Ny i rookie 600 2013

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Hej!
Har planer på att börja tävla i rookie 600 nästa år.
Har läst igenom dom flesta trådarna som handlar om att börja tävla,
men undrar en del saker ändå.

Fråga 1:
Har några potentiella sponsorer på gång undrar därför om jag
måste ha något team registrerat eller liknande för att dom ska kunna bokföra vart deras pengar har gått.

Fråga 2:
Räknar för närvarande på en budget och undrar hur många tävlingar det brukar vara på ett år i rookie 600.

Fråga 3:
Är det två olika mästerskap SO och SM just poäng mässigt

Tacksam för svar! / Mvh Tobias

kommer säkert fler frågor.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Starta enkel enskild firma så du kan fakturera. Och fakturera event eller andra tjänster, spons är reklam o då är det 8% reklamskatt..

Tror det är helt skilda poängtabeller, även om tävlingarna ibland är desamma (ser mig gärna rättad om jag har fel).r du kan handla momsfritt också ;-)

Fördelen med att ha firma är inte bara att du gör det lättare för dina kunde
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Okej, låter vettigt!
Som exempel kommer en sponsor stå för däck. Ska jag ta fakturen på mig först och sedan fakturera vidare,
eller som är mycket smidigare handla däck men be dom skicka fakturan till min sponsor?
Kan en enskild firma gå hur dåligt som helst?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Okej, låter vettigt!

1. Som exempel kommer en sponsor stå för däck. Ska jag ta fakturen på mig först och sedan fakturera vidare,
eller som är mycket smidigare handla däck men be dom skicka fakturan till min sponsor?

2. Kan en enskild firma gå hur dåligt som helst?

Delade upp frågan lite.. (Det är ju mer ekonomi än racing, så jag kanske kan tillföra nåt för en gångs skull :D)

1. Om fakturan ska gå direkt till din sponsor så är det kanon för dig, problemet är att din sponsor beroende på verksamhet kan få problem i sin tur. Ett åkeri som får en faktura för "däck" får inga problem, en revisionsbyrå däremot...

Min tanke/plan/förhoppning är att ta kostnaden själv i det egna bolaget (visar också skatteverket att man faktiskt har intäkter) och sen fákturera för event av olika slag. Du kan ju i princip skicka en faktura på 10 lock mot att din sponsor är välkommen in i depåtältet och får ställa 3 valfria frågor under ett race. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer.

2. Ja, nej, ja, njae.. En enskild firma kan ju gå hur dåligt som helst. Men har du 10k i intäkter och 250k i kostnader det första året, utan att kunna visa att det är investeringar som kommer att betala sig i framtiden, då är det högst sannolikt att du får revision och senare får betala in moms etc iaf om verksamheten "döms ut".

Får du in pengar du inte hinner göra av med under verksamhetsåret (enskilda firmor kan inte gå med vinst, det blir automatiskt din "lön" vid bokslutet) finns möjligheten att "lägga undan" medel i en sk. expansionsfond för framtiden (nästa säsong alltså ;)). Det är ganska nytt, och jag har inte hunnit kolla närmare på det själv så jag vet inte exakt vad som gäller. Men kan tänka mig att du måste "ta ut" minst 30-70% av "vinsten" och att resten får periodiseras.

Tänk bara på att prata med dina sponsorer så att ni alla blir nöjda, de vill inte få massa extrajobb för att betala din hobby.

Personligen skulle jag föredra ett AB. Aktiekapitalet kan man tillföra genom "apportegendom" genom att kort sagt skriva över hojen eller racebussen på bolaget. Sen har man större möjligheter att spara vinstmedel och behöver inte blanda in sin privatekonomi så mkt i det. Det är ju en gråzon vad som är juridisk-/fysisk person gällande enskilda firmor, och jag gillar personligen inte den bristande gränsdragningen. Men det är mer att hålla ordning på med ett AB och lite fler regler att kunna/passa sig för så har man inte den kollen är nog EF att föredra.
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Grundtanken var väl mest att spons som kommer in kommer gå ut på däck, anmälnings avgifter etc.
så då går det plus minus noll helt enkelt då är det ju lugnt,
men då att kunna köpa grejer moms fritt blir väl lite svårare, om man inte har tillräckligt med sponsorer så att man får pengar över till sånt förstås, typ reservdelar till hojen.

ingen som kan svara på hur många race en säsong brukar bestå av?

tack för svaren Agile
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Grundtanken var väl mest att spons som kommer in kommer gå ut på däck, anmälnings avgifter etc.
så då går det plus minus noll helt enkelt då är det ju lugnt,
men då att kunna köpa grejer moms fritt blir väl lite svårare, om man inte har tillräckligt med sponsorer så att man får pengar över till sånt förstås, typ reservdelar till hojen.

ingen som kan svara på hur många race en säsong brukar bestå av?

tack för svaren Agile

Köper du saker för firmans pengar är det alltid momsfritt :fakta


Fakturera = 1000 + 250 moms, varav momsen ska in till pappa staten

Betala = 1250 -250 moms, som du kan "dra av/få tillbaka"

Summan blir 0 moms.

Skillnaden är att om jag som företagare ska ge dig 10000 i spons, så är det inte avdragsgillt för mig. När du sen köper nåt så kan du heller inte dra momsen vilket ger dig 8000 netto.

Om du istället fakturerar så behålls ju de 2000 i skillnad och du får mer att handla för alt. din kund får en billigare faktura.

Om du sen köper däck och anmälningsavgifter, eller garagehyra och diesel till bussen spelar mindre roll. Är nog bra att försöka bokföra de kostnader som faktiskt kan härledas till en vettig "verksamhet" om du inte kan täcka allt :).


och en säsong R600 brukar väl va 6 racehelger x 2 race. Alltså 6 x fre trän, lö kval+race, sö kval+race..

Men det kan ändras om man ska va sån.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
...... Sen har man större möjligheter att spara vinstmedel.......

Härlig inställning!
En av de första sakerna en ny roookie behöver tänka på är vilken bolagsform som ger bäst möjlighet att på ett klokt sätt förvalta förmögenheten som uppstår av racingen.

Henrik
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
På vilket sätt skulle ett raceteam/bolag ha intäkter som täcker utgifterna? Är det tillräckliga prispengar?(Ingen sarkatisk fråga, jag vet inte)
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
AB:t är enklare att få igenom momsen på. Enskilda firman kan det kinka till sig med om de inte anser det för troligt att du kommer omsätta mer än 20.000SEK. Då vill de få de till "hobbynäring" och blir, eller kan bli, vääldigt ovilliga att ge momsregistreringen till dig.

Ha det i åtanke bara då du ansöker. Planerad omsättning första året skall vara väl över den siffran (20.000SEK) om du vill momsa.

Edit: Går den enskilda firman minus blir det ett underskott som ivf jag med gård kan kvitta mot förvärvsinkomst under fem år. Där är anledningen till att de inte bara lämnar ut momsregistreringen tror jag. På AB:t fungerar inte den "kvittningen" och därmed gissar jag att de släpper den lite enklare.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
AB:t är enklare att få igenom momsen på. Enskilda firman kan det kinka till sig med om de inte anser det för troligt att du kommer omsätta mer än 20.000SEK. Då vill de få de till "hobbynäring" och blir, eller kan bli, vääldigt ovilliga att ge momsregistreringen till dig.

Ha det i åtanke bara då du ansöker. Planerad omsättning första året skall vara väl över den siffran (20.000SEK) om du vill momsa.

Edit: Går den enskilda firman minus blir det ett underskott som ivf jag med gård kan kvitta mot förvärvsinkomst under fem år. Där är anledningen till att de inte bara lämnar ut momsregistreringen tror jag. På AB:t fungerar inte den "kvittningen" och därmed gissar jag att de släpper den lite enklare.

Går ju att flytta vinst/förlust i disposotionsfonder i AB också :va!

Att de släpper momsregistreringen utan tjafs är snarare pga aktiekapitalet.. Det är ju ett kvitto på nån form av ambintion ivf.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Härlig inställning!
En av de första sakerna en ny roookie behöver tänka på är vilken bolagsform som ger bäst möjlighet att på ett klokt sätt förvalta förmögenheten som uppstår av racingen.

Henrik

Antar att du är ironisk...

Eftersom vi ALLA ständigt gnäller om hur dyrt det är, och vi nu har en ny kille som tom redan fixat lite spons. Så är det väl rätt klokt att han faktiskt får ut mesta möjliga av det istället för att tvingas betala moms, sociala avg. etc för att han råkade få in pengarna i december istället för januari..
 

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Jag har lagt en budget på 10 lapp per racehelg till 2013. Soppa bil/båge 2000, 1 set nya däck 4000,Anmälan+Träning 3400 och mat ca 600. Har ej lagt in ngn sk "crash" budget än. Så det blir väl ca 1 tävling år 2013 =) ha ha // Fredrik
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Går ju att flytta vinst/förlust i disposotionsfonder i AB också :va!

.

Enig. Men att nyttja den avdragsmöjligheten för mig är vital för min ena verksamhet. Jag förvärvsarbetar utöver att jag har några sidoverksamheter. Ett AB som momsar, en näringsverksamhet som ej momsar och gården som momsar - också den enskild näring.

Rent teoretiskt, om det nu går att överföra min verksamhets utseende till TS tanke, skulle man kunna ha sitt lilla racingföretag under fem år med underskottsverksamhet och dra det underskottet mot förvärvsinkomsten.

Uppsidan i det scenariot är ju att du 1, Kan lyfta momsen och 2, Betalar mindre skatt på din förvärvsinkomst.

Men det sitter säkert någon hake gömd någonstans. I mitt fall fungerar detta.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Enig. Men att nyttja den avdragsmöjligheten för mig är vital för min ena verksamhet. Jag förvärvsarbetar utöver att jag har några sidoverksamheter. Ett AB som momsar, en näringsverksamhet som ej momsar och gården som momsar - också den enskild näring.

Rent teoretiskt, om det nu går att överföra min verksamhets utseende till TS tanke, skulle man kunna ha sitt lilla racingföretag under fem år med underskottsverksamhet och dra det underskottet mot förvärvsinkomsten.

Uppsidan i det scenariot är ju att du 1, Kan lyfta momsen och 2, Betalar mindre skatt på din förvärvsinkomst.

Men det sitter säkert någon hake gömd någonstans. I mitt fall fungerar detta.

Problemet med det är nog granskningsviljan från SKV. Tror att hur kreativa verksamhetsbeskrivningar vi än framställer så lyser det nog igenom att det är "racing" det handlar om, vilket få sysslar med pga vinstpotentialen. Hade jag gjort hade jag nog varit noga med att ta ut liiite lön/utdelning, och se till att betala in liiite moms till pappa staten.

Börjar man gå back mer eller mindre markant flera år i sträck riskerar man nog inte bara sin egen verksamhet, utan att regelverk skrivs om och skärps så att den här möjligheten helt blir betydligt svårare att få igenom på "hobbynivå".

Att backlund kan göra det som säkert fakturerar ett antal miljoner varje år är inga konstigheter. Men vad skulle jag ens teoretiskt kunna få in? 20, 30, kanske 80 tusen i bästa fall. Varav ALLT och lite till egentligen ryker i rena driftskostnader för att hålla på. Vill de jävlas kan de neka alla kostnader som är för racingen i sig, och bara godkänna de som är "event", PR, hemsida osv..

Jag skulle inte chansa på det för att spara nån tusenlapp..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men nu missas mål i diskussinen.

TS:

Ha en plan, HUR ska du jobba med dina sponsorer, HUR ska de betala dig och HUR ska du bedriva din verksamhet?

Det finns som synes flera sätt att lösa detta. Det viktiga är att du nyttjar vintern till att lösa dessa administrativa frågor så du kan ägna sommaren åt att tjöra klubba.

Preppa hoj, nya eller beggade Pirelli eller Dunlop osv löser sig när våren kommer, likaså körteknik och allt sånt.. Depåerna håller grymt mkt kompetens :tummenupp

Du verkar helt klart va på rätt väg iaf :Bugar
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Min firma har gått back i 20år men eftersom jag har inkomst från förvärvsarbete som täcker kostnaden så är det inga problem enl skv.
Nästa fråga som då kommer är,,Varför...jo för att det är praktiskt att ha den möjligheten att kunna fakturera med moms och att kunna dra av vissa saker som ändå hade kostat.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hur man gör för att bäst finasiera sin körning kanske hör hemma i en annan tråd än "ny i rookie600 2013" ? :) det finns en uppsjö sådana trådar redan med samma svar som ovan...


inte för att jag ska köra 600 nästa år men 1000 blir det :) och ny? nja...
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
medan tråden är het så passar jag på o fråga hur snabba rookie 600 förarna är. vad sätter dem för tider på t.ex gåsen?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
medan tråden är het så passar jag på o fråga hur snabba rookie 600 förarna är. vad sätter dem för tider på t.ex gåsen?


Början på säsongen ca 1.12, slutet av säsongen ca 1.10.. -ish

För att vara med och slåss i midpack-fältet då.

Strax över/under minuten på sviestad osv.
 

mojja83

Guest
Början på säsongen ca 1.12, slutet av säsongen ca 1.10.. -ish

För att vara med och slåss i midpack-fältet då.

Strax över/under minuten på sviestad osv.


7 sekunder bort från rookie 600 då :(

2014 då #"¤!%¤ ska jag starta en sådan här tråd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top