KTM 1190 Adventure

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Hej . Ny här - ursäkta brytningen .
En fråga : Har ni samma "besvär" med att ständigt återställa till eget vald effekt läge ?
Hojen börjar alltid på "street" från start , trots eget val tidigare tex "Sport" !

Psst MSC installeras nu igen från att ha legat på "is" ett tag , men fortfarande mycket fel visning hastighet :(

Vad jag fattat så nollar sej alla R till "street". Min Adv. stannar kvar på "sport" men efter en vecka tappar den.
Jag TROR att den skall återgå till street-mode vid varje start?! om så är fallet.. suger det.

ps: Min glömmer även av "comfort-mode" på fjädringen emellanåt.

Jag har kollat mätaren mot tre andra japps, visar samma mot två av dom, och 1 km fortare på en. Testet är gjort runt 90-100 km
 

kranbosse

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2014
Ort
Flen
Hoj
13KTM1190R
Ok - märkligt med tanke på all möjlighet i den här s.k. ettor och nollor världen , men det gick snabbt att "installera" MSC för dryga 4.000:- !!!

Mätaren accepteras ha en felvisning på 10% enligt KTM/Sweden - ettor o nollor !!! ;)

Tips :Tomas håll koll på "nya" luftfiltret från DNA (ser ut som ett KN-filter) vid rengöring i lösnings medel .
När det torkat innan smörjning/inoljning , håll upp det mot belysning och "spana" efter e.v. hål där filter
materialet "släppt" . Har tyvärr varit med om det på två filter från DNA på hojar för ca3 år sen ,fick nya
men ersättningen var lika dålig !
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ok - märkligt med tanke på all möjlighet i den här s.k. ettor och nollor världen , men det gick snabbt att "installera" MSC för dryga 4.000:- !!!

Mätaren accepteras ha en felvisning på 10% enligt KTM/Sweden - ettor o nollor !!! ;)

Tips :Tomas håll koll på "nya" luftfiltret från DNA (ser ut som ett KN-filter) vid rengöring i lösnings medel .
När det torkat innan smörjning/inoljning , håll upp det mot belysning och "spana" efter e.v. hål där filter
materialet "släppt" . Har tyvärr varit med om det på två filter från DNA på hojar för ca3 år sen ,fick nya
men ersättningen var lika dålig !

Tackar för tipset, ska kolla noga. Har två uppsättningar KN filter liggandes, byter väl mot dem sen... Ska kolla statusen i lådan efter lite gruskörning, nu står hojen mest pga husrenovering :(
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Hej . Ny här - ursäkta brytningen .
En fråga : Har ni samma "besvär" med att ständigt återställa till eget vald effekt läge ?
Hojen börjar alltid på "street" från start , trots eget val tidigare tex "Sport" !

Hej och välkommen:) Jag har exakt samma problem att vid varje start så ställer hojen om sig till street. Någon skrev att det är löst när man uppdaterar programvaran och det är nog inte gjort på min hoj.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Vad har ni för kedjespel? Om jag fattat manualen rätt så ska man kunna trycka upp kedjan 40-45mm precis framför kedjestyraren? Detta ska man mäta när cykeln står på sidostödet?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att kedjan blir väldigt slak när man gör så, speciellt för landsvägskörning. Sedan så verkar den slita väldigt hårt på kedjesläpan :confused:
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Vad har ni för kedjespel? Om jag fattat manualen rätt så ska man kunna trycka upp kedjan 40-45mm precis framför kedjestyraren? Detta ska man mäta när cykeln står på sidostödet?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att kedjan blir väldigt slak när man gör så, speciellt för landsvägskörning. Sedan så verkar den slita väldigt hårt på kedjesläpan :confused:

Måttet 40mm är anpassat till terrängkörning, där dämparen jobbar hela slaglängden in i botten.
Landsväg når den kanske till hälften, så 20-25mm torde räcka för landsväg, hur mycket spel man eg. behöver är lätt att kolla med lite fantasi.

Men det är sant att kedja för ett dj*vla liv, pga spelet.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Japp då är sidoväskorna på, "snyggt slimmade svarta & fett rymliga" designed by Bertone, webpris nu 800:- inkl frakt.

Edit, smörjde in "styrarna" (under/övre) med kopparfett, så går det mjukare.

2014-07-14 13.47.02.jpg

2014-07-14 00.40.46.jpg
 
Last edited:

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Gillar starkt reportaget i senaste tidningen Bike. Precis vad jag kände när jag valde världens roligaste hoj! Blir sjukt spännande att se vad nästa nummers "grusreportage" ger.

Älskar min R... :kär

//Tobbe
 

Långskånken

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 1190 Adventure R
Jag tycker att hojen rycker väldigt mycket när jag kör i låg hastighet, typ 30 km/h. Svårt att förklara men det känns som en pumpande ryckighet. Är det någon annan som känner igen sig? Jag har inte provat någon annan ktm 1190 r för att jämföra , tänkte höra mig för här innan.:confused:
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jag tycker att hojen rycker väldigt mycket när jag kör i låg hastighet, typ 30 km/h. Svårt att förklara men det känns som en pumpande ryckighet. Är det någon annan som känner igen sig? Jag har inte provat någon annan ktm 1190 r för att jämföra , tänkte höra mig för här innan.:confused:

Jo har lite samma, e väl den där drive by wire grejen... Vanesak, brukar kompensera med kopplingen...
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Det kanske inte är världens bästa ide att smörja en mc kedja med fett.

Stämmer, men man måste överväga positiva med negativa effekter.
En styrare skall inte bestå av hårplast, som orsakar att kedjan studsar, skramlar å väsnas. Den får stryk.
Den skall givetvis bestå av hårdpressad slitstark gummiblandning, så mitt val var inte svårt, stor skillnad blev det.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Dock är Multistradan intressant och snäppet bättre än 1190:in enligt mig, men den kostar ju 60 000kr mer med :(


Tänkte ge dig en rapport ang Multistradan , jag har har en sådan nu som lånehoj en 1200s och enl mig så är det rena skiten.

Den har ju samma effekt som ktm på pappret och lägre vikt men den är har ingen chans mot ktm, varken från stillaståendes eller på högsta växeln och när det svänger lite så känns den lite som om man försöker rådda runt en flodhäst i sängen för att kunna idka lite samlag bakifrån..om ni förstår vad jag menar:hihi:hihi

Då tycker jag att Bumsen är smidigare på småvägar och att jämföra den mot ktm är att förnedra Duccen, den är helt enkelt inte i samma klass, nu har jag kört 2 Duccar en Hypermotard 1200 och denna så min inställning till dom är att: det bästa med Ducati är deras PRavdelning som har gjort det möjligt att dom får sålt deras skräp och dessutom till ett sådant fantasipris:va
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Tänkte ge dig en rapport ang Multistradan , jag har har en sådan nu som lånehoj en 1200s och enl mig så är det rena skiten.

Det låter ju konstigt tycker jag. Sen om den är 1-2 sek slöare till 100 kan ju kvitta, för man köper ju inte en sån här hoj modell för att köra dragracing med.

Vilken årsmodell körde du?

Är det du säker på att du körde i rätt effektläge? För skillnaden är ganska stor om man glömmer ändra det. Det är ganska lätt att glömma det:p Jag tyckte den kändes bra i kurvor och inte konstig alls.

Att använda ordet skräp känns ju som en överdrift. Sen att en gs skulle va bättre i kurvorna har jag svårt att se. Körde en 1200-13 och den imponera inte direkt på något.

Vi får ju självklart tycka olika, men känns som du överdrev hur dålig du tycker ducatin är:)
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Lite granna överdrev jag väl:lol

Jag hade/har i sportläget på den och det är en stor skillnad i öset mellan ktm och duccen som är en -14 och då var vikten säkert 30kg mer på ktm,n med packning osv.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Sen om den är 1-2 sek slöare till 100 kan ju kvitta,

Ha!
Challe Balle, vi andra om som köpte KTM-skräpet, gjorde ju inte detta för kvaliténs skull (som inte finns), vi ville åt just motorkraften.
Du har ju valt fel cykel, en Africa Twin skulle passat dej bra, så hade du sparat över 100 papp - pappskalle :D
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Ha!
Challe Balle, vi andra om som köpte KTM-skräpet, gjorde ju inte detta för kvaliténs skull (som inte finns), vi ville åt just motorkraften.
Du har ju valt fel cykel, en Africa Twin skulle passat dej bra, så hade du sparat över 100 papp - pappskalle :D

Ni göteborgare gillar att överdriva saker märker jag :D Stradan går knappast så mycket sämre. Visst är motorn i ktm:n rejäl, men överlag gillar jag stradan mer. Sen skulle jag inte betala 60 000kr för skillnaden, men tycker ändå den är trevligare överlag.

Africa twin är ju mer grushoj än ktm:n, och jag kör mest landsväg. Så hur är det med logiken där kompis? :lol
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top