KTM 1290 Super Duke R

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Provkörde 1290 häromdagen, och vilken hoj! Respons, chassi, växlingar mm. kändes så välarbetat utan att tappa huligan attityden. Riktigt rolig hoj och det är tur att man inte har 150 tusen över.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Då är det med andra ord bara på gatan man får köra med Akras helsystem.
Taskigt...

Ja dom svenska buller reglerna på bana är helt förjävliga.
Är det någonstans man ska få köra med helsystem så är det väl där?
Det är anledningen till varför jag bara har bytt slutburken, vill kunna dra ut och gasa bana om man känner för det.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Racade med polarns Sd1290 på Sviestad i går :) De går rätt lika på rakan .

Ja dom borde vara rätt lika.
Bra film du la upp i Tuono tråden... Blev rätt sugen på att gasa!

Ps. Jag var och körde en del acc test mot en K4 med helsystem och 160 hästar på hjulet.
1290n och den drog ganska exakt lika.
Inte alls dåligt av en naken hoj :yoparty
Ska tilläggas att vi körde bara rullande starter, han på 2an och jag på 3an.( behövs inte växla ner när man har 144Nm :tummenupp)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fy fan vad jag blir glad när jag kör hojen! Helsystemet låter så jäkla vackert trots db-killern. Imorgon blir det Gelleråsen med SMC och där kan man ju alltid ta det lite lugnare.. Det låter lite oroväckande att få varningar trots att man inte kör odämpat!

Nu till min fråga. Är det någon som vet ifall racemappen krånglar? Efter att ha hämtat ut hojen så körde jag 10 mil motorväg för att sedan ta en lite bensträckare. När jag startade upp den igen så får jag varningen "Service". Och det är inte att den påpekar att hojen behöver service, utan det är väl snarare nån felkod.

Dock fungerar alla 3 körprogram, ABS samt TC och motorn går otroligt fint.
Kan det vara så enkelt att mappen krockar med nån kod i ECU som då indikerar på ett fel, och ger ett varningsmeddelande?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Det låter ju som att dom har missat att återställa nån service indikator eller nåt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det låter ju som att dom har missat att återställa nån service indikator eller nåt.

När jag startar hojen så står det "service in 14859km" så den är nollställd. Men annars är det precis som om den skall in på service. Det känns...märkligt. Ska glida in på måndag så får de koppla upp datorn och se varför den beter sig som ett barn.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
image.jpg
image.jpg
Sådär ja. Hojen färdig pimpad, blir inte mer än så här..
Vill ha en clean och snygg hoj.
Vad tycks?
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Nä fy fan, ta bort dom där jävla bilderna omgående Shootaz!!

Jag lever redan på nudlar & har inte karaktär nog att hålla mig i från denna tråd, du fattar väl att du inte kan lägga upp sådana bilder utan att en gammal KTM-knarkare som jag får funderingar på att förlänga nudeldieten i ytterligare 5 år...

Sjukt snygg!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
I söndags under SMC-körningen på Gelleråsen så var det ingen som sa något om ljudnivån med helsystemet. Idag på KCS-bandagen fick jag en (1) tillsägelse att slå av lite vid tornet där de mäter ljudnivån. Det glömde jag dock bort efter 2 körpass och ingen sa något under resterande körpass.

Jag kan däremot intyga att den låter JÄVLIGT HÖGT utan insatsen :crash Det är nästan inte värt att plocka bort den även om man bara skulle köra gata.
Och ska man ändå plocka bort den så rekommenderar jag att ta bort ljuddämparen först. Jag försökte skruva ur den på plats, men hålet är så litet så skruven kommer nästan oundvikligen att stöta emot kolfiberkanten och trilla ner i dämparen. Så redan från början är det betydligt bättre och MYCKET lättare att bara lossa på fjädern och ta bort skruven vid passagerarfotpinnen, för att lossa på själva ljuddämparen.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
I söndags under SMC-körningen på Gelleråsen så var det ingen som sa något om ljudnivån med helsystemet. Idag på KCS-bandagen fick jag en (1) tillsägelse att slå av lite vid tornet där de mäter ljudnivån. Det glömde jag dock bort efter 2 körpass och ingen sa något under resterande körpass.

Jag kan däremot intyga att den låter JÄVLIGT HÖGT utan insatsen :crash Det är nästan inte värt att plocka bort den även om man bara skulle köra gata.
Och ska man ändå plocka bort den så rekommenderar jag att ta bort ljuddämparen först. Jag försökte skruva ur den på plats, men hålet är så litet så skruven kommer nästan oundvikligen att stöta emot kolfiberkanten och trilla ner i dämparen. Så redan från början är det betydligt bättre och MYCKET lättare att bara lossa på fjädern och ta bort skruven vid passagerarfotpinnen, för att lossa på själva ljuddämparen.

Fordon, svår fråga kanske eftersom du varit utan hojen så länge nu men rent subjektivt märker du någon skillnad nu när du har cirka 12hk mer och 6kg mindre på hojen?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Nä fy fan, ta bort dom där jävla bilderna omgående Shootaz!!

Jag lever redan på nudlar & har inte karaktär nog att hålla mig i från denna tråd, du fattar väl att du inte kan lägga upp sådana bilder utan att en gammal KTM-knarkare som jag får funderingar på att förlänga nudeldieten i ytterligare 5 år...

Sjukt snygg!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hehehe, inte för att vara elak eller så men kan säga att är det nåt som är värt att leva på nudlar för så är det den här hojen.
Så sjukt kul att köra så man sitter med ett konstant leende på läpparna:D
Har än idag aldrig kopplat upp den på slangen, bara att gasa till och upp kommer den!
Tom på 4:an om man vill :näsblod
Och sen att det blir folksamling runt den överallt var man parkerar är ju inte helt fel det heller.
Mitt tips: KÖP!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fordon, svår fråga kanske eftersom du varit utan hojen så länge nu men rent subjektivt märker du någon skillnad nu när du har cirka 12hk mer och 6kg mindre på hojen?

Visst är det skillnad. Främst märker jag det på fjärde växeln och uppåt. Den reser sig lättare på fyran, men även på femman i över tvåhundra blås så är framhjulet vääääldigt lätt mot marken. Fick litet res på start/målrakan. Dock finns det ju redan för mycket kraft i motorn så främsta anledningen till att byta till helsystem är ju ljudet, samt att titanröret blir blå/lila av värmen :tuttar Det samt att helsystemet är sällsynt gör det värt de surt förvärvade slantarna!
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Ja med tanke på att det kostar 28 blad med akrapovic paketet så är det grymt av dig att slå till och bara skita i pengarna, göra det som många andra bara drömmer om! Respekt!!!
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Förresten kan du inte lägga ut några bilder på hojen nu när akrapovic systemet är på plats. NYFIKEN!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja med tanke på att det kostar 28 blad med akrapovic paketet så är det grymt av dig att slå till och bara skita i mat, andra nöjen och semester, göra det som många andra bara drömmer om! Respekt!!!

Fixed.

Förresten kan du inte lägga ut några bilder på hojen nu när akrapovic systemet är på plats. NYFIKEN!

Foto taget just for you!

KTM 1290 SDR powerparts.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top