403 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop fr kad trafikskerhet

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 69
    Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408

GSX1100-82, snkt och frlngd...

I vras kpte jag mig en gammal luggsliten GSX1100-82.

Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	IMG_0115.jpg
Visningar:	219
Storlek:	257,4 KB
Id:	373233

Efter att den ftt ett nytt batteri s funkade den perfekt bortsett frn lite slirande koppling......och kanske nn oljedroppe d och d..

Tanken var ju redan frn brjan att jag skulle gra nt kul av den men jag visste inte riktigt vad.......frrn jag beskte en MC-trff i Strngns och sg Sren Dahlgrens frcka Katana, d fll vissa bitar p plats.

Namn:	IMG_0210.jpg
Visningar:	445
Storlek:	254,2 KB
Id:	373234

Sren har utgtt frn en gammal GSX som han snkt och frlngt med bland annat sving frn Husaberg, utrustat med Katanadelar och hjul frn Aprilia.

Nt liknande skulle jag bygga av mitt lik.
    Senast redigerat av Ubbejvel den 2012-11-19 klockan 06:30.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Jag kpte p mig en likadan sving, den r ca 80mm lngre n originalet fr vrigt..

Namn:	IMG_0295.jpg
Visningar:	158
Storlek:	237,9 KB
Id:	373235

En gaffel till en SV1000 ska anvndas ihop med dess bromsok och skivor men jag planerar att anvnda GSXens egna hjul, mest bara fr att jag tycker att de liksom ska sitta dr..

Namn:	IMG_0337.jpg
Visningar:	160
Storlek:	238,6 KB
Id:	373238

Jag kpte ven p mig ett Vance&Hines Sidewinder som senare visade sig vara till en tidig GSX-R och drfr inte passar hundraprocentigt....
    Senast redigerat av Ubbejvel den 2012-11-14 klockan 17:59.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Alla vet vl hur en gammal GSX ser ut utan klder men jag lgger nd upp en bild p hur just MIN ser ut

Namn:	192255_10151164501298534_29095141_o.jpg
Visningar:	234
Storlek:	235,6 KB
Id:	373248

Inget upphetsande direkt....

Jag ryckte bort svingen lite snabbt fr att provmontera Husabergsvingen och jag gillade det jag sg

Namn:	IMG_0338.jpg
Visningar:	221
Storlek:	237,9 KB
Id:	373249

Medan jag hade farten uppe s skruvade jag ven bort gaffeln fr att se om det fanns en mjlighet att f dit den nya utan att behva tnda skrbrnnaren, skra bort hela styrhuvudet och erstta det med nt nysvarvat. Det var nstan otrevligt enkelt..

Namn:	IMG_0351.jpg
Visningar:	188
Storlek:	241,7 KB
Id:	373250

Det enda jag behvde gra var att byta ut det vre styrlagret mot ett med 5mm strre innerdiameter, sen passade allt perfekt.

Shr sg den ut sen, med en sttdmpare, hmtad frn en ZX12, provisoriskt ditmonterad.

Namn:	IMG_0357.JPG
Visningar:	272
Storlek:	123,4 KB
Id:	373251

Inget r omjligt.... Kamikaze kids avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    9 391
    Frsigt!

Har sjlv en gammal 81a som jag ska frska f liv i.
    Vill f tag i ntt big bore kit och lite annat snask!
    Nthatad...

mOngoPuttSr... ESTs avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    1 674
    Japp ser ut att bli frnt & Strngns brukar man ju hitta ngra frna insperationsbyggen
    Om jag skulle gra som alla andra s skulle jag inte behva gra nt ...

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Via Facebook fick jag p omvgar kontakt med Sren Dahlgren (Han med Katanan) och fick mjlighet att frga ut honom lite, trevlig kille fr vrigt...

Han berttade bland annat att han hade breddat sin Husabergsving 20mm och det insg jag ganska snart att jag ocks var tvungen att gra. Jag hade ju provmonterat svingen p min motorcykel och tyckt att den passade bra, svingaxel och hjulaxel hade samma diameter, det enda som jag ansg skulle behvas var ett par distanser p sammanlagt 20mm fr att fylla det glapp som uppstod mellan sving och ram. Det visade sig dock att nr jag vl frskte f in bakhjulet ihop med drev och ryckutjmnare s var svingen fr trng.

S den fick smaka bandsg..

Namn:	IMG_0372.jpg
Visningar:	149
Storlek:	235,9 KB
Id:	373254

Och sen breddades den 20mm.

Namn:	IMG_0381.jpg
Visningar:	170
Storlek:	235,4 KB
Id:	373255

Glappet i ramen r borta och hjulet passar helt pltsligt. En annan frdel med breddningen r att sttdmparen frn ZX12 som ska anvndas nu passar som den ska i svingen.
    Senast redigerat av Ubbejvel den 2012-11-14 klockan 17:19.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Nsta grej var att frska f SVns bromsskivor att passa p det gamla GSX-framhjulet och det krvde ju lite vertalning d det var 6-bultat p de gamla skivorna och fembultat p de nya. Kanske hade det funnits skivor som passat bttre redan frn brjan men nu blev det shr.

Eftersom de nya skivorna behvde komma ut 28mm/sida s skaffade jag fram 30mm tjocka mnen att svarva adaptrar av.

Namn:	IMG_0382.jpg
Visningar:	150
Storlek:	228,5 KB
Id:	373257

Efter ett par timmar i svarven och pelarborren s sitter skivorna p plats. Jag klmde ven dit ett tunnare framdck fr att f lite strre avstnd till avgassystemet.......och s ser det lite mer "dragracing" ut

Namn:	IMG_0390.jpg
Visningar:	194
Storlek:	239,7 KB
Id:	373258

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Den bakre sttdmparen satt ju perfekt i svingen nu men den hade fortfarande inte nt vre fste. S kunde vi ju inte ha det s efter nt misslyckat frsk som hamnade i skrotldan s sitter det nu ett fste p plats. Det r inte helsvetsat n dock.

Namn:	IMG_0393.jpg
Visningar:	229
Storlek:	237,8 KB
Id:	373259

Jag har provstudsat lite med rven p sadeln fr att frska utrna resultatet och den kndes vldigt mjuk. Jag drog t fjderfrspnningen s hrt det gick och stllde "kranarna" p hrdast mjligt och d kan det nog funka men en hrdare lsning kan vara p nskelistan. Nr jag drog t fjderfrspnningen s blev hojen lite hgre n planerat ocks och det gillar jag inte riktigt.

Det sitter Mikuni RS36-fjuckar p hojen och avgassystemet kanske jag fr byta ut om jag inte kan bygga om det s det passar lite enkelt.

Jag behver ven skaffa fram kedja som r ca tio lnkar lngre n standard, var kan jag kpa kedja p metervara?

Jag hngde p tanken och de andra delarna fr att f en verblick och shr ser den ut just nu.

Namn:	IMG_0396.jpg
Visningar:	270
Storlek:	237,2 KB
Id:	373260

Som jag skrev tidigare s r jag inte helt njd med att den steg ngra cm bak, det mste nog tgrdas tror jag. Vidare s mste jag nog frska korta av gaffeln ca 60mm.
    Senast redigerat av Ubbejvel den 2012-11-14 klockan 17:55.

What the f...... Veritass avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Hoj
    Nada
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    1 325
    Ballt bygge, lycka till

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    YZF-R6, CBR900RR & XT600
    Inlgg
    11 303
    Varfr har du inte lagt upp det hr tidigare?
    Skitcoolt bygge att flja ju

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    1 674
    Ska du svarva distanser & stta i gaffeln s att den inte fjdrar ut?? det funkar kanon eller kapa & gnga om??
    Jag snkte min med 70 mm har jag fr mig med distanser.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Distanser hade jag tnkt mig..

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    1 674
    Kanon glm inte hl fr oljan & en stoppskruv att fixera det med bara

dalis silads avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    Inlgg
    410
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlgg
    Varfr har du inte lagt upp det hr tidigare?
    Skitcoolt bygge att flja ju
    Jag gillar att man snabbt fr komma en bra bit in i bygget, det finns fr mnga startade byggen som aldrig blir nt.
    Detta ser verkligen ut att kunna ros i hamn.

Heja heja TS

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Jag har ingen koll alls p hur snkningen av gaffeln ska utfras n s lnge, den biten tar jag grna emot mer ingende tips om senare.
    Senast redigerat av Ubbejvel den 2012-11-14 klockan 19:18.

Lcc= lgd county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    12 392
    sttdmparn r nog fr mjuk pga av att den (antar jag) har lnkage orginal.
    blir ju nn slags utvxling.
    hitta en dmpare som inte har sn orginal el bygg lnkage.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Jo den har ju det och jag insg tidigt att det nog skulle bli ett bekymmer men jag har faktiskt ftt tag p en hrdare fjder till den som jag ska testa framver!

Sknsk Sckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Hoj
    Suzuki GSF1200 Bandit -99, Yamaha RD 350 LC -82, Honda CB500 Chopperobjekt -72.
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    12 793
    Var fan har du varit!? Hur gick det med det frra bygget!?

Ser spnnande ut detta, ska fljas!

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Det frra bygget var ju nt jag pysslade med under tiden jag var sjukskriven med en rygg bruten p tre stllen och bda benen brutna p lika mnga
    Nr jag vl brjade jobba igen s stannade liksom bygget upp och efter en tid skruvade jag isr det och slde ivg det i delar.

Sknsk Sckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Hoj
    Suzuki GSF1200 Bandit -99, Yamaha RD 350 LC -82, Honda CB500 Chopperobjekt -72.
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    12 793
    Citat Ursprungligen postat av Ubbejvel Visa inlgg
    Det frra bygget var ju nt jag pysslade med under tiden jag var sjukskriven med en rygg bruten p tre stllen och bda benen brutna p lika mnga
    Nr jag vl brjade jobba igen s stannade liksom bygget upp och efter en tid skruvade jag isr det och slde ivg det i delar.
    Ah, frstr... Synd, tyckte du hade ngot p G dr!

Jaja, var ett tag sen man sg dig hr p forumet s jag blev lite frvnad nr du pltsligt ploppade upp med ny byggtrd

Reg.datum
    Aug 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    1 674

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Tack fr lnken!

Med lem katana83s avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Katana 1100 sedan -87
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    978
    Jag har gjort den gaffelmodden p ngra katanor genom ren men jag har aldrig kapat fjdern.
    Var frsiktig om du kapar fjdern s att gaffeln inte blir fr kort och bottnar fr dig.
    Om man inte kapar fjdern eller kapar den vldigt lite blir gaffeln naturligtvis hrdare eftersom fjdern trycks ihop mera n i orginalutfrande och bottnar drmed inte ven fast den r kortare.

Lycka till med bygget

Eleganten i frn vidderna. rallyfiskens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Yamaha SR500, Kawasaki ZXR400
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    2 444
    Ser ju helt frtrffligt ut! Jag fljde och mins precis som Bushido ditt frra bygge. Sknt att du r bttre men lite synd att hojen aldrig blev klar, den hade som sagt potential. Fast ett gammalt hederligt muskeljrn frn 80-talet r inte fy skam det heller.
    Letar garage i Nyrbo, PM och du vet om ngot!

http://www.sporthoj.com/forum/showth...93#post5790793

blueridge
    Reg.datum
    Jun 2007
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlgg
    4 934
    Ser ut som "stgtestuket" man minns frn 90-talet p utgngsutfrandet.

Gillade det och tycker det du siktar p r frckt ven om jag gillar krbarhet mest. Gr ju inte att svnga med sidewinder p en originalare ens. Har vissa problem med att man bygger bort funktion p det viset. Ja, jag vet att kan skaffa ett eget objekt och bygga som jag vill. Tills det (kanske) intrffar njer jag mig med att sitta hr och krka ur mig sikter det str er/dig fritt att strunta i.

Den breddade originalflgen r bercool! (Kanske inte lacken d...eller jo, jag gillar ju det dr.)

Frvntningarna r rtt hgt stllda med tanke p vad du visade upp tidigare, trots jobbiga omstndigheter d!

Ska bli kul att se vad det blir av detta. Kr hrt!
    Senast redigerat av blueridge den 2012-11-15 klockan 19:41.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Jag frstr vad du menar med att man bygger bort funktionen frn hojen men sjlv har jag ju bott en mil frn Mantorp Park hela mitt liv och i och med det sett en herrans massa dragracinghojar som satt sina spr i mig, sna har ju lite andra krav p funktion liksom

blueridge
    Reg.datum
    Jun 2007
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlgg
    4 934
    Jag frstr vad du menar med att man bygger bort funktionen frn hojen men sjlv har jag ju bott en mil frn Mantorp Park hela mitt liv och i och med det sett en herrans massa dragracinghojar som satt sina spr i mig, sna har ju lite andra krav p funktion liksom

Det kan man frst. Jag trivs bttre Boxholm-Malexander och liknande vgar... Sett fina byggen p Mantorp fast det var lngesen jag var dr, 06 senast, tictoctictoc.

Bror min slde sin -82a till de krokarna (Eksj) p tidigt 90-tal och d kom de ner p hojar i den stilen, dragbar V&H etc. Lite olika kulrer bara.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Den hr helgen har det inte hnt s jttemycket i garaget men jag har varit dr och pillat lite i alla fall, ven om det inte finns ngra bilder p det.

Med Husabergsvingen s funkade det inte med original placering av bakbromsens huvudbromscylinder lngre s jag kapade bort fstena till den och har hftat fast ett nytt fste fr Husabergarens huvudbromscylinder istllet, den var lite mindre och smidigare.....och drmed lttare
    Jag har inte bestmt mig fr hur jag ska gra med bakbromsen fr vrigt, om jag ska anvnda mig av original ok och skiva eller om jag ska skaffa fram en Husabergskiva och anvnda oket som jag fick med svingen, ven dr r ju originalet ganska klumpigt men det r en del jobb om man ska bygga om..

I veckan ska jag frska fixa fram 20mm slipad axel av bra kvalitet som jag kan tillverka nya hjulaxlar av.

Galning
    Reg.datum
    Jun 2006
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlgg
    408
    Det har fortfarande inte hnt s jttemycket p hojen, eftersom jag tydligen har ett hus att ta hand om ocks, men jag har tillverkat tre nya axlar till den i alla fall, fram, bak och svingaxel.

Nsta projekt blir nog att bygga ett nytt batterifste, det gamla fick lmna plats t sttdmparen.

Nn som mjligtvis har nt tips om var jag kan hitta lyktfste fr 46mm gaffelben?

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    suzuki 1200 bandit -99 suzuki 1100es-83
    Inlgg
    133
    Det har fortfarande inte hnt s jttemycket p hojen, eftersom jag tydligen har ett hus att ta hand om ocks, men jag har tillverkat tre nya axlar till den i alla fall, fram, bak och svingaxel.

Nsta projekt blir nog att bygga ett nytt batterifste, det gamla fick lmna plats t sttdmparen.

Nn som mjligtvis har nt tips om var jag kan hitta lyktfste fr 46mm gaffelben?
    lycktfste hitta jag p ROFFES :

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •  
Var du p Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad r det?