KTM 1190 Adventure

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vill ha...

The world premiere of two completely new motorcycles is being celebrated at the international motorcycle fair INTERMOT where KTM will present the 1190 Adventure und Adventure R.

The two completely newly developed models represent the Adventure Generation 2013 and herald the start of the pure new adventure as of February 2013. With KTM’s typical success ingredients: the very powerful two cylinder motor - light as a feather – high quality components – these two differently positioned, sports-oriented touring bikes have been created deploying a top-of-the-range, unique package of electronic assistance systems that will ensure that they rise to the top of the segment.

Whereas the 1190 Adventure, above all focused on use on asphalt (wide 19 and 17 inch tires) is especially for the pleasure of versatile road users, the Adventure R, in the best KTM tradition shows what is feasible from a sporting perspective and into the bargain invites you to undertake plenty of offroad action.
Also especially pleasing is that despite incomparably fine components and finishing, the new Adventure models are still oriented towards the price and weight of their popular predecessors.

The 1190 Adventure at a glance
- Highly developed LC8 V-two cylinder with double ignition, the latest Keihin motor management, electronic fuel injection with drive-by-wire and anti-hopping clutch
- Performance: 110 kW/150 hp, torque: 125 Nm, 15,000 km Inspection intervals, low fuel consumption
- 230 kg with a full tank
- Multilevel combined BOSCH-ABS, multilevel BOSCH Traction Control (MTC), multiple programmable electronic WP suspension (EDS)
- New innovation: Offroad modus for ABS and MTC!
- Very stable latticed tubular frame made of extremely rigid chrome- molybdenum- steel
- High quality suspension components from WP Suspension
- Tubeless road tires on wire spoke wheels with airtight rim – 120/70-19 front; 170/60-17 rear
- Adjustable footrests, seat height, handlebar position and windshield
- The very latest VDO combi instruments


The 1190 Adventure R at a glance
- Highly developed LC8 V-two cylinder with double ignition, the latest Keihin motor management, electronic fuel injection with drive-by-wire and anti-hopping clutch
- Performance: 110 kW/150 hp, torque: 125 Nm, 15,000 km inspection intervals, low fuel consumption
- 235 kg with a full tank
- Multilevel combined BOSCH-ABS and multilevel BOSCH traction control (MTC)
- New innovation: Offroad modus for ABS and MTC!
- Fully adjustable WP USD telescopic fork with separate rebound and compression damping
- Fully adjustable rear WP shock absorber
- Suitable for the asphalt, tubeless Enduro tires on wire spoke wheels with airtight rim -90/90-21 front; 150/60-18 rear
- Adjustable footrests, handlebar position and windshield
- The very latest VDO combi instruments
KTM_1190_Adventure_1.jpg
KTM_1190_Adventure_2.jpg
KTM_1190_Adventure_3.jpg
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hade jag letat efter en allt-i-allohoj för låååångfärd med mycket packning så hade jag nog kikat närmare på en 2013 Adventure faktiskt :) Riktigt snygg, utseendemässigt så tycker jag den är sjukt mycket snyggare än föregående generationer.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Helt sjukt ful! :3freak Dock låter det ju som att Adventure R kan vara den roligaste hojen i detta segmentet.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Min första känsla var att den var ganska ful.
Så OM jag får byta hoj nästa år så håller jag mig nog till en 990.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Lite synd att de har separerat versionerna så.
17/19" hjul och 18/21" hjul. Hade nog hellre sett det senare på båda modellerna.

Det där resonemanget hänger jag inte med på! På vilket sätt skulle en modell kunna vara bättre än två? 17/19 är ju dessutom en jättebra kombination på en äventyrshoj!
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Nån som kört denna och kan berätta hur den accelerar jämfört en modern sporthoj? den har ju 150 hästar och ligger runt 230kg fulltankad, rc8:an har ju 180hk och 200kg tankad. Samt att adventuren byggdes på rc8:ans motor. Jag provkörde denna hos en handlare och det var faen frukansvärt vad den gick. Kändes som en stor motard typ:p

Så jag har gått å blivit lite småkär:)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade redan köpt en om den bara haft kardan. :(
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag fattar ju att det inte är en sporthoj självklart, men jag skulle vilja ha nåt lite mer mångsidigt. Om man tittar på ena artikeln så hängde den ju någorlunda med en rc8. Då är ju draget i den mer än tillräckligt enligt mig. Sen är ju en sportis råare och roligare pga det, men man måste ju göra en kompromiss tyvärr och då faller ju denna hojen bra ut totalt:)
Smc:en känns väldigt begränsad och det tar bort en del glädje, dock är den fruktansvärt kul att köra så ingen missförstår mig:p.
1190:in kändes inte så stor när man körde den heller.

Så jag tror att det kan vara den perfekta hojen för mig:p
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
9965179020.jpg9965179020 - Kopia.jpg

Vilken e snyggast? Jag gillar Wings:en mer för ja tycker akran ser tjock ut. Men wings:en kanske blir lite liten?

d16.jpg Smc:ens pipa är ju ganska stor.

Wings har ju troligtvis bättre pris, mailade om prislistan för den precis så får se sen vad han svarar. Samt slutstycket i kolfiber är mycket snyggare på wings, gillar det lite kantigta:)
 
Last edited:

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
För mig blir det Wings, den korta varianten (vill ha så liten och smidig dämpare som möjligt).
Original ser förjevlig ut, Acran är på tok för stor imo.

Wings gick på € 598.- plus 21 euro i frakt när jag kontaktade tillverkaren. Riktigt bra ljud också :)
Frågan är hur man gör med mappningen, finns ingen PC att köpa till den vad jag vet?

I övrigt är hojjen otrolig! Ruskigt bra tryck i den och jag håller fortfarande på med inkörningen, blir skoj o se vad som gömmer sig på den övre varvskalan sen.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
För mig blir det Wings, den korta varianten (vill ha så liten och smidig dämpare som möjligt).
Original ser förjevlig ut, Acran är på tok för stor imo.

Wings gick på € 598.- plus 21 euro i frakt när jag kontaktade tillverkaren. Riktigt bra ljud också :)

5200kr är ju rätt så mycket bättre än 10 000kr för akran. Jag tycker akran ser lite tjock ut med, coolt med dubbla utblås iofs på akran.

Frågan är hur man gör med mappningen, finns ingen PC att köpa till den vad jag vet?

Kan inte handlarn lägga in en ny mapp, så gjorde dom på min smc. Är det nåt special med 1190:in kanske?

I övrigt är hojjen otrolig! Ruskigt bra tryck i den och jag håller fortfarande på med inkörningen, blir skoj o se vad som gömmer sig på den övre varvskalan sen.

Du lär inte bli missnöjd iaf, jäklar vad den gick och då tog jag det relativt lungt:)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har kört den och jag var impad över draget i den, men man visste väl att den skulle gå riktigt bra med 150 hk.

Den är dubbelt så snyggare än GS:en men ändå är den ful.

Personligen tycker jag att den är lite för klumpig att åka mellan bilköer i gångfart men för allt annat är den nog fantastisk.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jag är lycklig ägare till en... Den absolut skönaste hojen jag haft.

Köpte den för fyra veckor sedan och efter inkörningen drog jag till Norge på en 430mils runda. Så alltså uppe i 550 mil nu.

Den har ett underbart drag och har många fördelar mot gamla 990'n, som fjädring, kraften, Abs och Tcs med dess olika körlägen. Jag köpte till Ktm/Touratechs al-väskor och lite annat, blev en bekväm resa dock lite hård sadel.

Enl Hojcenter (Ktm återförsäljare) så behövs ingen ommappning till accran och borde således inte behövas till Wingz heller. Även jag funderar på den korta varianten.

Kolla denna video för inspiration: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=910400

image.jpg
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
För mig blir det Wings, den korta varianten (vill ha så liten och smidig dämpare som möjligt).
Original ser förjevlig ut, Acran är på tok för stor imo.

Wings gick på € 598.- plus 21 euro i frakt när jag kontaktade tillverkaren. Riktigt bra ljud också :)
Frågan är hur man gör med mappningen, finns ingen PC att köpa till den vad jag vet?

I övrigt är hojjen otrolig! Ruskigt bra tryck i den och jag håller fortfarande på med inkörningen, blir skoj o se vad som gömmer sig på den övre varvskalan sen.

Har du hittat något bra försäljningsställe till den?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Jag har kört den och jag var impad över draget i den, men man visste väl att den skulle gå riktigt bra med 150 hk.

Den är dubbelt så snyggare än GS:en men ändå är den ful.

Personligen tycker jag att den är lite för klumpig att åka mellan bilköer i gångfart men för allt annat är den nog fantastisk.

Jag pendlar varje dag, balansen är bättre än med min SV1000 (naken med crosstyre) jag hade tidigare. Men du har antagligen andra referencer.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top