SR500 Caféracer "resurrection"

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
vad ska du ha snuskburken till?

Den ska inrymma batteri, CDI box, Blinkersrelä och lite sådant är tanken.
Fundear över var jag ska placera voltregulatorn. Kanske förlänger kablarna till den och sätter den på undersidan av snuskburken.
Hade jag haft en svets och lite bättre möjlighet att klippa metall så hade jag nog gjort en "oljetank" som på gamla Nortons och lagt skräpet i men nu blir det lite mer originellt. :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
ang. batteri, hittade denna igår som jag tänkte prova på min xt550 för o slippa batteri helt, kan det vara nått som funkar på 500:an tro? http://www.trialsbits.co.uk/product_info.php?products_id=1031
scrolla lite i denna länk så finns lite info om montaget http://advrider.com/forums/showthread.php?t=551377&page=81
//M

Den ska nog funka bra, men det finns även billigare och enklare sätt att få tag på komponenter som fyller funktionen. Läs svaret på den här frågan t.ex.:
http://www.classicmotor.se/artiklar...nsator-istallet-for-batteri-pa-bmw-motorcykel

Huvudsaken är alltså att du har en kondensator som klarar maxspänningen i systemet, och som har tillräckligt hög kapacitans (mäts i Farad "F"). Kort sagt kan man säga att ju högre kapacitans, desto mer spänning lagrar kondensatorn.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag är ju en sådan där person som gärna har fungerade lysen även när man står på tomgång, annars hade jag helt skippat batteri också. Å andra sidan är mitt batteri pyttelitet.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag är ju en sådan där person som gärna har fungerade lysen även när man står på tomgång, annars hade jag helt skippat batteri också. Å andra sidan är mitt batteri pyttelitet.

Är ju precis därför man monterar en stabil kondensator. EST nämnde i veckan att han på sin förra SR500 kan ha lyset påslaget ett bra tag t.o.m. efter att han slagit av motorn.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är ju precis därför man monterar en stabil kondensator. EST nämnde i veckan att han på sin förra SR500 kan ha lyset påslaget ett bra tag t.o.m. efter att han slagit av motorn.

Intressant. Mitt batter är dock så pass litet att det knappt är lönt att ha en kondensator istället, skulle tro att mitt batteri är 2-2,5 gånger större på sin höjd. Är stort som de där stora tändsticksaskarna ungefär.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja min kondning är alldeles för stor mot vad som behövs men den var gratis från ett gjuteri :)
Jag kan ha på positionslyset ett tag efter helt klart. Men sen är det ju skönt med kondning den behöver man inte fylla på vatten eller ladda osv känns som att de håller bättre mindre underhåll vilket ju är kanon.
Just det de ska vara på minst 5000uf & 25v till sr en :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Sorry grabbar, jag har varit askass på att uppdatera! Det har faktiskt hänt LITE saker i garaget, har bilder i kameran och lovar att försöka lägga upp dem i dagarna!:hej
Har saknat motivation den senaste tiden och det värsta som finns är att försöka tvinga fram kreativitet.
Önskar jag kunde vara mer som vissa av mina vänner som verkar skita kreativitet i paritet med ett spädbarn, kanske därför de jobbar med kreativa saker och jag jobbar med allt annat tänkbart.:3freak
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
-Vi väntar med spänning :hoppa

PS. Hur prenumererar man på en tråd...? Nån som kan hjälpa..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
-Vi väntar med spänning :hoppa

PS. Hur prenumererar man på en tråd...? Nån som kan hjälpa..

Ämnesverktyg längst upp, precis ovanför översta inlägget och till höger om trådnamnet, sen prenumerera:)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tyvärr håller jag ju inte samma takt och kvalitet som er mina kära hojbyggarbröder.:gnissla
Men något lyckas jag åstadkomma i alla fall.:D

Med en betydligt ljusare framtid i pengapungen så har en stor del av motivationen återkommit så det ska nog kunna bli klart till 1 maj.:rofl
Det har varit små, små steg den senaste tiden och drygt 10 grader i garaget för jag inte får rätt på termostaten i elementet alternativt pallar det inte av att värma mer. Kanske skulle ha isolerat innertaket när jag ändå höll på.:va:huvet

Det som hänt sedan sist är att jag rotat fram ett gammalt fynd, en sådan där pytteliten nummerplåtslampa och monterat den. Gått loss på snuskburken, monterat och borrat hål och haft mig. Byggde även en prototyp till batterihållare av en gammal skärbräda. Om den fortfarande håller ihop tror jag den får bli permanent.

Funderingen är nu var jag har gjort av mitt mer klassiska bakljus för jag hittar bara ett gammalt Biltema LED-ljus som beteer sig konstigt. Måste verkligen hämta farsans C-techladdare. Blinkersen är ju beroende av en laddare och antagligen en multimeter med för den delen.

Nog babblat, här kommer lite lagom upphetsande bilder.:rolleyes:IMG_7219.jpgIMG_7221.jpgIMG_7222.jpgIMG_7223.jpgIMG_7228.jpgIMG_7230.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nu vet jag inte vad du yrar om ... :va
Snacka om kreativa lösningar, snuskburken e ju grym :tummenupp och skyltbelysningen riktigt smutt!
Kriga på!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Lugnt!:tummenupp

Hördu fisk, vad blev nu det slutgiltiga utlåtandet från kassajävlarna? Positivt antar jag, men hurpass? :)

Det blev dubbelt.:D

I morse hade förardörren på bilen frusit fast så jag fick krypa in från passagerarsidan. Bilen lät konstigt när jag körde iväg så jag svängde av och sambon hoppade ut och skulle kolla om det satt fast en massa snö runt hjulen.

MADDA FAKKING PUNKA PÅ VÄNSTER FRAMHJUL!!!:huvet:huvet:huvet:mad::mad::mad:
Så nu står biljäveln parkerad en bit hemifrån och det är snö överallt. Jag vet inte varför däcket inte har någon luft heller, kan vara allt från skadad fälg till pyspunka. Har sådan där punkteringsspray som man fyller däcket med men om det bara saknas luft så sabbar man däcket permanent. Kan inte direkt köra iväg bilen till närmsta mack som det ser ut nu heller.:gnissla Att köpa ny fälg med däck är jag verkligen inte sugen på. Hittat begagnat men det är såklart 10 mil hemifrån.:huvet

FAAAAN!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det blev dubbelt.:D

I morse hade förardörren på bilen frusit fast så jag fick krypa in från passagerarsidan. Bilen lät konstigt när jag körde iväg så jag svängde av och sambon hoppade ut och skulle kolla om det satt fast en massa snö runt hjulen.

MADDA FAKKING PUNKA PÅ VÄNSTER FRAMHJUL!!!:huvet:huvet:huvet:mad::mad::mad:
Så nu står biljäveln parkerad en bit hemifrån och det är snö överallt. Jag vet inte varför däcket inte har någon luft heller, kan vara allt från skadad fälg till pyspunka. Har sådan där punkteringsspray som man fyller däcket med men om det bara saknas luft så sabbar man däcket permanent. Kan inte direkt köra iväg bilen till närmsta mack som det ser ut nu heller.:gnissla Att köpa ny fälg med däck är jag verkligen inte sugen på. Hittat begagnat men det är såklart 10 mil hemifrån.:huvet

FAAAAN!

Gött, grattis!:tummenupp

Såg du mitt inlägg på facebook? Biltema punkakit:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top