KTM 1290 Super Duke R

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ehh, behövde du den inte, var det ofantlig kö eller har de fumlat? Oavsett drygt, är ju i starten på säsongen man vill köra som mest

Verktyg för att ta av bakhjulet har saknats, och restade delar får framskjutna datum. Det skulle ha tagit 2v egentligen men pga det ena och det andra så tar det dubbelt så lång tid. Helsystemet verkar aldrig komma mena tack vare Ragnar på Funbike (samt en annan, okänd, vänlig kund så sitter det numera ett (oanvänt) helsystem på min hoj :) pga den extra tiden så valde Ragnar själv att ta med mina fälgar och åka direkt till lackeringsfirman med mina fälgar, istället för att skicka med posten.

Det enda jag kan klaga på egentligen är att informationen om allt detta kunde ha varit snabbare. Blir spännande att testa den på gelleråsen på söndag!
 

JoWi65

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hedemora
Hoj
KTM SuperDukeR 1290
Verktyg för att ta av bakhjulet har saknats, och restade delar får framskjutna datum. Det skulle ha tagit 2v egentligen men pga det ena och det andra så tar det dubbelt så lång tid. Helsystemet verkar aldrig komma mena tack vare Ragnar på Funbike (samt en annan, okänd, vänlig kund så sitter det numera ett (oanvänt) helsystem på min hoj :) pga den extra tiden så valde Ragnar själv att ta med mina fälgar och åka direkt till lackeringsfirman med mina fälgar, istället för att skicka med posten.

Det enda jag kan klaga på egentligen är att informationen om allt detta kunde ha varit snabbare. Blir spännande att testa den på gelleråsen på söndag!
2014-02-21 13.49.38.jpg
Under 3hundringen på biltema. :tummenupp Inget moment när man sätter tillbaks hjulet dock. Men man kan inte få allt. Hellre det än att vänta.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
View attachment 406066
Under 3hundringen på biltema. :tummenupp Inget moment när man sätter tillbaks hjulet dock. Men man kan inte få allt. Hellre det än att vänta.

Fast köper jag en leksak för 200k så känns det väldigt rätt i hjärtat att momentdra en sån oviktig detalj som bakhjulet :hihi
Dock köper jag inte riktigt att man inte redan har ett sådant verktyg efter 6 månader efter den första 1290 såldes.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Skumt. Låter som skitsnack.. Segt att ha hojen en månad på verkstad.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Är det nån här som har testat Biltemas depåstöd för enkelsving och vet om det fungerar för 1290n?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Är det nån här som har testat Biltemas depåstöd för enkelsving och vet om det fungerar för 1290n?

Jag har ett enkelsvingsstöd dom är till ducati.
Hade det till min cb1000. Det enda du ev behöver göra är att byta rullen(pinnen).
Du får det för en 5 hundring. Jag bor i Gråbo.
 

Andersson_

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Skulle nog inte acceptera mer än en dag för service på hojen. Efter alla mina besök för service med motorcyklar på firmor har det aldrig tagit längre tid än att man kan hämta den samma dag. Säljer man en hoj skall man klara av att serva den också. :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
1 mån :död. Måste vara nått rekord ...lånehoj är väl det minsta man kan kräva va..

Jaja hoppas du är nöjd nu ialf med allt godis på :yopartyø
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Skulle det bara ha varit service så skulle den vara klar på en timme såklart. Fick ju tyvärr ingen lånehoj vilket jag frågade om. Det hade varit trevligt med tanke på det fina vädret vi har haft under tiden. Som tur är så har KTM haft en provkörningsturné här i stockholm :)

Jag svängde förbi Funbike idag och kollade på den. Fälgarna blir väl klara på fredag (tyvärr så är RACING-texten som beställdes från KTM restade, så den lackeras frustrerande nog bara i vitt/orange nu. Det kommer jag ändra sen dock. MEN skulle lackeringsfirman mot all förmodan fika bort sin arbetstid så att de ej hinner bli klara, så skulle jag få låna ett par fälgar att köra med så jag inte missar någon bandag nu på söndag, tisdag och onsdag. DET är iaf bra service tycker jag!

Såhär såg den ut nu med nya gaffelkronan, kraschpuckar och justerbara fotpinnar: (reservation för att bilden ej gör den rättvisa någonstans!)

powerparts.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Skulle det bara ha varit service så skulle den vara klar på en timme såklart. Fick ju tyvärr ingen lånehoj vilket jag frågade om. Det hade varit trevligt med tanke på det fina vädret vi har haft under tiden. Som tur är så har KTM haft en provkörningsturné här i stockholm :)

Jag svängde förbi Funbike idag och kollade på den. Fälgarna blir väl klara på fredag (tyvärr så är RACING-texten som beställdes från KTM restade, så den lackeras frustrerande nog bara i vitt/orange nu. Det kommer jag ändra sen dock. MEN skulle lackeringsfirman mot all förmodan fika bort sin arbetstid så att de ej hinner bli klara, så skulle jag få låna ett par fälgar att köra med så jag inte missar någon bandag nu på söndag, tisdag och onsdag. DET är iaf bra service tycker jag!

Såhär såg den ut nu med nya gaffelkronan, kraschpuckar och justerbara fotpinnar: (reservation för att bilden ej gör den rättvisa någonstans!)

Ska över till V-ås och svära över lite jobb på fredag morgon. Man kanske skulle kika förbi Funbike och olla din nyblingade hoj när jag ändå är i närheten.
Jag lovar att det inte på något vis är kopplat till någon form av avundsjuka eller liknande. :rolleyes:
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
14020740040_2c177f1818_k.jpg14227525223_763a39da92_k-1.jpg14227525223_763a39da92_k-1.jpg14184235306_163e7d3006_k.jpg

Körde knixkurs på tuvängen i helgen som var, och av alla hojar jag kört så kan jag med handen på hjärtat säga att 1290'n är den mest kompletta hoj jag kört!
Blev lite bullervarningar med systemet dock...... :yoparty
Pendla till jobbet, bandag eller bara ut och köra med polarna spelar ingen roll, man har alltid ett stort smile innanför hjälmen :hihi
Körställning och komfort är perfekt för mig, och hojen är hur snäll som helst att köra men levererar sånt sjukt tryck när man vrider på rullen :D
Efter 200 mil på mätaren kan jag bara konstatera att det får vara värt den höga försäkringspremien för att få boosta egot med superduken :tummenupp
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
View attachment 406132View attachment 406130View attachment 406130View attachment 406131

Körde knixkurs på tuvängen i helgen som var, och av alla hojar jag kört så kan jag med handen på hjärtat säga att 1290'n är den mest kompletta hoj jag kört!
Blev lite bullervarningar med systemet dock...... :yoparty
Pendla till jobbet, bandag eller bara ut och köra med polarna spelar ingen roll, man har alltid ett stort smile innanför hjälmen :hihi
Körställning och komfort är perfekt för mig, och hojen är hur snäll som helst att köra men levererar sånt sjukt tryck när man vrider på rullen :D
Efter 200 mil på mätaren kan jag bara konstatera att det får vara värt den höga försäkringspremien för att få boosta egot med superduken :tummenupp

Vad hände med AR-dämparen?
För övrigt så får jag ibland höra "Åh, jag såg dig imorse när du tog hojen till jobbet". Så hädanefter ber jag dig vänligen att undvika att köra om bussar.
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
Jag lyckades få tag på en midpipe till 1290'n för ett tag sen och bestämde mig för att köra med akra slip-on, ta bort katalysatorn och insats istället för att montera austin-pipan, låter brutalt bra och ser bra ut!
Tar ca 10 min att återställa hojen för bullrets skull.
Midpipen kostade runt 2000:- när jag beställde från tyskland, bra passform dessutom!
Och hädanefter ska jag undvika att köra om bussar, egentligen borde jag inte köra om något alls då 1290'n tenderar att göra sin förare grovt kriminell.... går ju inte att köra den i lagliga hastigheter eller ens på 2 hjul hälften av tiden! :D
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Jag lyckades få tag på en midpipe till 1290'n för ett tag sen och bestämde mig för att köra med akra slip-on, ta bort katalysatorn och insats istället för att montera austin-pipan, låter brutalt bra och ser bra ut!
Tar ca 10 min att återställa hojen för bullrets skull.
Midpipen kostade runt 2000:- när jag beställde från tyskland, bra passform dessutom!
Och hädanefter ska jag undvika att köra om bussar, egentligen borde jag inte köra om något alls då 1290'n tenderar att göra sin förare grovt kriminell.... går ju inte att köra den i lagliga hastigheter eller ens på 2 hjul hälften av tiden! :D

Har du kollat hur mkt vikt du sparade på att ta bort katalysatorn?
Bänka hojen så man får se vad den lämnar nu jämfört mot orginal!!:)
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
Har du kollat hur mkt vikt du sparade på att ta bort katalysatorn?
Bänka hojen så man får se vad den lämnar nu jämfört mot orginal!!:)

Vet inte riktigt hur mkt man sparar i vikt, men skulle gissa på kanske 3 kg då orginalkatten är tung!
Pipan som sitter där istället väger knappt något i jämförelse, och tillsammans med akrat så har man nog sparat in många kg.
Och effektmässigt så ska det enligt tillverkarens bänkning ge ungeåfär 5 kusar extra utan att mappa om hojen :tummenupp
Länk till tillverkaren
http://www.bodis-exhaust.com/artikel.php?model=82&lang=en
Hur som helst så gör bara ljudet på systemet det värt att plocka bort katalysatorn oavsett effektökning :hihi
men ska försöka få den bänkad och mappad framöver när det finns lite mer info
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Klarar man en bankörning utan katten, med tanke på ljudet?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ljudmässigt inte en chans.... Sen hur noga dom mäter är ju en annan sak.
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
Fick bullerflagg några gånger på raksträckorna utan katalysator, har för mig att jag låg på ca 100db vid gaspådrag och gränsen gick vid 90 eller 95...
Nästa gång jag kör bana åker originalsystem på, känns ju inge kul då man måste hålla tillbaka på gasen för bullret!
Ute på Tuvängen verkade dom ha ganska bra överseende med ljudet men varnade för att vissa andra banor var stenhårda på just ljudkrav.
dumt att chansa nästa gång :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top