KTM 1190 Adventure

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Bara en fråga, ni som köpte nya cyklar, varför köpt ni/du inte en KTM 1290 (180HK)? Kostar samma pengar.

Verkar riktigt råstark, med rått sound, hissar den lätt i 150 knutar



Nu har jag ingen ktm, men gissar på att folk inte vill betala typ 50000kr i försäkring som den kostar :död
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Det är ju inte alls samma typ av hoj.
Samt om man vill dundra in på en grusväg eller en slinga i skogen så har den ju inte alls samma markfrigång.

Jadå, men folk har ju ändå köpt en gathoj för att plöja skog grus med. 1290 är juh lika "ergonomisk" som adv. för skog å mark.

Personligen skulle jag har roligare i skogen med en gammal Transalp från -95
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jadå, men folk har ju ändå köpt en gathoj för att plöja skog grus med. 1290 är juh lika "ergonomisk" som adv. för skog å mark.

Personligen skulle jag har roligare i skogen med en gammal Transalp från -95

Nja, där håller jag inte med dig. Man sitter mycket tightare med benen på 1290:in och lite mer sportigt överlag. Sen tycker jag väl att 1190:in är både lite för stor och för tung att köra seriös offroad. Men jag menade mest att hojarna skiljer väldigt mycket om man vet att man vill ha en 1190.
Jag kör inte mycket offroad, men jag gillar idén att jag kan köra in på vilken väg som helst och ta mig därifrån utan problem. Det kan vara rätt kul att utforska en väg man ser ibland.

1290:ins motor är brutal och det är väldigt svårt att hålla ner framhjulet oavsett fart (nästan). Det är verkligen en brutal maskin som är cool på många sätt. Men det blir långt ifrån samma sak om man jämför den med 1190:in.

Jag håller med dig om att man hade haft mycket roligare offorad med en mindre maskin som inte är lika dyr. Personligen hade jag velat ha en 350-450 cross/enduro.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
15-25k har många skrivit i 1290 tråden och visa har fått erbjudande runt 50 000kr och uppåt :lol

Okej, lika goa lycksökar-företag som för våra 1190 då.
Jag fick offerter när jag försäkra min; IF och Länsförsäkr. skulle ha 28.000:-
Sveda 12.500:-
Bilsport/mc 6100:-
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Går ju inte att jämföra 1290 och 1190´n, två helt olika hojar. Inte så skoj att dra iväg på en långtripp med 1290´n, nog inte riktigt vad den är tänkt för... 1190´n funkar bra för offroadåka om man begränsar sig till lättare terräng och grusvägar. Fast en Enduromaskin är den inte men det är nog inte tanken, -bara man vågar lita på luftburken så :rolleyes:
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Hej! Satte dit ett 45 bakdrev.
Några reflektioner:
Muttrarna till drevet sitter som berg indränkta i röd Loc-Tite. Ganska besvärliga att lossa.
KTM's power parts bakdrev känns ganska seriöst.
Bakhjulet sitter tajt som f-n. Tag hjälp av en granne. Gör även ett "L" av två bräd bitar. Denna skjuts in som en kil under hjulet så man slipper lyfta det. Hjulet måste in upp/bakifrån på hållaren för skivbromsen.
Kedjan måste på innan bakaxeln skjuts in. Man får även vända på blocken för kedje spänningen.
Så lite kortare hjulbas blir det.

Hur blev det då?
- Lättare åka sakta på ettan när man skall manövrera i låg fart.
- Lägre fart ca 10 km/h på 5:an, 6:an vid ca 3500 rpm. Man riskerar alltsån inte fortkörning så mycket när man slö åker.
- Stort sett alltid framhjuls lyft på 2:an :hihi, 3:an ibland. Styrdämparen får jobba på 4:an.

Så än så länge är jag nöjd, men då åker jag mest dålig landsväg med lite grus ibland. Kör man mycket på stora leder så vete fan.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Hej! Satte dit ett 45 bakdrev.

Hur blev det då?
- Lättare åka sakta på ettan när man skall manövrera i låg fart.

Från Enduro till Trial? Riktig allroundmaskin må jag säga.
Men du.. det sitter 42 kugg original vad jag kan se (?) och nu öka du 3 kugg, det är ju försumbart, motsv. juh knappt en kugge i motorn.

Summan blir: Knappt märkbart på lågfart, och du kommer reta dej på för högt motorvarv, byt genast tillbaka, eller sätt på 60 kugg bak så det händer nåt :D
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Hej! Satte dit ett 45 bakdrev.
Några reflektioner:
Muttrarna till drevet sitter som berg indränkta i röd Loc-Tite. Ganska besvärliga att lossa.
KTM's power parts bakdrev känns ganska seriöst.
Bakhjulet sitter tajt som f-n. Tag hjälp av en granne. Gör även ett "L" av två bräd bitar. Denna skjuts in som en kil under hjulet så man slipper lyfta det. Hjulet måste in upp/bakifrån på hållaren för skivbromsen.
Kedjan måste på innan bakaxeln skjuts in. Man får även vända på blocken för kedje spänningen.
Så lite kortare hjulbas blir det.

Hur blev det då?
- Lättare åka sakta på ettan när man skall manövrera i låg fart.
- Lägre fart ca 10 km/h på 5:an, 6:an vid ca 3500 rpm. Man riskerar alltsån inte fortkörning så mycket när man slö åker.
- Stort sett alltid framhjuls lyft på 2:an :hihi, 3:an ibland. Styrdämparen får jobba på 4:an.

Så än så länge är jag nöjd, men då åker jag mest dålig landsväg med lite grus ibland. Kör man mycket på stora leder så vete fan.

Nu går din hoj ca: 20-25km/tim saktare än vad mätaren visar iom den felvisar 10-15 från början och dina serviceintervaller minskar till ca: 1200mil istället för 1500mil om jag inte tänker helt fel...det har ju hänt förr menar jag :D
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Nu går din hoj ca: 20-25km/tim saktare än vad mätaren visar iom den felvisar 10-15 från början och dina serviceintervaller minskar till ca: 1200mil istället för 1500mil om jag inte tänker helt fel...det har ju hänt förr menar jag :D

Mjoo, du gjorde ett tankefel, mätaren går fortfarande på framhjulet :hihi
Kör upp cykeln på bakhjulet så ser du att mätaren står still.
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Hittade en intressant artikel för er med 2013 KTM..Nu kan ni uppgradera era hojar till 2014 och få MSC (det nya systemet att kunna bromsa i kurvor) det är bara att uppdatera datorn i hojen..inga delar behövs =) I Tyskland kostar det 399 EURO..

http://blog.ktm.com/msc-retrofitting-thats-how-it-works/

Bloggen är från Januari och som jag förstått det är den just nu stoppad pga. hastighets/vägmätar problemet.
Jag har den uppgraderingen, men törs ändå inte bromsa i kurvor. Det sitter djupt. Tog körkort via FMCK -79 och även om Jaworna hade garanterat låsningsfria bromsar, så har man nött in beteendet att inte bromsa i kurvor några år...
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Hur känns det att köra i värmen nu?? Är det jäkligt hett om röven?:hihi

Jag får kanske tillbaka min hoj från verkstan i nästa vecka efter att den nu har varit där i tre veckor, jag hade ju oljeläckage från motorn som dom har spårat till cylinderfotspackning + transpackningen,men endast Fan själv vet väl om det stämmer!
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Hur känns det att köra i värmen nu?? Är det jäkligt hett om röven?:hihi

Jag får kanske tillbaka min hoj från verkstan i nästa vecka efter att den nu har varit där i tre veckor, jag hade ju oljeläckage från motorn som dom har spårat till cylinderfotspackning + transpackningen,men endast Fan själv vet väl om det stämmer!

Mja emellanåt är det rätt varmt på vänster sida. Verkar även bero på hur det blåser runt cykeln. Brukar vinkla ut benet lite. Kan dock tänka mig att det blir ganska jobbigt i stadstrafik vid stopp.

Någon som provat den stora rutan? Tycker det blir rätt mycket turbulens runt huvudet oavsett position.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Micke_gbg skriver detta

Jag köpte en Givi Airflow från Italien precis innan jag lämnade in den på verkstan så jag har ej provat någon längre sträcka. Återkommer i helgen =)
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Ganska otroligt att dom släpper iväg hojar utan att lösa sådana problem, borde ju vara enkelt att rikta in lite fartvind för att "spola" bort värmen..Kan jag tycka :rolleyes:
 

kranbosse

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2014
Ort
Flen
Hoj
13KTM1190R
Hej . Ny här - ursäkta brytningen .
En fråga : Har ni samma "besvär" med att ständigt återställa till eget vald effekt läge ?
Hojen börjar alltid på "street" från start , trots eget val tidigare tex "Sport" !

Psst MSC installeras nu igen från att ha legat på "is" ett tag , men fortfarande mycket fel visning hastighet :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top