Radiotjänst, vår kära Radiotjänst...

Smagatusk

Guest
Att det ska vara så jävla svårt att få svar! Poliser svarar inte när man frågar, Radiotjänst svarar inte när man frågar... Ändå ska de ha en massa pengar av en.

Fick ett samtal av Radiotjänst som vill att jag betalar för att jag kan se deras kanaler. Jag betalar inte. Av principskäl. Den finns en annan tråd för er som vill gapa och skrika över det, men denna tråden handlar om följande:

I Viasats utbud står det att det ingår svt1 och svt2. Viasat, enligt dem själva, betalar Radiotjänst för att få sända deras kanaler. Varför ska jag då betala till Radiotjänst när jag redan betalar indirekt genom Viasat? Frågan ställd, svar kom; så´n e lagen.:3freak


Jag sa som vanligt att jag inte har TV, jag frågade åt en kompis...

Ska det vara på det här viset? Vem har fel? Jag, Radiotjänst eller Viasat?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Radio och tv avgiften betalar man för att få äga en tv mottagare.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du kan få tycka vad du vill angående reglerna och stå för att du inte vill betala, men reglerna är sådana att om du har utrustning som gör att du kan ta emot signalerna så skall du betala.
Att Viasat betalar har inget med vad du skall betala.

Så sorry, vill du följa reglerna/lagstiftningen så skall du betala. Annars får helt enkelt stå för att du anser att det är fel och välja att inte betala men du kan inte få det till att vara regelmässigt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Radio och tv avgiften betalar man för att få äga en tv mottagare.

Vilket grundar sig i en urgammal princip om att äger man en tv-mottagare så tittar man på utbudet av sändningar och således ska man betala, för på den tiden fanns det inget annat att göra med en tv än att titta på sändningarna. en lag stiftad före video och tv-spel etc. Idag är det långtifrån alla som kollar på tv-sändningarna bara för att man har en tv... själv kollar jag dvd:er och spelar xbox på min tv, har den inte ens inkopplad i antennuttaget. Men enligt lagen ska jag ändå betala för ett par kanaler jag inte tittar på...:dummer
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vilket grundar sig i en urgammal princip om att äger man en tv-mottagare så tittar man på utbudet av sändningar och således ska man betala, för på den tiden fanns det inget annat att göra med en tv än att titta på sändningarna. en lag stiftad före video och tv-spel etc. Idag är det långtifrån alla som kollar på tv-sändningarna bara för att man har en tv... själv kollar jag dvd:er och spelar xbox på min tv, har den inte ens inkopplad i antennuttaget. Men enligt lagen ska jag ändå betala för ett par kanaler jag inte tittar på...:dummer
Japp, det räcker gott att bara äga en video som kan spela in för att bli tvingad att betala, det blev jag varse för en massa år sen :huvet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är en gråzon.

Å ena sidan vill jag betala för mitt samvetes skull, och för att jag faktiskt vill att SVT ska ha råd att visa stora sändningar, OS tex.

Å andra sidan, hur ofta kollar man på ettan o tvåan i övrigt? Nån mikroprocent kanske.


Nä, att inte betala tv-licensen är som att köra för fort, eller koka brännvin själv. I mitt tidigare liv gjorde jag alla tre utan att känna mig kriminell.

Det är en gråzon...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vilket grundar sig i en urgammal princip om att äger man en tv-mottagare så tittar man på utbudet av sändningar och således ska man betala, för på den tiden fanns det inget annat att göra med en tv än att titta på sändningarna. en lag stiftad före video och tv-spel etc. Idag är det långtifrån alla som kollar på tv-sändningarna bara för att man har en tv... själv kollar jag dvd:er och spelar xbox på min tv, har den inte ens inkopplad i antennuttaget. Men enligt lagen ska jag ändå betala för ett par kanaler jag inte tittar på...:dummer

Visst är det så, men den är fortfarande gällande oavsett.

Fram tills jag blev sambo betalade jag aldrig avgiften... när jag blev sambo så lyckades frugan säga ja vid ett besök så var vi fast, tycker fortfarande att avgiften är skev men så är det.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Visst är det så, men den är fortfarande gällande oavsett.

Fram tills jag blev sambo betalade jag aldrig avgiften... när jag blev sambo så lyckades frugan säga ja vid ett besök så var vi fast, tycker fortfarande att avgiften är skev men så är det.

Bara att säga upp innehavet på rot!
:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Japp, det räcker gott att bara äga en video som kan spela in för att bli tvingad att betala, det blev jag varse för en massa år sen :huvet

Men det är ju det jag menar, hela lagen som sådan är ju ur tiden. Visst, ett tag var den relevant. Men den borde ha reformerats för längesen. Jag menar, du kan ju ha en bil avställd och därigenom slippa betala vägskatt. Men en TV kan man absolut inte äga utan att titta på gratiskanalerna och därför ska man betala tv-avgift. Idag, 2012...:huvet
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
De är så roliga när de ringer alt. knackar på och försöker få en att försäga sig. "Hur tittar du på TV?", "Har du glömt att anmäla TV-innehav?" osv som om man var dum i huvudet. Som att alla människor i hela världen måste ha en TV? Det är ju inte som att transportstyrelsen knackar dörr och frågar om man har glömt att betala bilskatt eftersom att man inte har någon bil registrerad på hushållet.

"Skulle kunna tänka mig att betala några hundralappar för radion om året men nu är ju reglerna som de är så då blir det inget" har jag sagt vid några tillfällen.
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Bättre att dom lägger skiten som skatt så kan man betala för det på samma sätt som man betalar för det dära parkgräset man aldrig kliver på eller den dära statyn på torget som man bara tycker är skit-ful.
Alla älskar vi att betala för skit vi inte använder.

Typ som jag ska betala för att fixa min bil som blev påkörd av en smitare på parkeringen igår....

JAG ÄR INTE BITTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :huvet:huvet:huvet:huvet
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Alla älskar vi att betala för skit vi inte använder.
Nu ska vi inte vara på viset. Ta lärdom av de fina ordspråken som finns istället.

"Den mest bortkastade av dagar är en dag utan skatt."
"En go skatt förlänger livet."
"Skatten är den bästa medicinen."
"Om vi inte lär oss skatta åt våra problem, så kommer vi inte ha något att skatta åt när vi blir äldre."
"Friskt skattat är hälften betalt."
"Uppskjut inte till morgondagen det du kan skatta idag."
"Skatteglädjen är den enda sanna glädjen."
"Ju fler desto bättre."

Eller har jag fått något bakom foten? :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Visst är det så, men den är fortfarande gällande oavsett.

Fram tills jag blev sambo betalade jag aldrig avgiften... när jag blev sambo så lyckades frugan säga ja vid ett besök så var vi fast, tycker fortfarande att avgiften är skev men så är det.

Bara att ringa dom och säga att du sålt TV'n så får du pengarna tillbaka.
 

Smagatusk

Guest
Du kan få tycka vad du vill angående reglerna och stå för att du inte vill betala, men reglerna är sådana att om du har utrustning som gör att du kan ta emot signalerna så skall du betala.
Att Viasat betalar har inget med vad du skall betala.

Så sorry, vill du följa reglerna/lagstiftningen så skall du betala. Annars får helt enkelt stå för att du anser att det är fel och välja att inte betala men du kan inte få det till att vara regelmässigt.

Jag vet att jag aldrig kan få reglerna att tala för mig, det har jag heller aldrig hävdat. Skrev att jag inte betalar av principskäl. Men nästa gång jag är i kontakt med Viasat ska jag fråga om jag kan avsäga mig svt1 och svt2, mot att de tar bort avgiften de påstår sig betala får att leverera kanalerna till mig.

Och en stilla undran... Borde det inte räcka med att det står en bil på uppfarten för att vara tvingad att betala till RADIOtjänst?:va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vet att jag aldrig kan få reglerna att tala för mig, det har jag heller aldrig hävdat. Skrev att jag inte betalar av principskäl. Men nästa gång jag är i kontakt med Viasat ska jag fråga om jag kan avsäga mig svt1 och svt2, mot att de tar bort avgiften de påstår sig betala får att leverera kanalerna till mig.

Och en stilla undran... Borde det inte räcka med att det står en bil på uppfarten för att vara tvingad att betala till RADIOtjänst?:va

Är ganska säker på att radiomottagare inte är licenspliktiga sedan ganska många år tillbaka.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
radiotjänst resonerar att så länge man har utrustning som möjligör att man kan se svt el radio så ska man betala..jag stod för ngr år sen med en radiotjänst snubbe i dörren och han hävda att i och med att du har en smart phone ska du betala..jag bad honom fara och flyga och enda gången han fick komma tillbaka var när han kunde bevisa att så var det..ingen har dykt upp än..

Finns det tex någon här inne som med handen på hjärtat kan säga att jaa..jag lyssnar på P1-P2 el P3 ??
Tittar på SVT ?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top