GSX1100-82, sänkt och förlängd......typ..

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har gjort den gaffelmodden på några katanor genom åren men jag har aldrig kapat fjädern.
Var försiktig om du kapar fjädern så att gaffeln inte blir för kort och bottnar för dig.
Om man inte kapar fjädern eller kapar den väldigt lite blir gaffeln naturligtvis hårdare eftersom fjädern trycks ihop mera än i orginalutförande och bottnar därmed inte även fast den är kortare.

Lycka till med bygget :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ser ju helt förträffligt ut! Jag följde och mins precis som Bushido ditt förra bygge. Skönt att du är bättre men lite synd att hojen aldrig blev klar, den hade som sagt potential. Fast ett gammalt hederligt muskeljärn från 80-talet är inte fy skam det heller.:yoparty
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ser ut som "Östgötestuket" man minns från 90-talet på utgångsutförandet.:tummenupp

Gillade det och tycker det du siktar på är fräckt även om jag gillar körbarhet mest. Går ju inte att svänga med sidewinder på en originalare ens. Har vissa problem med att man bygger bort funktion på det viset. Ja, jag vet att kan skaffa ett eget objekt och bygga som jag vill. Tills det (kanske) inträffar nöjer jag mig med att sitta här och kräka ur mig åsikter det står er/dig fritt att strunta i.

Den breddade originalfälgen är übercool! (Kanske inte lacken då...eller jo, jag gillar ju det där.)

Förväntningarna är rätt högt ställda med tanke på vad du visade upp tidigare, trots jobbiga omständigheter då!

Ska bli kul att se vad det blir av detta. Kör hårt!
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag förstår vad du menar med att man bygger bort funktionen från hojen men själv har jag ju bott en mil från Mantorp Park hela mitt liv och i och med det sett en herrans massa dragracinghojar som satt sina spår i mig, såna har ju lite andra krav på funktion liksom :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag förstår vad du menar med att man bygger bort funktionen från hojen men själv har jag ju bott en mil från Mantorp Park hela mitt liv och i och med det sett en herrans massa dragracinghojar som satt sina spår i mig, såna har ju lite andra krav på funktion liksom :)


Det kan man förstå. Jag trivs bättre Boxholm-Malexander och liknande vägar... Sett fina byggen på Mantorp fast det var längesen jag var där, 06 senast, tictoctictoc.

Bror min sålde sin -82a till de krokarna (Eksjö) på tidigt 90-tal och då kom de ner på hojar i den stilen, dragbar V&H etc. Lite olika kulörer bara.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Den här helgen har det inte hänt så jättemycket i garaget men jag har varit där och pillat lite i alla fall, även om det inte finns några bilder på det. :)

Med Husabergsvingen så funkade det inte med original placering av bakbromsens huvudbromscylinder längre så jag kapade bort fästena till den och har häftat fast ett nytt fäste för Husabergarens huvudbromscylinder istället, den var lite mindre och smidigare.....och därmed lättare ;)
Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med bakbromsen för övrigt, om jag ska använda mig av original ok och skiva eller om jag ska skaffa fram en Husabergskiva och använda oket som jag fick med svingen, även där är ju originalet ganska klumpigt men det är en del jobb om man ska bygga om..

I veckan ska jag försöka fixa fram 20mm slipad axel av bra kvalitet som jag kan tillverka nya hjulaxlar av.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Det har fortfarande inte hänt så jättemycket på hojen, eftersom jag tydligen har ett hus att ta hand om också, men jag har tillverkat tre nya axlar till den i alla fall, fram, bak och svingaxel.

Nästa projekt blir nog att bygga ett nytt batterifäste, det gamla fick lämna plats åt stötdämparen.

Nån som möjligtvis har nåt tips om var jag kan hitta lyktfäste för 46mm gaffelben?
 

micke salmi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
älvkalerby
Hoj
suzuki 1200 bandit -99 suzuki 1100es-83
Det har fortfarande inte hänt så jättemycket på hojen, eftersom jag tydligen har ett hus att ta hand om också, men jag har tillverkat tre nya axlar till den i alla fall, fram, bak och svingaxel.

Nästa projekt blir nog att bygga ett nytt batterifäste, det gamla fick lämna plats åt stötdämparen.

Nån som möjligtvis har nåt tips om var jag kan hitta lyktfäste för 46mm gaffelben?
lycktfäste hitta jag på ROFFES :
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag hittade och beställde ett par lyktfästen från NCCR. Jag vet inte vad jag tycker om plåtarna men dessa går ju att byta ut senare om man inte trivs med dem.

Clamp.jpg
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag köpte dessa från NCCR. Fräst alu, finns i svart och natur.
Är helnöjd med dessa.
 

Bifogat

  • lyse.JPG
    lyse.JPG
    24.9 KB · Visningar: 159

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Klart snyggare egentligen men jag hittade dem inte i rätt storlek (46mm), det fanns 45mm iofs och det hade kanske funkat hyfsat men nu beställde jag de andra ändå..
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
IMG_0430.jpgIMG_0431.jpg

Det har inte hänt så mycket på ett tag. Jag har börjat titta på det nya elsystemet men inte riktigt börjat med det än. Idag provmonterade jag framlyset med de nya fästena. Jag tror jag ska flytta in det ett par cm men vad tycker ni om höjden??
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tycker höjden ser kanon ut. Flytta in om det inte är för jobbigt. :tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Att flytta in det är ganska enkelt, Jag kapar sidoplåtarna ett par cm bara och borrar nya hål, det är snart gjort..
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har du tänkt att åka med det uppsticket på gaffelbenen i övrekronan?
Om inte så tycker jag att du ska montera gaffeln så som du ska använda den, sedan börja med att placera lyse mm.
I det läget som gaffelbenen är nu ser det dessutom ut som att du kommer att få problem med frigången mellan framdäck och avgaskrökarna. Det är inte kul om framhjulet helt plötsligt stannar mot krökarna när man bromsar.
Jag håller dock med om att det nuvarande stuket ser fränt ut med kort gaffel och lyset nära hjulet :D , men som sagt placera framlyset senare när hojjen är mera klar för bästa resultat tror jag på.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hoppas du har nån sidewinder på lager.
jag har åkt sänkt likadan, inga problem med hjul men hade gsxr fälgar 18 tum, är den där 18" oså?
därimot avgassystemet tog i lite varstans.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top