GSX1100-82, sänkt och förlängd......typ..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Intentionen är att den ska vara såhär låg, skulle det visa sig bli för trångt mellan hjul och avgassystem så kapar jag nog hellre upp ramen och vinklar ut styrhuvudet än höjer den. Jag räknar med att skrapa i med avgassystemet ibland men jag tror inte den kommer köras så flitigt ändå. Stuket går före körbarhet i det här fallet :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Intentionen är att den ska vara såhär låg, skulle det visa sig bli för trångt mellan hjul och avgassystem så kapar jag nog hellre upp ramen och vinklar ut styrhuvudet än höjer den. Jag räknar med att skrapa i med avgassystemet ibland men jag tror inte den kommer köras så flitigt ändå. Stuket går före körbarhet i det här fallet :)

Oavsett hur mycket jag är emot det konceptet är jag för att du bygger precis som du vill.:tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Intentionen är att den ska vara såhär låg, skulle det visa sig bli för trångt mellan hjul och avgassystem så kapar jag nog hellre upp ramen och vinklar ut styrhuvudet än höjer den. Jag räknar med att skrapa i med avgassystemet ibland men jag tror inte den kommer köras så flitigt ändå. Stuket går före körbarhet i det här fallet :)

:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
annars tillhör ju sidewinder de där stuket, så djäkla rätt!
min tog i mest hela tiden. en gång i en grop trodde jag hojen skulle gå av på mitten.
men de funka. tror de va ca 8 cm från backen.
tror dessa gsx1100 med runda lyset kommer stiga i värde i framtiden likn katana men inte lika mycket självklart. gryma hojar!
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag har tyvärr inget sidewindersystem som passar just nu och annonser har inget gett heller så det lär nog bli en beställning från USA framöver..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske bygga eget?
kapa av orginalkrökarna, vrida dom utåt. köpa färdig kollektor.
fast ett kromat sidewinder med H&V är ju ybergrymt.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag har ett Sidewinder liggande som ska passa på en tidig GSX-R som jag har funderat på att bygga om men jag får se hur jag gör...
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag skruvade isär ett gaffelben inför kortningen idag.

IMG_0435.jpg

Jag antar att det bara är att peta dit en distans av valfri längd utanpå röret mellan den lilla korta fjädern och botten på gaffelbensröret...? Nån nämnde tidigare att det måste vara ett hål för oljan i distansen och en låsskruv men behöver det verkligen vara det här.....?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
IMG_0435b.JPGHej Ubbejävel, distansen placerar du ovanför den korta fjädern (se bild). Gaffeln blir lika mycket kortare som distansen är lång. Detta har fungerat bra på dom GSX gafflar jag har sänkt genom åren.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Den korta fjädern är fast i det läge som den sitter på bilden så jag sätter distansen under den istället, det borde ju bli samma sak. Jag svarvade till ett par 72mm långa distanser av alu idag och har provmonterat det ena benet och det blev 65mm kortare, det är jag nöjd med. Den korta fjädern komprimeras ju förstås lite också i och med att man pressar ihop huvudfjädern en hel del, det är väl där de där sju felande millimetrarna försvinner.
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Nu är ett V&H Sidewinder beställt på Ebay.Totalt med expressfrakt från USA hamnade prislappen på 2800kr, det tycker jag inte man kan klaga på :)


Tull på närmare 800kr tillkom.
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Helt ok och helt rätt!

Ja det tror jag också :)

Eftersom jag tyckte att hojen varvade alldeles för mkt så köpte jag ett ganska mkt mindre bakdrev från Nikasilproffsen som jag provmonterade idag.
Jag hade hoppats på att det mindre bakdrevet skulle göra att den nya O-ringskedja, som redan satt på motorcykeln när jag köpte den, skulle räcka till trots den längre svingen men till min fasa upptäckte jag att det saknas tre länkar..... :(

Är det möjligen någon av er som har en stump 630 O-ringskedja i bra skick liggandes som jag skulle kunna skarva med? Jag har inte lust att köpa en ny...
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kanske, hur många länkar behöver du ?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tyvärr, kollade i garaget, men jag hade visst gjort mig av med alla 630-grejer... :va
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Irritationen är stor i garaget!

Jag beställde ju ett nytt Vance & Hines för nån vecka sedan, det kom idag.

Glad i hågen for jag iväg till postens utlämningsställe och hämtade ut min fina låda med en stor V&H-logga på sidan men jag blev inte lika glad när jag kom hem, öppnade paketet och upptäckte att det var fel system. Det var inget "Sidewinder" som jag ville ha, det var den "vanliga" modellen som ligger under motorn!!

Det visade sig att det var jag som, i stridens hetta, hade lyckats beställa fel system. Istället för ett 12001p blev det ett 12001.......... :huvet

Så om det är någon av er som är sugen på ett splirrans nytt system som aldrig ens varit i närheten av att monteras på en hoj så finns det ett på Blocket strax :(
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top