Dataspelstråden

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Höst, mörker, regn och rusk = sitta inne och spela spel. Hittade ingen tråd om PC-spel så jag startar en. Posta gärna balla PC-spel som rekommendationer eller kassa spel som avskräckande köp.

Fick hem Homefront idag. Beställde det från CDON för 99 riksdaler.
Lustig bakgrundshistoria om att Nordkorea går ihop med Sydkorea och ockuperar USA :hihi Tillsammans med ett gäng utgör man motståndsrörelsen i kriget mot koreanerna i mysiga förortsmiljöer.

Väldigt styrt i campaign-läget så jag ser fram emot att köra onlineläget som jag inte har testat än.
Värt 100-lappen ändå.

 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Min sorts tråd :nörd

Har precis börjat spela EVE Online igen och är helt fast, rekommenderas varmt om man har mycket tid att slå ihjäl, särskilt om man har en förkärlek till att panga rymdskepp och sitta i Excel :näsblod Länkar en trailer med bara för den är cool :tummenupp

 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Eftersom ja varit sjukskriven nåra veckor har ja faktiskt spelat lite igen, va väl mest aktiv för en sådär 10 år sen å då blev de en hel del CS 1.5 bl.a... Håller för tillfället på me Half-life serien å rodde iland 2an ikväll, håller på å försöker trixa igång en gammal release av HL2 Ep1 just nu, får se hur de går...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller på och plöjer igenom assassins creed serien för tillfället, helt okej på PC, men det blir nog bättre om man spelar det med kontroll. Vill man ha det okej på PC måste man mappa om knapparna, annars är det helt bakvänt. Går rätt långsamt eftersom att jag generellt har annat för mig. Får se om jag tar tag i projektet från förra vintern och börjar programmera på ett spel igen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Min sorts tråd :nörd

Har precis börjat spela EVE Online igen och är helt fast, rekommenderas varmt om man har mycket tid att slå ihjäl, särskilt om man har en förkärlek till att panga rymdskepp och sitta i Excel :näsblod Länkar en trailer med bara för den är cool :tummenupp


Ser coolt ut. Genren var min favorit. Har tyvärr inte tid att spela längre, men om några år kanske!
(varför excel förresten?)
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag håller på och plöjer igenom assassins creed serien för tillfället, helt okej på PC, men det blir nog bättre om man spelar det med kontroll. Vill man ha det okej på PC måste man mappa om knapparna, annars är det helt bakvänt. Går rätt långsamt eftersom att jag generellt har annat för mig. Får se om jag tar tag i projektet från förra vintern och börjar programmera på ett spel igen.

Jag kör det på PS3 men har AC II på PC och har funderat på hur man egentligen ska mappa om dom, hur gjorde du?
Tycker du ska posta en BETA-version av spelet du kommer att programmera :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör det på PS3 men har AC II på PC och har funderat på hur man egentligen ska mappa om dom, hur gjorde du?
Tycker du ska posta en BETA-version av spelet du kommer att programmera :)

Jag har en mus med två sidoknappar, så jag mappar musknapparna efter hur actions är upplagda i den där "diamant"formen uppe till höger på skärmen...
Sedan shift för att växla mode, och e för att låsa på folk. Funkar bra faktiskt.

Såhär såg det mitt spelprojekt när jag slutade jobba på det. ;) DVS på ett rätt basic stadie, härnäst kommer att bygga en vettig fysikmodell för motorcyklar, vilket tydligen är rätt svårt.
http://www.youtube.com/watch?v=vDYvtHJ-aoo&feature=plcp
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har en mus med två sidoknappar, så jag mappar musknapparna efter hur actions är upplagda i den där "diamant"formen uppe till höger på skärmen...
Sedan shift för att växla mode, och e för att låsa på folk. Funkar bra faktiskt.

Coolt, men jag blev lite besviken eftersom jag hade räknat med ett FPS-spel med feta vapen, explosioner och biljakter :tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår, men hur exakt används excel i spelet?
Laddar man in info till/från ett excelark när man spelar?

Har bara spelat det lite, men generellt sett så används excel för att min/maxa sina skills och bli så yber som möjligt på så kort tid som möjligt. Och sånt där.

Coolt, men jag blev lite besviken eftersom jag hade räknat med ett FPS-spel med feta vapen, explosioner och biljakter :tungan

Sånt finns ju redan till död och förbannelse. Och med tanke på att jag är en ensam kodapa så lär det rent utseendemässigt se ut som andra världskriget, inte en AAA-titel. :) Siktar på mekanik och spelbarhet istället för utseende, för utseendet är det som tar tid. En helt sanslös jävla tid faktiskt.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag förstår, men hur exakt används excel i spelet?
Laddar man in info till/från ett excelark när man spelar?

Jaha oj, förlåt :rodnar

De flesta använder Excel för att göra extra verktyg till spelet, kunna kontrollera sin produktion, forskning och en hel massa annan verksamhet. Men där är ingen direkt koppling mellan Excel och spelet.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Körs endel ..... även på sommaren :rodnar

Nu e jag offline (jävla Tele2 som inte kan prestera en flytt inom rimlig tid utan klanater till det å det grövsta :mad: ) så kör jag faktiskt igenom Battlefield 3 Campaign läget .... kul online men singleplayer var faktiskt riktigt kul (å blir förundrad fortfarande av den underbara grafiken)

Online kör jag lite Diablo3 (smålessnat men bra hjärndöd hack n' slash å möjlighet att tjäna lite riktiga Eujoro)

Funtar på ta upp WoW igen (vettefan , lessnade efter 5 år eller va de va ... men kul gemenskap å bra tidsfördriv)

Klart nyfiken på ARMA modden (som ska bli standalone) DayZ ... skall prövas när väl bredbandskiten e igång igen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kör du helt egen fysik eller använder du någon form av fysikbibliotek?

Fysiklibb.. Men när det finns färdiga fysikmodeller för bilar finns det absolut inget för motorcyklar... Och det jag läst om det är i princip att folk tar en fysikmodell för bil och bara tweakar den lite så funakr det för mc... vilket jag tycker är helt fel. Det är helt olika fysik för hur en bil och hur en MC funkar och framförs...

Jag har tex aldrig testat ett mc-spel som haft motstyrning...
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Fysiklibb.. Men när det finns färdiga fysikmodeller för bilar finns det absolut inget för motorcyklar... Och det jag läst om det är i princip att folk tar en fysikmodell för bil och bara tweakar den lite så funakr det för mc... vilket jag tycker är helt fel. Det är helt olika fysik för hur en bil och hur en MC funkar och framförs...

Jag har tex aldrig testat ett mc-spel som haft motstyrning...

Kan tänka mig detta, när jag läste spelfysik så gav kurslitteraturen samma råd såvida man inte gjorde en väldigt avancerad simulation för MC. Är nog inte det lättaste att få ihop men kan säkerligen bli grymt kul om det funkar :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Lirar lite Battlefield 3.

Snart får jag hem Logitech G940 och lira en massa Take on Helicopters och Black Shark 2 :yoparty



Men ett spel jag kan tipsa om och rekommendera, som dessutom är gratis är
TrackMania Nations Forever
http://www.youtube.com/watch?v=H5MsWwguS24

Först visas en trailer för spelet, sedan massa gameplay, så mitt tips är att hoppa in 4-5 minuter mitt i klippet och se gameplay.

Alla har samma bil, olika paintings beroende på vilken nation man tillhör :)
Man kan inte köra in i eller på varandra, man är ghosts för varandra och det enda som gäller är att få bästa tid på banan.
Ofta tar en bana ca 20-40 sekunder att klara, och på de 5 eller 10 minuter man har så gäller det att få bästa tid och bara nöta nöta nöta, jaga sekundrar och tiondelar i kurvor osv.

http://www.youtube.com/watch?v=Whz6GEtf9PU

Gameplay med usel bildkvalité men härligt tjöt från en amerikanare :)
(01:50 - 02:10 :hihi)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan tänka mig detta, när jag läste spelfysik så gav kurslitteraturen samma råd såvida man inte gjorde en väldigt avancerad simulation för MC. Är nog inte det lättaste att få ihop men kan säkerligen bli grymt kul om det funkar :)

Jo, jag har läst samma sak, men jag tycker det låter som jävligt fånigt sätt att göra det på... Själva fysiken som påverkar en MC under färd är inte speciellt avancerad, så det borde inte vara så fruktansvärt svårt att få till det...
Om man inte kör hoj på riktigt funkar det ju att fuska med bilmodellen, men sedan jag började köra hoj själv tycker jag att det är hemskt enerverande att hojen beter sig som en bil i spel.

Sedan finns det ju i princip inga moderna MC-spel för PC heller.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top