SR500 Caféracer "resurrection"

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det är trist att vara utan material när man ändå är ledig. Det blir lätt att man knycker/sågar sönder något som finns liggande för att få till det man vill göra :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
ImageUploadedByTapatalk1420420970.368661.jpgImageUploadedByTapatalk1420420981.902205.jpgImageUploadedByTapatalk1420420992.234091.jpgImageUploadedByTapatalk1420421001.551148.jpgImageUploadedByTapatalk1420421016.817756.jpg
Lite kort uppdatering från dagens arbete. Blev en tur till Kalmar för att köpa 8 mm "tråd" och plåt. Blev en skum-bit också tänkt att bli stoppning i sadeln. Gjorde ett nytt försök med en cuts. Insåg att jag inte reder ut det som alla tuffa killar med tribaler och möss i den kaliforniska sommarvärmen jag sett på dju-tjuuub. Så jag gjorde grunden till en "komfort-sadel" istället så. Blir gummiupphängd på samma sätt som originalet, men förlängd och lägre. Ska svetsas på en kant mellan sadel och ram så att mellanrummet döljs. Det måste vara där om sadeln inte ska monteras stumt. Tänker att jag gör en solosadel med cuts i glasfiber när denna är klar. Den kommer bara sitta på 2 skruvar så det går fort att byta om man vill åka två. Min stora oro är att hojen blir för "låg". Tycker jag har knäna i hakan mer eller mindre.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det är lite låga redan från början. Jag har släppt upp gaffelrören och satt på längre och bättre dämpare bak för att få sporthojsprestanda :D Men den är fortfarande märbbart sävlig i svängar även jämfört med många andra gamla hojar. Det spelar förstås ingen roll på den här typen av hoj som man bara tuffar omkring med. Med lite lagom raggarhiss bak slipper man kanske se ut som Shrek på en barncykel. :skrämd

Roligare leksaker för 10.000 kr som jag gav för denna får man leta efter.

DSC02839.JPG
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag har satt upp som riktlinje att bli "klar" med en sak om dagen. Eftersom alla ställen inventerar fram till den 7:e blev det inga materialinköp idag. Så dagen har ägnats åt att anpassa fotpinnarna från zxr:en som blitt donatorhoj till SR:en. Länkarmarna till broms och växel måste dock lösas också. ImageUploadedByTapatalk1420484027.742219.jpgImageUploadedByTapatalk1420484040.341095.jpgImageUploadedByTapatalk1420484069.824447.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Idag blev det lite sidospår. Fick ett infall och tillverkade en ny hasplåt. Originalet lämnar en hel del att önska... Det kommer bli lite mindre tätt mellan uppdateringarna den närmsta tiden dock. Ska tydligen läsa en mycket jobbig kurs den kommande tiden. Men lite ska jag försöka få gjort i alla fall! Hasplåten lämnar lite att önska, den är gjord helt med ögonmått och det faktum att jag inte lärt mig att svetsa i aluminium än heller. Länkarmen till växelreglaget fick jag ordning på idag också.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    694.4 KB · Visningar: 84
  • image.jpg
    image.jpg
    804.4 KB · Visningar: 88
  • image.jpg
    image.jpg
    662.1 KB · Visningar: 81

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Både ja och nej. Kommer knappast att parkera hojen på en stubbe a la GGN. Men oljeledningar och skit leds fram under motorn och de kan säkert gå sönder. Borde kanske byta dem... Sen är det lite en designaspekt också.

Idag har jag varit och köpt en rejäl bit verktygsstål som ska bli styrstam och en kvadratmeter 1mm plåt. Kan vara bra att ha.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Både ja och nej. Kommer knappast att parkera hojen på en stubbe a la GGN. Men oljeledningar och skit leds fram under motorn och de kan säkert gå sönder. Borde kanske byta dem... Sen är det lite en designaspekt också. .

Då förstår jag! :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Idag tog jag mig i kragen och satte kapen i originalkronan. Styrstammen satt ordentligt fastsvetsad så det var inte mycket att be för! Skipade till det värsta och spände upp den i svarven och tog ner den till 36 mm i botten, strax över presspassning för kawasakikronan alltså. Får se om det passar. fick svetsa på en bit stål i botten och slipat till den. Ska upp i svarven igen och få rätt mått. Får se om jag behöver bygga på ännu mer när det är klart. Sen ska det borras hål i den biten så den kan svetsas fast på insidan mot styrstammen. Här är en bild på hojen precis innan framgaffeln åkte av för sista gången. Ska ta bilder på det andra på söndag tänkte jag. Blev bråttom hem.. ImageUploadedByTapatalk1420833600.671164.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blir det kawagaffeln på sen då? :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jepp! Hoppas det ska lite okej. Har ju inte så mycket till val då originalkronan är sönderkapad. Firade 1-årsdag med fästmön igår så det blev ingen verkstadstid idag. Får se om jag hinner med något till veckan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis till er båda! :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Här sa det PLOPP! Svarvade klar styrstammen idag och pressade i den i kronan. Gjorde en distans av toppen på styrstammen från zxr:en. Borrade ur den till 23mm i svarven och tog bort några 10-delar från originalstammen till SR:en som var 23+mm. Eventuellt måste jag pressa ur den och svarva av ytterligare några millimeter på stoppet i botten men i brist på ett undre styrlager så får jag nöja mig för stunden. Ska lägga en beställning i veckan, ska bara fundera ut varifrån. Varierar en heeeel del i pris. Hur som helst var det tillräckligt för att göra en mock-up och få lite koll på hur sakerna lirar ihop. Till min stora förvåning fungerar allt mer eller mindre perfekt! Får förlänga styrstoppen på ramen och fräsa av lite på övre kronan om jag vill montera tändningslåset så att även styrlåset fungerar. Alternativt flytta det på ramen. Tänker att jag även för säkerhets skull ska borra ett hål genom undre kronan och styrstammen och sätta dit en extra låsning. ImageUploadedByTapatalk1421098218.948001.jpgImageUploadedByTapatalk1421098235.468157.jpgImageUploadedByTapatalk1421098246.235945.jpgImageUploadedByTapatalk1421098256.417129.jpgImageUploadedByTapatalk1421098268.633459.jpgImageUploadedByTapatalk1421098279.831511.jpgImageUploadedByTapatalk1421098295.282584.jpgImageUploadedByTapatalk1421098305.612885.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Här sa det PLOPP! Svarvade klar styrstammen idag och pressade i den i kronan. Gjorde en distans av toppen på styrstammen från zxr:en. Borrade ur den till 23mm i svarven och tog bort några 10-delar från originalstammen till SR:en som var 23+mm. Eventuellt måste jag pressa ur den och svarva av ytterligare några millimeter på stoppet i botten men i brist på ett undre styrlager så får jag nöja mig för stunden. Ska lägga en beställning i veckan, ska bara fundera ut varifrån. Varierar en heeeel del i pris. Hur som helst var det tillräckligt för att göra en mock-up och få lite koll på hur sakerna lirar ihop. Till min stora förvåning fungerar allt mer eller mindre perfekt! Får förlänga styrstoppen på ramen och fräsa av lite på övre kronan om jag vill montera tändningslåset så att även styrlåset fungerar. Alternativt flytta det på ramen. Tänker att jag även för säkerhets skull ska borra ett hål genom undre kronan och styrstammen och sätta dit en extra låsning.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
JA, det blev en helt sjukt stor skillnad. Hahaha, jag har knappast några ursäkter i dagsläget.Verkstaden vi har i skolan är relativt väl utrustan, om än att kvaliteten på saker som frässtål/borr/svarvstål gärna hade fått hålla en högre kvalitet... enda ursäkten jag skulle kunna ha är att jag har skitmycket att göra i skolan för det mesta. Men jag har också en ytterst förstående fästmö som inte klagar allt för mycket på att jag aldrig är hemma.:D Hon vill dessutom designa en hoj tillsammans i framtiden!:yoparty Fan va nice det är att leva ihop med en annan designer.:D

Nu börjar jakten på en passande bakfälg. Den jag har är för bred, 5,5"/160 däck. 140 är tydligen max utan att flytta ut drevet. Men då måste man kapa i ramen för att kedjan ska gå fri. Det känner i allafall jag är lite överkurs i dagsläget. Så min plan är att använda en likadan fälg som fram och konvertera till skivbroms bak. Någon som sitter på/vet om en framfälg till en ZXR?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Fan va nice! Alltid kul att se en SR med redig framgaffel :tummenupp Spännade att se hur det ser ut med 17/17 fälgar :kär
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fan va nice! Alltid kul att se en SR med redig framgaffel :tummenupp Spännade att se hur det ser ut med 17/17 fälgar :kär

Tackar! Ja, de klär bättre med en rejäl gaffel. Tänker att jag kommer behöva längre stötdämpare bak för att motverka chopper-effekten samt för att få en bättre markfrigång. Funderar på om jag ska ge mig på att tillverka ett par infästningar längre upp på svingen för att på så vi höja den utan att behöva köpa nya stötdämpare, de som sitter där är trots allt ett par KONI-dämpare, vilka jag fått för mig är ganska bra doningar. Ett par Öhlinare hade suttit som en räkmacka i en sportkeps men min studentekonomi tillåter dessvärre inte den typen av utsvävningar. Om jag inte kan hitta ett riktigt kap vill säga. Nummer ett blir att få fram en fungerande bakfälg med skivbroms.:död
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Hittade en säljare på ebay som erbjöd Hagon "custom made" man uppger vikt på hojen och vilken längd man vill ha. Mina har funkat kanon �� kika här om de finns kvar http://www.ebay.com/usr/bits4motorbikes, runt 1500 tror jag mina kostade.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tackar för tipset. Får se hur jag gör. Funderar på att köpa några "biffigare" med piggyback. Men det är antagligen samma skit som jänkarna sätter på sina CB360:s som ser lika dana ut allihopa. Vill lite komma ifrån det men jag kanske halka in i den där jävla follan jag med...Deras definition av "built not bought" är skrattretande...:hihi "nu ska jag bygga om min motorcykel så jag beställde en massa delar från den här siten www.lookslikewhatevereverybodyelseisdoing.com...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top