Mopo för tillfället
En Suzuki SV650S uppfyller kravet på mindre än 94hk ostrypt och köper du till en undre kåpdel så ser den ut som sporthojarna. Men antagligen har du allra roligast på en motard.
De första åren.
En kompis har gått från Honda CBR600F till KTM450
och en annan kompis har bytt från en Suzuki 400 till en KTM 300
Eller varför inte Kawasaki ER-5 eller ER-6, sveriges populäraste hojmodeller. Tror jag.

Är det Simon Kafi som har bytt från DRZ:n till 300:n?

Sen kanske en GS500F funkar? Är inte säker på ursprungseffekten men det kan man ju kolla upp.
 

Ktm125

Guest
Är ute efter något som helst går fortare än min Evolution 8 med 400hk och inte en sleden er6. Kan lika bra köra på en trimmad 125 då. Visst är jag bara 21 år och oerfaren men har faktiskt kört det mesta. Allt från cross till en trimmad r1 -09. Så vill inte köpa en som man tröttnar på veckan efter. Det är något med sporthojarna som jag har fastnat för. Speciellt ljudet, det är alltid något som reser sig där nere när man hör det ljudet!! :kär
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top