Honda CB1100

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur som haver. 90 hästar eller ej.
125 000:- kr för en hoj som inte erbjuder något annat än just utseendet tycker jag är otroligt dyrt.
Jag kan liksom inte förstå vad det är som är så kostsamt på en hoj av denna sort.

Det håller jag definitivt med om. Andra japanska hojar med betydligt mer påkostad design och prestanda kostar mindre än 125 000kr. Jag vet inte hur den är prissatt i Japan men där är retro stort så att sälja den till ett högt pris är nog inga större problem. Här i Europa däremot där ekonomin varit lidande ett tag så känns 125 000kr för en rå-standardhoj väl så saftigt.

Så, antingen ligger den bra i pris i normala fall och så har generalagenterna skjutit sig i foten eller så är den dyr redan från början. Jag tror nog på det första alternativet. Ta t.ex. Yamaha XJR1300, den är dyr att köpa ny i förhållande till vad det är för maskin (även om det är en skitfin hoj) men den kostar ändå bara kring 100 000kr.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Japp!
kollar man på mobile.de så verkar riktpriset i Tyskland landa på lite mer vettiga 11000 euro.
Så förmodligen är det nog ditt första alternativ.

Men men. Nån cb blir det iaf inte för min del.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Cb1100R concept-hojen hade kunnat vara intressant t o m för de pengarna med en riktig rova och bra komponenter.

Det är vad jag hade velat ha ut av ejtisreplika. Den ska se hård ut och kunna leverera mycket mer än vad förlagan klarade, inte mindre. T o m en nyproduktion av cb1100f -83 hade varit mer intressant än den där gubbiga tingesten tråden handlar om, särskilt i amerikanska utgåvan.

Mer inspiration av gamla superbike/endurance.

Var är attityden?
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Jag har haft en cb1100f, saknar den näst mest av de cyklar jag haft.

1984 kostade en cb1100f 44100:-, men då var den ett gränsfall till superbike, nåja muskelhoj iaf, vad motsvarar det idag?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tja vi får väl se vad motorpressen tycker om hojen då.

Den är ju knappast lanserad för att konkurera med några sporthojar, snarare ska den väl jämföras med exempelvis Bonneville.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker synd om Sveriges Honda återförsäljare, samma sporthojar sen 4-6 år tillbaks typ, och prisbilden är helt åt helvete på de flesta av Hondas modeller. Hade inte förvånat mig om Honda sålt minst nya hojar 2012.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jag tycker synd om Sveriges Honda återförsäljare, samma sporthojar sen 4-6 år tillbaks typ, och prisbilden är helt åt helvete på de flesta av Hondas modeller. Hade inte förvånat mig om Honda sålt minst nya hojar 2012.

Vet inte riktigt hur det är med alla modeller, men rykten säger att 2012 såldes det enbart 3 st. Fireblade nya i Sverige, varav en står i Kungsbacka som icke såld demo hoj.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vem köper en retrohonda för 125k om man läst detta; http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/5872-eicma-hemlig-jubileumsmodell-fran-bmw Den kommer säkert inte kosta lika mycket även om den är mer hoj.

View attachment 373408

Jag som hoppats på köp av en ny grym Rockster till 2013, därav mitt hojval under profilen, men ser jubileumsbmwn ut som teasern på fastbikes så slutar jag vänta på någon rockster som inte verkar komma..
Häromdagen så tittade jag på Bakkers hemsida. Där hade de en hoj som de kallade BMW HCC. Snygg som attans men det skulle bli ganska så dyrt att köpa en.
vcc002.jpg

vcc003.jpg

Det är ju inte utan att det känns som att den har vissa drag från den hojen man kan se siluetten av på bilden du lade upp. :tummenupp
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
När Honda släppte sin nya fina häftiga chopper så blev många sugna, men så kom prislappen som låg i paritet med HD(165000:) som gav mig avsmak och säkert många fler.. Idag kostar en ny ca 140000:- och ändå är dom svårsålda..

Så om inga köper cb1100 så kanske den kommer ner till rimliga nivåer, den är ju förbenat fräck..
Jag var och klämde på den i lördags... Plastigare chopper får man leta efter. Springan mellan block och kopplingskåpa "läckte" packning, så riktigt dåligt ut.
 

Marbeng

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Lund
Hoj
Honda CB 1100 EX 2014
Hejsan

Jag är ny medlem här.
Jag hämtade ut min nya CB 1100 EX av 2014 års modell i våras. När den kom förra året i 2013 års modell var jag i stort sett såld och redo att köpa men det enda röda exet som fanns hos min handlare såldes innan jag slagit till.

Det blev nytt år och när jag hörde att den nya modellen hade ekerfälgar, dubbla pipor, 6 växlar och lite annat godis så bokade jag mitt exemplar på stubinen. Den levererades i maj och den dagen jag hämtade ut maskinen var som om ungdomen kom tillbaka och jag var 18 igen.

Jag är 58 år i år och har varit med om att hämta ut en ny Honda 750 när det begav sig på 70 talet. Och jag måste säga att Honda verkligen har lyckats mycket bra i sina ansträngningar att med en tillbakablick på den forna 750 an skapa en ny och modern maskin med tydliga anknytningar, både körmässigt och utseendemässigt, till den gamla maskinen.

Jag har nu avverkat runt 500 mil med maskinen och jag är helnöjd och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Visst, prislappen kunde vara lägre men det spelar ingen roll när man verkligen vill ha maskinen. Det är en unik maskin och ingen dussinmaskin och det får kosta lite extra. Vad spelar det för roll om man kan få tekniskt mer för pengarna om man väljer en annan maskin om det är det är Hondan man vill ha?

Tack för mig!

MVH Marbeng
 

CB-Pewe

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2015
Ort
Västerås
Hoj
1976, Honda CB750 K6
Jag är också intresserad av CB11000. Kanske intresset ökar om man upplevt CB750 SOHC? Jag är 54...
Jag har tidigare sneglat på XJR1300 som också har rätt stuk (luftkyld och upprätt körställning), men design på lack mm är inte i min smak.

Synd att de inte gjorde den mera lik CB750 K0 årsmodell 69-70.
Jag funderar ifall motorn räcker effektmässigt?
Min CB750 K6 -76 som jag ägt sedan tidigt 1979 är eventuellt raskare då den har modifierad motor som var brukligt förr.
Jag hade hoppats på ca 120HK.

Jag har sett att det finns Yoshimura 4-1 i gammal design som blir riktigt snyggt.
http://www.motorcyclegear.com/browse/view_product_images/7712
Man måste väl inhandla Power commander för att ställa om för 4-1?

Skulle jag inhandla CB1100 och byta till 4-1 så sparar jag original vilket jag missade för 35 år sedan vilket blev en dyr nota förra året då jag skall byta från 4-1 till 4-4 på min kära gamla CB750, nu renoverad igen med nya kam alternativ.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Se till att köpa en EX, eller S som de heter numera, så du får den sexväxlade motorn – den femväxlade blir surrig i vanligt landsvägsåka.

Kanonfin komfort och fint detaljarbete bjuder den iaf på, fast sportig kan man knappast säga att den är. Toppfartsbegränsad också av någon konstig anledning.

Mejla mig på magnus@bike.se så skickar jag senaste numret där vi testar just CB1100S (alltså EX) mot bland annat BMW R nineT.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hejsan

Jag är ny medlem här.
Jag hämtade ut min nya CB 1100 EX av 2014 års modell i våras. När den kom förra året i 2013 års modell var jag i stort sett såld och redo att köpa men det enda röda exet som fanns hos min handlare såldes innan jag slagit till.

Det blev nytt år och när jag hörde att den nya modellen hade ekerfälgar, dubbla pipor, 6 växlar och lite annat godis så bokade jag mitt exemplar på stubinen. Den levererades i maj och den dagen jag hämtade ut maskinen var som om ungdomen kom tillbaka och jag var 18 igen.

Jag är 58 år i år och har varit med om att hämta ut en ny Honda 750 när det begav sig på 70 talet. Och jag måste säga att Honda verkligen har lyckats mycket bra i sina ansträngningar att med en tillbakablick på den forna 750 an skapa en ny och modern maskin med tydliga anknytningar, både körmässigt och utseendemässigt, till den gamla maskinen.

Jag har nu avverkat runt 500 mil med maskinen och jag är helnöjd och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Visst, prislappen kunde vara lägre men det spelar ingen roll när man verkligen vill ha maskinen. Det är en unik maskin och ingen dussinmaskin och det får kosta lite extra. Vad spelar det för roll om man kan få tekniskt mer för pengarna om man väljer en annan maskin om det är det är Hondan man vill ha?

Tack för mig!

MVH Marbeng
Unikt massproducerad? :D
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Både cb1100 och bmw r nine t är nog hojar jag förr eller senare kommer att äga.
Men nypriset på dessa är inte direkt lockande så det lär få vänta några år.
 

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Häromdagen så tittade jag på Bakkers hemsida. Där hade de en hoj som de kallade BMW HCC. Snygg som attans men det skulle bli ganska så dyrt att köpa en.
vcc002.jpg

vcc003.jpg

Det är ju inte utan att det känns som att den har vissa drag från den hojen man kan se siluetten av på bilden du lade upp. :tummenupp

Jäklar vad snygg den var :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jäklar vad snygg den var :)
Fast nu har ju BMW sin RnineT som inte alls är långt utseendemässigt från det där konceptet av Bakker.
http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bike/urban/rninet/rninet_overview.html
Dock är ju 142000kr en hel del penningar. Eller kanske ändå inte en så stor summa om man betänker att en Moto Guzzi V7 Racer kostar 110000kr. Då har Guzzin en 750cc motor på inte ens 50hk medan BMWn har en 1200 på 110hk. BMWn är en vuxen mc medan Guzzin bara är... Snygg.
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Dammar av denna tråd lite :)

Köpte mig häromdagen en "ny" 2018 cb1100rs.
Ypperligt trevlig hoj. Karaktär både till utseendet och gång.
Bekväm och lagom pigg. (kom från en 2018 fatboy 107cui.)

Avskalat med moderniteter och ett EXTREMT sinne för detalj och kvalisort är de två sakerna jag märker av!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top