GSX1100-82, sänkt och förlängd......typ..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
GSX1100-82, Dragbikestukad.

I våras köpte jag mig en gammal luggsliten GSX1100-82.

IMG_0115.jpg

Efter att den fått ett nytt batteri så funkade den perfekt bortsett från lite slirande koppling......och kanske nån oljedroppe då och då..

Tanken var ju redan från början att jag skulle göra nåt kul av den men jag visste inte riktigt vad.......förrän jag besökte en MC-träff i Strängnäs och såg Sören Dahlgrens fräcka Katana, då föll vissa bitar på plats.

IMG_0210.jpg

Sören har utgått från en gammal GSX som han sänkt och förlängt med bland annat sving från Husaberg, utrustat med Katanadelar och hjul från Aprilia.

Nåt liknande skulle jag bygga av mitt lik.
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag köpte på mig en likadan sving, den är ca 80mm längre än originalet för övrigt..

IMG_0295.jpg

En gaffel till en SV1000 ska användas ihop med dess bromsok och skivor men jag planerar att använda GSXens egna hjul, mest bara för att jag tycker att de liksom ska sitta där..

IMG_0337.jpg

Jag köpte även på mig ett Vance&Hines Sidewinder som senare visade sig vara till en tidig GSX-R och därför inte passar hundraprocentigt....
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Alla vet väl hur en gammal GSX ser ut utan kläder men jag lägger ändå upp en bild på hur just MIN ser ut :)

192255_10151164501298534_29095141_o.jpg

Inget upphetsande direkt....

Jag ryckte bort svingen lite snabbt för att provmontera Husabergsvingen och jag gillade det jag såg :)

IMG_0338.jpg

Medan jag hade farten uppe så skruvade jag även bort gaffeln för att se om det fanns en möjlighet att få dit den nya utan att behöva tända skärbrännaren, skära bort hela styrhuvudet och ersätta det med nåt nysvarvat. Det var nästan otrevligt enkelt..

IMG_0351.jpg

Det enda jag behövde göra var att byta ut det övre styrlagret mot ett med 5mm större innerdiameter, sen passade allt perfekt.

Såhär såg den ut sen, med en stötdämpare, hämtad från en ZX12, provisoriskt ditmonterad.

IMG_0357.JPG
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Japp ser ut att bli fränt & Strängnäs brukar man ju hitta några fräna insperationsbyggen:tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Via Facebook fick jag på omvägar kontakt med Sören Dahlgren (Han med Katanan) och fick möjlighet att fråga ut honom lite, trevlig kille för övrigt...

Han berättade bland annat att han hade breddat sin Husabergsving 20mm och det insåg jag ganska snart att jag också var tvungen att göra. Jag hade ju provmonterat svingen på min motorcykel och tyckt att den passade bra, svingaxel och hjulaxel hade samma diameter, det enda som jag ansåg skulle behövas var ett par distanser på sammanlagt 20mm för att fylla det glapp som uppstod mellan sving och ram. Det visade sig dock att när jag väl försökte få in bakhjulet ihop med drev och ryckutjämnare så var svingen för trång.

Så den fick smaka bandsåg..

IMG_0372.jpg

Och sen breddades den 20mm.

IMG_0381.jpg

Glappet i ramen är borta och hjulet passar helt plötsligt. En annan fördel med breddningen är att stötdämparen från ZX12 som ska användas nu passar som den ska i svingen.
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Nästa grej var att försöka få SVns bromsskivor att passa på det gamla GSX-framhjulet och det krävde ju lite övertalning då det var 6-bultat på de gamla skivorna och fembultat på de nya. Kanske hade det funnits skivor som passat bättre redan från början men nu blev det såhär.

Eftersom de nya skivorna behövde komma ut 28mm/sida så skaffade jag fram 30mm tjocka ämnen att svarva adaptrar av.

IMG_0382.jpg

Efter ett par timmar i svarven och pelarborren så sitter skivorna på plats. Jag klämde även dit ett tunnare framdäck för att få lite större avstånd till avgassystemet.......och så ser det lite mer "dragracing" ut :)

IMG_0390.jpg
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Den bakre stötdämparen satt ju perfekt i svingen nu men den hade fortfarande inte nåt övre fäste. Så kunde vi ju inte ha det så efter nåt misslyckat försök som hamnade i skrotlådan så sitter det nu ett fäste på plats. Det är inte helsvetsat än dock.

IMG_0393.jpg

Jag har provstudsat lite med röven på sadeln för att försöka utröna resultatet och den kändes väldigt mjuk. Jag drog åt fjäderförspänningen så hårt det gick och ställde "kranarna" på hårdast möjligt och då kan det nog funka men en hårdare lösning kan vara på önskelistan. När jag drog åt fjäderförspänningen så blev hojen lite högre än planerat också och det gillar jag inte riktigt.

Det sitter Mikuni RS36-fjuckar på hojen och avgassystemet kanske jag får byta ut om jag inte kan bygga om det så det passar lite enkelt.

Jag behöver även skaffa fram kedja som är ca tio länkar längre än standard, var kan jag köpa kedja på metervara?


Jag hängde på tanken och de andra delarna för att få en överblick och såhär ser den ut just nu.

IMG_0396.jpg

Som jag skrev tidigare så är jag inte helt nöjd med att den steg några cm bak, det måste nog åtgärdas tror jag. Vidare så måste jag nog försöka korta av gaffeln ca 60mm.
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ska du svarva distanser & sätta i gaffeln så att den inte fjädrar ut?? det funkar kanon eller kapa & gänga om??
Jag sänkte min med 70 mm har jag för mig med distanser.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kanon glöm inte hål för oljan & en stoppskruv att fixera det med bara:tummenupp
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Varför har du inte lagt upp det här tidigare?
Skitcoolt bygge att följa ju :tummenupp

Jag gillar att man snabbt får komma en bra bit in i bygget, det finns för många startade byggen som aldrig blir nåt.
Detta ser verkligen ut att kunna ros i hamn.

Heja heja TS :krama
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag har ingen koll alls på hur sänkningen av gaffeln ska utföras än så länge, den biten tar jag gärna emot mer ingående tips om senare. :)
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
stötdämparn är nog för mjuk pga av att den (antar jag) har länkage orginal.
blir ju nån slags utväxling.
hitta en dämpare som inte har sån orginal el bygg länkage.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jo den har ju det och jag insåg tidigt att det nog skulle bli ett bekymmer men jag har faktiskt fått tag på en hårdare fjäder till den som jag ska testa framöver! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var fan har du varit!? Hur gick det med det förra bygget!? :)

Ser spännande ut detta, ska följas!:tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Det förra bygget var ju nåt jag pysslade med under tiden jag var sjukskriven med en rygg bruten på tre ställen och båda benen brutna på lika många :)
När jag väl började jobba igen så stannade liksom bygget upp och efter en tid skruvade jag isär det och sålde iväg det i delar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det förra bygget var ju nåt jag pysslade med under tiden jag var sjukskriven med en rygg bruten på tre ställen och båda benen brutna på lika många :)
När jag väl började jobba igen så stannade liksom bygget upp och efter en tid skruvade jag isär det och sålde iväg det i delar.
Ah, förstår... Synd, tyckte du hade något på G där!

Jaja, var ett tag sen man såg dig här på forumet så jag blev lite förvånad när du plötsligt ploppade upp med ny byggtråd :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top