SR500 Caféracer "resurrection"

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Sedär får kicken plats med eller??? Avgaset ser kort & najs ut :tummenupp

Hehehe, inte riktigt.:hihi
Kan få plats med kicken om jag ändrar på krökens placering men då hamnar blåset långt upp-ut och då kommer det bli varmt om benet.:brinnerup

Ser att det är "gamla" bilder på blåset där det sitter längst upp. Jag har flyttat ner det mer till mitten nu så benet klarar sig. Tar nya senare idag.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Korta kicken lite istället då? :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha samma problem som för mig då min sr jag kört i sommar är ju jättelättkickad men denna har ju annan kolv &såvidare så jag måste nog testa lite innan jag kortar nåt. Säg till om du kommer på nån bra lösning.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jaha samma problem som för mig då min sr jag kört i sommar är ju jättelättkickad men denna har ju annan kolv &såvidare så jag måste nog testa lite innan jag kortar nåt. Säg till om du kommer på nån bra lösning.

Svaret är att vinkla kröken uppåt och sätta en värmesköld på blåset vid benet. Då får du en annan höjd på den om den ser ut som min. Du kommer se ut som en cowboy så hjulbent du kommer bli. Men vill man vara fin får man lida pin.:D
Jag tänkte försöka fästa någon form av låsning runt kicken så den stannar där den ska. Kanske kör på ett läderspänne, känns lite sådär "fusk-tidsenligt". Sen får jag hoppas att gummit på kicken inte smälter.:gnissla

Tog och lindade kröken idag med avgasbandage jag hade liggandes sen någon marknad. Det var inte det bredaste bandaget och jag har inget sådant där fint verktyg till rostfria buntband, men men det sitter där i alla fall.:)

Gav också elen ett försök men får inte rätt på det. Köpte ett nytt relä häromdagen, kopplade en massa med originalblinkersen och hade mig men det vill icke fungera. Nu är jag så trött på det att det lutar åt ett separat system till blinkersen. Funderar på om jag ska öppna upp hela elsystemet och gå igenom det, dra helt nya kablar till bara blinkers eller försöka använda det som sitter där.:va
jag har ju tid på mig och borde klara va det om jag bara tar det lite lugnt så det får bli en funderare.

Nu ska jag avnjuta en 18 Glenlivet och lyssna på irländs folkpunk!:fyllisar

Men ingen byggtråd utan bilder! Slänger upp en massa i olika vinklar för jag orkar inte gå igenom dem just nu.:öl

bild 1 (3).jpgbild 2 (3).jpgbild 3 (2).jpgbild 3 (3).jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kom på en sak mina blinkisar funkade bara när hojen var igång men jag har ju inget batteri, dock så kräver ender relän mycket & funkar piss om den inte är igång eller om det nu är nån anna anledning vad vet jag när det gäller el....Jag brukar popnita fast avgasbandet i röret. Annars så blev det snyggt förutom att vi har samma problem då...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kom på en sak mina blinkisar funkade bara när hojen var igång men jag har ju inget batteri, dock så kräver ender relän mycket & funkar piss om den inte är igång eller om det nu är nån anna anledning vad vet jag när det gäller el....Jag brukar popnita fast avgasbandet i röret. Annars så blev det snyggt förutom att vi har samma problem då...

Jag har misstänkt det också. Nu verkar det som att originalreläet har sagt upp sig dock. Får låna farsans C-tech och koppla in och se om det funkar bättre då. Det är ju roligt att koppla elen när man är färgblind på grönt/brunt.:3freak

Popnit lät intressant, får test det nästa gång. Har hört att man ska blöta bandaget också men det struntade jag i. Tycker det fungerade bra ändå.:)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Blev några timmar i garage i går. Gav mig på att lacka om bromsskivorna, en jäkla pill att maskera! Tyvärr blev det inte särskilt bra.:( Det är i alla fall bättre än innan när de var orangea.

Slängde på lite guldig fälgfärg på framfälgen mest för att se hur det skulle se ut. Det har runnit och haft sig för färgen är säkerligen asgammal, antagligen drygt 4 år gammal. får ta och plocka ihop hjulet med skivorna och allt och torka bort lite färg från däcket.

Behöver ha lite råd i frågan om färg. Antingen blir det guld i klassiskt Campagnolo-stuk, helt svarta eller så blir det samma som original fast med ny färg och en ordentlig polering av de olackade aluminiumet.

bild 1 (4).jpgbild 2 (4).jpgbild 3 (4).jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Alltid roligt med lite färg kör guld bara lämna på pulver, eller lite glitter i ???
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Alltid roligt med lite färg kör guld bara lämna på pulver, eller lite glitter i ???

Det är lite det jag tänker också. Har fått tips om en bra och ruggit billig lackeringsfirma så jag får kolla upp det.
Får dock bli när det finns lite mer kulor att tillgå.:gnissla

Har varit inne på att få ramen förnicklad eller liknande men där har jag inte hunnit kolla upp något ställe som kan göra det, eller vad det kan tänkas kosta för den delen heller. Blir nog till nästa projekt i så fall.
Funderar på om jag kommer bli tvungen att avyttra denna hojen för att kunna genomföra nästa tänkta bygge dock. Inte helt säker på att jag vill det bara.:gnissla
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Älskar tanken och rördragningen !
Keep it up..

Tackar!:Bugar

Tycker det är ganska roligt att det tagit så här lång tid innan det kommit en kommentar om tanken! Den dök ju upp på bild för säkert 1 månad sen.:hihi
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nämen, har jag missat att kommentera den??
Då får vi ändra på det nu, den är grym!
Me like :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt jobbat Rally !
Härligt att du fokuserar på detaljerna....de blir ju grymt :yoparty
Har sagt det förr, älskar tanken och tratten !

(Editerat: Lite snurrigt här men det är ju två olika tankar...båda är grymma, hur fan har du fått till "inbucktningen" på den förra ?? )

Behöver du det större borret till att försänka hålen i motorkåpan ? Prova annars med att skaffa en försänkare...den kan du ha till flera storlekar på hål.

1951328478_20091407035712_800x800_Fit_0_0.jpg
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Snyggt jobbat Rally !
Härligt att du fokuserar på detaljerna....de blir ju grymt :yoparty
Har sagt det förr, älskar tanken och tratten !

Behöver du det större borret till att försänka hålen i motorkåpan ? Prova annars med att skaffa en försänkare...den kan du ha till flera storlekar på hål.

View attachment 372988

Har en sådan redan. Godset är så tunt att jag valde att skippa det, dessutom är hålen lite ovala i brist på pelarborr.:rodnar

Hade varit gött om jag haft en svets och lite bättre plåtbearbetningsgrejer. Hade gärna lagt vantarna på en konrullningsmaskin också. Fast just nu ligger väll prioriteringarna på att fixa sticksågen som har bestämt sig för att inte hålla kvar bladen av någon anledning.:huvet
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ok, jag borrade en kåpa för hand på förra bygget och man döljer ovalitetet genom att försänka lite.
Jag lackade svart och sedan försänkte så det blev en sliver-rand rund hålen.

Du kanske inte såg editeringen:

(Editerat: Lite snurrigt här men det är ju två olika tankar...båda är grymma, hur fan har du fått till "inbucktningen" på den förra ?? )

Handknackat ?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ok, jag borrade en kåpa för hand på förra bygget och man döljer ovalitetet genom att försänka lite.
Jag lackade svart och sedan försänkte så det blev en sliver-rand rund hålen.

Du kanske inte såg editeringen:

(Editerat: Lite snurrigt här men det är ju två olika tankar...båda är grymma, hur fan har du fått till "inbucktningen" på den förra ?? )

Handknackat ?

Hmmm, där sa du något. Den kåpan jag har är så jävla kass så jag kan nog kosta på mig att prova. En ny ska väll inte kosta en förmögenhet på ebay.

Den gamla tanken är en originaltank som jag gick lös på med gummiklubba, lite mothåll och karosserihammare. Så kort sagt, ja den är handknackad.:smasha
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Klart du ska testa Rally-boy !
Det lilla du fasar bort gör varken från eller till...om du bara bryter ca 2-3 mm dvs.

Handknackningen var inte dum alls...lite finlir på den och du har en riktig raritet :D

Banka på :smasha
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Klart du ska testa Rally-boy !
Det lilla du fasar bort gör varken från eller till...om du bara bryter ca 2-3 mm dvs.

Handknackningen var inte dum alls...lite finlir på den och du har en riktig raritet :D

Banka på :smasha

Hade en tanke på att spackla och göra fin men ångrade mig. Skyll på EST.:D

Just nu så står saker still i brist på ekonomiska medel (A-kassa:huvet) plus att jag har fått något skit med mitt högra öra, det som inte har en skada sen tidigare såklart.:huvet så nu ringer det i örat och känns allmänt igentäppt. Tur att man har en läkare till far så man slipper gå till vårdcentralen för att få ett utlåtande.
Sparade säkert 300 spänn på det och utlåtandet blev; köp nässpray så ska det nog gå över.:confused:
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha har du A-kassa då hinner du ju cykla till garaget flera gånger om dan ju. Seså jobba på & skyll mera på mig :D bara så ska det nog bli bra.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jaha har du A-kassa då hinner du ju cykla till garaget flera gånger om dan ju. Seså jobba på & skyll mera på mig :D bara så ska det nog bli bra.

Det är långt till garaget och det ligger mitt på en åker. Har du varit på skånska landsbygden så vet du att det innebär si sådär 30 sekundmeter och ALLTID motvind.:huvet
Men det är inte så mycket transporten dit som att jag inte riktigt vet vad jag ska göra på hojen. Har liksom tappat motivationen lite.:(
Helst skulle jag vilja skicka iväg en MASSA saker på lack men ramen skulle behöva sig en omgång med vinkelslip, svets och lite plåt innan det händer. Självklart saknar jag en svets.:gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top