Honda Goldwing -77 Caferäser.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
SKA DU FÖRSTÖRA EN SÅ FIN "WING" !!! :gråta :gråta :dummer




lär bli sjukt coolt :tummenupp
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Lite pga den hojen jag skaffade mitt härke !

Bygget blir en tvåstegsraket, först åkbat till våren och sen knullputs på bitarna om jag gillar hojen.
Instrumenteringen vill jag helst slänga åt helvete men får se om det finns tid för att montera en smidigare eftermarknadslösning.
Tror att jag ska ha kvar tankmätaren och svetsar in den där tanklocket normalt sitter på Hornet-tanken.

BTW det blev en redig hög skit på garagegolvet efter jag strippat hojen !:D
View attachment 370228View attachment 370229View attachment 370230

Ser ut att kunna bli riktigt bra, har kollat lite på dina andra projekt som racesläpet etc så jag tvivlar inte att det finns förutsättningar att det här blir bra.

En fråga dock, ska du slänga högen med skit? Jag håller på att renovera en gammal cross från 60-70 talet som jag hade för 22 år sedan och har stått sedan dess, letar efter en plåtskärm som jag kan kapa till och använda som bakskärm, så ska du kasta skärmarna kan jag göra det åt dig =)

/Fredrik
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
...fast de där rörramarna brukar väl ge vägegenskaper som en 18 åring på väg hem från krogen.. typ.

Kul projekt men som sagt ha den eventuellt sladdriga ramen i åtanke :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Du är välkommen att hämta precis vad du vill ha i högen !
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Helvete !!!
Nu blev det huggsexa om skrotet.
En Goldvingeåkare har också hört av sig och ville också ha pryttlar.
Vi gör så här:
Jag plockar skärmarna till dig FredrikEkl och sen får den andre resten, låter väl ok ?

Nu vill jag ha lite tips av er motorkunniga typer.
Jag tänkte att rovan ska få lite kärlek.
Tänkte göra såhär:

Av med förgaseriet då dom troligtvis är fulla med gammalt runk.
Plocka isär jävligt lite av dom och tvätta pryttlarna, vad tvättar jag bäst med ?
Ur med soppa i tanken och blås rent slangar och byt soppafilter.
Byts luftfilter.
Tjacka nya packningar till fuggarna och också inhandla två oljefilter, ful och finolja.
Tänkte tömma maskin på gammeloljan och sen vrida på ett nytt filter.
Efter detta i med smörja från Fultema och varmköra maskin och då förhoppningsvis få ut det mesta av eventuellt mög i maskin.
Tappa ur sörjan och nu på med filter nummero två och i med finolja.
Bra eller anus ?
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
2012-09-16 12.34.23.jpgDu gör som du vill med dina prylar men om jag får skärmarna är jag skitnöjd.

Jag gjorde precis rent en förgasare som legat utomhus i 22 år, köpte en liten ultraljudstvätt, som jag fyllde med vatten från vattenkokaren och avfettning i första 2 vändorna och sedan diskmedel. Blåste rent med tryckluft mellan tvättarna och den ser nästan ny ut nu. Vet att krossåkarna brukar med jämna mellanrum lämna iväg gasare till firmor som ultraljudtvättar.

Helvete !!!
Nu blev det huggsexa om skrotet.
En Goldvingeåkare har också hört av sig och ville också ha pryttlar.
Vi gör så här:
Jag plockar skärmarna till dig FredrikEkl och sen får den andre resten, låter väl ok ?

Nu vill jag ha lite tips av er motorkunniga typer.
Jag tänkte att rovan ska få lite kärlek.
Tänkte göra såhär:

Av med förgaseriet då dom troligtvis är fulla med gammalt runk.
Plocka isär jävligt lite av dom och tvätta pryttlarna, vad tvättar jag bäst med ?
Ur med soppa i tanken och blås rent slangar och byt soppafilter.
Byts luftfilter.
Tjacka nya packningar till fuggarna och också inhandla två oljefilter, ful och finolja.
Tänkte tömma maskin på gammeloljan och sen vrida på ett nytt filter.
Efter detta i med smörja från Fultema och varmköra maskin och då förhoppningsvis få ut det mesta av eventuellt mög i maskin.
Tappa ur sörjan och nu på med filter nummero två och i med finolja.
Bra eller anus ?
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Skärmarna är dina och tackar !
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Lite lustigt att Guldvingen ursprungligen var tänkt som en sport-båge men att Hondas inriktning förändrades under projekteringens gång...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Du kan väl dela med dig av receptet på den dunderhonung/häxmix/trolldryck/supergrogg som gör att du har energi till alla projekt?
 

mr west

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
GL1000
Stort tack till Pucken för överblivna delar idag!

Några tips till återupplivningen:
Nya kamremmar:
Gates #T274
NAPA #250274
Goodyear Gatorback #40274

Kolla såklart spännrullarna också, dom och andra delar som förgasarpackningar, oljefilter, luftfilter mm kan köpas billigt (speciellt när kronan e stark) på:
http://www.davidsilverspares.co.uk/GL1000K2-GOLDWING-1977/

Allt man behöver veta om att ställa tändningen (modellspecifika problem) mm hittar du på:
http://www.randakks.com/TechTips.htm
Även bästa sätt att dra igång en motor som stått några år med oljebyten osv. Biltema MC-mineralolja är billigt och duger gott till den motorn!

Men du kanske ska fundera på att förstärka ramen nu när du ändå har fet-framgaffel?

Ska bli kul att se hur den blir när den är klar!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Stort tack till Pucken för överblivna delar idag!

Några tips till återupplivningen:
Nya kamremmar:
Gates #T274
NAPA #250274
Goodyear Gatorback #40274

Kolla såklart spännrullarna också, dom och andra delar som förgasarpackningar, oljefilter, luftfilter mm kan köpas billigt (speciellt när kronan e stark) på:
http://www.davidsilverspares.co.uk/GL1000K2-GOLDWING-1977/

Allt man behöver veta om att ställa tändningen (modellspecifika problem) mm hittar du på:
http://www.randakks.com/TechTips.htm
Även bästa sätt att dra igång en motor som stått några år med oljebyten osv. Biltema MC-mineralolja är billigt och duger gott till den motorn!

Men du kanske ska fundera på att förstärka ramen nu när du ändå har fet-framgaffel?

Ska bli kul att se hur den blir när den är klar!

Slår också ett slag för nya kamremmar!

Och du kan nog nöja dig med biltema olja.

Hade varit sjukt ballt om du behöll samma stuk som på orginallacken, som det är på sidokåpan och kylarskyddet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skulle man inte få ett stort coolt utrymme att kasta igenom en hatt och mycket luft baktill om man flyttade upp bensinen i en riktig tank på rätt ställe så att säga?
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Skicka PM till dig, men du har kanske inte sett det, ang när och var det passar att jag kommer och hämtar skärmarna.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Stort tack till Pucken för överblivna delar idag!

Några tips till återupplivningen:
Nya kamremmar:
Gates #T274
NAPA #250274
Goodyear Gatorback #40274

Kolla såklart spännrullarna också, dom och andra delar som förgasarpackningar, oljefilter, luftfilter mm kan köpas billigt (speciellt när kronan e stark) på:
http://www.davidsilverspares.co.uk/GL1000K2-GOLDWING-1977/

Allt man behöver veta om att ställa tändningen (modellspecifika problem) mm hittar du på:
http://www.randakks.com/TechTips.htm
Även bästa sätt att dra igång en motor som stått några år med oljebyten osv. Biltema MC-mineralolja är billigt och duger gott till den motorn!

Men du kanske ska fundera på att förstärka ramen nu när du ändå har fet-framgaffel?

Ska bli kul att se hur den blir när den är klar!

Vassego och tack för tipsen !:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kommer att blir hur coolt som helst:tummenupp:tummenupp:tuttar
 

mr west

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
GL1000
Glöm inte kolla igenom allt med tändningen, typ spolar, kablar, kondensator, brytare, dödarknapp mm, allt det plus ventiler och kompression måste va top-notch innan det är nån vits att ge sig på förgasarna... speciellt på dom här hojarna med så sunkig el...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag såg en caféracer i Norge i somras, nått i stil med högra bilden.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Haft lite lungt på gnugget ett par dagar så jag har hunnit installera en ny spånsug.
Bra skit när nya kåpdelar ska ta form i styrofoam, skönt att slippa en ljudblå dammhinna på allt !

Har införskaffar ett på ställbara Konidämpare så planen är att flytta upp övre infästningen på dom och sen kunna välja vilkel på röven efter tyck och smak.

IMG_2308.jpgIMG_2309.jpgIMG_2310.jpg
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Snajdade ihop nya övre fästen till bakdämparna.......
IMG_2327.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top