Mozz på Assen - ONK 6 oktober 2012 + Mozztalgi

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Funkade inte min fina TomTom från andra värdskriget? Hittade ni till er lyxiga inkvartering?

John från Skåne var på plats tillsammans med sin mekaniker och mötte upp på morgonen. Det är kraftigt regn och kallt. Så jag sitter i Mediacenter och dricker kaffe. Tyckte jag såg moss sus förbi. Än är inte FPV utrustning igång pga blött väder.

Resan ner gick fint. Vägen över Groningen är bättre än vägen via Meppen. Innan visste vi inte det, inte heller Google maps. Nu vet vi det:)
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Heja. Liten kort rapport - Fredag lunch.


Mozz tar frukostmackan på det trevliga panget i Hijken, strax söder om TT-curquit.

IMG_2478.jpg
Jag var av Mozz utsedd till avlastningschef. Efter en stunds jobb så känner jag mig nöjd över campet. Grejerna snyggt och prydligt helt enkelt. Så kom det helt plötsligt en KNMV representant från ingenstans och sa att vi absolut under ikkkke några omständigheter kunde vara kvar i depån. Mozz tyckte att det kunde han #*"!*@* skita i hur det såg ut på vår plätt. Vi blev en kort stund senare förpassade till depåbox 29. Dom var noga med att poängtera att dörrarna skulle vara stängda. Depåbox 29 låg längst ut. Box #28, #27, #26... #21 var tomma. I box #1-20 står dom med långa truckar och målade släpvagnar.
IMG_2473.jpg


IMG_2483.jpg
Mozz har hunnit med att köra 3 pass vid skrivande stund. 2 i dyngregn och det sista i upptorkande före. Han ser snabb ut men säger att det är problem med flytningar när vattnet tränger ut i Ruskenhoek.
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Funkade inte min fina TomTom från andra värdskriget? Hittade ni till er lyxiga inkvartering?

Att du verkligen lyckades lura i Mozz att "det är en ganska bra GPS":hihi För det sa Mozz till mig att du hade sagt. Nåväl, när den skulle användas mitt i natten på en väg utanför någon liten håla i närheten av Meppen i norra Holland, så efter att den analyserat 12 259 342 olika vägar under 8 minuter så konstaterar den att vi är på Stenåkervägen i Varberg och skall åka söderut om vi skall till Assen.:glömdet
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hmmm jag ska leta gamla filmer från ONK
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att du verkligen lyckades lura i Mozz att "det är en ganska bra GPS":hihi För det sa Mozz till mig att du hade sagt. Nåväl, när den skulle användas mitt i natten så efter att analyserat 12 259 342 olika vägar under 8 minuter så konstaterar den att vi är på Stenåkervägen i Varberg och skall åka söderut om vi skall till Assen.:glömdet
Och ungefär vars var ni när den tyckte det? :va Vi vet ju alla vilken GPS-talang Mossberg är: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251214-Pinsamt!-Men-kul :hihi
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Lördag:

Mozz har blivit bästa kompis med vår hustomte på panget. Han var med hela frukosten och berättade om hela livet. Tror jag förstår varför han startade en B&B.

IMG_2500.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eriks Jorpes, min gamle konkurrent och team-kamrats uppgift under denna resa var
- Koka kaffe
- Vara tillgänglig när det behövs (vilket ju för en lökmeck är en fullkomlig omöjlighet)
- Sköta navigation

En utomstående betraktare skulle kunna tycka att detta borde varje normal individ kunna klara. Och det stämmer nog, men man kan göra det på olika sätt.
Eriks sätt att sköta navigationen består att att anlita Google Maps!!
- JAg har plottat vägen och fotograferat av varje korsning från Danmarksbron till Assen. Kein Problem!!!

Och vem kan inte känna sig trygg av en sådan utsaga? Särskilt när det levereras av en certifierad systembyggare/civilingenjör till en fullkomligt analog person som fortfarande tycker kartboken är en fenomenal uppfinning!

Nåväl, vi startar, vi kör söderut, Rödby-Puttgarden, Erik tar över ratten.
- Du vet hur det är med det där att köra i Tyskland Mossberg, det är sådant som jag gillar!
Och det är ju bara att trycka på "Gilla"-knappen och sätta sig i passagerarstolen. Medan Erik kör kan jag kika i kartboken och konstatera att:
- Assen är ju jättelätt att hitta, E22 nästan hela vägen: Lubeck, Hamburg, Groningen och sedan svänga ett par mil på småvägar. Kein Tema!
- Visst vettu, jättelätt! svarade Erik.

Efter att ha passrat Hamburg, ca 15 mil, hade Erik tröttnat och överlät ratten till mig. Och därmed förutsatte jag att han tog över rollen som Co-driver och navigatör. Och det gjorde han.....
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Sen är det fantiastiska nyheter. Det monterades sändare, kamera och extra LiPo batteri på Mozzbajk under gårdagen. Likaså en anläggning med mottagare och monitor vid bankanten. Mozz åkte hut och man kan livefölja framfarten. Tyvärr blev räckvidden som befarat dålig, ca 500 meter med upgrade antenna.

View attachment 371165
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Mozz fick åka skamkärra igår. JAg var borta vid Medical center och letade efter svenska eliten, men kunde inte hitta honom. Det visade sig vara vanligt Rookiesoppatorsk

View attachment 371166
IMG_2488.jpg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När färden fortsatt en bit kommer en MASSA skyltar med vägar åt olika håll och jag frågar Erik (som under den tidigare färden varit DJUPT sysselsatt att förklara sin nyinköpta helikopters finesser för en ganska ointresserad Mossberg, SAMT att ladda samma helikopters alla 42 accar enligt ett mycket komplicerar förfarande som JAG var TVUNGEN att ta del av medans Erik körde!!!!):
- Vart ska vi?
- Va??????
- Vart ska vi?
- Va? Pratar du med mig?????
- JA! Vart ska vi?
- JAG vet inte!
- Hallå!!!
- Vänta (!) Jag ska kolla på Google maps!!!
- Skynda dig, avfarterna är en 600 meter bort!
- Jag hade det ju här alldeles nyss! En liten stund bara!!!
- Ska jag svänga eller inte?
- Vänta lite, jag får sätta igång Roamingen!
- Ja, jag svänger INTE, detta känns bra. Tror jag….
Erik sätter sig med telefonen, muttrar lite ”Tusan också!” ”Det gick ju förut” samt ”Vilken SKIT-täckning det är här i Tyskland.
Vi rullar på en stund när Erik LYCKLIG utbrister
- Vi är på rätt spår!
- SKÖNT! Bra jobbat Erik!

Sitter en stund och, såsom varandes 52 OCH från Vänersborg, tänker att det är ändå fantastiskt vad de kan hitta på med di där mobilerna. Färden fortsätter en stund, vi småsnackar och har det ganska mysigt i bussen när Erik säger:
- OK, då ska vi svänga om en stund!
- Kalas, säger jag, trygg i att navigationen är i goda händer.
- Nu ska vi svänga in på väg 223.
- Väg 223????????????? Väg 223??????????? Vi ska ju köra E22 nästan ända till Assen! Det är ju 20 mil kvar!
- Jo men detta är bästa vägen enligt Google Maps vettu!
- Hur kan NÅGON väg vara bättre än Google Maps?
- Den här är bäst enligt Google Maps. Sväng!

Vi svänger av och kommer in på en enfilig väg. Tuffar på. Erik, såsom varandes en empatisk och inkännande person, kan troligen känna min begynnande irritation…
- Jomen det här blir jättebra Magnus, Google Maps kan man lite på serru!
- Hmmmmmm tänker/säger jag och rullar vidare.
När vi blir stående vid ett rödljus i en by undrar jag
- Säker på att detta är bra?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
IMG_2502.jpg
Våra franska grannar i depån bjuder på kaffe trots att Mozz bara snackar tyska.

IMG_2506.jpg
kvarten innan 1a kval på ett blött men soligt tt-curcuit.

IMG_2509.jpg
Regn på morgonen, men begynnande upptrokande på kvalet. John glömde transpondern och fick inga tider, Mozz på en fin 25e plats.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Assen alltså va, Fifan! Det är något visst att med att ligga ylande på sexan, slå av och gå på ga på femman in i Ruskenhoek! I regn!!!

Det är inte ofta man får uppleva det i Sverige!
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Heja : Lördag 17.00

IMG_2514.jpg
Jag fick byta mediastrategi då livesändning via FPV utrustning inte funkade. Mozz var inte alls imponerad av det 22 mm stora hål jag var tvungen att borra upp i fronten. Men med lite pill kunde jag fästa den på ebay inköpta GoPro kopian och spela in kval 2. Mozz vill speciellt att ett klipp runt 13,20-13,50 skall publiceras, för då gjorde han nämligen omkörningen (singular bestämd form).

IMG_2518.jpg
@Alex Lind - Du har en kompis här som bjöd på kaffe. Han hälsar så gott och han tackade för att du bjudit in hans team till Sverige. Han hoppas komma nästa år till en BOTT tävling.

IMG_2516.jpg
Andra kvalet och finfint höstväder. 16 grader och lite lätta fina cirrusmoln på himlen. Mozz är nöjd och fick till en 1,50 tid. John någon sekund bakom men också nöjd.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Assen alltså va, Fifan! Det är något visst att med att ligga ylande på sexan, slå av och gå på ga på femman in i Ruskenhoek! I regn!!!

Det är inte ofta man får uppleva det i Sverige!

Nu i andra kvalet gick jag inte ner på femman, utan låg kvar på sexan in i Ruskenhoek, höll HÅRT i styret, kisade in i motljuset och tänkte:
-Ska det vara så här?
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
När vi köpte lawners r6 à så hade tysken som bodde i Belgien kört assen hela tiden, 16-45 satt det på den, har för mig att drevningen var usel på falken ...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fredag morgon. Efter en stärkande frukost på vårt B&B Brink 1, så stiger vi ut i regnet för att åka till banan. Vår värd Ver har förklarat att ”It is veery ezy, ze distanse is zen minits, maximum”. Lät betryggande och ungefär i enlighet med vad jag såg på kartan när jag bokade.
Vi rullade. Erik startade i vanlig ordning roamingen och gav anvisningar. Som vanligt med en stor auktoritet som sedan gradvis avtog, för att till slut innebära att vi stod i en korsning och vilade i tre minuter medan Erik fick starta om den digitala utrustningen. Till slut hamnade vi på banan och rullade in. Såklart hade vi glömt alla papper och fick snacka oss in på banan. Som vanligt gick det alldeles utmärkt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fredag eftermiddag. Klockan är 22. Efter en kalasmiddag på en finfin Kebaberia styr vi mot Brink 1.
- Det är lätt serru, säger Erik, Jag har en kompass i telefonen.
- Coolt. Har jag det med?
- Nja, det är en app vettu, så det har du nog inte.
- OK. Så hur kör vi?
- Bara håll söderut så kommer vi rätt, direkt på den vägen vi körde igår!

Osäker på om det är bra eller dåligt rullar vi på. Resan borde ta ca 14 minuter. Efter en stund kommer vi ut på en motorväg!
- Ska vi ut på denna?
- Jajamensan, jag har det här på Google Maps vettu. Vi ska svänga av om två minuter så är vi rätt på Brinken 1 serru!

Vi rullar. Efter 3 minuter ropar Erik
- VAr beredd, nu är det nära!
- Gott!

Vi kör över en väg som korsar vår i en tunnel under oss. Ingen avfart!
- Jamen va fan, den här skitvägen har ju ingen avfart
- Nej, jag ser det...............

Vi rullar genom natten. Efter 12 km kommer en avfart. Vi kör av och Erik lyckas navigera oss till Brink 1. Tid - ca 34 minuter. Somnar sött.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top