KTM 1190 Adventure

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Jag funderar lite på däcksval till hösten. Om man monterar 110/80- 19 fram och 150/70 - 17 bak så får man ett helt annat urval. Jag tror att det borde funka. Standard är ju 120/70- 19 resp. 160/70 - 17, men dessa dimmensioner begränsar urvalet en hel del.

Någon som provat 110/80- 19 fram och 150/70 -17 bak? Problem?

Har inte tänkt på standardmåtten, men jag har 170/60 sniker svingen med 7-8mm, det är KTM själva som satt på dessa.. (och standardmåtten fram, märke Continental)

Sedan gör det väl inget om man skiter i lågprofil, små hjul ändå liksom.. ?!

edit: bästa däcksajten vad jag hittat: http://www.dackonline.se/
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
USD- gaffel på en Adventure- hoj är i grunden ett konstruktionsfel anser jag. Tyvärr är det ju alltför vanligt. Det där hände på min Trajja också efter c.a. 1500 mil. BMW kommer fortfarande ihåg åt vilket håll en gaffel skall vändas.

800GS har USD-Gaffel :)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Har inte tänkt på standardmåtten, men jag har 170/60 sniker svingen med 7-8mm, det är KTM själva som satt på dessa.. (och standardmåtten fram, märke Continental)

Sedan gör det väl inget om man skiter i lågprofil, små hjul ändå liksom.. ?!

edit: bästa däcksajten vad jag hittat: http://www.dackonline.se/

Det är naturligtvis 170/60 jag menar. 150/70 ger dock ett helt annat urval. I synnerhet när man snackar grusdäck..
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Hej!
Precis ny ägare av en Adventure. Från en street fighter senast. Fördel är att man åker ganska bekvämt på det undermåliga vägnätet. Alla vägar är inte ny asfalterade...
Problem: tja, för bra vrid i motorn. Det innebär att den orkar med hög utväxling. När man sedan åker lite lugnt igenom ett samhälle så, eh, men snälla farbror polisen - det gick väl inte så fort?

Så jag funderar om någon sett något om att dreva om cykeln? Dvs. mindre fram/större bak drev. Iofs ger det ännu brutalare drag, men å andra sidan skulle ettan bli lägre i trixiga situationer.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hej!
Precis ny ägare av en Adventure. Från en street fighter senast. Fördel är att man åker ganska bekvämt på det undermåliga vägnätet. Alla vägar är inte ny asfalterade...
Problem: tja, för bra vrid i motorn. Det innebär att den orkar med hög utväxling. När man sedan åker lite lugnt igenom ett samhälle så, eh, men snälla farbror polisen - det gick väl inte så fort?

Så jag funderar om någon sett något om att dreva om cykeln? Dvs. mindre fram/större bak drev. Iofs ger det ännu brutalare drag, men å andra sidan skulle ettan bli lägre i trixiga situationer.

Jag har funderat lite på det, men inte kommit till några slutsatser ännu. På en sådnan här hoj vill man gärna ha en låg etta, men sexan vill man ju ha hög.

Högt växlad sexa kommer nog att vara en höjdare när man tourar europa nu i sommar. Detta är den första hoj jag kört där sexan känns för högt växlad för att cruisa i 90 km/h. Det tycker jag i.o.f.s. är bra. Färddatorn verkar visa bäst bränsleekonomi på sexans växel i 120 km/h tycker jag. Det känns bra.

Jag har helt enkelt haft hojjen tillräkligt länge för att ha en fast uppfattning ännu.
 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Hej!
Så jag funderar om någon sett något om att dreva om cykeln? Dvs. mindre fram/större bak drev. Iofs ger det ännu brutalare drag

Nej, nej, nej, du har lite otur när du tänker.
Drevar du ner, så får du kortare steg, FÖR korta steg innan nästa växel skall in,
då motorn är såpass stark under ett tämligen långt "registeromfång"
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Japp, både ballen och hojen kan jag få upp utan problem.:tummenupp Ibland sker det i situationer jag ej tänkt det, men shit happens:lol
Durå kompis?:7peta

Jodå, jag måste hissa KTM igen. Jag körde en Yama MT09 i helgen, rolig cykel med bra drag, men man tröttna efter nån mil, så det var riktigt skönt att sadla tillbaka igen.

Av fyra egenskaper har den ändå tre;
Styrka, hög rolighetsfaktor, stor men smidig - men saknar lite kvalité som sagts. Så hela denna vecka skall vi hissa & dyrka våra leksaker :tummenupp
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Ja jag har inte programmerat om hjärnan ännu. Lite absurd med en 5:a som går från 80-90 till 200+. Motorn drar ju så bra att man inte inser att det kanske går lite väl fort...
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Ja jag har inte programmerat om hjärnan ännu. Lite absurd med en 5:a som går från 80-90 till 200+. Motorn drar ju så bra att man inte inser att det kanske går lite väl fort...

Jag känner igen det där. Receptet så här långt har varit att skjuta ner rutan i lägsta läget när jag kör lokalt.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Ha ha! Jag hittade en beskrivning av en kul mjukvarubugg på advrider.com.

1. Ställ hojjen på centalstödet.
2. Fäll upp sidostödet.
3. Starta mootorn.
4. Lägg i en växel och se bakhjulet snurra.
5. Vrid töndningsnuckeln till läge 'off'.

Motorn fortsätter att gå. Intressant :) Funkar på min -14.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har nu kört hojjen 100 mil igår. Jäkligt kul hoj! KTM- har lyckats bra med designen am många detaljer. Det känns inte som om jag vill byta särskilt mycket grejjer på hojjen.

Det finns dock två saker som måste fixas som jag ser det.

1. UNIfilter. Man kan inte åka omkring med en riskabel luftbox. UNIfilter verkar göra tricket.
2. Kabelstammens fastsättning och upphängning känns inte särskilt proffsig.Det finns alldeles för många kablar med don mitt på som saknar fixering. Om man har 20 cm ofixerad kabel med ett don mitt på, så kommer kabeln att skaka sönder förr eller senare. Sånt måste sitta fast. Man kommer att behöva demontera hojjjen och gå lös med buntband för att rätta till detta. Det blir ett vinterprojekt tror jag. :)

Annars är man mycket nöjd.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Det finns alldeles för många kablar med don mitt på som saknar fixering.

Ursäkta mej Challe, men ovan väckte mina dåliga sida igen, måste dissa & pissa lite. :D

Jo Ragge, så sant. Klamma även denna se bild. De har lyckats å vrida ingången på tankarmaturen framåt - mot däcksprutet, sedan hänger det i don 5cm ovanför, så klamma denna i bränsleslangen förslagsvis?! Men då kanske hela tanken ramlar av

IMAG1294.jpg
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Ursäkta mej Challe, men ovan väckte mina dåliga sida igen, måste dissa & pissa lite. :D

Jo Ragge, så sant. Klamma även denna se bild. De har lyckats å vrida ingången på tankarmaturen framåt - mot däcksprutet, sedan hänger det i don 5cm ovanför, så klamma denna i bränsleslangen förslagsvis?! Men då kanske hela tanken ramlar av.


View attachment 408081

Jag vill se någon form av skyddsplåt där. Måste försöka lura ut något. Man kan få upp rätt skapliga stenar ett med TKC80 däck t.ex. Med en fullträff i bränslepumpen så lär det vara färdigkört :(
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
1. UNIfilter. Man kan inte åka omkring med en riskabel luftbox. UNIfilter verkar göra tricket.
Jag skulle våga påstå att det är en bra lösning. Verkar funka bra för dom som kör mycket grus. Jag körde 150mil ca utan det och hade en ren box ändå. Då körde jag väldigt lite grus och råka aldrig ut för damm eller liknande.

Det jag oroar mig för är slitaget på ena slangen från kylaren som går innanför tanken. För det är lite skavt på den och tänk om 1000-1500 mil och man är på resande fot och det börjar läcka. Ganska omständigt att byta den iom tanken ska av och liknande.
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Jag känner igen det där. Receptet så här långt har varit att skjuta ner rutan i lägsta läget när jag kör lokalt.
Började misstänka att cykeln är utrustad med glädjemätare då många bilar höll 160 och även långtradarna höll 100+.
Så jag nollställde trippmätare 1 och tog fram Motion-X GPS app på iPhonen.
Distans vägmätare: 36,2 km Motion-X 31,9 km
Det ger att vägmätaren visar 13% för mycket.

Spelar det någon roll? Tja jag har svårt att veta vilken hastighet man egentligen har. Jobbigt med 50-60 70-80 gränser om de vit-blåa är där just då.
Dessutom ger det att då din MC har gått 1000 mil enligt mätaren, så har den bara gått 880 i verkligheten. Inte bra för andrahandsvärdet.

Så jag tänkte om några fler med GPS kunde mäta upp lite sträckor så kan man få en uppfattning om detta gäller för flera hojar eller enbart enstaka exemplar.

I TuneECU för gamla KTM kunde man justera hastighetsmätaren om jag inte minns fel.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top