SR500 Caféracer "resurrection"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har blitt några timmar i garaget idag. Än en gång har det uppstått en del frustration över att inte ha tillgång till roligare verktyg. Bushido låg hemma och var snuvig så där kunde man inte få någon hjälp.
En mindre maskinpark mottages tacksamt om någon vill bli av med en.:crash

Du får gärna hänga i min även utan mig, är mina föräldrar bara hemma släpper de säkert gärna in dig (och göder dig kanske lite tillpåköpet:D ) :tummenupp

Fast ska du hänga där på heltid får du gärna ta med egna förbrukningsprylar, typ svetsgas, kaprondeller med mera... Annars kommer jag bli fattig fort:gnissla

Men seriöst, hör med mina päron om du har vägarna förbi så får du säkert leka runt lite. Känner du att du absolut vill "göra rätt för dig" gentemot mina föräldrar så blir far säkert glad om du grovstädar lite, men jag ser inga problem med att du är själv där:)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du får gärna hänga i min även utan mig, är mina föräldrar bara hemma släpper de säkert gärna in dig (och göder dig kanske lite tillpåköpet:D ) :tummenupp

Fast ska du hänga där på heltid får du gärna ta med egna förbrukningsprylar, typ svetsgas, kaprondeller med mera... Annars kommer jag bli fattig fort:gnissla

Men seriöst, hör med mina päron om du har vägarna förbi så får du säkert leka runt lite. Känner du att du absolut vill "göra rätt för dig" gentemot mina föräldrar så blir far säkert glad om du grovstädar lite, men jag ser inga problem med att du är själv där:)

Akta så jag inte flyttar in!:D

Hahahaha, städa? Betalar dem containern?:tungan

Cutsen blev bättre men den är fortfarande ojämn. Blir som ribbor i den på nått vis. Får ta en omgång finspackel till och sen ska ju sidorna snyggas till också. Sprayspacklet jag hade gick ut 2010 så det funkade ju sådär...:gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Akta så jag inte flyttar in!:D

Hahahaha, städa? Betalar dem containern?:tungan

Cutsen blev bättre men den är fortfarande ojämn. Blir som ribbor i den på nått vis. Får ta en omgång finspackel till och sen ska ju sidorna snyggas till också. Sprayspacklet jag hade gick ut 2010 så det funkade ju sådär...:gnissla

Haha, är lite rädd för det ja men lite kan du väl få vara där utan mig :D

Äh, säften:hihi Tänkte bara att jag skulle hjälpa till med att överkomma eventuella moraliska dilemman i konceptet "leka runt i polarens pärons verkstad utan polaren" :D

Ribborna blir ju där du drar med spackelspateln, det du gör är ju att du grovspacklar en gång, tar ner den till de former du vill ha, spacklar igen eventuella porer, gropar och andra ojämnheter och sen finslip. Sprutspackel är ändå helt värdelöst som utfyllnad och kan dessutom tycka om att bråka med lack och övriga lager, så det var lika bra:tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Denna dagen har tillbringats med att hjälpa farsan att köra runt fula möbler till olika ställen i Malmö samt att äta en djävulskt god flankstek med en inte lika upphetsande matvetesallad:gnissla

I morgon är tanken att jag ska ta tag i lite elgrejer, tackar EST och Bonzo för bilder och tips på eventuella problem!
Kan hända (ganska troligt) att jag faKkAr uR på elen och våldslipar spackel i stället.:machinegu
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Haha, brukar bli så.
Errhhhhhmmmmm, jag har inte kört min hoj på 4 år.:brinnerup:gnissla:huvet

Det är så härligt hos mig för det står tre hojar i mitt garage och jag har nyckel till fyra =)
Som personlig mekaniker åt sina vänner så ingår det visst fullt förtroende att använda deras leksaker :confused: :kär

Se till att jobba på nu i vinter så den blir klar =D
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är så härligt hos mig för det står tre hojar i mitt garage och jag har nyckel till fyra =)
Som personlig mekaniker åt sina vänner så ingår det visst fullt förtroende att använda deras leksaker :confused: :kär

Se till att jobba på nu i vinter så den blir klar =D

Hahaha, låter ju helt ok.:tummenupp

Ja, den ska fan va redo att köras till våren. Nu går funderingarna kring lack och annat. Den är rätt kass över lag men jag vete inte om jag ska plocka isär den igen för att lacka den nu eller om jag ska vänta ett år. Risken är att om jag lackar den nu så kommer jag inte palla sätta ihop den till våren.:gnissla
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba Rally !

Var fick du fatt i den fantastiska tratten ? (till förgasaren alltså :hihi)
Söker sådana till min hoj..
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hahaha, låter ju helt ok.:tummenupp

Ja, den ska fan va redo att köras till våren. Nu går funderingarna kring lack och annat. Den är rätt kass över lag men jag vete inte om jag ska plocka isär den igen för att lacka den nu eller om jag ska vänta ett år. Risken är att om jag lackar den nu så kommer jag inte palla sätta ihop den till våren.:gnissla

Rätt inställning, jag har satt 1 April som slutdatum, då ska min fanimej va klar :)
Klart du ska lacka den, jag kommer att tråka dig värre än din garagekompis annars :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Rätt inställning, jag har satt 1 April som slutdatum, då ska min fanimej va klar :)
Klart du ska lacka den, jag kommer att tråka dig värre än din garagekompis annars :)

Efter en flaska vin och ett par pilsner i polarens garage igår så dök tanken på att förnickla ramen upp igen. Ska se om det finns nått ställe i närheten som kan göra det för en någorlunda human summa.
Tyvärr börjar det bli lite dåligt om riksdaler på kontot så det får vänta till det är på rätt köl igen.

Tanken är att den ska vara klar innan 1 maj men jag var ju tvungen att ge mig själv lite utrymme för att inte stressa i sönder mig. Ska försöka ta mod till mig och starta den detta året. Hoppas jag har satt ihop motorn rätt nu bara.:confused::näsblod

Tjabba Rally !

Var fick du fatt i den fantastiska tratten ? (till förgasaren alltså :hihi)
Söker sådana till min hoj..

I en skrotbinge på Malmö metallåtervinning:hihi
En stor portion tur och en nästan lika stor portion gott ögonmått. Den passade rakt av när foten var borta. Den är stor som f*n.:D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bakram is no more!

Tröttnade häromdagen på att min glasfibersadel hamnade ovanpå först det ena sen det andra på ramen. Ramen på SR är som några säkert vet inte direkt rak, rund och utan intressanta lösningar. Den är någon blandning av rundrör, fyrkantsprofiler och pressad plåt (?):va

Lösning på detta? Vinkelslip it is!:hihi

Tog också tag i problemet med var jag ska ha blinkersen. De har för kort stång för att fästas i framlampan så de fick bli en omplacering till nedre gaffelkronan. (ja, jag vet att den är guldfärgad och inte svart som den övre, det ska åtgärdas senare)

Ska se om jag kommer iväg till garaget idag och kan fixa med sadeln, den ska modifieras lite mer och antagligen kommer jag ge mig på att gjuta av den när det är klart. Hoppas Dax Wax extra hårda hårvax funkar som släppmedel.:D

Som vanligt är det kass kvalitet på bilderna, de är upp och ner och hit och dit. Fortfarande inte fått rätt på skiten, trots både iPhone och Macbook. Trodde det var meningen att de skulle fungera bra ihop!:mad::va
 

Bifogat

  • bild (1) kopia.jpg
    bild (1) kopia.jpg
    186.3 KB · Visningar: 136
  • bild (3) kopia.jpg
    bild (3) kopia.jpg
    176 KB · Visningar: 134
  • bild kopia.jpg
    bild kopia.jpg
    240.8 KB · Visningar: 141
  • bild 3 kopia.jpg
    bild 3 kopia.jpg
    241.6 KB · Visningar: 157

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det är fler än SR:en som löst sina ramkostruktioner på liknande sätt ... och JA, en vinkelslip kan man ha till det mesta :)
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Tröttnade häromdagen på att min glasfibersadel hamnade ovanpå först det ena sen det andra på ramen. Ramen på SR är som några säkert vet inte direkt rak, rund och utan intressanta lösningar. Den är någon blandning av rundrör, fyrkantsprofiler och pressad plåt (?):va

Lösning på detta? Vinkelslip it is!:hihi

Tog också tag i problemet med var jag ska ha blinkersen. De har för kort stång för att fästas i framlampan så de fick bli en omplacering till nedre gaffelkronan. (ja, jag vet att den är guldfärgad och inte svart som den övre, det ska åtgärdas senare)

Ska se om jag kommer iväg till garaget idag och kan fixa med sadeln, den ska modifieras lite mer och antagligen kommer jag ge mig på att gjuta av den när det är klart. Hoppas Dax Wax extra hårda hårvax funkar som släppmedel.:D

Som vanligt är det kass kvalitet på bilderna, de är upp och ner och hit och dit. Fortfarande inte fått rätt på skiten, trots både iPhone och Macbook. Trodde det var meningen att de skulle fungera bra ihop!:mad::va

Blir ju kalas :tummenupp
med grövre däck framför tratten kanske du får överladdning :crash
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Blir ju kalas :tummenupp
med grövre däck framför tratten kanske du får överladdning :crash

Haha, sant. Fast det ska sitta en innerskärm där senare. Den är avplockad av monteringsskäl. Vet inte vilket material det blir dock, vill inte kapa i originalet om jag ska slänga på min långa sadel om damen ska åka med.:gnissla

I morgon kommer det lite bilder på dagens korta arbete. Provmontering av ny-gammalt blås...:yoparty
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Antika änglahorn och gamla dammsugare.

Jag snubblade (bokstavligt talat) över ett gammalt marknadsfynd härom dagen. En äkta MCM dämpare med lätt up-sweap!:brynad
Efter att ha kollat på ESTs hoj så fick jag för mig att prova om den skull passa på ett sätt som den verkligen inte var avsedd för. Tänka sig, den sitter som en smäck även om det krävdes lite funderande. Påbörjade även en värmesköld av ett gammalt dammsugarrör som jag tänkte skulle dölja skarven av avgasbandage på TT kröken, om det blir bandage på den vill säga. Har inte bestämt mig i den frågan.

Sen tog jag tag i att plasta en "ny" bakdel till hojen. Dax wax ovanpå Biltemas blåa maskeringstejp utanpå pluggen fungerade faktiskt.:confused:
Ska göra en närmare utvärdering av resultatet i dagarna.

Är fortfarande sugen på att göra en helt egen bakdel från scratch, detta är en avgjutning av en gammal Suzuki sadel. Får se hur det ger sig med ekonomin framöver bara. Kan bli lite stillestånd om det inte börjar röra sig på den fronten.:gnissla

bild 1.jpgbild 2.jpgbild 3.jpgbild 4.jpgbild 1 (1).jpgbild 2 (1).jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Sedär får kicken plats med eller??? Avgaset ser kort & najs ut :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top