Lackering

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Tjenixen.

Jag har tänkt att börja lackera lite, för skojs skull. Jag har tillgång till en verkstad sålänge jag städar efter mig, så ja tänkte. varför inte plasta in hela verkstan så jag slipper måla om hela byggnaden när jag är klar med min lekstund.

Någon som har någon bra idé på hur jag kan göra? jag vill gärna komma undan billigt. att det saknas ventilation och sånt som är bra att ha när man lackerar är inga problem. jag vill bara inte måla ner allt och riskera att jag blir av med tillgången.

Edit: Medan jag är igång, hur många delar thinner och hur många delar färg ska jag ha? på ett ungefär.

Mvh Smurf
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
3-1-1 sa de i färgaffären till mig när jag köpte 2-komp senast.
Kan säkert variera beroende på färg, önskemål om tjocklek, lacktemperatur, osv.

3 färg
1 förtunning
1 härdare.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
färgen i fråga är flytande gummi som ska gå att pilla bort när man tröttnat på färgen. men tillbaks till hur jag plastar in verkstan. vart dumpar folk plast i gigantiska mängder?
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Köp byggplast (åldersbeständig plast) och gaffatejp eller tejp som inte lämnar lika mycket spår efter sig. Sen gör du följande

Klipp byggplasten i längder som räcker från golv till tak + lite någon decimeter. Tejpa fast i tak och golv och se till att våderna överlappar varandra så det inte blir glipor mellan. Gör så runt hela området du ska vara, det blir som ett litet rum i rummet så att säga.

Vill du göra det stadigare så du inte riskerar att plasten lossnar från taket bygger behöver du lite virke.

för en "vägg" behöver du 2 bitar som är breda (vågräta) som du vill att utrymmet ska vara samt 2 bitar som går från golv till tak (lodräta) MINUS tjockleken på de 2 vågräta bitarna (väldigt noga med passformen här, den ska gärna vara några millimeter för långa INTE för korta). Sen lägger du ut en vågrät bit på golvet och ber en polare hålla den andra vågräta biten i taket. Du tar en lodrät bit, lägger den mot den vågräta biten på golvet och knackar fast den mot den i taket. Den a alltså klämmas fast helt enkelt. Sen gör du samma sak på andra sidan och spänner sedan byggplasten på ramen. Detta använder jag mig bla av när jag bygger i en dela av rummet och inte vill skita ner resten av det = dammfritt och tätt.
 
Last edited:

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Köp byggplast (åldersbeständig plast) och gaffatejp eller tejp som inte lämnar lika mycket spår efter sig. Sen gör du följande

Klipp byggplasten i längder som räcker från golv till tak + lite någon decimeter. Tejpa fast i tak och golv och se till att våderna överlappar varandra så det inte blir glipor mellan. Gör så runt hela området du ska vara, det blir som ett litet rum i rummet så att säga.

Vill du göra det stadigare så du inte riskerar att plasten lossnar från taket bygger behöver du lite virke.

för en "vägg" behöver du 2 bitar som är breda (vågräta) som du vill att utrymmet ska vara samt 2 bitar som går från golv till tak (lodräta) MINUS tjockleken på de 2 vågräta bitarna (väldigt noga med passformen här, den ska gärna vara några millimeter för långa INTE för korta). Sen lägger du ut en vågrät bit på golvet och ber en polare hålla den andra vågräta biten i taket. Du tar en lodrät bit, lägger den mot den vågräta biten på golvet och knackar fast den mot den i taket. Den a alltså klämmas fast helt enkelt. Sen gör du samma sak på andra sidan och spänner sedan byggplasten på ramen. Detta använder jag mig bla av när jag bygger i en dela av rummet och inte vill skita ner resten av det = dammfritt och tätt.

tack för svaret!
vart köper du ditt byggplast?

finns på biltema, 25m för 320 spänn men du kanske har något billigare ställe att rekomendera? :)
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
tack för svaret!
vart köper du ditt byggplast?

finns på biltema, 25m för 320 spänn men du kanske har något billigare ställe att rekomendera? :)


Har tyvärr inge bra tips pa billigaste stället da jag far det gratis (tjänster o gentjänster) av en bekant till farsan.

pris varierar beroende på tjocklek.
här har du lite tunnare/billigare variant. variant t:ex

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/reglar-stomme/byggplast-tillbehor

Jag har eventuellt något som ligger o skräpar någonstans som du skulle kunna få men vet inte var eller hur mycket :)
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Har tyvärr inge bra tips pa billigaste stället da jag far det gratis (tjänster o gentjänster) av en bekant till farsan.

pris varierar beroende på tjocklek.
här har du lite tunnare/billigare variant. variant t:ex

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/reglar-stomme/byggplast-tillbehor

Jag har eventuellt något som ligger o skräpar någonstans som du skulle kunna få men vet inte var eller hur mycket :)

tack för erbjudandet! Jag får skicka dig ett pm när det blir mer aktuellt. måste få ihop bilen först innan jag börjar måla :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur lackar man lämpligast ett varmgalvaniserat släp? Är ju rädd för att färgen ska flaga. Har sett några förslag för galvat.
- Hammerite utan grund
- Hammerite med deras egen grundfärg
- Epoxygrund följt av akrylfärg

Akrylfärg för lastbil finns billigt på 10 liters hink och då har jag färg att snygga till lite av varje här hemma.

Vad håller bäst utan att flaga av från zinken? Det blir utomhuslackering och jag behöver ingen utställningsfinish men vill göra det lite mera representativt då det används av firman. Och så får släpet vara lite av ett övningsobjekt innan jag därefter även lackar bilen.

Angående kompressor, är 120 liter/min för lite? I höstas lackade jag släpvagnskåpan med biltemas 2k båtfärg och en skitspruta som följde med i ett paket med allt möjligt till kompressorn. Och jag blev inte helt nöjd med glansen. Är inte apelsinskal eller rinningar men det blev en ganska matt yta och jag fattar inte riktigt varför? Sprutan? För lågt luftflöde? Biltemafärgen är inte bättre?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Epoxygrund eller washprimer biter rätt bra.

120l/m är lite, det går med lite planering. Blanda lite långsamhärdande, lite kallare utrymme. Troligtvis får du iaf 1 "ryk skarv". Förslagsvis lagd på taken, lätt ställe att polera bort det på men en smaksak.
Skulle dock rekommendera närmare 200l/m.

Dom där billigaste sprutorna är ingen höjdare. Fast runt 300+kr klassen med överliggande kopp (jula/biltema) får man en duglig spruta för hemmapul.

Ang biltemas 2k båtlack har jag faktiskt inget bra svar på varför den blev matt om nu ytan blev bra:va.
Tycker det är hyfsad glans i den lacken (för priset), eller var iaf. Här är en hel tråd om lacken och div bilder på resultathttp://skogenracing.editboard.com/t6913-biltema-lack-allt-du-behover-veta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Epoxygrund eller washprimer biter rätt bra.

120l/m är lite, det går med lite planering. Blanda lite långsamhärdande, lite kallare utrymme. Troligtvis får du iaf 1 "ryk skarv". Förslagsvis lagd på taken, lätt ställe att polera bort det på men en smaksak.
Skulle dock rekommendera närmare 200l/m.

Dom där billigaste sprutorna är ingen höjdare. Fast runt 300+kr klassen med överliggande kopp (jula/biltema) får man en duglig spruta för hemmapul.

Ang biltemas 2k båtlack har jag faktiskt inget bra svar på varför den blev matt om nu ytan blev bra:va.
Tycker det är hyfsad glans i den lacken (för priset), eller var iaf. Här är en hel tråd om lacken och div bilder på resultathttp://skogenracing.editboard.com/t6913-biltema-lack-allt-du-behover-veta

Blir utomhuslackering nu ganska snart innan det kommer en massa flygfän så det är lite kallare med automatik.

Får väl köpa en till lite kompressor och koppla ihop den så har jag ju mina +200 liter då. Gillade inte riktigt överliggande kopp dels för balansen och så för att det rinner lätt färg över min hand om jag råkar vicka den fel när man ska fylla på. så kanske en biltema.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Tryckluftsverktyg-ovriga/Fargspruta-2000034599/
Eller Jula
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082209/

och jag tror jag fått vad de kallar torrsprut och det kan uppstå pga fel viskositet. Kanske inte så konstigt eftersom jag saknade viskosimeter när jag blandade.

Har läst på lite själv och delar av den där tråden men börjar man i slutet så ser man att de tycker Biltemalacken blivit för dyr. Så jag siktade in mig på dessa:
http://www.billackering.eu/epages/v...20110207-11092-22342-1/Products/trotonepoxy10
http://www.billackering.eu/epages/v...2342-1/Products/"Akryyli alustapintamaali HS"

Borde väl gå åt en 5-6 liter till ett släp och en VW-buss så därför tar jag 10 liter och så får jag hitta på nåt annat att lacka med resten av färgen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
färgen i fråga är flytande gummi som ska gå att pilla bort när man tröttnat på färgen. men tillbaks till hur jag plastar in verkstan. vart dumpar folk plast i gigantiska mängder?

Ska du bara måla med Plasti-Dip behöver du inte täcka in något överhuvudet taget.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top