Bästa motoGP banan för åskådare 2013?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Tänkte göra en liten trip kommande vår, sommar eller höst och titta på MotoGP för första gången.

Undrar vilken tävling man ska åka på, vilken bana är bäst ur åskådarsynpunkt samt vilken tävling är det mest drag på läktaren?

Erfarenheter om platser osv mottages tacksamt:)

/D
 

Smagatusk

Guest
Skitsvårt att säga med tanke på att alla tycker olika.

Vad gällande Assen så hade vi förra året platser på Haarbochet. Helt ok! Nära banan och en skärm mitt framför näsan på start-mål-rakan. Dock märkte vi att "Strubben", läktaren efter första kurvan, hade en bättre översikt även om det innebar att man satt längre från banan.

Så nästa år, efter att ha gått hela banan runt i år, blir det Strubben på Assen för vår del. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Assen eller brno är bäst bland dem som är smidiga att köra till. Italien eller Valencia är mina favoriter men då är det flug och hyrbil.
 

maz-ze

maz-ze
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
BMW s1000rr
Var i Valencia för några veckor sedan. Håller med man ser jäkligt bra. Catalunya har jag besökt vid tre tillfällen och vill varmt rekomendera den banan. Trevligt runt omkring med mycket folk och härlig stämmning på kvällarna nere i byn Montmelo.
Ska du supa skallen av dig åk till Assen inte många av besökarna som bryr sig om tävlingarna där
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min erfarenhet - Catalunya, Mugello, Brno, Aragon och Jerez, utan inbördes rangordning. Samtliga är "naturliga" banor som följer terrängens kurvor och höjdskillnader och det brukar ofta innebära bra racing. Ur ren åskådarsynpunkt är Mugello och Brno svårslaget.

Valencia och Misano är också bra ur åskådarsynpunkt och precis som på Brno har man stor tillgång till hotell, nattliv och allt annat runt omkring. Personligen är jag dock ingen anhängare av "konstruerade" banor som lika gärna kunnat läggas ut som en konbana på stormarknadens parkeringsplats.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Var på Mugello i sommar och "drag på läktaren" behöver du inte vara orolig över, hehe det var fullständig kaos med alla hojar som fick köra runt inne på området och alla handdrivna motorer eller vad dem kallas :D Kan rekommendera det starkt om du inte känner att du behöver någon sömn en helg om året :rofl:tummenupp
 

Fille#54

Ny medlem
Gick med
5 May 2005
Ort
Älvsjö/Anderstorp
Hoj
Honda Rs125R, Cbr 600rr
Jag var på Valencia i år och visst man ser bra och kan följa hela varvet men det var det ända jag tyckte va bra. Var på sachsenring 2011 och tyckte de va mycket bättre, bra med information och fanns väldigt mycket annat att gå runt och kolla på och köpa.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Varit på Valencia och Misano och håller med om att Valencia är svårslaget ur översiktsperspektiv. Misano och San Marino / Riccione / Rimini är dock bättre om man vill ha lite andra upplevelser på köpet. En hyrbil och en dag eller två extra för att se sig omkring är inte helt fel.

Brno finns helt klart på min "att göra" lista.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Varit på Valencia och Misano och håller med om att Valencia är svårslaget ur översiktsperspektiv. Misano och San Marino / Riccione / Rimini är dock bättre om man vill ha lite andra upplevelser på köpet. En hyrbil och en dag eller två extra för att se sig omkring är inte helt fel.

Brno finns helt klart på min "att göra" lista.

Var i Brno förra året.... Ett skit tråkigt race, men herrejösses vilket drag på läktarna.
Var även på Le Mans.... vilket var en kanonupplevelse, både på banan och utanför. (En härlig gammal stad/by)


Sitter & bokar Misano i år, där gumman bokat grymt boende i Rimini... och vi sitter nu & kollar MGP-biljetter.

Var sitter man bäst?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Var i Brno förra året.... Ett skit tråkigt race, men herrejösses vilket drag på läktarna.
Var även på Le Mans.... vilket var en kanonupplevelse, både på banan och utanför. (En härlig gammal stad/by)


Sitter & bokar Misano i år, där gumman bokat grymt boende i Rimini... och vi sitter nu & kollar MGP-biljetter.

Var sitter man bäst?
Misano är lite svår att överblicka och sen får man bsra hålla sig inom "sin" sektion bakom läktaren, lite tråkigt att inte kunna se sig omkring när det är dötid.
Naturläktaren vid bakrakan, kurva 11-14, är trevlig, att se deras nedlägg och bromsningar i maxfart är imponerande. Kullen i kurva 8 är också kul, man kan då se olika saker såsom Bautistas torpedering av Pedrosa. Omkörningarna in i kurva 9 - 10 är också mäktiga.
Vi valde dock läktarplats vid kurva 15 på söndagen, solen kan ta som fan och då är tak nice. Förra året kom ju ösregnet och då skulle jag inte vilja sitta på gräskullarna. Därifrån ser man vad som vad som händer från kurva 12 - 16 men man har inte en aning om hur det går vid start och mål.

Glöm inte hyra bil, Coriano, Tavullia samt San Marino bör ses.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top