Win Phone 8-tråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Avbeställde en Galaxy S III tillförmån för en 920. Jag hoppas jag slipper ångra mig. Det som fick mig att tänka om och välja Lumian är kameran med antiskak, en skärm som klarar dagsljus bättre och så blir det skönt att slippa ta av sig handskarna i vinter när man skall pilla lite på fånen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag gjorde misstaget att köpa en WP7 och gav upp efter att ha försökt vara nöjd i nästan ett år. Fick en iPhone 3GS som är bättre på det mesta, främst för att WP7 var så sjukt låst (ännu värre än iOS) samtidigt som det inte fanns några riktlinjer för hur tredjepartsapparna skulle byggas vilket ledde till att nivån på apparna låg på en generellt riktigt låg nivå, både i funktion och utseende. Att det finns stor variation kan jag köpa i nåt som är öppet, med massor med API:er, som Android men i ett så låst system som WP7 fattar jag inte varför man inte ställer lite krav på utvecklarna. Startade upp min Trophy 7 häromveckan för att se om det blivit bättre men det verkar inte så efter lite browsande i Marketplace...

Sen ska jag väl ärligt säga att jag tycker det är lite fånigt att min mer än tre år gamla iPhone nyligen fick en uppdatering (som gjorde den bättre på nästan allt) men min Trophy, som knappt fyllt två, inte kommer få fler; det verkar inte ens som att den får 7.8-uppdateringen trots att det inte finns några egentliga hinder för det annat än att M$ är snåla jävlar...

Det ser ju tyvärr inte ut som att det blir så jättemycket bättre men förhoppningsvis, för er som väljer att ändå gå den vägen, så har Microsoft nån form av strategi för det hela. För att betala överpriser för undermåliga appar (se t.ex. Sonos som gör gratisappar till iOS och Android men till WP7 måste man köpa en tredjepartsapp för $10) blir nog annars döden för hela satsningen - och än så länge har man ju inte direkt rosat marknaden hos utvecklarna, varken med WP7 eller 8. Kikar man lite på den stora marknaden i väst så saknas t.ex. officiella appar för nästan samtliga Google-tjänster, Starbucks och McDonald's och ser man i Sverige så har t.ex. bara Handelsbanken och Nordea appar - Handelsbanken-appen ser dessutom fördjävlig ut (eftersom jag inte är Nordea-kund så har jag inte provat den)...

Sorry for the rant men kolla noga innan ni ger er in i Microsofts värld så att allt ni redan gör med era telefoner (och vill fortsätta göra) stöds och finns bra, stabila appar för. Alternativ vänta till Q2 nästa år och se om Microsoft lyckats komma över 4% i marknadsandel och, främst, lyckats få de stora utvecklarna med på banan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänk om det fanns EN market.

Vad mycket bättre det skulle vara för användare och utvecklare.
Som det är nu utvecklas inte en produkt för att den skall vara så bra som möjlig för konsumenten, inte ens i närheten. Den utvecklas för att konsumenten skall låsas upp och betala så mycket som möjligt för kringtjänster.

Lite deppigt är det allt. Det går åt fel håll när det Apple plockar bort Google Maps och Youtube.......
Hoppas Windows blir helt öppen och smäller de andra två på fingrarna. Tror emellertid att de får det tufft.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
..Dåliga appar..

Sorry for the rant men kolla noga innan ni ger er in i Microsofts värld så att allt ni redan gör med era telefoner (och vill fortsätta göra) stöds och finns bra, stabila appar för. Alternativ vänta till Q2 nästa år och se om Microsoft lyckats komma över 4% i marknadsandel och, främst, lyckats få de stora utvecklarna med på banan.

Förstår vad du menar och ska ge en cynisk & kritisk recension efter testning.
Däremot lever jag på förhoppningen att man inte behöver töntappar som tex McDonalds du nämnde i WP8.
Liksom varför? Samma med internetbankapp, en bra webläsare bör räcka?

Är pisstrött på 120appar i iPhonen för skitsaker utan reell nytta :)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lite deppigt är det allt. Det går åt fel håll när det Apple plockar bort Google Maps och Youtube.......
Hoppas Windows blir helt öppen och smäller de andra två på fingrarna. Tror emellertid att de får det tufft.

Fast YouTube-appen kom ju ut på iOS6 releasedag och Google Maps verkar vara mycket nära. De är ju knappast förbjudna och Google jobbar åtminstone med Apple - till WP7 har de inte ens bemödat sig med att göra en YouTube- eller Google Maps-app.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fast YouTube-appen kom ju ut på iOS6 releasedag och Google Maps verkar vara mycket nära. De är ju knappast förbjudna och Google jobbar åtminstone med Apple - till WP7 har de inte ens bemödat sig med att göra en YouTube- eller Google Maps-app.

Youtube

För GPS har de Nokias prisade egna programvara för i WP8
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
----------
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
... tex McDonalds du nämnde i WP8.
Liksom varför? Samma med internetbankapp, en bra webläsare bör räcka?

Det var mest exempel för att visa att inte ens de som var först på iOS eller Android inte bemödat sig att göra WP7-appar. Starbucks har t.o.m. haft appar för både Blackberry och Symbian. För mig räcker inte webbläsaren för internetbanken, då måste jag ha den där helvetesjävla dosan med mig för att kunna logga in. Mycket, mycket, mycket bättre att kunna logga in och sköta mina vardagsärenden direkt i luren. Det finns inga som helst nackdelar med att köra native-appar för internetbanken, tvärtom.

Youtube

För GPS har de Nokias prisade egna programvara för i WP8

Youtube-appen är inte skriven av Youtube/Google och tar inte särskilt väl till vara på de API:er som Youtube tillhandahåller.

Visst funkar det bra för navigering men Google Maps är så mycket större än så. Med hela sitt betygssystem på varenda restaurang, butik och café som finns, och som dessutom bara växer, så är det helt oslagbart när man åker på semester. Jag kan använda NAVTEQ för att ta mig dit men för att få lite kvalitet är det ju GMaps som gäller... ;)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Youtube-appen är inte skriven av Youtube/Google och tar inte särskilt väl till vara på de API:er som Youtube tillhandahåller.

Visst funkar det bra för navigering men Google Maps är så mycket större än så. Med hela sitt betygssystem på varenda restaurang, butik och café som finns, och som dessutom bara växer, så är det helt oslagbart när man åker på semester. Jag kan använda NAVTEQ för att ta mig dit men för att få lite kvalitet är det ju GMaps som gäller... ;)

Googlemaps kommer eventuellt till iOs i januari :)
3 månaders väntetid för att bli godkända om de nu blir det eftersom det skulle gå emot Apples villkor att inte konkurrera med Apples egna programvara :)

Det är väl det WP försöker bygga upp med Streetview?
Same shit different name ;) Gillar förövrigt att inte lämna all information till Google..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tänk om det fanns EN market.

Vad mycket bättre det skulle vara för användare och utvecklare.
Som det är nu utvecklas inte en produkt för att den skall vara så bra som möjlig för konsumenten, inte ens i närheten. Den utvecklas för att konsumenten skall låsas upp och betala så mycket som möjligt för kringtjänster.

Lite deppigt är det allt. Det går åt fel håll när det Apple plockar bort Google Maps och Youtube.......
Hoppas Windows blir helt öppen och smäller de andra två på fingrarna. Tror emellertid att de får det tufft.

Förstår hur du tänker men samtidigt haltar det på att det är olika programspråk och att de olika marknaderna generera pengar till de olika ägarna.
Har inget problem med att det finns olika markets till de olika plattformarna, då finns det bara tre affärer som utvecklarna behöver jobba med och inte som förr då de behövde locka dem till sin egen webplats och försöka ordna med installation och dylikt.
Att Apple plockade bort Google Maps har ju med att de storsatsade på sin egen karttjänst, inte så konstigt att den då inte är native i iOS längre. Tycker defakto inte att tredjepartstjänster skall vara Native i någons OS utan t.ex. om Youtube skall finnas så får Google utveckla det till de olika plattformarna (ja, i Android får den ju då finnas native). Som det är nu i WinPhone8 så har MS utvecklat sin Windows-Store-8-app (tydligen så de skall heta) för youtube själva, om det är så de skall tackla marknaden så har de ett jättejobb framför sig om de själva skall göra apparna.


Förstår vad du menar och ska ge en cynisk & kritisk recension efter testning.
Däremot lever jag på förhoppningen att man inte behöver töntappar som tex McDonalds du nämnde i WP8.
Liksom varför? Samma med internetbankapp, en bra webläsare bör räcka?

Är pisstrött på 120appar i iPhonen för skitsaker utan reell nytta :)

Själv är jag jättenöjd med appar för det jag är intresserad av, de har en tendens att skala av mycket "brus" och ta fram det väsentliga som man som användare är intresserad av.

Men samtidigt så önskar jag verkligen att det går bra för WinPhone8, två stora spelare är lite för lite för en hälsosam konkurrens. Speciellt då de är så lika varandra förutom just öppenheten.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fick sms från Telia, nytt levdatum 2/12

Börjar fundera på om Telia har nån koll alls?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fick sms från Telia, nytt levdatum 2/12

Börjar fundera på om Telia har nån koll alls?

Enligt ett inlägg på Sweclockers:
Har nu fått reda på varför Nokia telefonerna inte kan levereras i tid!

De telefoner som skulle ha tillverkats till Sverige och en del andra europeiska länder har ännu inte tillverkats då Qualcomm inte har kunnat leverera sin Snapdragon S4 processor till Nokia! Det har helt enkelt varit ett allt för stort tryck på Qualcomm den senaste tiden så de ligger efter i produktionen!!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar om min HTC Trophy7 går att uppgradera? :va
Nån som har en bra site för sånt?

Kört Win på telefon sen jag köpte en Compaq iPaq runt 2000 tror jag.
Dom första PocketPC versionerna var väl sådär... :3freak
Phone 7 var riktigt bra, men köpte en tidig av Dustin som hade engelsk region = inga appar. :(
Så bytte för ett tag sen till en SII'a, som väl funkar sådär.
Mycket appar och features, men sisådär i användning.

Tror WinPhone8 blir riktigt bra!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Undrar om min HTC Trophy7 går att uppgradera? :va
Nån som har en bra site för sånt?

Tror inga 7.0-7.5 kommer gå att uppdatera till 8, däremot till 7.8 som verkar vara samma utseende men utan stöd för wp8-apparna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top