SR500 Caféracer "resurrection"

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Problemet i mitt fall är dimensionerna på däcken. Kryllar inte av begagnade bra 18 och 19 tums däck direkt. :(
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ring och kolla med honom...tror han hade lite olika dim liggande.

Annars kan jag kränga av mina från donatorhojen och de blir dina för en 1000-lapp styck :hihi

IMG_0570.JPG
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Plopp!!!

En tusenlapp styck!:rofl

Här kommer i alla fall de utlovade bilderna. I morgon tänkte jag se om jag kan måla bromsoken, fick med mig en flaska lacknafta hem från garaget som jag hoppas funkar till att tvätt av penslarna med. Nu ska jag kika på reservdelar till dito, hoppas att jag sparade säljaren jag hittade bara.:gnissla

Kan även meddela att bilderna ljuger om finishen på hojen, den ser avsevärt mycket bedrövligare ut i verkligheten!:D Puts för det bli nästa vinter, om jag inte blivit smittade av vad det än är EST har och behåller den i något organiserat och underhållet stadie av förfall.

Till helgen blir det veteranmarknad i Degeberga så jag hoppas på solsken och tokbilliga fynd.:)
 

Bifogat

  • IMG_1407.jpg
    IMG_1407.jpg
    239.5 KB · Visningar: 101
  • IMG_1408.jpg
    IMG_1408.jpg
    233.6 KB · Visningar: 97
  • IMG_1409.jpg
    IMG_1409.jpg
    239.1 KB · Visningar: 113
  • IMG_1410.jpg
    IMG_1410.jpg
    237.3 KB · Visningar: 105
  • IMG_1411.jpg
    IMG_1411.jpg
    234.7 KB · Visningar: 115
  • IMG_1412.jpg
    IMG_1412.jpg
    234.2 KB · Visningar: 131
  • IMG_1413.jpg
    IMG_1413.jpg
    239.2 KB · Visningar: 104
  • IMG_1414.jpg
    IMG_1414.jpg
    236 KB · Visningar: 107

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En tusenlapp styck!:rofl

Här kommer i alla fall de utlovade bilderna. I morgon tänkte jag se om jag kan måla bromsoken, fick med mig en flaska lacknafta hem från garaget som jag hoppas funkar till att tvätt av penslarna med. Nu ska jag kika på reservdelar till dito, hoppas att jag sparade säljaren jag hittade bara.:gnissla

Kan även meddela att bilderna ljuger om finishen på hojen, den ser avsevärt mycket bedrövligare ut i verkligheten!:D Puts för det bli nästa vinter, om jag inte blivit smittade av vad det än är EST har och behåller den i något organiserat och underhållet stadie av förfall.

Till helgen blir det veteranmarknad i Degeberga så jag hoppas på solsken och tokbilliga fynd.:)

Härligt att se att du kommit igång igen.
Organiserat förfall ska man inte förakta. Personligen hade jag föredragit om du kunde få regskylten lägre, men det är väl en smaksak. Jag ska försöka få till en sidmonterad lösning på min hoj också, men har än så länge ingen aning om hur jag ska lösa det.

Har du fått ordning på det elektriska ännu, eller skjuter du det framför dig? För visst var det du som hade strul med blinkare och sådant?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Absolut ska man inte förakta det! Jag gillar det stuket. Skylten måste flyttas oavsett vad, den sitter framför bakre hjulaxel med typ 15 cm så jag tror inte att den skulle gå igenom en besiktning. Men det var lite kivigt att få plats med den vid det nedre fästet för stötdämparen, ska kika närmre på det i morgon tänkte jag.

Jag skjuter den elektriska biten framför mig, har blitt lovad hjälp av en polare som är lite av ett geni när det kommer till fordon, dock inte jätteglad i EL.:D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag skjuter den elektriska biten framför mig, har blitt lovad hjälp av en polare som är lite av ett geni när det kommer till fordon, dock inte jätteglad i EL.:D

Jag ska troligtvis ner till Landskrona och jobba ett par veckor nu under våren, så har du inte fått ordning på det till dess så kanske jag kan kika förbi en sväng och ta en koll på det. Är lite osäker om när det blir dock, så får du hjälp från annat håll så är det bara att tacka och ta emot. Jag kan väl ropa till när jag vet mer om det är av intresse, alltid kul att kolla på byggen irl också.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag bugar och bockar för erbjudandet!:Bugar Självklart är du välkommen förbi även om det är löst också!:)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bromsoken är lackade, men resultatet är inte mycket att hänga i granen tyvärr. Rinningar och skit men sen är det också gjort i köket med penselfärg avsett för bilar bromsok, de syns ju som bekant inte lika mycket så jag antar att det är därför färgen beteer sig som den gör, täckande.:hihi
Tog även och beställde två stycken reparationskit med packningar från yambits.co.uk. Tror att kolvarna klarar sig även om den ena har en del rost längst in i spåret. Får se om de håller tätt när de är ihopsatta igen.
Motivationen har återfunnit sig!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Beslutsångest!

Nu har tummen lossnat och det är faktiskt riktigt roligt när jag väl kommer ut till garaget. Tror det kan ha att göra med abstinensbesvär och solsken.:hihi

Ser ut som jag har "ledig" vecka framför mig så jag hoppas att jag kan få gjort en del på hojen. Har lite insett att jag har det mesta fixat nu.
Fick hem packningar från Yambits idag, måste säga att det är bra jobbat av dem då jag beställde i torsdags natt, sen tar det väll posten en dag att skicka ut avin.
Hur som så tog jag min låda med bromsoksgrejer och begav mig ut på jakt efter nya kopparpackningar till slanganslutningarna. Det var lättare sagt än gjort. Jag trodde att min gamla arbetsplats (mekonomen) skulle ha hemma i överflöd. Men säg icke, de hade inte kvar det stora skåpet från min tid (tänk verktygsskåp fullt med O-ringar, kopparpackningar, luftnipplar, skruv och allt annat smått.) Efter järnhandeln, som inte heller hade, slutade jag på Autoexperten. De hade några som var 2/10 tunnare hemma. "det blir 55:- tack" WTF??!

Nu har jag i alla fall allt som jag tror (hoppas) jag behöver byta på oken. Men nu sitter jag och kliar mig i huvet med ett glas rött och funderar vafan tanken är med prylarna. Packningen var ju självklar, den har ju ett eget spår den ska in i. Men hur är tanken att man ska montera stålringen (öppen som flexar) tillsammans med damasken? När jag monterar den som jag finner logiskt, runt "foten" på "kolvhuset" så blir den väldigt stor och utspänd och gräver sig in i damasken. Ska skiten sitta runt kolven eller? Har kollat på sprängskisser men jag blir fan inte klok. Där ser det ut som att man ska montera kolven på fel håll.

Men nu kommer jag till mitt lite behagligare "problem", vilket stuk ska hojen egentligen ha?
Jag har redan bestämt mig för att årets stuk blir "noll-finish/ratbike/". Men vilken TYP?!!
Gammal race-hoj med lysen eller mer åt race-stukad originalare.? Nu blev det sjukt mycket bilder som ser typ likadana ut men de är tagna ur lite olika vinklar. Blev visst lite trigger-happy.:3freak:lol

IMG_1431.jpgIMG_1433.jpgIMG_1434.jpgIMG_1435.jpgIMG_1436.jpgIMG_1437.jpgIMG_1438.jpgIMG_1439.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Gött att du kämpar på Rally !

Oken blev ju skitbra...:tummenupp
Jag gillar den stora tanken bäst...och "cleana" till framänden lite.

Fattar inte vad du menar med damaskerna...de ska jag skydda så du inte får in skit runt kolven.
Ta en bild och posta om du inte redan löst det..

:rock
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag tycker ALU tanken ser jäkligt stor ut så nån av de andra röstar jag på:tummenupp
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Nu har jag i alla fall allt som jag tror (hoppas) jag behöver byta på oken. Men nu sitter jag och kliar mig i huvet med ett glas rött och funderar vafan tanken är med prylarna. Packningen var ju självklar, den har ju ett eget spår den ska in i. Men hur är tanken att man ska montera stålringen (öppen som flexar) tillsammans med damasken? När jag monterar den som jag finner logiskt, runt "foten" på "kolvhuset" så blir den väldigt stor och utspänd och gräver sig in i damasken. Ska skiten sitta runt kolven eller? Har kollat på sprängskisser men jag blir fan inte klok. Där ser det ut som att man ska montera kolven på fel håll.

På bromsok sitter väl normalt sett kolven med den öppna sidan ut mot bromsbeläggen? Annars går det ju åt en massa bromsvätska bara för att fylla kolven?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gött att du kämpar på Rally !

Oken blev ju skitbra...:tummenupp
Jag gillar den stora tanken bäst...och "cleana" till framänden lite.

Fattar inte vad du menar med damaskerna...de ska jag skydda så du inte får in skit runt kolven.
Ta en bild och posta om du inte redan löst det..

:rock
Det är vad jag tänkte också, men ringen, som är i samma storlek som de gamla, som ska hålla fast damasken gör verkligen inte det på ett vidare bra sätt när jag försökte montera den. Får slå lite i min mek-bok.

Hur menar du med "clean till framändan lite"? Det är en massa saker som sitter där men det är liksom lite svårt att sätta dem någon annanstans. Sen är ju framlampan enorm (9,5") och den bidrar mycket till "tyngden" i framändan.

Jag tycker ALU tanken ser jäkligt stor ut så nån av de andra röstar jag på:tummenupp

Jag har ju faktiskt kvar den första tanken som jag bankade på en massa, den hade jag glömt.:D
Frågan är om jag skulle spackla upp den och lacka som jag planerade i början eller om jag skulle låta den va. Ni som undrar hur den ser ut kan kika i början av tråden.

På bromsok sitter väl normalt sett kolven med den öppna sidan ut mot bromsbeläggen? Annars går det ju åt en massa bromsvätska bara för att fylla kolven?

Ja, det var precis vad jag tänkte. Men grejen är den att de inte satt monterade på det viset när jag plockade isär dem. Kan i och för sig förklara varför det var ett helvete att får tryck i ledningarna.

EDIT: Självklart ska kolvarna sitta monterade åt andra hållet. Jag har aldrig pillat med oken på denna hojen utan satte bara ihop dem som de var monterade innan. Men tanke på vilken jävla klåpare förra ägaren var (som ägde hojen innan jag föddes fram till jag köpte den för 5 år sen eller så.) så borde jag tänkt lite längre. Men när man är upplärd med "montera det som det såg ut när det fungerade" så blir det ibland liiiiite fel. Oh well, ingen fara. Bara att vända dem och se om jag kan få fason på damasken.
 
Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Det är så självklart när man väl kommer på det. Har haft ett antal aha-upplevelser med min hoj ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker alutanken ser fet ut, passar bättre med cutsen på något vis... Jag hade tagit den! :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Men va faan... nu fattar jag varför alla tråkningar upphört från Rally hållet
DU HAR JU GJORT EN J-A MASSA PÅ HOJEN :banana

Ang tanken så är ju den stora colare i sig, men den ser extrem stor ut på bilderna iaf... den andra kanske tråkigare men linjerar bättre i mina ögon...

Kriga på Rally! :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Var ute i garaget idag med och pillade med bromsoken. Självklart glömde jag kopparbrickorna hemma. Nu har jag dock ett par nya huvudbry. Jag har ett par metall-clips över, de ser ut som ett "H" med en "flärp" som sticker upp. Enligt sprängskissen så ska de sitta mella beläggen på något vis med mina nya, och de gamla, beläggen har ingen "tunnel" för "flärpen". Måste jag ha dessa? Jag är lite nojjig över att bromsbeläggen ska glida rundor. Sen så glappar oken lite i sina hållare. Inte så att de kan lossna eller nått utan bara liiiite fram och tillbaka. Tror att det blev så efter att jag rengjorde dem så antagligen är det ingen fara. Men beläggen är mindre roligt. Jag känner mig verkligen som ett finnigt, fjunigt moppefucko :gnissla

Tackar för sen fina inputen angående tanken. Igår hittade jag en till i hyllan. En gammal Triumph racertank i glasfiber. Grejen är bara den att bottnen är urkapad och skulle behöva en fuelcell. Dessa svåra beslut :D
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
De ska inte ligga ovanför beläggen mot oket då? För de jag har på mina är skramelskydd, dvs de ligger som en distans mellan insidan av oken och beläggen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top