Nästa Yamaha R1 – hur kommer den se ut?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nuvarande R1 har känts gammal väldigt länge och 2014 kommer äntligen en helt ny modell. Någon mer än jag som tror att Yamaha M1 från 2004 men med ljuddämpare under motorn ligger mycket nära vad vi kommer få se? Jag gissar på mycket mer konventionella linjer än på de några år gamla skisserna från MCN.
 

Bifogat

  • pic_wpaper_yzr_m1_0wp3_01_1680x1050.jpg
    pic_wpaper_yzr_m1_0wp3_01_1680x1050.jpg
    180.3 KB · Visningar: 877
  • Yamaha_R1.jpg
    Yamaha_R1.jpg
    117.5 KB · Visningar: 740
Last edited:

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Jag hoppas att de tittar på M1:an, och att R1 åter igen blir spänstig och smäcker. Ljuddämpare på sidan är snyggt, så jag hoppas på en förljuddämpare under motorn och en mindre slutljuddämpare på sidan.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Bara 2 år kvar tills vi ens får se den... stiltje med helt nya literhojar, undantaget Ducati :) Alla andra är ju bara updateringar och facelifts :(

Eller ja, 1 år... kanske går fort ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar var hojarna hamnar?
Äldre gentlemen som ger den åt sig själva när de fyller 40 år och använder den totalt 250 mil på 5 år innan de säljer den. För familjen och jobbet tar all tid.
Dvs ungefär samma målgrupp som Ferrari. Men lite mindre cash.
De viktigaste nyheterna 2014 blir väl Traction Control med 12 steg för att minska risken för High och Low siders och ABS bromsar för ABS säljer så bra. Och hojen startar alltid med TC i läge 12 (12 ser bra ut och = 65hk vid fullgas)
och sedan fodras det minst 30sek mellan varje stega upp knaptryckning upp till läge 1 och 185 ponny hk.
Såld i USA med polis i varje häck så tror jag många aldrig skulle köras i nått annat än TC = 12 :va
Utseendet, ja ljuddämparna under sadeln är snyggast. Tycker jag. :Bugar
Och så symmetrisk front, tack. :Bugar S1000RRs piratutseende med ett stort och ett litet öga är inte snyggt. :näsblod
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jahaja.
Jag anser R1 vara den absolut läckraste literhojen för gata med S1000RR som god tvåa.
På tredje plats kommer Kawa sedan ingen på länge.

För min del räcker det gott med lite bantning och bättre specar.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jahaja.
Jag anser R1 vara den absolut läckraste literhojen för gata med S1000RR som god tvåa.
På tredje plats kommer Kawa sedan ingen på länge.

För min del räcker det gott med lite bantning och bättre specar.

Du måste ju vara skelögd!! :hihi

Snyggast är ju utan konkurrens Panigale :kär följt av Aprilia RSV4 :brynad

För att svara TS så tror jag Yamaha kommer låna en del av övriga på marknaden. Förmodligen två kattögonliknande framlampor med ledstripes i samt ljududämpare under motorn och en hyfsat hög häck ungefär som RSV4.

Frågan är ju om man kommer hålla fast vid motorkonfigurationen med krosspläjn kränktjaft!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror 2014:års R1 kommer att se ut så här, fast med nya färger.

yamaha_yzf_r1-2009.jpg
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
De viktigaste nyheterna 2014 blir väl Traction Control...

Rättså obegripligt inlägg. :va

R1 har redan tracion control. :fakta Frågan var hur nya R1 kommer se ut. Kommer den till exempel (som vid debuten 1998) bidra med mycket nytt eller ängsligt snegla på och kopiera sina konkurrenter?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-09-17 kl. 10.06.00.jpg
    Skärmavbild 2012-09-17 kl. 10.06.00.jpg
    58.5 KB · Visningar: 285

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känns väl spontant som att Yamaha och Suzuki är dom som behöver göra mest pga av att det hänt väldigt lite länge nu(ffa hos suzuki)...
Detta gäller även aprilia,bmw och honda till viss del men bmwn är ju fortfarande värst i gänget!

Tror som Wiseguy att själva utseendet inte kommer ändras mer än nödvändigt för att inte tappa identitet men att chassie, motor osv är det som kommer vara i fokus hos yamaha!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rättså obegripligt inlägg. :va

R1 har redan tracion control. :fakta Frågan var hur nya R1 kommer se ut. Kommer den till exempel (som vid debuten 1998) bidra med mycket nytt eller ängsligt snegla på och kopiera sina konkurrenter?

Nja det står faktiskt:
De viktigaste nyheterna 2014 blir väl Traction Control med 12 steg för att minska risken för High och Low siders och ABS bromsar för ABS säljer så bra. Och hojen startar alltid med TC i läge 12 (12 ser bra ut och = 65hk vid fullgas)

men du har ju rätt skillnaden är ju inte större än mellan bensintank som R1 redan har och fick 2014 års R1 en 12 liters bensintank så vore det inget att ens nämna i en jämförelse. Tank som tank.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såhär såklart! :D

yamaha_tesseract10.jpg

Eller nej, det tror jag väl iofs inte. Men Tesseract hade ju faktiskt varit jävligt intressant att testa, plus att alla stolpskott med b-kort väl kan köra den med? :död
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag gissar på mycket M1 i specifikationen, bland annat kommer motorn gissningsvis att få inverterad rotationsriktning för att minska gyrokrafterna. Det skulle bli en stor snackis bland oss i kundgruppen, och dessutom utgöra ett naturligt nästa steg i f t dagens crossplane-design. Dessutom kan vi nog förlåta ett visst underläge i hästkraftsraseriet på grund av en sådan djärv konfiguration.

Yamaha fick ju bästa betyg för sitt antispinn när 2012 års modeller testades så det funkar bra även 2014, ABS är ju ett absolut måste.

Elektronisk eller mekanisk slirkoppling, något kommer i alla fall att finnas med. Förmodligen kommer R1 inte att säljas fullkittad för att kunna hålla ett attraktivt ingångspris, men har vi riktigt tur erbjuds en SP-modell med QS, launch-control, speed limiter och guldfärgade chassikomponenter direkt vid försäljningsstarten!

Designmässigt tror jag inte Yamaha vågar sig på att göra en Honda -08, vi lär se en klassisk, symmetrisk och snygg maskin med underliggande ljuddämpare och sidopipa, kort och smäckert designad bakram samt ganska heltäckande sidokåpor.

Sittställning lär följa trenden från t ex Kawasaki, alltså mindre , mer kompakt och smalare. Däremot är det inte otroligt att Yamaha offrar något litet av sportigt extremt på komfortens altare, i alla fall om 35+ blir den tilltänkta målgruppen.

Men det stora numret tror jag blir motorkonfigurationen.

Mina 2p:)
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Så här säger Tobias och Niko i samband med motogp,t i helgen.
R1a.jpg
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top